Jump to content

23_7 СОЛОМОН И НИЕ


Recommended Posts

СОЛОМОН И НИЕ

 

Препоръчвам ви да четете, да развивате всички мозъчни центрове. Добре е да четете Стария и Новия Завет, да изучавате живота и характера на пророците и апостолите. Ако искате да имате техните опитности, трябва да минете през техния живот, но нещата не се повтарят. Например, опитностите и животът на Мойсея, на Соломон и на другите библейски личности никога няма да се повторят. Четете “Еклисиаст”, правете анализ и синтез на Соломоновата философия, в която той казва: “За всяко нещо има време.” Като изучавате характера и живота на велики личности, вие се ползвате от техните опитности. (15, с. 92)

 

Коя е отличителната черта на Соломона? Преди всичко Соломон е бил юдеин и като такъв не е могъл да се освободи от общите национални черти на юдеите. Те са крайни материалисти. Братята на Йосифа, например, го продадоха за пари. Те не го убиха, но го продадоха. Също така юдеите продадоха Христа пак за пари, и то много евтино – само за 30 сребърника. Тази е отличителната национална черта на юдеите. И Соломон, като юдеин, трябваше да реагира срещу тази национална черта на своя народ. И еврейските пророци реагираха срещу тази черта. Като четете Библията, ще видите, че те навсякъде са сипвали огън и жупел само заради тази черта на евреите. Те са търсели злото в духовенството, в управляващите. Направете превод да видите кое в човека отговаря на духовенството и кое – на управляващите. Духовенството, т.е. духовната страна в човека, представя принципите, веруюто, от които се ръководят умът и сърцето на човека. (148, с. 150)

 

И тъй вие не сте разбрали още какво представя истинският живот, не сте разбрали още и човека. За този човек именно апостол Павел казва, че Господ го е направил малко по-долу от ангелите. Такъв ще е човекът в бъдещата вселена, но не и в тази, в която ние сега живеем. Значи сегашната вселена ще изчезне и вместо нея ще се яви нова. Как ще стане това? В една от теориите на учените хора, адепти, се казва, че всички живи същества, както и слънцето, постепенно изгубват енергията си, изтощават се. Затова казваме, че силите на човека постепенно се губят, изразходват се и той остарява. Тази енергия от цялата вселена отива в пространството, както малките ручейчета се разливат по стръмнините, и служи като основа за съграждане на нова вселена. И тогава всички живи същества от старата вселена ще бъдат преместени в новата, при нови условия за живот. Ако искате да знаете нещо за новата вселена, четете “Еклисиаст” – там Соломон е писал за нея. Той е казал: “Сейте семето!” Значи Бог е изпратил човека на Земята да сее, да се учи, да се готви за бъдещата вселена. Големи приготовления се правят за бъдещата вселена! Затова именно Бог е поставил човека на големи страдания и изпитания. Страданията са най-голямото благо за човека. (82, с. 152)

 

Когато говорите върху известни въпроси, трябва да имате широко разбиране за нещата – да не изпаднете в положението на Соломон. Той разбирал много работи, но не всичко, вследствие на което изпаднал в големи противоречия и казал: “Суета на суетите, всичко е суета.”(145, с. 73)

 

В прочетената глава (втора от Еклисиаст – бел. Р.Ив.) Соломон изнася пред света две огледала – в едното огледало се оглежда всеки човек поотделно, а в другото – цялото човечество. Това, което Соломон някога е описал, днес го опитват всички хора поотделно, както и цялото човечество. Значи днес Соломон е навсякъде. С други думи казано: философията на Соломон и до днес още се шири по целия свят. В тази глава Соломон описва живота си и страданията, които имал като цар. Всеки човек минава през страдания. Някои хора познават страданията на Соломон, други са кандидати за тях, а трети едва влизат в живота, готвят се да работят, да използват условията и благата, които светът им предлага, и не подозират какви мъчнотии, страдания и разочарования ги очакват…

 

“Рекох за смеха – лудост е; и за веселбата – що ползва тя? И помислих в сърцето си: да веселя плътта си с вино, когато още сърцето ми се упражняваше в мъдростта и да удържа безумието, доде видя кое е доброто за человеческите синове – да го правят под небето през всичките дни на живота си”(Екл. 2:2-3). – Всичко това Соломон е преживял, понеже му било наложено от Провидението. Той бил окултен ученик, вследствие на което му дали да разреши известни задачи. Някои задачи той разреши правилно, но някои не можа. Обаче той остави своите ценни опитности, от които човечеството може да се ползва и до днес. Соломон описва своите страдания и разочарования, през които минават и сегашните хора. Някои хора искат да опишат страданията си, но така ги преувеличават, като че ли няма по-големи от техните страдания. Като погледнете лицата им, виждате, че са закръглени, пълнички като месечина. При това казват, че не са видели бял ден в живота си. Те говорят с хиперболи. Не може човек да е страдал много и на лицето му да няма отпечатък. И Соломон е страдал, но лицето му било закръглено, нямало печата на страданията. Той имал на разположение много певци и певици, но въпреки това пак бил недоволен. Имал много жени, но пак бил недоволен. Често се казва, че някой мъж търси жените, иска да има много жени. Казват още, че някоя жена търси мъжете, иска да има много мъже около себе си. Който не мисли право, той се спира върху външната страна на въпроса и започва да гледа с лошо око на такъв мъж и на такава жена. Всъщност въпросът е поставен другояче. Многото жени подразбират много желания, а многото мъже – много мисли. Следователно жената е отражение на човешките желания, а мъжът – на човешките мисли. Искаш ли да имаш много жени – ти си човек на много желания. Искаш ли да имаш много мъже – ти си човек на много и разнообразни мисли. Ето защо когато човек не мисли право, това показва, че не е влязъл в живота на страданията и не го разбира. Когато влезе в тази област на живота, човек започва вече да мисли и чувства. Щом започва да мисли, да чувства и да желае, страданията непременно ще го посетят. – “Не може ли без страдания?” – Може, но не трябва да мислиш, да чувстваш и да желаеш. Докато човек мисли, чувства и желае, страданията неизбежно ще го следват. Където са страданията, там са и радостите – като естествена смяна на положението. Понякога страданията идват като резултат на кривите възгледи на човека. Някой човек купува овце, говеда с цел да се размножат, за да се осигури той. Обаче не излиза така. Купува овце и говеда, но едно след друго те умират и вместо да се осигури, той изгубва и това, което има. (145, с. 26-28)

 

Докато гледате на хората като на мъже и на жени, никакво разбирателство между вас не може да съществува. Съединете всички мъже и жени в едно цяло, да разберете себе си, да разберете и човека. Какво правите, когато събирате числата? Вие ги нареждате едно под друго, теглите черта и започвате да ги събирате. Под чертата написвате общия сбор и получавате само едно число – тяхната сума. Следователно, когато започнете да гледате на хората като на части на едно цяло, вие можете да разрешите всички въпроси. (145, с. 53)

 

Сега ще прочета 15. глава от “Притчи”-те. “Притчи”-те представят книга, която съдържа мъдри изречения и поговорки за практическия, за временния живот на хората. Те не се отнасят до идейния живот, но до обикновения живот на човека. Който иска да знае как да постъпва в живота си, нека чете “Притчи”-те и да се поучава от тях. (82, с. 104)

 

Като четете единадесета глава от “Еклисиаст”, виждате, че за някои неща Соломон е имал правилни разбирания, което показва, че той е минал през големи изпитания. Добре е да прочетете за живота на Соломон, раждането му, както и условията, при които се е развивал, и да вземете поука от него. Соломон е роден от жена, която, преди да бъде жена на баща му, е била жена на един от неговите поданици. Като изучавате произхода на Соломон, добре е да спрете вниманието си и върху своя произход. Оттам ще дойдете до произхода на своите мисли и чувства. Само така ще разберете, че всяка мисъл, всяко чувство и всяка постъпка имат своя майка. Каквато е майката, такива ще бъдат и децата. Никой не може да се освободи от последствията на своя минал живот. Мнозина се спират върху живота на Давид и се чудят как той, като цар и като помазан от Бога, е могъл да постъпи така. Не е въпросът там. И Соломон постъпи като баща си. Това не е за упрек. Важно е днес всеки да се запита искрено и да си отговори – не живее ли и той като Давид и Соломон. – “В какъв смисъл?” – Не е важно това. Дали в тесен или в широк смисъл, в буквален или преносен – днес почти всички хора живеят още по стар начин. Новият живот е далеч още от хората, но той ще се наложи. Докато дойде това време, всички ще носят последствията на своите мисли и чувства, на своя стар живот. – “Какво да правим, за да бъдем готови за новия живот? Да приемем Христос ли?” – Вие отдавна сте Го приели, но трябва да приложите учението Му. (145, с. 153)

 

Ние, съвременните хора, трябва да бъдем проводници на Божията мисъл. Ако само четем Библията и я тълкуваме физически, ще намерим хубави работи в нея, но ще бъдем обикновени хора. Ако имате всичкото знание на Соломона, ще бъдете обикновени хора и в края на краищата ще кажете като него: “Суета на суетите, всичко е суета!” Някои религиозни духовни хора казват: “Ние можем да влезем в Божествения свят, без да минем пътя на Соломона.” Не, за да влезете в Божествения свят, непременно трябва да минете пътя на Соломона, да добиете знанията на света и тогава ще имате един плюс. На това придобито вече знание трябва да турите подквасата на новия живот. Тази подкваса ще бъде Божествената Любов, която ще извади от тези знания всичко съществено и необходимо за новия живот. И тогава всичко съществено, което ни остане, ще се употреби за благото на нашата душа и за благото на нашите ближни. (112, с. 202)

 

Когато Господ се яви при Соломона (който на времето си беше адепт), какво поиска той от Бога? – Знание и мъдрост. Той направи крив избор. Избра мъчния път и не можа да устои в него. Затова, казвам ви: не избирайте трудния път на Соломона, но изберете пътя на Любовта! Този път е път на страдания и на скърби в света, но дето има страдания и скърби, там е Любовта. Втората стъпка след Любовта е пътят на Светлината. Правило е да започнете с Любовта, после със Светлината, след това – с Мира, и най-после – с Радостта.Тогава ще дойде втората фаза, трудният път – пътят на Мъдростта. Ако не минете по този естествен път, цял свят може да обиколите, може да изучите всички школи на великите Учители в света, които носят Божието Слово, но всички ще имат само една определена Божествена идея, те не могат да изменят този Божествен път. Навсякъде ще ви кажат: първата стъпка в живота, това е пътят на Любовта. Пътят на Мъдростта е най-трудният, той е път само за Учителите. Соломон избра този път, защото имаше високо мнение за себе си. Той мислеше, че може да стане Учител на Израиля. Той създаде един храм, но колко пъти трябваше да се събаря! Този храм показа, че знанието, което Соломон имаше за Божествения свят, не почиваше на здрава основа. (112, с. 209)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...