Jump to content

І.01.05. ЮДЕЙСКАТА ПАСХА


Recommended Posts

5. ЮДЕЙСКАТА ПАСХА

Юдейската Пасха започна от този ден, когато Ангелът Господен, който порази първородните на египтяните и премина къщите на Израилевите синове, без да влезе в тях, понеже бяха външните врати, напръскани с кръвта на агнето. Това беше жертва примирителна, което означаваше умилостивление на грях и това бе примирение с Бога и свято общение с Него и с людете Му, Беше принесено в жертва агне мъжко, непорочно, жертва Господу. И с кръвта му бяха поръсени външните врати на домовете израилеви. Заедно с благодарителната жертва, да принесе безквасни пити, месени с елей. Наедно с благодарителната си примирителна жертва, освен безквасните пити, да принася за приноса си и квасен хляб. И месото от благодарителна, примирителна жертва да се яде в същия ден, в който се принася, да не остава до утрото. Това е законът на примирителната жертва, който Господ заповяда на Мойсей на Синайската планина. (Левит, гл. 7).

Пасхата се извършва на 14 месец Нисан след залез слънце, трябваше да се заколи пасхалния агнец (пасхалното агне). То трябваше да се заколи, да се опече цяло и да се изяде същата нощ с безквасен хляб и горчиви треви и нито една кост негова не трябваше да се строши и всичко, което останеше неизядено, трябваше да се изгори (Изход, гл. 12). А ще вземат от кръвта и ще помажат къщните външни врата, на къщите, гдето ще го ядат. След това следват 7 безквасни дни, дните на безквасните хлябове, за да се помни как са излезли набързо и ядоха хляб на оскърбление.

Пасхалното угощение се падало винаги на 14 ден след първото пролетно новолуние. Пасхалното тържество се учредява в памет на излизането на юдеите от Египет и освобождаването им чрез Ангела Господен.

Домакинът, главата на семейството, взимаше една чаша с вино, първата чаша, и благославяше Бога за плодът на лозата и произнасяше молитва; „Благословен си ти, Господи, Боже наш, Царю на вселената, Който си ни избрал от всички народи и си ни възвисил над всички племена, и си ни осветил чрез Твоите заповеди." След това предава на всички от семейството си да пийнат от чашата. Това е примирителна жертва и образ на чашата с вино е кръвта на жертвения агнец. След това си умива ръцете.

След това домакинът взимал безквасна пита, преломявал я с ръцете на две половини. Едната половина оставял до свършека на вечерта, тя е за Ангела Господен, а другата половина я раздробявал, въздигал я на блюдо, и казвал: „Това е хлябът на страданието, който са яли нашите бащи в египетската страна." След това се наливала втората чаша. Тогава най-малкият от членовете на дома запитвал: „Що значи у вас тази служба?" Тогаз домакинът казва: „Това е жертва на Пасхата за Господа, защото премина къщите на израилевите синове в Египет, когато Той порази египтяните, а нашите къщи избави." (Изход, гл. 12, ст. 27).

След това главата на семейството разказвал според Библията цялата история на израилското робство в Египет и изхода му от робството. След това вдигал втората чаша с червено вино и казвал: „Ние трябва да благодарим, хвалим, славословим, възвеличаваме, прославяме, почитаме и пеем песни на Оногова, Който е направил за нас и нашите отци всички тези чудеса и ни е извел от робство е свобода, от подчинение към свобода, от печал - в радост, от скръб - в празненство, от тъмнина - във велика светлина." Пак се вдигала втората чаша. И започва се пеенето на псалом 112: „Алилуя. Блажен онзи человек, който се бои от Господа и благоволи много в заповедите му. Семето му ще бъде силно на земята. Родът на правите ще се благослови. Изобилие и богатство ще има в дома му."

После се пее псалом 113: „Алилуя. Хвалете раби Господни, хвалете името Господне. Да бъде името Господне благословено от нине и до века."

Тогава, след това пеене, втората чаша се изпивала от всички. Това е възлияние. Това се прави възлияние за благовонно ухание, жертва Господу, за да може това място да се освещава със Славата Му. Това отговаря на хлебното приношение с хляб и вино, с чисто брашно, месено с елей и вино. Това е възлияние към онзи Господ Бог, Който ги извади от Египетската земя, Това е Йехова, Бог ваш. И когато това място ще се освещава със Славата Господня, тогаз Йехова ще се засели между Израилевите синове и ще им бъде Бог.

След като се измивали за втори път ръцете, се слагало на трапезата пасхалното опечено агне, над което също се произнасяла благодарност. Поднасяли се горчиви треви, част от безквасния хляб и накрая се раздавала запазената половина от хляба за Ангела Господен, който е трябвало да посети трапезата и да я благослови. През това време външната врата е била отворена, за да дойде Спасителят, Месия.

След като са изяждали хляба и пасхалното агне, се поднасяла третата чаша с виното. Преди да бъде изпита, са пеели втората половина от псалом 115: „Израилю, уповавай на Господа. Той ти е помощник и щит. Ще благослови, които се боят от Господа, малките и големите. Господ ще ви възрасти вас и вашите чеда."

Пее се псалом 135: „Хвалете Господа, защото е благ Господ. И Господ наш е над всички богове. Името ти, Господи, пребивава във век." След всеки стих припявали: „Защото е вечна милостта му." След това се изпивала от всички третата чаша. Тя е за избавлението от Египет и за даването на закона, благославя се от всички и се изпивала. Това е била чашата на благословението.

Трапезата се приключвала с една четвърта чаша вино и с пеене на псалми на славословие, псалом 145: „Ще те превъзнасям, Боже мой, Царю мой, и ще благославям твоето име във век века. Твоето царство е царство на всичките векове."

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...