Jump to content

IV. ПРОТОКОЛИ ОТ ГОДИШНАТА СРЕЩА НА ВЕРИГАТА 1911 година, (10-15 август) ТЪРНОВО


Recommended Posts

ПРОТОКОЛИ ОТ ГОДИШНАТА СРЕЩА НА ВЕРИГАТА 1911 година (10-15 август) ТЪРНОВО

Записал: ПЕТКО ГУМНЕРОВ

Преди срещата

Тазгодишните покани за срещата се раздадоха много рано в сравнение с другите години - в края на юни, Петровден. Освен тази особеност поканите се отличаваха от другите и по това, че съдържанието им бе различно и че срещата не се именуваше „среща", а „събор".

Пътуването на приятелите от местожителството им до събора в Търново, както стана явно след пристигането им, е било за всички без всякакви препятствия. На мнозина от тях, например бургазлии, това пътуване даже е съставило голямо удоволствие, защото морето кротувало - явно като тепсия. Също така от приятност при пътуването се хвалеха и онези, които бяха преминали Балкана, каквито например казанлъчани и някои други, идещи от Южна България.

При все тазгодишното лято беше влажно, защото през 3-4 дни валеше, от 4-5 август небето се разясни до степен, щото нигде не се виждаше облак -атмосферата навсякъде се разчисти. Така щото това не само способствуваше за приятно пътуване, но и причини добро време при отварянето на събора. По-надолу ще видим как се развиха работите в това отношение.

10 август 1911 година, сряда

Срещата на членовете на Веригата на събора, така наречен в поканите, и тая година стана в Търново, но занятията не ставаха както миналата година само в колибата на члена от Веригата, търновеца Атанас Бойнов, а ставаха и в оная на Тодор Бостанджиев, панталонджия, която е съседна с първата и отстои на южна посока от нея и която по нареждане също е била ангажирана с наем, докато трае съборът, понеже колибата само на г-н Бойнов по практика от миналата година се оказа малка. В колибата на г-н Бойнов ставаха заседанията на събора, а в колибата на Бостанджиев беше сформирувана горницата. Гостилницата също се помещаваше в Бостанджиевата колиба.

От поканените на тазгодишния събор се явиха: 1. Д-р Христо Cm. Дуков, родом от с. Загоричане, Костурско, Македония, а живущ в Казанлък. 2. Илия Зурков от гр. Елена, живущ в Бургас. 3. Матей Попов, родом от Котел, живущ в Бургас. 4. Христо Тончев, родом от Казанлък, гдето и живее. 5. Сотир Щерев, родом от Татар-Пазарджик, живущ в Бургас. 6. Александър Кръстников, родом от Габрово, живущ в Бургас. 7. Димитър Голов, родом от Котел, живущ в София. 8. Симеон Драганов, родом от село Беброво, Еленско, гдето и живее (този брат не е бил поканен, но като се намерил в Търново по време на събора и разбрал, че той ще се състои, успял да измоли позволение и да бъде приет и да присъствува с обещание, че е готов да работи най-тежка работа, която му се отреди). 9. Петко Иванов Гумнеров от с. Церов, Татар-Пазарджишко, а живее в София. 10. Пеню Киров, родом от Карнобат, а живущ в Бургас. 11. Кънчо П. Стойчев, родом от с. Дервенет, Старозагорско, живущ в Бургас. 12. Атанас Бойнов, родом от Търново, дето и живее. 13. Костадин Иларионов, родом от Габрово, живее в Търново. 14. Тодор Стоименов, родом от Татар-Пазарджик, живее в Бургас. 15. Михалаки Георгиев, родом от Видин, а живущ в София. 16. Драган Попов, родом от с. Беброво, Еленско, а живущ в Търново. 17. Никола Янев, родом от Айтос, като дете живял в Русокастро. Бургаско, а сега в Бургас. 18. Деню Цанев, родом от с. Ханзаларе, Пловдивско, а живущ в Бургас. 19. Никола Ватев от с. Ново село, Троянско, детинството си прекарал в Габрово, дето и отрасъл като осиновен, а понастоящем живее в Русе. 20. Иван Дойнов, родом от с. Беброво, Еленско, живущ в Търново. 21. Петко Епитропов, родом от Панагюрище и живее в Пловдив. 22. Илия Стойчев, родом от с. Угърчин, Ловчанско, живущ в Русе. 23. Иван Русев, родом от гр. Бяла, живущ в Русе. 24. Спас Димитров, родом от Ямбол, живущ в София. 25. Петър Тихчев, родом от с. Беброво, живущ в Русе. 26. Еленка Иларионова, родом от Габрово, живуща в Търново 27. Мария Дойнова, родом от с. Беброво, живуща в Търново. 28. Парашкева Бойнова, родом от Търново, живуща пак там. 29. Здравка Попова, родом от Търново, гдето и живее. 30. Гина П. Гумнерова, родена в село Меричлери, Чирпанско, живуща в София. 31. Велика Н. Ватева, родом от Габрово, живуща в Русе. 32. Велика П. Стойчева, родом от Габрово, живуща в Бургас.

Гореизброените по ред според името на повикването бидоха изпращани в заседателната стая, гдето около две маси насядахме всички по долуозначения ред (вж. схемата на стр. 113):

image.jpeg

ИЗТОК: П. К. Дънов

СЕВЕР: Д-р Дуков, Матей Попов, Д. Голов, П. Гумнеров, К. Стойчев, К. Иларионов, М. Георгиев, Никола Янев, Никола Ватев, П. Епитропов, Иван Русев, П. Тихчев, М. Дойнова, Здр. Попова, В. Ватева

ЮГ: Илия Зурков, Христо Тончев, Алекс. Крътников, Сим. Драганов, П. Киров, Ат. Бойнов, Т. Стоименов, Драган Попов, Деню Цанев, Иван Дойнов, Илия Стойчев, Спас Димитров, Ел. Иларионова, Пар. Бойнова, Гина Гумнерова, В. Стойчев, 

Върху масите личаха три ленти: синя, червена и портокалена, които изхождаха изпод стоящите пред г-н Дънов вещи, и двете от тях - синята и портокалената, се простираха до края на първата маса, а средната - червената. отиваше дори до края на втората маса, а на източната страна имаше две картини, от които едната бе ликът на Спасителя, чудесна художествена изработка, и бе положена в залата на изток, другата картина бе великата емблема - Пентаграмът, пред която малко вдясно се спущаше симетрично поставено църковно православно кандило, добре натъкмено и запалено.

В 9 часа и 45 минути се откриха занятията с изпяване от всички „Воскресение Твое Христе Спасе", прочитане молитвата „Добрата молитва" и „Отче наш", както и с изпяването Великото славословие. Г-н Дънов след това възгласи:

- Бъдете верни на своето призвание. Отец Мой ще преобърне всичко за ваше добро. Имайте пълна, съвършена вяра в Отца на виделината, от Когото произтичат всички блага на Земята. Отец, Който ви е пратил на Земята да се учите в послушание, желае да растете в Неговата истина. Тази истина ще ви направи свободни. В тази истина Аз пребъдвам; така и вие пребъдете, както и Аз.

Помнете: скърбите, това са Божията повдигаща се ръка за вас; мъчнотиите, това са Божиите благословения, които ви се пращат. Отец, Който ви люби, бъдете и вие подобни Нему. Той е благ и дълготърпелив към всички, старайте се и вие да следвате по Неговите пътеки.

Любовта, това е животът. Тя е вътрешната връзка на Небето, която ражда здраве, щастие и блаженство. Волята на Отца е вие да бъдете здрави духом, да бъдете щастливи по сърце, за да придобиете Божественото на живота. Вашите тела, това са храм на Бога, вашите души, това са камъните, които образуват небето, вашите духове, това са Божествените лъчи, които се пращат за изкупление и благото на света.

Бъдете прилежни и трудолюбиви в живота си. Прилежание и трудолюбие са потребни на Земята. Те са неприятни, но плодовете им са сладки. Имайте мир в душите си, не мира на света, а Божествения мир.

Пътят, по който вървите, е тесен и труден за изкачване, но само в него се намират всичките блага, които Господ е вложил. Помнете: Не сте свои си, вие сте раби на Бога живаго и ако пребъдете в Неговата воля, Аз ще пребъда във вас и ще явя Себе си вам, само тогава ще Ме познаете, както и Аз ви познавам.

Сега има още голяма тъмнота в умовете ви, но Духът, Който Аз ще ви изпратя от Отца, да пребъде във вас, Той ще направи всичко светло и ще ви покаже пътя на бъдещето.

Помнете думите, които са казани: Без вяра не може да се угоди на Бога. Не давайте ухо на шепненето на лукавия, защото в тия шепнения се крие отровата на злото. Бъдете смели и решителни, защото Аз съм с вас. Светът може да се вълнува, бурите на живота може да ви обезпокояват и да ви се струва, като че ли корабът, на който пътувате, ще потъне. Помнете: този кораб не потъва. В света може да стават много промени, много изменения, Но Отец, Който ръководи всичко това, остава всякога един и същ.

Мир на вашите души. Аз ще ви дам този мир, който светът не може да ви даде. Когато завършите вашето поприще на Земята, Отец сам ще обърше всяка сълза от очите ви и ще ви даде всяка радост и веселие.

Молете се да възтържествува Божията добродетел, да възтържествува Божията правда, да възтържествува Божията любов и да се прояви, да възтържествува Божията мъдрост и да се прослави Господ в Своите дела, да възтържествува Божията истина и чрез нея Господ да озари света, да възтържествува Божият живот и чрез него да ви се дадат всички блага, да възтържествува Духът на Отца Моего и Отца вашего, на Бога Моего и на Бога вашего и да се възцари Той и да бъде все и веех.

Чада, имайте любов помежду си. Любовта дълготърпи, тя е всякога благосклонна, никому не мисли зло, на всичко се радва, всичко повдига, всички утешава, всички спасява и всичко провожда в дома на Отца. Слушайте този глас на любовта, оставете се да ви ръководи през всичкия ви живот. Само тя е в сила да отмахне неугасимото зло, което разрушава човешкия живот. Не се поддавайте на тази съблазън. Не се трудете да обърнете камъните в хляб. Не искайте от Господа това, което е противно на Неговото естество, не Го изкушавайте в безразсъдност. Макар и да ви дадат целия свят, отхвърлете го, защото благото на живота е само Господ. И когато Той пребъде във вас, вие ще бъдете силни да струвате това, което е добро и угодно Нему. И сам Господ ще ви пази от всяка напаст, от всяко лукаво помишление и ще ви даде знание и мъдрост чрез Духа Си, да побеждавате. Дерзайте, Аз победих света. На Мене е дадена всяка власт на Небето и на Земята. Ще се изпълни не волята на света и волята на лукавия, но Моята воля и волята на Отца Моего.

Горното слово се диктува полека и при започването му г-н Дънов повели: След продиктуването му и след особената молитва, г-н Дънов се обърна към всички с думите:

- Всеки от вас, освен даденото сега Слово, ще прочете и 14 глава от евангелието на Йоана,

И добави:

- Това Слово, което ви се даде сега, може да го прочете само на вашите ближни по дух и разбиране, а никому другиму, защото ако го четете на другите, може да си навлечете неприятности. На люде, които приличат на семето, паднало на камъните и пътя, не четете това Слово, а го четете на онези, които са като добрата земя, защото само там семето може да израсте.

Подир няколко минути отдих, в 11 часа и половина заседанието се продължи. Обяви се от г-н Дънов, че от 5 часа днес нататък по половин час за всекиго ще има бдение - размишление и молитва, което ще стане в горницата. И като се смята, че това бдение ще бъде днес от 5 часа до 11 часа вечерта, утре, 11 август, от два часа след полунощ до 7 часа заранта, ще продължи пак от 5 часа подир обяд до 7 вечерта, когато прекъсва, за да се подкачи наново в 9 часа вечерта до 11 преди полунощ, след което бдението ще продължи на 12-того от 2 часа след полунощ и ще следва същия ред, който е бил на 11-того, то излиза, че свършване на бдението ще стане на 12-того в 4 часа и половина заранта.

Редът, по който ще ходим един подир друг за бдение, е онзи, по който сме наредени на масата. А всеки, комуто е дошло ред да отива в горницата, ще предупреждава вътрешния с трикратно леко почукване на дверите и изговаряне на думите: „Да бъде Името Господне благословено!"

- Във време на бдението - добави г-н Дънов - всеки ще бъде свободен да се моли за каквото иска. Няма никакви правила, никакви закони, които да ви стесняват и ограничават, но ще знаете, че само което е най-важното и най-същественото в живота, това искайте и за това се молете. Ще питате духа във вас и той ще ви научи

Аз ще искам от вас никой нищо и никога да не казва за това, което види и чуе в горницата, защото там се образуват такива вибрации, щото можете да бъдете благословени, но възможно е да си навлечете и точно обратното. Господ е огън пояждащ. Затова, който от вас се почувстзува недостоен, за да се представи в горницата, по-добре да не отива там, да си навлечете отговорност.

После, друго: аз искам в това училище вие да бъдете свободни. Под думата религиозен живот, не значи само да сме в религиозно настроение и да вярваме. Някои приятели, като бъдат религиозни, мислят, че са по-угодни, но това е едно заблуждение. Когато си готов да извършиш всичко за в полза на другите, без да усещаш някакво притеснение, това е то Божественият път. Често хората в това отношение си турят известни правила, които ги спъват, а пък то правото е. че здравето и щастието зависят.напълно от туй да притежаваме благословението на Бога и человеците.

Хората често могат да ни развалят и повредят здравето, обаче тщеславни могат да ни направят само духовете. Те са, които могат да ни осакатят. Бъдете, прочее, свободни и по сърце, и по ум,

Тази година ще ви се раздаде картината на Пентаграма, за да се занимавате с нея и да я проучавате, защото у вас искаме да образуваме огнище, олтар за Господа. Господ се проявява в един народ само тогава, когато има огнище в него. Когато Господ пребъдва в един народ, само тогава той се благославя.

Та, целта е нашите мисли и желания така да засегнат всички наши приятели, които са в зародиш, щото да могат да се ползуват от тях. С нашите мисли трябва да окуражим мнозина, които са изтощени и обременени в борбата на живота, да помогнем на ближните си - към това се силим и това е намерението ни. Не бива да се стесняваме и питаме защо ли ни викат от Господа, защото този въпрос е излишен пред обширния простор на работата.

Аз искам тия от вас, които имат някои важни въпроси, на които желаят да се отговори, нека си ги формулират и напишат на книжки, които да ми предадат.

Тук вие съставяте само един конус, така че на физическото поле ви трябва широка основа, когато в духовния свят е потребна само една точка.

Подир изпяването на „С нами Бог", „Ангел вопиящи" събранието се преустанови за довечера, когато в 8 часа и 25 минути то наново се продължи. В това събрание присъствува и баба Вината от Търново, а така също и Иван Русев, който отсега започна да присъствува на събора. Г-н Дънов говори върху следното:

- Тази вечер ще ви говоря върху молитвата. Защо трябва да се молим? Павел казва на едно място: „В молитвата бивайте постоянни." А Христос казва: „Бдете и молете се."

Молитвата има трояк характер. Тя се равнява на дишането. Човек трябва да се моли, та с това душата му да диша и да възприема нещата. Молитвата е необходима за душата, тя е съзерцание на най-висшите чувства. С молитвата виждаме. Че и детето се моли. Тя е един зов и както дишането е потребно за тялото, така молитвата е потребна за душата. Човек се нуждае много повече от въздух, отколкото от храна. Доказано е, че най-много 25 минути може човек да не приема въздух. И ако приравняваме въздуха с молитвата, която е храна за душата, виждаме колко голяма важност е тя за нас.

Първият признак, че човек е влязъл в Божествения път, е молитвата. Затова винаги, когато и да дойде у вас настроение за молитва, никога не трябва да отлагате, а влезте в тайната стая на вашето сърце, помолете се и тая молитва ще бъде приета. Отложите ли, възможно е скоро Духът да не дойде, за да ви настрои наново.

Значи, във всяко време ние можем да се молим. Между лошите хора трябва да се молим, за да искаме търпение. При това, с молитвата човек образува една крепост, непристъпна за лоши желания, които, ако даже са нападнали душата, изхвърлят се навън. Човек, който не се моли, за него са прекратени отношенията с Бога и по този начин, като не се сношава вече с Бога, злото настъпва.

Молитвата не трябва да бъде едностранчива, само за облаги, а понеже тя е един израз на душата, то с нея трябва да искаме това, което нашият дух желае. Така, ако нямаме настроение за молитва, трябва само да съзерцаваме.

Нашите души, когато се отправят към Бога с молитва, изпущат едно благоухание към Него, също както цветята, които навреме са разцъфнали. Та, човек, който не се моли, се лишава, и то сигурно, от мириса на Небето. А пък за да не се лиши от този мирис, Господ ни изпраща страдания, които ни упътват към молби и моления.

Прочее, с молитвата се гонят двояки направления: първо, човек да се стреми към Бога и второ, да се обединят духовете.

Ние сме събрани тук да отправим такава вълна, щото да настъпи и да даде голямо сътресение за доброто на народа. Молитвата е един силен Божествен импулс, та затова се казва да се молим във всяко направление, защото тя има влияние към всички отрасли на живота.

Най-после, вие всички можете да правите опит и вижте на колко молитви Господ ви отговаря. Само че, когато се молите, никому не съобщавайте за какво се молите и какво очаквате, докато резултатите не се проведат и докато делото не се изпълни. Защото, ако някому съобщите, твърде е възможно да си попречите и тогава вие сами ще сте си виновни.

Мюлер, за когото се разказва, че през живота си е принесъл един и половина милиона молитви, със силата на молитвата е прехранвал 2000 деца. Той от опитност твърди, че колкото повече с детинско настроение е принасял своята молитва, толкова по-скоро му се отговаряло на нея. Тази е молитвата и на Тайлера, който е събирал крупни суми за издържането на маса мисионери за Божието дело. Той уподобява молитвата на трена, в който един може да се качи и вози много спокойно до местопристигането, а друг да го тика.

После, молитвата има сила и при изцелението на разните телесни недъзи и заболявания. С нея могат да се лекуват болести.

По-нататък, всичките ни работи ще успеят, ако ги започваме с молитва. Който в молитвата е постоянен, ще види и ще се увери, че Господ е верен, но с молитвата трябва да се постоянствува, докато изгубите вече разположение да се молите, което показва, че на молитвата ви така или иначе, положително или отрицателно е отговорено. Но молитвата трябва да има благодарствен характер за всички блага и благословения, които Господ дава.

Виждате понякога, че молитвата ви не помага Молите се, не получавате отговор. В такъв случай приличаме на човек, който иска да подигне едно бреме, но не може, понеже не е по силите му, повиква другиго на помощ и с него заедно успява да го подигне. Някога такъв може да се нуждае от помощта на един и двама, трима и повече човека. Та, следователно ние при несполука в молитвата ще искаме помощта на един, двама, трима и повече братя и сестри, според степента на нуждата, докато сполучим. Опитайте този начин и ще видите доколко може да го приложите на практика.

Като свърши горното слово, съобщи се от г-н Дънов, че утре, 11-того, ще се говори на тема: Как трябва да се работи, начините на работа в света. Ще ни се дадат някои упътвания за работа.

Изпяхме „Възкресение Твое" и г-н Дънов ни каза, че Духът дава за всички ни мисълта псалом 19, стих 5.

Заседанието се преустанови в 9 часа вечерта.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...