Jump to content

МАНИХЕЙСТВОТО КАТО ОКУЛТНА ШКОЛА 1. СЪЩНОСТ НА ДУАЛИЗМА


Recommended Posts

МАНИХЕЙСТВОТО КАТО ОКУЛТНА ШКОЛА

1. СЪЩНОСТ НА ДУАЛИЗМА

Понеже обикновено манихейството се свързва с идеята за дуализма и се таксува като дуалистично учение, без да се разбира конкретно каква е същността на дуализма, затова тук накратко ще изясня тази идея. Дуализмът може да бъде разбран и изяснен само в светлината на окултната наука. Той води началото си от религията на Заратустра, но в ума на Заратустра е имало съвсем друга идея, когато изнесъл учението на дуализма.

Според окултната наука и по-специално според херметичната наука в Битието действа така нареченият принцип на полярността, според който всички сили и енергии в проявеното Битие са поляризирани, т.е. имат два полюса - положителен и отрицателен. Това най-ясно е изразено в електричеството. Електричеството бива положително и отрицателно и когато се срещнат, се образува светлината на електричеството. Този принцип лежи в основата на цялото проявено Битие. На единия полюс на Битието имаме това, което наричаме Дух, а на другия полюс е това, което наричаме материя. Нито Духът, нито материята са познати на съвременните хора. Те познават до известна степен само ефектите, последните прояви на Духа и материята. По отношение на Духа материята е отрицателен полюс, а Духът е положителен полюс. От тяхното взаимодействие се раждат формите, чрез които се проявява животът като проява на Духа.

Всяка форма е резултат на едно напрежение и едно налягане. Така е създадена Вселената, така е създадена и всяка форма във Вселената. Така са създадени и нашите тела, както и всички форми, които наблюдаваме около себе си. Най-ясно този принцип на полярността е изразен в растителното царство, където имаме корен и стъбло и клони. В корените действа отрицателния принцип, а в стъблото и клоните - положителният принцип. Най-напред като посадим каквото и да е семе, под действието на слънчевата светлина и топлина и на влагата, то се поляризира, като най-първо пуща коренчета в земята и след това пуска стъбло и клончета нагоре. Затова ние казваме, че първо се проявява отрицателния полюс, а след това и положителният. Затова Учителят казва, че всеки първоначален импулс в Битието е дисхармоничен. Първо действа така нареченият втори принцип, който организира и внася живот в това, което първият принцип е създал. Тези два принципа не са самостоятелни и не действат сами по себе си, но са така да се каже , двете ръце на един Върховен принцип, който ги ръководи и направлява в тяхната дейност.

Съществуването на тези два принципа поражда всички борби и противоречия в света и живота. Но тези борби и противоречия са една необходимост в проявения свят. Те динамизират силите и енергиите и ги привеждат в движение и активност, извеждат ги от латентното състояние и ги заставят да се проявяват. Така, че полярността е една необходимост за съществуването на света и проявата на живота, а не едно зло. И понеже светът не е една механична машина, а един жив организъм, който се одушевява от една велика разумност, която се проявява чрез тези два принципа, които са така да се каже, двете ръце на тази велика разумност, затова тук няма място за никакъв дуализъм, а именно едно велико единство както във всеки жив организъм.

Зад всеки един принцип, зад всяка една сила, която действа в света стои едно съзнание, едно разумно същество. Защото всичко в света е отношения на съзнания. И когато Заратустра е изнесъл учението за двете начала, които действат в света, той е имал предвид именно закона на полярността, на двата полюса на който действат два вида същества - същества на светлината и същества на тъмнината. На единият полюс е Духът, който е светлина, а на другия полюс е материята, която е тъмнина. Злото не е в това, че съществува светлина и тъмнина, но в това, когато тъмнината иска да вземе мястото на светлината. Това става в живота на човека и човечеството както външно, така и вътрешно. Злото се явява тогава, когато една идея, една истина, една сила. която е действала в една минала епоха като нормално явление в еволюцията на нещо добро. Но когато развитието отиде напред и съществата, които носят тази идея искат и в следващия етап на развитието да лансират тази идея като необходимост за живота на епохата, когато тя вече не отговаря на изискванията на развитието на епохата, тя се явява като зло. Следователно, злото това е доброто от миналото, което като се пренесе в бъдещето се превръща в зло. Така че, когато човек иска да принесе миналото в настоящето и бъдещето, ражда се злото.

Така че не става въпрос за абсолютност за доброто и злото в проявения свят, а за отношение на енергии и на същества. Доброто и злото са резултат на известно състояние на енергията. Материята е външната форма, външната страна на енергията. Тя е сянката, която духът хвърля на реалността и сянката върви винаги заедно с реалността. Те са неразделни. Колкото може да се отдели сянката от предмета, толкова може да се отдели материята от Духа, толкова може да се отдели доброто от злото. Доброто и злото, Духът и материята са една необходимост за развитието на света и живота. Ако не беше така, те не биха били допуснати, защото света се ръководи и направлява от една велика разумност, която, както вече казах, използва и доброто и злото като енергия, като полюси за постигане на своята върховна цел.

Дуализмът се проявява навсякъде в живота и в природата - навсякъде царува една непрестанна борба, която е резултат на тези два принципа. Аз казах вече, че тази борба е необходима за динамизиране на силите и енергиите. Материята е енергия в потенциално състояние, която под въздействието на закона на полярността трябва да се превърне в активна енергия, което е естественото състояние на проявеното Битие.

Критиците на дуализма казват, че с това се оронва престижа на Бога като Сатаната се намесва в Неговата работа. Но думата Сатана произлиза от санскритската дума Сат, която значи проява. Така че под Сатана се разбира една енергия, която се проявява в процеса на Мировото творчество. И Христос казва: "Сега иде князът на този свят, който няма нищо общо с мене". Значи и Христос тук ясно е изразил, че в света съществува един дуализъм - на едната страна е князът на този свят - Сатаната, а на другата страна е Христос, емблема на Духа. В книгата на Йов се говори, че имало съвет на боговете под председателството на Бога и на този съвет присъствал и Сатаната. Така че дуализмът съществува навсякъде, като една необходимост за развитието на света.

В тази светлина са го разбирали и манихеите, когато са говорили за двете начала. Няма две вечни самостоятелно съществуващи начала, но има два момента на един творчески процес, които следват един след друг. Когато една енергия стигне крайния предел на своето проявление, тя се превръща в пасивна, образува това, което наричаме материя. Затова в окултната наука се твърди, че материята, това са спящи духове, които трябва да бъдат събудени. И пак според окултната наука, задачата на хората, облечени в материални тела е чрез живота, който функционира в тях постепенно да одухотворя-ват материята, да събудят тези заспали духове.

Такова е правилното разбиране на дуализма. Така го е разбирал Заратустра, така са го разбирали манихеите, така са го разбирали и богомилите. Така го разбират и съвременните окултисти. Ако в културното развитие на човечеството се среща друго разбиране на дуализма, т.е. вечно съществуване на две равни начала, които са във вечна борба. Това е неразбиране на първоначалната идея, това извратяване на истината, както съществува в природата. В природата както и в живота има една постоянна борба в резултат на две противоположни сили, но тази борба е само но определена степен на развитие.

Дуализмът в такъв смисъл, както се приписва на манихеите и на богомилите, не съществува. Това е неразбиране на нещата както съществуват в природата. Навсякъде в проявеният свят съществуват два полюса на взаимодействието, на които се ражда животът и формата. Поначало както учението на Заратустра, така и учението на манихеите и богомилите, е монотеистично, защото една върховна разумна сила ръководи всички процеси, като се проявява чрез два принципа - положителен и отрицателен. Те са под пълен неин контрол. Това е истината. В тази светлина ще разгледам манихейството и богомилството.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...