Jump to content

Recommended Posts

ГЕБЕР - VIII ИЛИ IX ВЕК

Друг арабски мислител, който е бил прочут математик и алхимик, е Джебер Бен Хайян Ес Суфи, наречен от европейците Гебер, роден в Туза или Хоррам в VIII или IX век. Той е най-великият арабски алхимик и математик. Неговото име е дадено на алгебрата (Ал-Гебер). Някой го считат за изобретател на алгебрата, но според други това е погрешно, защото арабите били взели числата от индусите. Европейските алхимици му отдават голяма чест, поради един знаменит трактат озаглавен: "Върхът на съвършенството", който фигурира в книгата "Химичен театър". На арабски съществуват много ръкописи, съдържащи алхимическите съчинения на Гебер, между които е и "Книга на милосърдието". Ще дам някои пасажи от тези два трактата на Гебер.

От "Книга на милосърдието"

"Философите със своя загадъчен език са казали: "Едно тяло не взема душата на друго тяло. Една душа не пребивава в тяло, което не е нейно. Трябва да има взаимно сходство." Ето защо е невъзможно за тялото на човека да вземе душата на птица, или на някое друго животно. И душите на животните не могат да влязат в тялото на човека, нито да установят свое седалище, защото устройството на човешкото тяло го предразполага да възприеме светлините от горния свят, сиреч безсмъртните души, които обладават чисто съществуване, защото произхождат от вечния свят. А пък устройството на многобройните животни им позволява само да стават въплъщения на души, произхождащи от долния тленен свят, съставен от четирите начала, което прави и самите тези души тленни. Тъй щото душата на съществото, което живее и говори, се различава от оная на съществото, което живее и не говори. Затова е невъзможно за душите на по-долни същества да влязат в тялото на по-горно същество, защото техните души са устроени по различен начин.

Ето защо и в алхимическото тяло не е възможно душата да проникне в друго тяло освен в тялото, което е било устроено за нея и което се намира близо до нея в степените на съединение между долния и горния свят, и предпочитателно е да бъдат колкото е възможно по-близки. И така, душа или живакът може да обитават тяло, съобразно с нея.

Съществуват два свята: Макрокосмос и микрокосмос. Макрокосмосът е съставен от по-горната маса и всичко, което господства над нея, сиреч духовните сили, които действат върху нея и я управляват. Микрокосмосът обхваща всичко онова, което се намира под горната маса включително и земята. Други мислят, че микрокосмосът е човека, защото бил наречен така по причина на същата свръзка, която се намира и макрокосмоса.

Философът Платон е казал, че алхимическото дело е третият свят по причина на аналогиите си с другите два свята, защото си служи със силите на Макрокосмоса. Следствие на опитите и на учението са признали, че Макрокосмосът във всички свои точки е приличен на микрокосмоса по отношение на външните и вътрешните сили. Някои вярват, че Макрокосмосът е съставен от тяло, на което обаче не могат да се отделят частите. Други казват, че тези части, понеже са поставени една до друга могат да бъдат разделени, както са разделени от тези на микрокосмоса.

"Връх на съвършенство"

"Да преговорим накъсо цялото алхимическо дело. Понеже казахме, че единствената цел на цялото дело е да се получи камъкът, след това трябва да посвети най-голяма грижа на делото, за да може да се извърши върху това дело първата степен на изпаряването и чрез него това дело да бъде пречистено от всякаква разлагаща нечистотия и в това се състои неговото съвършено изпаряване. И този камък да бъде до такава степен претопен, че да достигне до крайната чистота на претопяването да стане най-после изпаряваща. След това той ще бъде направен огнеупорен чрез разни начини на закаляване. докато се улегне от силите на огъня. И това се нарича втора степен на подготовка. И в нея се състои една от границите на усъвършенстването на подготовката. На третата степен на преработката на камъка трябва да се извърши по същия начин и тя се състои в последното допълнение на подготовката. Сиреч, ти още трябва със средствата на претопяването да направиш изпаряващ се останалия вече огнеупорен камък и да направиш огнеупорно изпаряващото се, да разтопиш огнеупорното и отново да направиш изпаряващо се онова, което е разтопено и отново да сгъстиш изпаряващото се, докато потече и се покрие със слънцеподобна или лунноподобна кора. От повтарянето на тази трета степен на подготовка в медицината се добива увеличаване на промяната в смисъл на подобряване. И тъй чрез различие повтарянето на обработката на камъка при разните степени добива се и различие в промяната на умножаването на добротата. Това слънцеподобно тяло се превръща в двойна, понякога в десеторна, понякога в стотна, хилядна степен и даже до безкрайност същинска и чудесна степен на съвършенство. Чрез тази последна и крайна степен се изпитва дали този минерален прах е достигнал до съвършенство."

Арабската култура се развива, както вече казах, под импулса на вълната,носена от третия клон на Бялото Братство. Този подем почва от Мохамед, който е първият халиф. Неговите приемници като установили своята столица в Багдад, издигнали високо лозунга: "Един е Алах, и Мохамед е Неговият пророк." И Така с небивал устрем те се заемат да изпълнят задачата на своя пророк. Гази стихия, която завладяла арабския народ, се дължи на това, че неговите вътрешни сили бяха събудени от сън и се развиха вихрено с голям устрем. Това стана под влиянието на Белите братя, които преминаха по това време през Арабия и събудиха духа на този народ. Тези вътрешни сили вдъхновиха тези хора да извършат тези подвизи както в областта на завоеванията, така и в областта на науката, изкуството и философията.

След като Багдад става столица на грамадната империя, той става средище както на политическия и стопански живот, така и на духовния и културен живот. Така в 830 година в Багдад се основава университет, наречен Дом на мъдростта. Той е ръководен от умни и мъдри хора и започват да се превеждат научни философски съчинения и всякакви други трудове. Превеждат се от санскритски, сирийски, персийски, гръцки, и от езиците на всички народи, които са създали нещо. Този институт имал за задача не само да превежда от чужди езици, но и да създаде възможност и условия за създаване на самостоятелно научно и културно творчество. В дома на мъдростта имало школа не само за науките, но и за изкуствата, и на първо място за музиката.

През този период се раждат и живеят цяла плеяда гениални и талантливи хора, които със своите трудове дават тласък за развитието на всички науки, изкуства и философия. Тогава се явяват и ред идейни и духовни общества като суфистите, исмаилитите, чистите братя, които имали за център град Басора. За тях говори по-напред. Те съставили една енн-циклопедия, в която събрали цялото знание на епохата. Те са оставили 51 произведения из всички области на науката и изкуството и особено в областта на музиката. Раждат се последователно ред учени, философи и хора на изкуството.

Така през VIII век живял големият историк Абу Абдала Мохамед. Тогава е живял и знаменитият Иби Кутейба. Той оставил много трудове като помощници почти във всички области на науката. Оставил е също астрология от десет тома. Тогава живели много учени като големия арабски мореплавател Ахмед Маджит, който е написал ръководство по навигация, а също и книга под заглавие "Наука за мореплаването", Абу Али Ахмед - голям географ и пътешественик. Той е автор на "Книга за драгоценното съкровище." В нея той говори за сферичността на Земята. Дава сведения за океаните, моретата, реките и други. Друг учен е Ибн Юнус, живял от 950 до 1009, който е бил голям астроном. Той направил обширни астрономически изследвания и наблюдения. Съставил е астрономични и тригономични таблици на движението на Слънцето, Луната и планетите. Друг учен е Ибн Хайтах, който направил редица важни открития в областта на оптиката. Неговото съчинение "Оптика" е оказало голямо влияние върху европейските учени, Рожер Бекон и Кеплер. Друг учен е Ибн Ал Байтар, голям познавач на лековитите билки. Той е дал описание на 2700 лековити билки.

В областта на математиката и астрономията почват ред нови открития. Така Ал Ватани въвежда в употреба тригоно-мичните функции синус, косинус, тангес и котангес. Абу Ал Вафа е разрешил важни въпроси в геометрията и направил значителен принос в тригонометрията. Арабският алхимик Джабири Хаяну прави ценни открития в областта на химията.

В IX век Ибн Фенос построява в Анделузия планетариум. В X век астрономът Ас Суфи съставя звездна карта с указания за положението на звездите и тяхното влияние. В 827 година в сирийската пустиня е била намерена дъгата на земния меридиян, на основата на който, по научен път е изчислен и диаметъра на Земята. Числата, с които си служим, макар че са взети от Египет и Индия, арабските учени са ги видоизменили и са ги дали в този вид, в който сега съществуват. Има още много учени, които са писали трудове във всички области на науката.

Изкуството също не е останало назад, особено в областта на музиката. Суфи Ал Дин живял през XIII век е автор на музикално произведение "Еш Шафори". Ибрахим Ал Мусали живял в началото на IX век се смята за голям певец, композитор и инструменталист. На него се приписват 900 песни и мелодии. Друг певец на име Зеряб, живял в X век, е знаел наизуст текста и мелодията на повече от хиляда песни. Цялата музика на арабите е събрана в 25 тома.

Също така в течение на цялата арабска култура са се родили и работили знаменити астролози, които са разработили много области в астрологията, особено теорията за така наречените части и също и други области. Най-прочути и известни между тях са: Хал , Абу Бекир, Албу Багер. Ал Кабитус, Месахала, Абемрангел, Хиспаление, Албухали, Абумазар и други.

От всичко горе казано за развитието на арабската култура се вижда, че там където се явят Белите Братя в една или друга форма, се развива и цъфти култура. И културата на целия свят в различни епохи се дължи на Бялото Братство, за което Учителят казва: "Има едно Братство, което пътува по света и носи културата. Там, където то се устнови има творчество, растеж, развитие." Когато това Братство е минавало през Арабия, след като излязло от Египет е минавало през Персия, се създава арабската култура, както посочих по-горе.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...