Jump to content

Recommended Posts

Изучаването на човека, казва Учителя, представя велика наука, която разкрива тайните на живота . Физическото тяло е създадено по образ на духовното. Всичко, което става в света , се хроникира, всичко се пише както на физическото тяло на човека, така и на неговото астрално (чувствено) и ментално (мисловно) тяло. [74] Всяка проява на материалния свят има отношение и към духовния. [59] Вътрешното всякога отговаря на външното. Следователно можеш да имаш отвън само това , което имаш вътре в себе си. [83]

Човек живее, мисли и действа. Тези сили са изваяли и ваят човешкото лице, човешкото тяло. [89] Главата на човека е плод на неговата деятелност , плод на културите, през които е минал. Тялото му е плод на животинските култури. Материята е резул­тат на деятелността на растенията. Най-после, когато е дошъл във фазата на човек, той е създал лицето си. [54]

Човешкото лице и човешката глава представят книга, върху която Природата е писала с красив и четлив почерк. Всяка промяна на лицето е израз на живот . Лицето е израз на човешката душа. [21] На тази книга от векове се пише добро и зло. Човек трябва да обръща страниците на своята книга и да чете . Види ли, че в нея е написано нещо лошо, веднага да го коригира. [17] Всеки орган на лицето на човека, всяка линия по него е буква от азбуката, на която е писана книгата. Ако разбираха физиогномиката , хората щяха да избягват много страдания, на които днес се натъкват . Като видят например формата и линиите на носа, те щяха да знаят има ли смисъл да правят връзка с някой човек, или не. [70]

Всяка мисъл, всяко чувство, които излизат от дълбочина­та на човешката душа, се отразяват върху лицето му и върху цялото тяло. [17] Добрият живот подразбира тъкане, т.е . организиране на бъдещото тяло на човека. Мислите, чувствата и постъпките му представляват материала, от който се тъче новата тъкан. Кога ще стане това ? След десетки или стотици години вие ще се намерите пред завършен процес. [55] В бъдеще устата , ушите, носът, челото и всички органи ще се изменят, при което постепенно ще се оформят. [86] Всяка крива мисъл, всяко криво чувство или всяка крива постъпка е лош, грозен об­раз, който се отпечатва първо в съзнанието на онзи, от когото е излязъл. Значи злото, лошото, се излива в неправилни форми и образи. Доброто пък се излива в хармонични, в красиви образи. Човек сам рисува и едните, и другите образи. [72]

Много още има човек да учи. Ухото, носът, окото, устата му са още в процес на развитие. По тях се познава какъв път е извървял и колко още му предстои да мине. [74] Доколко и как е работил човек на Земята, това се вижда на лицето му. То е свидетелство за неговата работа. [55]

Достатъчно е да изучиш ухото си, за да познаеш какъв си. Същевременно ще познаеш и своите деди и прадеди. Ще разбереш къде са направили те отклонение в своя живот и къде ти си направил. [86]

Лицето, което носите, е плоскост, върху която е проекти рана не само дейността на вашите деди и прадеди, но и на цели поколения, цели раси и епохи преди вас. [34] В окото, в носа, в устата се крие историята на човека. Както в семката от плода на едно дърво се крие цялото дърво, така и по отделните органи на човека можете да познаете целия човек. [81]

Когато човек мисли, това се отразява на мозъка, а оттам на лицето. Лицето е акумулатор, който събира енергията от външния свят и я предава вътре в мозъка и вън от мозъка. Затова трябва да се обръща внимание на лицето като възприемател и предавател на енергии. По лицето се познава състоянието на човека. [42] И в човека има предавателни и приемателни стан ции: очите, ушите, веждите, носът, устата , пръстите. [84]

Някои психолози казват, че от картината на художника ще съдиш за самия художник. Френолозите и физиогномистите пък казват, че от художника, от чертите на лицето му ще съдиш за неговата картина. Човешкото тяло е резултат, проява на разумни сили. От резултата съдим за разумността на човека. [57]

Не е лесно да познае човек себе си. Той се оглежда в огледало, вижда челото, носа, брадата си, но не може да чете по тях. Който разбира това писмо, знае, че челото показва състоянието на човека в Божествения свят, носът показва състоянието му в духовния свят, а брадата - състоянието му на физическия свят. [71]

Няма по-красиво нещо да видите едно отворено, чисто, ес­тествен о лице. Приятно е да видите лицето на онзи, който очаква своя любим приятел, с когото не се е виждал отдавна. Страшно е да видите лицето на човек, който е осъден на смърт и всеки ден очаква края на своя живот. [85]

Всеки човек притежава един вроден, интуитивен физиогномичен усет, чрез който може, често пъти безпогрешно, да раз личи добрия от лошия човек, интелигентния от неинтелигентния, честния от нечестния, здравия от болния и т.н . У някои хора с no-изтънчена чувствителност физиогномичният усет е особено добре развит. Това са най-често творците в областта на изкуствата - писатели, художници и др. В произведенията на редица прочути писатели можем да открием правдиви описания на характерни образи - морфологични и психологични, плод на тяхното гениално прозрение. Това е лесно обяснимо, защото в Природата, и в частност у човека, всяка форма, всяка линия на неговото лице е израз на определен принцип и закономерност.

В основата на физиогномичното изследване на човека, както изтъква Г. Радев, лежи идеята, че формите са ония видими символи, чрез които душата се изявява. Единството между тялото и душата на човека се проявява най-осезателно именно в неговото лице, т.е . психическият живот на човека се изявява най-добре чрез лицето.

Според Учителя лицето е построено от вътрешната енергия на мозъка. Всяка добродетел има свое отражение в лицето на човека. [52] В него са концентрирани всички космични сили. [54] Ако нарисувате човешкото лице геометрически, то представлява красива фигура. Всички планети, всички слънчеви системи се отразяват в него. Ето защо, когато видите лицето на човека, радвайте се, вие виждате целия Космос в миниатюр. [54]

Човекът е създаден по точно определени геометрични правила. В него всичко е отмерено. Ако изучавате човека от гледището на висшата геометрия, ще проникнете в дълбокия смисъл на неговото създаване. [86] Геометрията е най-старият език, с който човечеството някога си е служило. Който разбира геометрията , то й разбира езика на Природата. [80] Лицето на човека не е нищо друго освен сбор от числа и геометрични фигури, които показват неговото минало. Колкото по-правилни са линиите на лицето, толкова по-правилен и добър е бил животът му в миналото. [73] Достатъчно е да погледнеш човешкото лице, за да видиш какви сложни формули са написани там , какви знаци е поставила Природата върху него. [18]

Когато изучавате човека като сбор от числа, вие се домог­вате до някои от неговите минали съществувания и разбирате какви идеи са го вълнували, какви схващания е имал за живота. Следователно от сегашния живот на човека съдим за миналото му; от идеите и чувствата, които днес го вълнуват, можем да разберем как ще се изяви в бъдеще. [73]

Езикът на математиката е първият и най-близък превод на Божествения език. Защо? - Защото и Природата работи с числа, както математиката . Всеки орган в човешкото тяло се изразява с числа. Измени ли се числото на даден орган, в смисъл да се намали или увеличи, изменя се и правилното отношение спрямо останалите органи. Увеличаването или намаляването размерите на органите не е произволно, не е ненормално. Например много големите очи на човека показват, че от далечното минало до днес в него съществуват големи желания, които той се стреми да постигне. Който има голяма уста, обича много да говори. Опасно е да се развиват едни способности за сметка на други. [73]

За да имате ясна представа за даден човек, преди всичко вие трябва да измерите дължината на линиите, както и големината на ъглите, които се образуват на главата, на лицето и на ръката му. Колкото по-хармонично е отношението между тия линии и ъгли у даден човек, толкова по-развит е той . От тях съдим и за пътя, по който е вървял. [55] Всеки носи с най-малките подробности на лицето си свидетелството, което определя не само сегашния му живот, но и миналия, и бъдещия. [78]

Няма престъпление или добро, което човек е направил и за което Природата да не е турила отпечатъ к върху неговото лице. [16] Как ще знаем какви грешки сме правили? - По лицето си. Там е написано най-малкото отклонение. [59] Когато злобата, омразата, завистта и ред други пороци се загнездват у човека, те хвърлят отпечатък върху неговото лице, което започва по­ степенно да се деформира и обезобразява. [40]

Учителя изказва следното свое твърдение: Не може да бъдеш добър, ако нямаш хубаво ухо; не може да бъдеш умен, ако нямаш хубав нос; не може да бъдеш любящ, ако нямаш хубава уста; не може да бъдеш истинолюбив, ако нямаш красиви очи. [74]

При тълкуване формите и линиите на лицето и на неговите органи трябва да подхождаме много внимателно. За да бъде една черта вярна, казва Учителя, тя трябва да присъства едновременно на три места: на черепа, на лицето и на ръката. След това тя трябва да присъства на челото, на горната част на лицето, на скулите и на брадата. Най-малко трябва да има един общ признак на лицето и после на специалните части. Ня­кой път известен признак съществува само на челото, тогава той е в потенциално състояние - съществува като възможност. Някой път се среща на брадата - то е по отношение на волята. Но когато един недъг съществува едновременно на главата, на лицето и на ръката, този човек е грешил в миналото по ум, по сърце и по воля. Главата представлява общия капитал, даден на разположение на човека; лицето представлява капитала, с който е работил в миналото, както и този, с който днес разполага, а ръцете - тов а е капиталът в обръщение. [28] Като изучавате човека френологически, физиогномически и хиромантически, виждате, че Природата е написала на главата, на лицето и на ръката му всичко, което е минал и което му предстои да мине. С това тя го предупреждава и предпазва от лошото, което има да минава. Достатъчно е да бъде разумен и предвидлив, за да се справи лесно с мъчнотиите, които среща и ще срещне на пътя си. Човек носи хороскопа в себе си. [55] Без да разбира физиогномията, човек вътрешно чувства дисхармоничните линии, резултат на някакво далечно отклоняване от естествените линии на Природата. Изучавайте линиите на своето лице, за да изправите кривото и да усилите доброто в себе си. [55]

Когато обсъждаме физиогномичното значение на отделните елементи на лицето, непременно трябва да знаем, че в Природата съществува закон за компенсацията. Така например, ако носът на един човек има нещо неправилно, другаде някъде - на челото или на главата, има някаква черта, която компенсира недостатъка на носа. Следователно отделните елементи на ли­цето трябва да се разглеждат и тълкуват не изолирано, а винаги в тясна връзка помежду им. [54]

На тези, които започват да се занимават с физиогномика, Учителя дава няколко важни съвета. Той казва: Първо ще се заинтересуваш за твоите органи, а после за тези на другите хора. Ако първо изучаваш другите, а после себе си, ти ще се опетниш. [34] Научете се, като срещнете някого, да видите една добра черта в него. Не гледайте отрицателното в човека. Това е правило за самовъзпитание. Да се занимаваш с отрицателно­то , това значи сам да се спъваш. Не казвай, че този човек има неправилен нос, уста или брада. Това са външни дефекти, с които несъзнателно се свързваш. Видиш ли добра черта у човека, ти правиш услуга и на себе си, и на онзи, у когото си я видял. Ако в продължение на една година виждате само доброто в човека, вие коренно ще се преобразите. Ако виждате само лошото в човека, Вие ще деградирате. [74] Ученият и разумният човек може да изучава и недостатъците на хората, но невежият трябва да ги отбягва. Не занимавай ума си с изопачените и криви човешки прояви. Всяко впечатление, което прониква в мозъка, се отпечатва на лицето. Пазете децата от грозни картини. Възрастният и прост човек сам трябва да се пази, а мъдрецът - да ги изучава. [74] Изобщо окултните науки има т съвсем друго предназначение от това , което днес им дават. Физиогномията например трябва да има предвид главно нормалните прояви на човека, а не анормалните. [17]

Когато изучавате човека, изучавайте го в естественото му състояние, като жив, а не от рисунки и портрети . Грамадна е разликата между живото човешко око и рисуваното. В живото ще видите движение, мисъл, чувство. [17]

Когато наблюдавате хората с цел да ги изучавате, винаги вземайте два крайни типа - активен и пасивен. Ако изучавате ушите им например, ще наблюдавате ухото на активния, после на пасивния, и ще направите разлика между тях . Щом научите двата вида уши, между тях ще поставите всички останали. След това ще намерите други два типа - единия интелигентен, а другия - неинтелигентен. Изучавайте ушите им поотделно и след това направете разлика. Най-после сравнете ушите на други два типа - добродетелен и недобродетелен. Като правите своите изследвания, ще дойдете до заключение коя част от ухото отговаря на интелигентността, коя част - на добродетелта, и коя - на жизнеността на човека. [15]

При съставянето на схема за едно физиогномично изследване Г. Радев дава следните препоръки: 1) Да се държи сметка за пола, който дава известен отпечатък, известен нюанс върху външни­те форми, а също така и върху психиката на човека. 2) Да се има предвид натюрелът и темпераментът на изследваното лице като биологична почва, върху която човек е построен и на която се изгражда неговият характер. 3) Да се отчитат особеностите на расата и да се изясни преобладаващият планетен тип . 4) Да се определи предварително уровенът, духовното ниво, на което се намира индивидът, тъй като според него по различен начин ще се тълкуват физиогномичните белези. В противен случай може да се допуснат груби грешки. [6]

Предлаганата книга е съставена основно от мисли, взети от беседите и лекциите на Учителя Беинса Дуно (Петър Дънов), представени под формата предимно на цитати . Те са характерни със строгата си принципност и достоверност - плод на дългого­дишни проучвания и наблюдения. При оформлението на книгата, за пълнота на изложението и за създаването на по-добра връзка между отделните цитати , са вмъкнати съвсем ограничено мнения и на други автори, като Г. Радев и Н. Дойнов от Школата на Учителя, както и на някои други, отбелязани в книгописа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...