Jump to content

Общи сведения за човешкото лице


Recommended Posts

ОБЩ И СВЕДЕНИЯ ЗА ЧОВЕШКОТО ЛИЦЕ

За да добием правилна представа за лицето на даден човек и за основните принципи, залегнали в неговото устройство, ние трябва да го изследваме от всички страни.

При оглед на лицето отпред получаваме информация главно за две неща: за основните размери във фронталната плоскост и за лицевия контур.

Надлъжния размер на лицето, т.е . височината му, измерваме между най-горната точка на челото и края на брадата, а напречния размер, т.е . широчината му, измерваме между външните, най-изпъкнали точки на двете скули. Обикновено височината на лицето е малко по-голяма от широчината. Съотношението между надлъжния и напречния размер на лицето е най-често около 4:3. Това показва, че формата на човешкото лице не е кръгла, а по-скоро елипсовидна, (фиг. 1, рис. 1)

Когато височината на лицето е увеличена, тогава говорим за продълговато лице. (фиг. 1, рис. 2) По принцип дължината на лицето Учителя свързва с ума. Той казва: Причината за удъл­жаването на лицето на човека е интензивността на неговата мисъл. Колкото по-интензивна е мисълта на човека, толкова повече енергия приема той и я отправя към центъра на Земята. Това прави лицето му продълговато. [93] Онези, които имат дълги лица, са динамични натури, с мъжки черти, с мотивен (двигателен) темперамент. [47] Дългото лице обикновено изразходва повече енергия, отколкото придобива. Хора с такива лица са припряни, самообладанието им е слабо. Те трябва да правят големи усилия, за да се владеят. [15] Същевременно те най-често не се справят лесно с обезсърчението.

Крайно пасивните хора имат дълги и тесни глави. Ако пък човек е крайно активен, то й разширява главата си. Главата на човека не трябва да бъде нито много дълга, нито много къса, нито много тясна, нито много широка. [28]

Когато напречният размер на лицето е увеличен, получава се широко лице. (фиг. 1, рис. 3) Учителя казва, че мисълта удължава формите, а чувствата ги разширяват. [83] Ако човек не е достатъчно висок, това показва, че не е работил с Мъдростта ; ако не е достатъчно широк, той не е работил с Любовта; ако не е достатъчно закръглен, не е приложил Истината . [33]

Image_001.gif

ФИГ . 1

Силната воля прави главата широка. Широкото лице при скулите, които са добре развити и ясно очертани, при слаба интелигентност говори за човек, който е упорит във всяко нещо, консервативен, мъчно приема новото и прогреса. При добре из­разена интелигентност , имаме човек с енергия, който постига всички поставени задачи, внимателно и бавно приема новото , като подлага на задълбочена преценка всяка идея. [2]

Подчертано широко лице се наблюдава у хора, които се гне­вят много и лесно изявяват своите страсти .

Според К. Хутер широчината на главата има отношение към стремежа у човека за материални придобивки. [10] В най- широк смисъл на думата височината на лицето, респективно на главата, се отнася към духовната дейност на човека, а широчи­ната - към материалната. [5]

Ако лицето на един човек е дълго, а на друг - широко, казва Учителя, между тях може да се поддържа приятелство, защото се допълват. Първият има интензивна мисъл, а вторият - интензивни чувства. Ако лицата и на двамата приятели са дълги или широки, между тях често ще се явяват недоразумения. [81]

Ако човек е бил поставен при големи мъчнотии и страдания и се е борил да ги преодолее, напречният диаметър на главата му е голям. Ако един човек с широка глава поставите при благоприятни условия на живот , нищо няма да излезе от него. Той ще се предаде на широк, разпуснат живот . Поставите ли го при неблагоприятни условия, от него човек ще излезе. Чрез неблагоприятните условия енергията, която се намира в задната част на главата, ще мине отпред към челото и ще помогне за развиване на умствените способности. [82]

Учителя казва: Искат е ли да си съставите понятие за личността на човека, измерете дължината и широчината на неговото лице. По тези две мерки се определя интелигентността на човешкия ум и устойчивостта на чувствата . Колкото по-устой­чиви са чувствата , толкова повече може да се разчита на човека. Широчината на лицето трябва да бъде нормална. Тя е толкова необходима за човека, колкото е необходима и за основите на къщите. Тя е база, върху която се градят нещата. Обаче широчината се определя от височината на къщата. Изобщо между височината и широчината на едно лице или на една къща трябва да има известно съотношение. Дължината на лицето определя развитието на човека и посоката, към която се стреми . [36]

Ако главата на човека е повече широка, отколкото дълга, той е консерватор. Ако главата му е дълга, той е либерален по характер. [88]

Като анализираме лицевия контур (фиг. 2), ще забележим, че при едни хора той е съставен предимно от прави линии, а при други - предимно от криви линии. И едните, и другите са силови линии на енергиите в човешкия организъм. Според Учи теля правите линии показват, че в дадения човек преобладава електричеството , а кривите линии показват, че преобладава магнетизмът . [18] Правите линии в Природата са линии на ума, а кръглите, извитите линии в Природата са винаги линии на чувствата . [48] Съответно правите линии според Учителя имат връзка с дейността на мозъка у човека, а кривите - с дейността на вегетативната нервна система.

Правата линия е проява на волята. Дето волята не действа, там линиите се пречупват. Ъглите показват непостигнати желания. [34]

Image_002.gif

фиг.2-а (1,2 , 3)

Като изучавате линиите на човешкото лице, казва Учителя, по дължината и по правилността им ще съдите за дейността на човешкия ум. Колкото е по-дълга и по-правилно развита една линия, толкова повече е работил и толкова по-големи придобивки има човек. [64]

Когато физиогномистът разглежда лицето на човека, той търси по него прави линии. Достатъчно е да намери поне една права линия на човешкото лице, за да каже, че този човек има някакво постижение. Този човек има характер, защото само разумният може да реализира възможностите на правата линия. [73] Онзи, по лицето на когото липсват правите линии или са малко, е човек без воля. На него не може да се разчита. [18]

Успоредните линии подразбират разумност. Счупените линии означават известно отклоняване, а кривите линии имат отношение към законите на Природата - те представят решаване на

Image_003.gif

4 5~ £

фиг. 2-6 (4, 5, 6)

задачите с най-малки съпротивления. Кривите линии са красиви, особено възходящите. [55] Кривите линии на лицето и неговите органи делим на затворени - във вид на кръгове, и отворени - спирали. [38]

Ако имате една вълнообразна линия, виждате, че тя е образувана от вдлъбнатини и изпъкналости. Тази линия е магнетична, тя крие известна сила в себе си. Вдлъбнатата част привлича, събира нещата, а изпъкналата ги разсейва. В Природата и двете неща са полезни. [89]

Image_004.gif

фиг. 2-в (7, 8, 9)

Красотата в Природата се дължи на кривите линии. Пред­ ставете си едно лице, нарисувано само от прави линии. Красиво ли ще е то ? Ако лицата на всички хора бяха образувани само от прави линии, те щяха да имат само един морал. Правата линия представя вложения капитал, а кривата линия - капитала в обръщение. [38]

Преобладаващите прави и начупени линии в лицевия контур създават четириъгълните форми: правоъгълник, квадрат и трапец, (фиг. 2, рис. 1-6) По принцип тези форми на лицето символизират силата, енергията, мъжкото активно начало. У хора с такива лица се наблюдава активност в действията, борбеност, воля, трезва мисъл, но също така и лесна възбудимост.

Когато в лицевия контур преобладават кривите линии, тогава се получават закръглените форми: кръг, елипса, крушовидна или конусовидна форма. (фиг. 2, рис. 7-9) Овалните форми на лицето символизират чувствата , въображението, интуицията, мекотата , пасивното женско начало. Крушовидното лице е раз­новидност на елипсовидното.

Който има кръгло лице, е пъргав, но не обича тежка работа . Той е всякога засмян. Дипломатът е човек с кръгло лице - учтив, с добра външна обхода. [38]

Хора, които са по-активни, които имат по-големи мъчнотии, лицата им са продълговати. Тия, които имат по-малко мъчнотии и живеят охолно, лицата им са валчести. [36] Малките деца обикновено имат валчести лица. [52] Човек с кръгло лице се справя с обезсърчението за няколко минути. Той обаче е предразположен към затлъстяване. [84]

Г. Дюрвил и А. Дюрвил представят схематично два основни морфологични типа: на мъжа и на жената . В характерната мъжка четвъртита форма изпъква мускулната сила и енергия, а в женската форма - типично овална, прозира мекота , сан­тименталност и любов. Между квадратното лице на мъжа и овалното на жената кръглото лице на детето показва, че то е резултантна от двамата. Разбира се, съществуват мъже, които притежават овална морфология, и жени с квадратна морфология. Такива мъже притежават известна мекота и чувствителност на характера, а такива жени в много отношения имат мъжки манталитет . [4]

Учителя пояснява за характера на онези хора, които имат кръгли лица, следното: Те са подобни на гумена топка, пълна с въздух, който се разширява от топлината. Докато е топло и се намира при благоприятни условия, този човек има подем наго­ре. При добрите условия той е идеалист. Когато топлината се намали, той се свива и става неспособен за работа . [73] Който има кръгло лице, прилича още на пеперуда. Той хвърчи от цвят на цвят. В един ден може да обиколи хиляди цветове. Който има продълговато лице, прилича на работните червеи. Като влезе в земята , започва да копае, да си прави дупки. [38]

Учителя казва: Там, дето има външна, физическа деятелност , там всякога се образува елипса. Колкото по-дълбоко слиза човек в материята , толкова елипсата се сплесква. Колкото повече излиза от материята , толкова по-кръгла става елипсата. Този закон се отразява върху лицето на човека. [36]

След анализа на лицевия контур обръщаме внимание на по­върхнините, от които е формирано лицето. В едни случаи на­ блюдаваме преобладаване на едро отсечени, масивни и ъгловати форми, образувани от изпъкнали и ръбести повърхнини. Те са израз на активност , сила, воля и вътрешно напрежение. В други случаи има преобладаване на заоблените плоскости, които по­ казват превес на чувствата и въображението. Ако има повече леко изпъкнали линии и плоскости, това говори за един активен вътрешен живот , но с повече мекота в действията. Обратното - ако са повече вдлъбнатите линии и плоскости, това е белег за пасивна натура със слаба волева реакция. [5]

Като изучавате лицето, казва Учителя, ще обръщате внимание на изпъкналите и вдлъбнатите линии по него, за да разберете кои сили са оказвали по-голямо влияние върху човека: природните или неговите лични, субективни. Ако силите в човека са по-мощни, линиите на лицето ще бъдат изпъкнали. Ако линиите на лицето са хлътнали, т.е . вдлъбнати, този човек има слаб стомах . [89] Хора, които са минали през големи скърби и страдания, имат вдлъбнати линии на лицето. Те образуват нещо като долините в Природата. Колкото по-разумни са страданията им, толкова и линиите на лицето са по-правилни. Ако страданията са били неразумни, линиите на лицето са разхвърляни. [18]

Правите плоскости и линии, които преобладават у някои лица, показват равновесие, спокойствие, трезви мисли и постъп­ки. Лица, които имат слабо диференцирани форми, се срещат у хора с не добре изразена индивидуалност. [4]

При огледа на лицето отпред непременно трябва да се спрем и на скулите. Силно развитите , изпъкнали скули показват го­ляма издръжливост. По развитието на скулите се съди още за чувствената страна у човека. Слабо развитите скули говорят за малки съпротивителни сили на организма, а също така за неустойчивост и променливост на характера, за лесна податливост на чужди влияния.

Друго, което трябва да проверим, това е до каква степен съществува симетрия между двете половини на лицето - дясната и лявата.

Най-често човешките лица не са напълно симетрични. Обик­новено едната страна е по-нежна, по-мека, също така и едното око има по-мек, по-приятен поглед. [47] Ако мислите на човека не са хармонични, те правят лицето му асиметрично. [37]

Ако вникнем в едно човешко лице и видим, че то няма симетрия, че едната негова вежда не е като другата, едната е по-развита, другата - no-издадена, това показва, че има в него нещо неуравновесено.

Ако съединим мислено зениците на очите със средата на горната устна , получава се един триъгълник, който ни дава информация относно културната зрялост на индивида, на неговите стремежи, (фиг. 3, рис.1) Ако отсечката АВ, т.е, между двете зеници, е по-къса от АС и ВС, тогава у дадения човек има превес Image_005.gif

фиг. 3

духовното начало u надмощие взема разумът. Ако пък обратно - отсечката АВ е по-дълга от АС и ВС, има превес материалното начало и преобладават животинските, инстинктивните прояви. Ако трите отсечки са равни, имаме индиферентна натура. В случаите, когато отсечката АВ е много по-къса от АС и ВС, имаме индивид, крайно едностранчив в своето умствено разви­тие , стигащ до фанатизъм. [5]

Природата е начертала на човешкото лице, казва Учителя, два триъгълника: триъгълника DE F с върха надолу към устата и триъгълника AB C с върха нагоре - носа. (фиг. 3, рис. 2) Чрез тези триъгълници Природата казва на човека: „Ще ядеш правилно, ще мислиш право и ще говориш разумно". Соломон е поставил същата мисъл в отрицателна форма: „Ако не ядеш правилно, не мислиш правилно и не говориш правилно, ще страдаш". Соломон е преплел триъгълниците, за да покаже, че въпросите могат да се решават и чрез противоречия.

Ако страната DE в големия триъгълник се увеличава, а страната АС в малкия триъгълник се намалява, явява се дисхармония в живота. Правилно е, ако DE се увеличава, и АС да се увеличава; ако DE се намалява, и АС да се намалява. С други думи казано, ако носът се стеснява, а очите се отдалечават, ще се създаде известна дисхармония. [31]

Image_006.gif

2 Л

ФИГ . 4

Като наблюдаваме човешкото лице, виждаме, че то предста­влява два триъгълника с обща основа и с върхове в противопо­ложни посоки, (фиг. 4, рис. 1) Колкото повече се засилва долният триъгълник, т.е . колкото повече енергия се складира в брадата, човек става по-голям материалист. Колкото повече се засилва горният триъгълник - челото, и горната част на главата - толкова човек става по-голям идеалист. [15]

По същия начин можем да си представим човешкото лице, образувано от два трапеца с обща основа, (фиг. 4, рис. 1)

Когато низшите чувства взимат надмощие над мислите в човека, долната част на лицето му огрубява, разширява се. Ако в него преобладават възвишените мисли и чувства, тогава долната част на лицето му се стеснява и става по-нежна. Това е диагноза, по която се определя движението на вътрешния живот в човека. [34] Има занаяти, професии, които развиват долната част на лицето - брадата, челюстите , скулите, и правят човека материалист. Има и такива, които развиват горната част на лицето и правят човека идеалист. [15]

Лицето може да се оприличи още на конус. Лице, което има формата на конус с върха надолу, показва човек с добър, подвижен ум. (фиг. 4, рис. 2) Когато лицето представя конус с върха нагоре, това показва животинско състояние. [21] (фиг. 4, рис. 3) Така най-общо можем да определим основните тенденции и влечения у всеки човек - към материалните или към духовните ценности.

При наблюдение на лицето отстрани изучаваме профилното очертание. Нормално при правилния профил само носът и леко горната устна изпъкват. Това е характерно за уравновесените личности, при които умът , чувствата и волята се проявяват хармонично, (фиг. 5)

Кривата (профилната) линия на лицето показва, че много

Image_007.gif

ФИГ . 5

хора едва са излезли от животинското състояние. По тази крива линия на лицето ние определяме точно кой откога е почнал своето движение към разумния живот и с каква бързина се движи към него. [39]

При подчертано изпъкване на челото се наблюдава преобладаващо влияние на ума, особено ако долната част на лицето е по-слабо развита, (фиг. 6, рис. 1)

При изпъкване на носа за сметка на челото и брадата имаме подчертано доминиране на личността у човека, на неговото самосъзнание. В някои случаи това са амбициозни, себелюбиви и Властни хора с развит ум. (фиг. 6, рис. 2)

При изпъкване предимно на устата тогава преобладават чувствата и страстите у човека, (фиг. 6, рис. 3)

Image_008.gif

3 4

Фиг. 6

Когато изпъква брадата за сметка на горната част на лицето , тогава взема превес волята. Това са хора на действието , на физическата работа . [5] (фиг. 6, рис. 4)

Когато линията на челото се изправя, т.е . челото излиза навън, и брадата трябва да излезе навън. Линията на носа пък трябва да се оттегли навътре, но в никой случай да не мине зад своя перпендикуляр. [73] /

Ако главата на някой човек е продълговата и се развива главно задната й част , такъв човек е силно чувствен. У някои хора предната част на главата - челото - е силно развита. Те са умствени хора. У други хора главата е широка. Значи у тях е развита стомашната система. [19]

Когато чувствата в човека се усилват, едновременно става в него отслабване на ума и обратно . Волята е в състояние да урегулира силите на ума и на сърцето в човека. Като знаем това , по лицето на човека можем да четем какви сили участват в него, какво направление приемат - възходящо или низходящо. Това е жива геометрия, начертана на човешкото лице. [34]

Ако носът , устата и брадата на човека са правилни и отговарят на мярката, която Природата е предвидила, това показва, че силите в организма на този човек са координирани. [76]

Лицето обикновено се разделя на три части: от горната граница на челото до корена на носа или до нивото на веждите; от веждите до върха на носа; от основата на носа да края на брадата, (фиг. 5) Първата част е свързана с логичната ми­съл и идеите, втората част - с личността и с аналитичната, практична мисъл, която е във връзка с дейността на сетивата ; третата част е свързана с материалната дейност, с чувствата и страстите . [8]

Според Учителя долната част на лицето представя физическия свят, средната част представя духовния свят , а горната - Божествения. [74]

Когато гледаме човешката глава отгоре , според формата на черепа различаваме два основни типа: брахицефален и долихоцефален.

При брахицефалния тип черепът е развит в широчина, т.е . увеличава се оста между двете уши, при което формата на сечението се доближава до кръга. Този тип се характеризира със статичност и консерватизъм, с развито чувство за собственост и самосъхранение.

При долихоцефалния тип черепът е развит по посока напред­но-задната ос. Той се характеризира с динамика и стремеж към изява. В зависимост от височината на главата и челото и при двата типа се различават няколко разновидности. Брахицефалният тип с нисък череп говори за човек с грижи изключително за материалното , склонен повече към стопанско-практична работа. При висок череп и добре оформено чело същият тип вече показва стремежи предимно към мисловна дейност. Долихоцефалният тип с ниска глава е типичен за хора активни, импулсивни, с повече материални интереси. При висока глава и чело активността е насочена главно в интелектуалната сфера. [5]

Общите сведения за лицето включват и цвета на неговата кожа.

Като наблюдавате хората, казва Учителя, виждате, че всеки човек има специфичен цвят на лицето: жълт, бял, розов, тъмен , почти черен. Цветът на лицето се определя от мислите. Недоволството в човека предизвиква потъмняване на лицето. Когато честолюбието и тщеславието вземат надмощие в човека, лицето му пожълтява. [55]

Има една естествена , приятна червенина на лицето и устните на човека, която изразява неговото здравословно състояние. Такъв човек по характер е слънчев тип . [19]

Ако чувстват а са прекомерно развити, лицето на човека е no-червено, отколкото трябва. Ако мислите му са силно развити , лицето му пожълтява. [81] Когато говорим за жизнерадостния човек, всички знаят, че той има розов цвят на лицето. Ако лицето на човека е тъмночервено, има нещо болезнено в него. Изобщо по промените на цветовете можете да познаете кой човек е здрав и кой - болен. [73]

Лицето трябва да има златист цвят като слънчевия, всяка клетка в него да трепти , да издава светлина. Красиво лице е това , на което се отразява вътрешният живот на човека. [86]

Колкото по-нежна, по-фина е кожата на човека, толкова по- благородни са чувствата му. [23] Гладката кожа означава нежност . [84]

На лицето на оня, който не се владее, се образуват бразди, т.е . бръчки. [79]

Цветът на кожата на лицето е един от белезите, по които се различава човешкият темперамент .

Кожата на лимфатика или флегматика е светлобяла, бледа, кадифяно гладка, тънка, нежна, слабо окосмена, с добре изразена подкожна тлъстина , чиста, без пъпки, малко се поти , често е с лунички под очите и около носа, не почернява от слънчевите лъчи. Тази бяла кожа обикновено се съчетава с кръгло лице и заоблени форми на тялото . Тези хора са бавни, флегматични, склонни към спокоен живот , съзерцание и мечтание. Те са сантиментални и не обичат напрежението и борбите в живота.

Кожата на сангвиника е светлорозова и показва изблик на живот и младост. Тя обгаря лесно на слънцето, лесно се поти и по нея често избиват пъпки. Съчетава се с овално лице. Сангвиниците са експанзивни, весели, жизнерадостни, впечатлителни, реагират бързо и говорят много.

Холерикът има мургаво-жълтеникава кожа на лицето, суха и обгоряла, съчетана с мършаво, мускулесто, ъгловато лице. Холериците са енергични, сприхави, решителни, инициативни.

Меланхоликът има землистожълт цвят на лицето. Кожата му е набръчкана като на старец. Лицето на меланхолика има характерен печален израз. Меланхолиците страдат от вътрешно безпокойство, скрити желания и тайни амбиции. Те най-често са замислени. [7]

Учителя казва: Като изучавате цвета на лицето у красивите хора, ще забележите три характерни цвята: бледорозов, белезникав и слабо, едва доловимо жълт. Първият цвят показва, че този човек живее повече в чувствата ; вторият живее повече в мисълта, а третият е излязъл и от двата свята и се занимава с възвишеното, великото в света . [15] Когато умът има едно преобладаващо влияние, върху лицето на човека се забелязва особена светлина, то просиява. [28]

Както е известно, само мъжете притежават окосмяване на лицето. При жените косми по лицето се наблюдават само по изключение.

В усилията, които е правил в известно направление, жената е дошла до положение да се освободи от космите на лицето и. Мъжът u go днес още носи брада. Като се е освободила от космите си, жената е развила голяма чувствителност , вследствие на което интуицията й е силна. Чувствата в жената са по-добре развити, отколкото в мъжа. В бъдеще и мъжът трябва да се освободи от космите си. Обаче, като се е освободила от космите на лицето си, жената е изгубила своята твърдост и увереност в законите, вследствие на което тя прилича повече на дете , отколкото мъжът . Тя не разбира някои закони, поради което често греши, но лесно изправя погрешките си. В любовта жената е no-смела от мъжа. Тя по-лесно решава въпросите на сърцето си. Дойде ли до любовта, мъжът повече мисли. Той се ръководи от ред правила и закони. Космите на брадата в мъжа представят правилата и законите, които той всякога има пред­ вид. Жената няма брада, следователно няма такива правила и закони, които да я ограничават. [82]

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...