Jump to content

1. ТРИЛОГИЯ - (СОНЕТИ)


Recommended Posts

1. ТРИЛОГИЯ - (СОНЕТИ)

В ХРАМА

"Coela enarrant Deigloham" Пс.19

Създания, сковани в мрак, сърдца разбити,
вдигнете взор нагоре, в тоя шир безкрай,
и вижте Бога: небесата са открити
и славата Му в тях и ден, и нощ сияй!
 
Безброй слънца се роят, светят в глъбините
и в ред ненарушим, в хармония летят.
Това са живи светове, що из гърдите
на Вечний Дух извират, движат се, пламтят!
 
Животът блика в тях, не виждате ли вие?
Не чувате ли в химна им гласа понятен?
Мощта не сещате ли на Духа Велик?
 
О земни твари, роби на плътта, що гние,
бъдете светила във Храма необятен
и грейте със лъча на Неговия лик!

"Всемирна летопис", Г. I, кн. 1 (22.111.1919), с. 2

- рубрика Нова естетика

В Храма - "Небесата разказват славата на Бога и твърдта възвестява делото на ръцете му", казва псалмопевецът Давид, а апостол Павел обяснява: "понеже невидимите негови, сиреч, присносещната негова сила и божественост, виждат се явно, от създание мира, разумевани чрез творенията"... - Към Римл. 1; 20. "Защото видимите са привременни, а невидимите вечни" (II Коринт. - 4; 18). "Бог е Дух, и които му се кланят, с дух и истина трябва да се кланят" (Ев. Йоан - 4; 24). Следов., видимата материална вселена е проява на невидимата, духовната. Астралният (звездният) свят разказва за света на божията слава. Видимият и невидимият светове са сътворени от Словото на Бога. Всички светове (планети и звезди) са въплътени мисли на Бога. Мисълта, изразена в Слово, предхожда творението. Мойсей в "Сефер Берешит" (Битието) казва същотог Бере-шит или, на санскритски, Бара-шат значи Слово и творчество. И евангелист Йоан, както видехме по-преди, е писал на сирийски: "в начало бе Словото" . А Исус е казал, "аз съм началото". Оттам и обяснението, че физическата вселена или небесната твърд е тялото на Бога. А хората са удове, т. е. микроорганически частици от това тяло, живеещи върху един от световете - планетата Земя - и свързани с цялата вселена. "Сам Духът свидетелствува наедно с нашия дух, че ние сме чеда или синове божии" (Ibidem - 8, 16). Макрокосмосът - големият организъм и храм - обгръща микрокосмоса: човека, малкия храм. "И какво спогаждане има храмътбожи с идолите?". "Защото вие сте храм на Бога живаго, както рече Бог, ще се заселя в тех, и в тех ще ходя, и ще им бъда Бог, и те ще ми бъдат народ" ( II Коринт. - 6; 16). "Но, о човече, ти кой си, що отговаряш срещу Бога? Дали направеното нещо ще рече на оногоз, който го е направил: защо си ме така направил?" (Ibidem - 9, 20). "Можеш ли да изброиш божиите глъбини? Можеш ли да издириш Всесилния съвършено? Величието му не ще ли те ужаси? Всесилен е, не можем да го проумеем! Кой тури мъдрост вътре в човека? Или кой даде разум на сърдцето му?" (Иов - 37 и 38). "Можеш ли да вържеш връзките на плеадите или да развържеш узите на Ариана? Можеш ли да извадиш небесните знакове в времето им? Или можеш ли да водиш Мечката с синовете й? Познаваш ли законите на небето?" - (Йов - 38; 31-33).
 
Действително, човекът, който, в безумието си, казва: "нема Бог", е блуден син...

ВЪЗКРЕСЕНИЕ

По стръмната пътека, с сетни сили,
едва пристъпва пътник уморен.
Нозете му със рани се покрили,
но той върви, към върха устремен!
 
И кървав пот облива му лицето,
укичено със търнений венец,
но той се взира жадно във небето
и търси там Всеблагия Творец!
 
И, в спомени за щастье отлетяло,
трепери изтощеното му тяло
и горко той въздиша и ридай...
 
Но таен глас му шъпне: възкресенье
душата стига чрез тегла! Спасенье
жадуваш ли-страдай, страдай, страдай!

"Всемирна летопис", Г. I, кн. 1 (22.111.1919), с. 2

- рубрика Нова естетика

ЕЛА!

На Ст.

Ти си отиде веч, дете прекрасно,
кат блян чаровен, тихо отлетя!
Душата ти светна, кат слънце ясно,
в зари, в акорди чудни и цветя!
 
И литнах аз след теб, виденье мило,
и викнах с глас, вселената кой спря:
постой за миг, о щастье лекокрило,
 
не давам те - сърдце ми изгоря!
Върни се пак: с нектар ще те обливам,
в лъчи ще те окъпя и приспивам -
в легло от теменуги и звезди!
 
Ела, душа, с безмерен жар любима:
ти сродна си със мен, неразделима,
или - и мен за винаги вземи!...

"Всемирна летопис", Г. I, кн. 1 (22.111.1919), с. 2

• рубрика Нова естетика

НА ХРИСТО БОТЙОВ

"И търсят духа на Караджата..

Безценна жертва за свобода свята,
ти падна на Голгота тих и благ -
отронен слънчев лъч от небесата,
светна във мрака и изчезна пак...
 
И от тогаз потомство оскотяло
духа ти търси в свойта нищета
и се терзай, в огнище запустяло
да възкреси живот из пепелта...
 
Ела, о светъл дух, при своите братя,
де няма злост, ни срам, нито проклятья -
ела на обща служба на любов!
 
Веч храмът е открит, олтарът святи
и ангелите пеят химна святи -
и жертвеникът пак е тук готов...

"Всемирна летопис", Г. I, кн. 3 (1.VI. 1919), с. 24

- рубрика Нова естетика

Христо Ботйов - Никой у нас още не е разбрал, кой бе поетът и "революционерът" Христо Ботйов. Той дойде в България да довърши делото си от преди неколко века... Но и този път, погрешил в методите си, той се пожертвува, без да изпълни докрай своята мисия. Той можа да се прояви само отчасти, за да остане неразбран от потомството. Неговият духовен мироглед личи най-ясно в стихотворението му Молитва:
О мой Боже, правий Боже,
Не ти, що си в небесата,
а ти, що си, в мене, Боже,
в мен - В сърдцето и душата... " (к. н.)
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...