Jump to content

02 ДЕВА МАРИЯ


Recommended Posts

Д Е В А М А Р И Я

 

Всички страдания, изпитания и препятствия в живота на човека целят пробуждане на висшето съзнание в него, т.е. да се роди нещо велико в душата му. Това виждаме в двата примера за Елисавета и Мариам. Първата роди Йоан Кръстител, а втората – Христа – Спасителя на човечеството. Разгледайте тези примери като символи в духовния си живот и ги приложете. Не се спирайте върху буквалното им значение. Ако разгледате тези факти в буквален смисъл, вие ще почнете да изучавате историята за идването на Христа – кога се е родил, как се родил и т.н. Нещата лесно се проверяват. Как? От резултатите им. Ако разгледате резултатите на сегашното християнство, например, ще разберете, че има нещо криво в неговите методи. И наистина, стремежите на християните са прави, желанията им – също, но методите, които те прилагат, са криви. Вследствие на кривите методи християнството не постигна това, което можеше да постигне. Християните възприеха методите на езичниците, с което внесоха големи заблуждения. Днес християните трябва да коригират своите методи за постижения. Задачата на християнството не седи в доказване съществуването на Бога. Още преди Христа гръцките философи се занимаваха с въпроса за съществуването на Бога. Задачата на християнството беше да се създаде връзка между всички душИ да растат, да се развиват, да се освободят от ограниченията и от робството на греха. Друга главна задача на християнството беше повдигането на жената. И тъй, всеки от вас трябва да зачене и да роди в себе си пророк, като Йоан Кръстител, и Спасител на своята душа, като Христа. И ап. Павел казва: “Родих ви.” Ако вземете неговите думи в буквален смисъл, това е невъзможно. Днес само жената ражда. Тогава какво означават думите на ап. Павла? Той подразбира друго: да роди човек нещо велико и красиво в своята душа. Разберете ли раждането в буквален смисъл, вие ще се натъкнете на ред противоречия. При това вие не можете да бъдете и в положението на Мариам. Никоя друга жена не може да бъде в нейното положение, защото явленията в природата не се повтарят. Във физическия свят всяко явление при дадени условия може да се извърши само един път. Втори път нито условията могат да се повторят, нито явлението може да се извърши по същия начин.(13, с. 22)

 

Вие се нуждаете от мощна, силна вяра, за да преминете благополучно пътя, по който се движите. Цялата земя да се преобърне, вие трябва да имате вяра, че светът, в който живеете, е изправен и не може да ви се случи нещо, което да скъса връзката ви с живота. Няма сила в света, която може да ви отклони от пътя, освен вие самите. Двата примера с Елисавета и Мариам нека ви бъдат като образци в живота. И вас един ден ще ви посети вашият ангел, но гледайте да не онемеете. Ако онемеете – и това не е лошо, защото казано е, че мнозина ще онемеят, като видят Бога, но ще знаят, че вярата им е слаба. И като неми идеята им пак ще се реализира. При това Мариам имаше голямо изпитание. Йосиф искаше да я напусне, усъмни се в нея, но дойде един ангел при него и му каза: “Това, което Мариам е заченала, е от Духа Светаго. Вземи жена си и иди в Египет!” Ако и вие сте верни на Божественото във вас, ангел Господен ще дойде и ще уреди всичките ваши мъчнотии. Вие ще минете през огън, без да падне косъм от главата ви.(13, с. 25)

 

Сега някои, като изучават Писанието, казват: “Господи, прати един особен ангел до мене.” И всеки един от вас очаква един специален ангел. Аз, доколкото зная, Господ е изпратил до вас сто специални ангели, а вие още чакате! До Дева Мария Той изпрати един ангел и тя веднага се събуди. До вас други ангели няма да дойдат повече. Никакви ангели не чакайте вече! Те дойдоха, но вие спяхте. Сега те ще ви кажат: “Закъснели сте.” – “Тогава какво да правим?” – Трябва да вървим в пътя на Божията Любов, нищо повече!(83, с. 285)

 

Щом в един дом царува Божията Любов, там се раждат умни деца. В това отношение както съвременната наука, така и науката в миналото и бъдещето имат само едно мнение. Този дом, в който бащата и майката са били целомъдрени (в пълния смисъл на думата), там се раждат най-добри, най-разумни и гениални деца. Ние имаме такъв пример с Христа. Той се роди от една девица, която беше най-целомъдрената жена по това време. Еврейският народ не можа да създаде по-добра, по-целомъдрена жена от Мария – майката Господня. Христос можа да се роди само чрез нея. Същият закон се отнася и до мислите – само най-целомъдрената душа може да роди прави, прекрасни, красиви мисли в света. Същият закон се отнася и до постъпките, до действията. Само най-целомъдреният дух може да роди прекрасни, красиви постъпки в света. Целомъдрието може да се тури като основа в живота на всеки едного…

… Ще кажете: съществува ли наистина целомъдрие в света? Да, има целомъдрие в света, което не е механическо, но Божествено целомъдрие. В Новия Завет наричат това целомъдрие “прииждане на Духа”, “явяване на Духа”, “посещение на Духа” и т.н. Казва Христос: “Духът на Истината ще дойде върху вас и ще ви научи.” На какво? – Да мислите правилно. Той ще ви даде знания за живота, а животът не седи само в това, да чувстваш и да мислиш как да прекараш времето си. Не, сегашният живот представлява една дълбока вътрешна наука, едно дълбоко познаване на себе си.(112, с. 137 и 139)

 

На мнозина се вижда чудно как е възможно човек да живее цял живот и нито през сърцето му, нито през ума му да е минало нещо нечисто. Който може да прекара един такъв живот, той ще бъде посетен от ангел Господен. В историята на човечеството има само един такъв пример – човек да бъде посетен от ангел. Това е станало с Мария, майката Христова, която живя чист, издържан живот, за което ангел Господен дойде при нея с поздравление. За да постигне своята цел, човек трябва да води абсолютно чист живот, проникнат от една велика идея; от музика, изкуство, поезия.(86, с. 227)

 

Какво представлява св. Богородица? (Коментарът е по повод една разказана от Учителя история с икони, между които е иконата на св. Богородица – бел. Р.Ив.). Тя представлява жената с нейното сърце: детето е сърцето, което тя възпитава. Човек е дошъл в света да възпита, да възроди своето сърце, да го отгледа като дете. Питате: “Защо жените раждат?” – Чрез закона за раждането Бог ви учи как да възпитате своето дете, т.е. как да отглеждате вашето сърце. Ако майката даде на детето си чисто мляко, то ще бъде здраво, но ако млякото е развалено, детето ще умре.(59, с. 28)

 

Няма за какво да се грижите откъде ще вземете хляб. Онова дете, което е на гърба на майка си, не трябва да скърби, че хляб няма – майка му ще му даде. Послушание се изисква от всички, нищо повече. Туй е новата философия, така трябва да се разбира. А всичко онова, което сега учите, то е остаряло, то е било важно за някога. Това е новото, което Бог казва на хората. Казано е в Писанието: “Ще сътворя нещо ново и чудно.” Вие ще се зачудите. “Дева ще роди.” Коя е девата? – Това е човешката душа. За бъдещата култура говорят пророците, за онова братство, за онова велико разбиране, което съществува в света. Тия войни, тия спорове – те са начини за уреждане на въпросите според сегашното разбиране. Щом се изменят вътрешните разбирания на хората – и целият живот, и целият строй ще се измени. Първото нещо е човек да съзнава, че има един Баща, Който го обича, и да Му напише едно любовно писмо. Ако той на баща си не пише любовно писмо, на никого не може да го напише. Към всичките хора ще имате същите отношения. Един човек, който няма това разбиране, и за себе си той ще бъде нещастен.(24, 118)

 

Йосиф е човекът, който мисли и разсъждава. “И вземи майката”… “Майката” – това е противоречието, което ни заставя да мислим. А на еврейски буквата “м” означава смърт. Значи смъртта има два процеса в природата. Единият, който разрушава, а другият – който гради. Не може да градиш, ако не си разрушил нещо. Тия два процеса работят едновременно в природата и чрез тях става мисълта. И от всички видоизменения произлизат животът и смъртта. Мария е жената, която минава, разваля и чисти всичко. Тя родила едно дете и развалила работата на хората, и туй дете им създаде цяла беля. И знаете ли колко хора умряха заради това дете? Само инквизицията е опърлила 50 милиона такива хора. Ами Нерон, римският император, колко хора уби? Ами сега колко хора отидоха по бойните полета? Значи Мария, която роди едно дете, навлече беля на хората. Следователно тя иска да очисти, да изкорени всичко и да посади нещо ново, а като дойд¡ Христос, ангелът му каза: “Иди в Египет.” А “Египет” е физическият свят. Това дете, за да разбере света, трябва да иде в Египет да се учи. Защо е Земята? Материалният свят, физическият свят е свят на наука. И когато ви гонят отнякъде, Господ ви казва: “Да идеш в Египет да се научиш”, а като се върнеш пак, ще знаеш да разсъждаваш за ония неща, които природата е създала…

И тъй, ангелът казва: “Вземи сина си и майка му и идете в Египет да се учите.” И този ангел сега иде и казва на вас: “Хайде, вървете в Египет.” А вие ще въздишате за Йерусалим. Но този Йерусалим е място за жертвоприношения, а в Египет има мъдрост, ред и порядък. И защо Господ съсипа Йерусалим? Там евреите почнаха да правят толкова жертвоприношения, че храмът започна да мирише на кръв. И Господ каза: “Съборете тоя храм, Аз кръв не искам. Искам хората да мислят, да служат с ума си, със сърцето си, с душата си.” И днес този Господ иде и ако съвременните хора не се научат, Той ще каже същото и на тях и всичките храмове ще се разрушат, както йерусалимският храм, и ще прати всички в Египет. По целия свят ще стане тъй, че всичко ще се разруши…

Този ангел каза на Йосифа: “Стани, вземи детето и майка му и бягай от Йерусалим!” Сиреч бягай от тази, сегашната цивилизация, която е извратила всяка мисъл; която е осъдена – тя е обезличила хората и ги е приравнила.(126, с. 107-113)

 

Детето, това е реалността. Туй дете е човешкото Аз. В момента, в който съзнаваш, че си Аз – едно живо разумно същество, туй дете в теб се е родило. Това е новият човек. Ти, ако не съзнаваш в себе си новото, новият човек не е роден. Не е въпрос имаш ли душа или не. Ти мислиш, че душата е вън от теб. Всяко нещо, което е вън от теб, то не е реално… Даже тялото, което имаш, и то не е реално… Сега да направим една вътрешна връзка. Всичко в света си има свой вътрешен смисъл. Казва ангелът: “Вземи детето си.” За Христа казваме, че Той е пратен от Бога, но Христос е един символ или един идеал за човека, за онова, Божественото, което ще се роди във всяка душа. Душата един ден ще бъде майката, тя ще роди едно дете. Няма да остане никой бездетен. Онези, бездетните хора, са осъдени на смърт. Помнете това нещо. Някой казва: “Няма да се женя.” Оставете вашата женитба, ти ще раждаш! Няма да се жениш, сватба няма да има, попове няма да те венчават, но ще раждаш. Бащата няма да го има. Без баща ще родиш! Вие във вашата мисъл ще кажете: “Къде е бащата?” Майката е там, бащата го няма. На онова, което се роди, ние не търсим бащата – важно е онова, което се роди, каква благост ще донесе в света. Къде беше бащата на Христа? Когато Му казват, че майка Му и баща Му се смущавали, Той казва: “Аз зная Кой е баща Ми. Баща Ми не е тук, на Земята.” Ако мислиш, че твоят баща и твоята майка са тук, на Земята, ти живееш в една лъжа. Ако баща ти и майка ти ги няма, ти си в Пътя на Истината. Баща ти и майка ти не могат да живеят на едно място, да вдигат скандал. Но пак ме разбирайте добре, да не влезе в ума ви една крива идея. Под думите “майка” и “баща” всякога се разбира една вътрешна целокупност. Бащата и майката са на едно място и двамата. Ангел Господен се яви насън на Йосифа и му казва: “Вземи детето и майка му и иди в Египет.” Когато ти слушаш вътрешния глас, то гласът на твоя Баща е, Който говори. Майката е тук. Всичките хора наоколо представляват твоята Майка. Това, което изпитваш в себе си, то е Онзи невидим Баща, Който говори, и когато хората слушат Неговия глас, Той ги благославя. Когато не Го слушат, тогава им дава най-големите страдания…

… Казва се: “Вземи детето и майка му и иди в Египет, и бъди там, докато ти река.” Вземи детето на твоята душа, твоето Аз – туй, което е съзнанието, че си човек; туй, което за в бъдеще ще живее; туй, което трябва да расте и да се развива в нас – то е новият човек. Ние го наричаме свещена идея, свещена мисъл, свещено чувство, свещена постъпка; туй е човекът в миниатюр, който за в бъдеще ще се развие. Всичкото бъдеще е за него. Туй е може би най-малкото детенце, не знае още как да говори, но бъдещето е за него, не е за теб, стария. Ти, ако си стар човек, ти си Йосиф. Ти, който вземаш сега детето на физическия свят, ти си Йосиф, който вземаш грижата. Ще хванеш магарето, ще качиш детето и ще идеш в Египет. Но туй дете за в бъдеще ще обърне вниманието на света, не неговата майка, не Йосиф, но самото дете. Словото, силата, която излиза от него, то ще обърне света. Именно в това дете е силата, която ще повдигне твоята душа. От него каквото дойде, всяка душа ще се въздигне, защото всяка душа се повдига от Аз-а, който Аз расте и се развива. Казвате: “Душата е само майка.” Ти си майка – ако нямаш деца, тогава защо се наричаш майка? Щом искаш да бъдеш майка, роди него, което да го отхраниш, че като идеш в другия свят, да занесеш едно дете. Всеки един от вас, като иде в небето, ако носи дете – ще го приемат; ако не – ще го върнат назад, няма да го приемат. Тогава, ще кажете, всички жени, които са родили деца, ще се спасят, а всички мъже и ония жени, които са бездетни, какво ще правят? – То е криво разбиране на въпроса. В раждането на едно дете или в раждането на Аз в нашата душа взимат еднакво участие и сърцето, и умът; туй Аз го наричам Божественото съзнание – туй, което определя нашето битие като човек; в раждането му взимат участие нашият ум и нашето сърце. Те са слугите, които служат на това дете…

… Питаха Христа: “На кого от тези седмината братя ще бъде жената?” – “Не разбирате – във възкресението нито се женят, нито за мъж отиват.” Идеята е детето, което трябва да се роди. Душата ми ще бъде майката, а отвън – това са временни отношения, не се лъжете! Ако вътре няма брак, външният е лъжлив. Ако вътре няма дете, и външните деца са лъжливи. Ти вътре нямаш нищо родено, отвън имаш. То са кукли. Колко момиченца имат по 4-5 кукли – значи, че 5 деца имат! Кога са ги родили? Че тия кукли имат бащи – ония, които са ги направили. Колкото е реална куклата на малкото дете, толкова е реално и детето на една майка, която го родила. Отношението е същото. Ако в твоето съзнание е родено детето, усещаш, че има нещо в теб, което живее, и ти се радваш на живота, не се обезсърчаваш; има нещо, за което ти живееш – чувстваш една неопределена радост в себе си. Всичките жертви, всичките страдания са на място, чувстваш, че има защо да страдаш. Сега си бездетен – няма защо да страдаш, да живееш. Сега аз оставям външното. Вашите възгледи са неправилни, искам да дам насока на вашите възгледи. Ако искате да знаете смисъла на вътрешния живот, силата се крие там – в детето. Всеки един човек трябва да щади, да почита това дете. Като видиш, че един човек има това дете, почитай! Защото ще направиш крайно престъпление, ако не зачиташ това, което е родено в името Божие в душата, защото ако не вземеш участие в тази работа, ако не я зачиташ, ти ще понесеш най-големи последствия. Ако само се опиташ да навредиш на него, ти ще изчезнеш от лицето на Земята. Ако се опиташ да навредиш на детето, както Ирода, ще изчезнеш. Туй дете ще остане! Бъдещето е на него... Всички хора, които са пострадали в света като мъчениците, те имаха деца. Когато Христос беше на кръста, имаше дете в Себе Си. Някои, като не разбират смисъла на живота, искат да се женят. Сегашният брак се е обезсмислил, сегашната любов се е обезсмислила по единствената причина, че хората са забравили дълбокия смисъл защо са дошли в света. Другите неща са преходни… Нашият живот за в бъдеще ще се осмисли, когато имаме туй, Божественото, което трябва да се роди.(24, с. 12-21)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...