Jump to content

16. Резюме от беседа на Учителя от 14.VIII.1935 г.


Recommended Posts

16. Резюме от беседа на Учителя от 14.VIII.1935 г.

[изпратено от Боян Боев, с почерка на Савка Керемидчиева]

Рилските езера.
На полянката под Молитвения връх, сряда, 14. VIII. 1935г., 5 ч сутринта

Резюме

Добрата молитва, З гл. Йоана, Здо. 12 стих.

Новораждане

Да се роди човек от Духа с едно ново положение на човешкото съзнание. Житното зърно трябва да се посее, да дойде в съприкосновение със светлината, с топлината, с влагата и тогаз да започне онзи вътрешен растеж. Растенето на човека се обуславя от неговото съзнание. Които не разбират живота, съжаляват, че са излезли от успокоителните условия на живота.
Ние се намираме в живота в две противоречия: Желаем по някой път да останем в този хамбар на мирен и спокоен живот. Той е много добър, но не е определено на човека да остане задълго в него, както и житото не може да седи 100 години в хамбара - може 10,15 години, но все-таки трябва да го извадят.
Важно е следното: Хамбарът е създаден за житото, но не житото - за хамбара. Земята е едно условие, дето човек може да опита Божиите блага, да се развива. Тя е създадена за разумния човек, който разбира законите. Като я гледаме външно, мислим, че тя не е уредена. Който разбира законите на приро­дата, вижда, че има нещо разумно, което направлява всичко. Всичките ни стра­дания произтичат от онова неразбиране на порядъка, в който ние живеем. За да се просвети едно дете, необходими са най-малко 16 години, за да свърши университета.
Благото, което очакваме от съвременния живот, както се развива, е вре­менно. На сегашния живот му липсва един елемент, който трябва да се запълни от раждането на Духа. Човек трябва да се роди изново, за да излезе от сегашни­те лоши условия. При сегашните лоши условия човек непременно трябва да умре. То е така: Ти трябва да работиш, да спечелиш богатство и като се връ­щаш дома, ще те пленят разбойници, ще те оберат и ще те направят да се вър­неш дома без пет пари. Неразбрана работа е да мисли човек, че като умре, ще отиде в другия свят. Отиването в другия свят е по закона на раждането от Духа. Казва Христос: Ако [човек] не се роди изново, не може да влезе в Царството Божие. Роденият от Духа е господар на положението, господар на външните условия. Той не е в зависимост, като сегашният човек, от икономическите усло­вия. Пример: Болният се нуждае от помощта на другите, а здравият е свободен, не се нуждае от външна помощ, сам всичко може да си извърши.
Та, великата наука в живота има два пътя, по които хората вървят. Едните остават в хамбара, а пък другите излизат вън от хамбара. Едните отиват на нивата, посяват ги и имат страдания, а другите - под хромела на воденицата; под него минава по-голямата част от съвременното човечество, така измират, изчезват. Разбира се, и този процес си има добрата страна - които сега умират, научават нещо, а следващите поколения придобиват нещо. За нас е важен сегашният процес, който става, онова, което човек сега може да направи, което отвън няма да дойде. Отвън са само условията, а пък всичките възможности, които човек може да направи, са вложени вътре в него. Христос казва: „Ако житното зърно не падне в земята, то само остава, но ако падне в земята, то дава плод." Грамадна е разликата. Всеки човек трябва да мине през страданието на нивата, дето има растеж и плод, отколкото страданията на хромела, воденица­та. Човешка наредба е да се слага житото под хромела. Всичката борба на живота е: ние се стремим да избавим житото от хромела.
Роденият от Духа, той е благородният човек, човек, който има друго съзна­ние, за него човек не е мъртъв, за него човек за човека не е вълк, но човек за човека е брат. Това е човещина. Братството е братство само за човека. Брат­ството е изражение на онази дълбока Любов на родения; само той съзнава какво нещо е братство. Когато види брата си, зарадва се. У родения от Духа се зараждат нови чувства, за които сегашните хора едвам имат някакво понятие. Роденият вижда отдалече и никога не може да попадне в клопката на разбой­ниците, в клопката на лошите условия - той ги предвижда, избягва засадата на разбойниците, че я знае къде е. Той има мощен ум.
В духовната наука е това положението: Човек трябва да разбира ония възможности, с които да си послужи; да разбира Божиите закони, та да се ползува от благата, които Бог е вложил в света. Рибите и птиците нямат условия да се ползуват от благата, които са вложени в земята - едвам като дойдат до човешката форма, тогава ще се ползуват. Човек е този, който се е родил от Бога. Това не е само една проста фаза. Има друг свят освен нашия - то е ангел­ският, дето съществата разбират много по-добре,отколкото ние разбираме, те седят много по-високо, отколкото ние. Там няма затвори, гробища, караници, мъчения, стражари. Всички живеят братски, имат изобилно да ядат, да пият, да се учат. Отлични училища имат. Всеки живее, колкото иска. Аз виждам това. Който вижда, за него вярата се е превърнала в знание.
Под думата „роденият от Бога" вече подразбирам един нов свят, в който трябва да влезем, иначе ще останем при сегашните условия, дето съществуват страдания; макар и да си най-богатият човек, ти ще изгубиш всичко онова, което имаш.
Ако се родим изново, ще се намерим в нов свят - светът на Бога, дето ще имаме една нова светлина.
Най-добре уредената държава в света е Царството Божие, то е Идеалното Царство, само роденият от Бога може да влезе в него и ще каже: „Заслужава човек да живее в това Царство."
Ако един ден спрат водениците, ще бъде по-добре. В онзи свят, за който се говори, воденици няма и воденичара няма. Човек трябва да яде разумното Слово.
Има един свят, дето не се нуждаем от такава груба храна, както сегашната. И вече заменяватази храна, започва този процес: като ядем три пъти на ден, добиваме известни елементи от грубата храна чрез стомаха, част от енергията придобиваме чрез белите дробове и известни енергии придобиваме чрез мозъ­ка. Един ден ще се храним чрез дробовете си. За минута правим 20 вдишки - това са 20 обеда. Това е хранене.
В новия живот, когато човек се новороди, той няма да е роб на сегашните условия, постоянно да се безпокои и да не може да се радва на живота, който Бог ни е дал. Сега по-голямата част от живота ни е в тревоги и вътрешни смуще­ния.
Христос е внесъл една дълбока наука, която хората в Неговото време не разбраха. И сега още християнството не е разбрано.
Не е християнин онзи, който носи името на Христа, но той трябва да стане син Божий, трябва да се роди от Духа. Това е човекът. Бъдещата религия ще е една, в която всичките хора ще бъдат родени от Бога и ще съставляват общо семейство, едно велико братство, и ще влизат в положението един на друг, ще си услужват и няма човек човека да изнудва. И сега можем да го живеем, какво ни препятствува? Кой ни е събрал тук? Нали Божията Любов?
И всеки ден ние можем да проверим тази велика Истина. Това, което е Истина, ние може да го проверим сега, не в бъдещето. Ония, които са родени, са го проверили. И всеки може да го провери. Когато влезем в новите условия, няма нужда да се доказва другия свят дали го има или не. Ще е безпредметно. Безпредметно е да се доказва дали има Любов или не. Когато внесем Любовта в себе си, иде животът. Щом изгубиш Любовта, изгубваш живота. Любовта е възкресение. Щом внесеш Любовта в себе си, възкръснеш. Щом изгубиш Любов­та, умираш. Сегашната фаза е фаза на безлюбието.
Как ще дойде възкресението? - Като дойде Любовта. Аз не говоря за умирането на черупките. Ако човек изгуби черупката, той живее в новата форма. Човек трябва да се облече в нова форма, която да съдържа в себе си безсмър­тието. Една форма, която да не е подложена на сегашните лоши условия да се видоизменя. Това е подразбирал Христос с думите: „Роденото от Духа Дух е, роденото от плътта плът е." Роденият по плът ще живее по един начин, а роденият по Дух ще живее по друг начин. Единият (първият) ще мине по пътя на хромела, воденицата, другият - по пътя на нивата. В единия ще има плод.
Които са родени от Бога, те образуват братство. Сега виждаме, че сегаш­ното братство четири поколения изглажда. Хората, които са били братя, първи, втори, трети, четвърти братовчеди, престава вече роднинството между тях в четири поколения. Значи, след 100 или 200 години сегашното братство се изглаж­да. А пък хората, които се родят в новата форма, която ще дойде, това братство за 100 години няма да се изглади. Най-малко едно братство ще трае 25 000 години. Роднинството ще трае най-малко 25 000 години. Това е само едно улесне­ние за постоянството на ония разумни сили, които действуват вътре в човешката душа. Всичко в света: цялата Земя, съвременната наука, всичко в природата, звездите, слънцето, каквото и да е, съдействуват на човека. То е едно възпита­телно средство.
Слънцето изгрява за чадата Божии, за ония, които са родени. За тях слън­цето има смисъл. Само родените от Бога ще влязат в Царството Божие. Ако някои сте минали по този път, ще знаете, ще проверите, а пък които се приготов­ляват, имат приготвени условия. Христос казва на Никодима, на такъв един учен човек: „Ако не се родиш изново. не може да влезеш в Царството Божие." Тогава Христос му каза: „Роденото от Духа Дух [е], роденото от плът плът е." Разликата в двата процеса е: Допуснете, че един човек мяза на едно житено зърно; онази, благата ръка, която ще го вземе от хамбара, ще го тури в малка торбичка и ще му каже: „Аз те посявам на нивата. Ти ще имаш малко страдания, ти ще растеш, ще цъфнеш и ще завържеш." Житото ще провери това. Същата ръка ще го пожъне. Другата блага ръка ще те вземе [от] хамбара и ще те прекара на воденицата, ще ти каже: „Ти ще минеш под камъка, ще станеш на брашно и тогава ще те продаваме на увеличена цена." Аз предпочитам да си посеян на нивата и да дадеш плод. То е Божественото, а пък хромелът е човешкият порядък на нещата.
Под думата „воденица" разбирам неразбраните неща, които хората са създали. Под „нива" разбирам онова, което Бог е създал, онзи, Божият път, който ние ще минем, за да придобием знание, което Бог ни е определил, за да се роди Духът (и да се образува братството) вътре.
И тогава Любовта ще се прояви. Тогава всички хора ще могат да живеят както те искат. Защото у всички хора има желание да живеят добре. „Роденото от Духа Дух е" - значи разумно е то, а пък „роденото от плът плът е".
„Грее слънцето"
Тайна молитва.
Гимнастически упражнения.
6 ч 30 мин.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...