Jump to content

МИСЛЕЩ ЧОВЕК ИЛИ ХАМСТЕР В КЛЕТКА


Recommended Posts

МИСЛЕЩ ЧОВЕК ИЛИ ХАМСТЕР В КЛЕТКА

Всеки, който прочете тази книга, осъзнавайки неизбежността на влиянията, вероятно ще си помисли: „Нима е възможно да се избавя от всички вредни влияния около мен?" Този въпрос се обсъжда вече и в дискусии на най-престижни телевизионни канали. Милиони хора гледат ежедневно телевизия и остават в плен на екрана всеки ден от 1 2 до 8 9 часа. Като консумира зрелища и събития, човек започва да изпитва странното чувство, че е затворен в клетка като хамстер и гризе всичко, което му се поднася в увлекателна форма. Влизането в пространството на телевизията и оставането там като хванат гризач, на запад се коментира като процес на хамстеризация. Хамстерът в клетка не търси храната си, той се храни с продукти, които му се поднасят.
Потърпевшият с основание ще каже: „Има ли закон против влиянията, против хамстеризацията и, ако няма, нека по-скоро да го създадем и веднаж завинаги да се избавим от тази напаст!" Уви, такъв закон, който да забрани повсеместно опасните влияния и внушения, не съществува и, ако го има, той ще е несправедлив закон. Законите на природата не ограничават, но коригират и направляват, защото са универсални. Справедливо ли ще е наистина по отношение на всички твари, които пълзят по земята или ровят почвата, да не упражняват влиянието си върху полуизгнилите органични остатъци, с които се хранят. Те обработват грубата земя, в която трасират пътя си нагоре, към светлината. Както за живота на малките земни твари, така и за по-издигнатите животински съобщества, законът е движение нагоре, излизане от гъстата материя по-тесния път, с много вяра, надежда и търпение. Когато приемем този универсален закон и го приложим с любов по отношение на по-слабите, тесният път предлага нови възможности да бъдем полезни в нашето съществуване. Защото законът на Любовта и възможностите за неговото приложение са вложени в нас още при сътворението на света.
Като преработват мъртвите растителни и животински отпадъци, нисшите организми играят ролята на санитари: чистят природната среда отвън и заедно с това пречистват своите организми. Чрез тази полезна дейност, със своето влияние върху мъртвите отпадъци в природата те се подготвят да заемат по-отговорна длъжност в лабораториите на природата.
Учителя казва: „Когато Любовта царува, смут не става. Проявяването на Любовта в човешката душа изпъжда навън всякакъв смут. Там, дето има смут, няма Любов." Следователно, за да избегнем смущенията, които причиняват внушенията и манипулациите, трябва да вършим всичко с любов. Само по този начин можем да възпитаме съзнанието си така, че да представлява естествена бариера срещу нездравите влияния.
Който е податлив на манипулация, е духовно и психически болен. За да оздрави психиката си и укрепи духа си, той се нуждае от специална терапия. Наред с позитивизъма в мисли и чувства, той трябва да упражни и волята си в преодоляването на ежедневните трудности и проблеми.
Когато едно общество е болно, дълг на съзнателните хора с чувствителна съвест е да му помогнат, да се изяват в ролята на санитари и психотерапевти, които чистят съзнанието от натрупалите се в него емоционални и интелектуални отпадъци. Необходима е една здрава социална среда, благоприятна духовна атмосфера и добър психологичен климат за дейността на млади и възрастни. Като работим за подобряването и осмислянето на днешния си живот, подготвяме условията за по-добър живот в бъдеще.
Нормално е човек да търпи влияния на възвишени и благородни духове, от които може да получи сила и духовна подкрепа в трудни моменти. Тези влияния идват от Света на великите души, записани от Учителя като „Слово на планината". Мислите, които идват от този свят, дават сила, предпазват от лоши влияния, съветват и предупреждават:
„Не ставай преждевременно врата за света, защото всички ще минават през нея."
„Мисли върху трите извора на живота, които никога не се размътват. Те са: живот без страдание, мисъл без съмнение и свобода без ограничение."
„Мисли само за това, което носи живот в себе си."
„Знай, че пътищата на изгряващото слънци и пътищата на залязващото слънце се различават."
„Умен е онзи, който и в най-голямата тъмнина може да намери пътя към Бога Вечната и неизменна любов на Битието."
Връзката със света на великите души носи радост. Вено, един изключителен в своите постижения ученик на Учителя, обичаше да казва:
„Радоста е критерий за истината."
Човек, който живее с истината, има едно приятно, топло усещане в слънчевия си сплит.
За да имаме критерий за истината и да не се подвеждаме, трябва да развием интуицията си директния път на познанието. Логиката е дългият и криволичещ път към познаване на истината. В този път често онзи, който търси истината, се изкачва в планината, докато който я носи, идва от високите върхове на познанието. Интуицията е верният спътник в живота, който никога не подвежда будния, който слуша гласа й.
Добрият пример сочи пътя към истината и трасира пътя към нея на онзи, който я търси. В това отношение Учителя препоръчва следното:
„Четете някой път в Библията за апостол Павел, за Адам, за Авраам, за Исая, за Данаил, за Христа. Щом мислите за тях, като ги четете, вашият живот се свързва с тях и вие възприемате благословението на апостол Павел и всички други, понеже те са проводници на Божията Любов. И мир навлиза в душата ви и онова, което ви е смущавало, то си отива."
„Помислил си нещо лошо, можеш веднага да изчистиш своята мисъл. Всеки може да изчисти своята мисъл, като има в душата си следното правило: да постъпим така, както Господ постъпва. Или: Ако Христос беше на моето място, как щеше да постъпи той."
Чрез вътрешна хигиена в умствено и емоционално отношение ние можем да възстановяваме и поддържаме своя душевен тонус, необходимата морална сила и емоционална чистота, а оттам и защитните си сили срещу лошите влияния.
Принципите и методите на духовната хигиена са дадени в беседите и лекциите на мировия Учител Беинса Дуно. За нас на първо място е важно да знаем кои влияния са добри и кои са вредни, за да приемем благоприятните и да се оградим и запазим от разрушителните. Уханието на една роза, когато не отклонява вниманието ни, винаги е приятно и здравословно влияние във всяко едно отношение. Има парфюми обаче, които омайват, приспиват разсъдъка и предразполагат към несъзнателни действия.
Общуването с един добър и умен човек успокоява и тонира. В бъдеще общуването ще се издигне като найдостъпно средство за придобиване на хармония, за тониране и взаимопомощ. Днес тези процеси протичат несъзнателно и само в единични случаи на духовна просветеност съвсем съзнателно под формата на психотерапия за лекуване на психози. За да се постигне това, необходимо е културата на даване и вземане, т. е. на обмен между хората в обществото културата на Любовта, да се издигне до по-високо ниво. С други думи необходимо е правилно разпределение на духовните, интелектуалните, емоционалните и материалните блага. В това отношение днес царува безредието. Някои духовни водачи например поставят собствената си личност в центъра на учението, което проповядват. В този случай духовните ценности се движат еднопосочно. Ограничените в рамките на личността възможности да се дава с любов съобразно с висотата на положението, което заемат някои личности, води да едностранчивост в разпределението на благата. Слънцето дава еднакво на всички, но широко отвореният цвят върху цветната поляна, обърнат винаги с лице към светлината, ще получи повече блага от слънчевите лъчи. Интелектуалецът е в състояние да даде повече знания, но в емоционален план той се нуждае от по-голямо признание, особено когато емоционално е по-беден. Само човекът, в когото умът и сърцето са в хармония, приема благата, взема от тях само онова, което е необходимо за да поддържа живота си, и ги оставя да текат, за да се ползват от всички. Това е новият тип човек, за който може да се каже, че е психотерапевта на бъдещата култура.
В софийския квартал „Изгрев" имаше една малка дървена къщичка, която се състоеше от антре и едно помещение, което служеше за спалня, кухня и салон. Размерите на тази къщичка бяха не по-големи от два на три метра. В тази малка дървена къщичка живееше нашият брат Крум Въжаров, известен като Вено. Веднаж седмично бате Крум ни приемаше в „дядовата си ръкавичка", за да изучаваме английски език. По него време около 1975 година при него идваше и Христо, скромен и малко затворен в себе си младеж, който следваше английска филология. Вено отделяше внимание на всеки от нас и имаше особен начин на общуване, ефекта на който всички около него чувствахме осезателно. След престоя си в неговата малката дървена къщичка, се чувствахме преобразени. И винаги, когато се връщахме към ежедневните си задължения, животът изглеждаше по-хубав и ни изненадваше с богатите си възможности да учим, да работим и да успяваме. С Христо, който беше по-напреднал от нас, но желаеше да подобри знанията си по английски език, Вено работеше отделно. Често, когато пристигахме за нашия урок, ние заварвахме учителя и ученика заедно. Случваше се да започнем заниманията си, а Христо не си тръгваше. Той оставаше с нас до края на урока като слушател. Присъствието му с нищо не ни смущаваше и дори ни беше приятно, но беше необяснимо, защото знаехме, че той не научаваше нещо ново в тия часове. По-късно разбрахме причината за тези продължителни сеанси разбрахме защо Христо обичаше да бъде с Вено. Отговорът му беше: „Защото тук ми е приятно!" Той имаше желанието да остане с Вено в малката дървена къщичка, където се чувстваше по-добре, отколкото в обширния апартамент на баща си. Такова беше влиянието на Вено и всички ние го приемахме добре. Аз бих го нарекъл същностна или контактна психотерапия, защото това е умение да се установи връзка с реалния човек, а не с деформираната от вредни влияния човешка личност.
Доброто влияние дава морална сила, защото е мотивирано от благородни чувства. Неморално и осъдително е онова влияние, което подбужда с користна цел прояви на слабост у човека. Обсебването, за което вече стана въпрос, има много по-тежки последици, и когато се практикува съзнателно, е престъпно действие. Когато се обсебва индивидуалното съзнание на някой човек и се упражнява власт над него, това деяние е по-осъдително дори от поставянето на невинен човек в затвора. Единствено онзи, който е проводник на влияния от високите сфери на духовността, който черпи вдъхновение от извора на живота, може да оказва благотворно въздействие върху други хора, като стимулира християнските добродетели в тях. Добри влияния има навсякъде, те не са ограничени само в духовните школи. Ако сме по-чувствителни към влиянията на красивото и доброто в живота, ние ще ги почувстваме и възприемем в присъствието на един гениален музикант, в отношенията с един добър педагог, като проследим действията на смелия и пожертвувателен човек и в много други случаи. Духът на доброто не се ограничава нито във времето, нито в пространството. Влиянията му събуждат съвестта, внасят повече светлина в мисълта и подтикват към благородни действия. Те засягат дълбоката интимна същност на човека, основния му тон, на който откликва душата, и го стимулират за духовен растеж. В лекцията
„Веселие и радост"
, изнесена на 5 декември 1934 г., Учителя казва:
„Всеки един човек в света си има един музикален тон. За да възпиташ човека, ти трябва да намериш основния тон на неговия живот. Като дойде този човек, ти трябва да го изследваш, трябва да изучаваш езика му и да му говориш. Ако не му говориш на неговия тон, не можеш да му повлияеш. И силата на влиянието зависи от основния тон, който можеш да вземеш по неговото естество. Индусите, които са изучавали тези закони, те, като вземат основния тон на змиите, и змията играе. И ти можеш да свириш на змията, но змията не играе."
Някои слаби животинки в гората, когато са в опасност, имитират опасните хищници, за да изплашат враговете си. Други секретират отблъскващи миризми, за да ги прогонят. За разлика от животните човекът е въоръжен със силата на любовта, добротата и благородството, от които хората без морал бягат, както „дяволът бяга от тамяна".
Всеки от нас е имал проблеми с хора, които олицетворяват грубата физическа сила. И навярно няма да изненадаме или засегнем някого, ако кажем, че на онези, които приемат насилието като радикално средство за решаване на проблемите, им липсват най-вече устойчивост и праволинейност на характера. Организацията на силите в тях е едностранчива акцентът е сложен върху първичните инстинкти, които трудно се управляват. И понеже естеството на силата, нейната същност определя характера на проявлението й, в случая тази силата се проявява разрушително. Грубата физическа сила не е добър проводник на живот и затова се проявява разрушително. Когато се насочи правилно и се впрегне в полезна работа, която изисква по-голямо участие на ума, постепенно тя се трансформира и облагородява, става по финна и възприемчива към добри влияния. Всеки човек, който е възприемчив за фините вибрации на Любовта и доброто, чрез които работят творческите сили в природата, е добър проводник на живота.
 
Благородната по своята същност сила носи радост, обновление и растеж за всички същества във физическия план на живота.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...