Jump to content

Recommended Posts

МУЗИКА

Музиката е велик закон, според който се определя посоката на човешките мисли, чувства и постъпки.

“Път и възможности”, стр. 238; 145

Музиката принадлежи на умствения свят. В твоите разумни чувства и там има музика, и в постъпките, и във волята ти, като направиш нещо хубаво, и там има музика. Вие не можете да бъдете музикални, ако не мислите, не чувствате и не постъпвате добре. Ако не мислите, ако не чувствате и ако не постъпвате, не учете музиката. Музиката е един правилен начин как да постъпва човек.

“Музикален живот”, стр. 410; 154

На една отрицателна мисъл или на една лоша мисъл, трябва да я поставиш в съприкосновение по закона на музиката.

“Отношение на нещата” стр. 485; 143

Не можеш да мислиш правилно или да чувстваш правилно, ако нямаш една музикална форма в себе си, ако нещата не схващаш музикално, хармонично. Всички разумни неща в света стават по един музикален закон, те са отмерени в своите действия.

“Условията за растеж”, стр. 494; 122

Музиката е построена по законите на светлината.

“Божественото огледало. Трите области”, стр. 284; 136

Музиката е закон вътре. Тя е един закон вътре в човешката мисъл.

“Изпит на ученика”, стр. 739; 122

Мисълта е висша музика; чувствата са също висша музика.

“Светлина и знание. Музика”, стр. 122; 3

Първото качество на музикалния тон е светлата мисъл; второто качество е възвишеното и благородно чувство, а третото качество – добрата постъпка. Трябва да знаете, че органическият свят е създаден върху законите на музиката.

“Тонът Фа”, стр. 312; 127

Всички мисли и желания, които са музикални, отиват в Невидимия свят. Всички мисли и чувства, които са немузикални, от тях идат страданията неволно.

“Великото благо на живота”, стр. 617-618; 151

Музиката е жив организъм, който расте. Законът е същият – нашите мисли и те растат.

“Постижимото”, стр. 8; 120

При изсвирването на два противоположни тона се забелязва една дълбочина, която не може да се изрази на цигулката. Това е закон на контрастите в музиката. И в музиката, и навсякъде трябва да има силни контрасти, за да си въздействате.

“Закон за контрастите”, стр. 6; 22

Щом имате някаква скръб, изпейте тази песен “Тъги, скърби”... Когато пеете тази песен, имайте предвид закона на контрастите. Затова пейте я веднъж по-слабо, после по-силно. Ако я пеете няколко пъти по един и същ начин, тя ще изгуби своята сила и значение. В ирационалната музика по никой начин не можете да изпеете един и същ тон два пъти. Там няма повторение на тоновете.

“Вечно обновяване”, стр. 187, 188; 64

Знае се от музиката, че колкото по-високи са тоновете, толкова по-голям брой трептения имат.

“Малките величини”, стр. 197; 192

Изпейте песента “Аз ще се подмладя”. Тя започва от ла. Старият пее, защото иска да се подмлади. Той изучава закона на затворените интервали.

“Млад и стар”, стр. 58; 193

(Учителят изпя едно хубаво окултно упражнение). Гласът на това упражнение е окултно нотиран. Като сте неразположени, седнете да си изпейте едно хо-хо-хо, хо-хо-хо, и всичко ще ви мине. При тази окултна музика се случва, че между двете части има близост, тъй че като изпеете първата, втората част сама изпъква. А при последното упражнение изведнъж има едно повишение. Туй са две състояния на съзнанието. Между двете части няма връзка. Изисква се воля, да знаете законите на съединението, за да можете пак да се върнете.

“Работа за новия живот”, стр. 190; 18

Ако вземеш вярно тонът до, каквато и мъчнотия да имате – може да направите един малък опит – може да имате една мъчнотия, може да имате главоболие, може да имате температура, каквото и да е, ако вие вземете вярно тона, веднага ще стане една промяна във вас. Значи от това пасивно състояние сте излезли и сте влезли в активно състояние. Това е до. За мене ре е – щом вземеш ре, ти ще тръгнеш в правата посока на движение. Ако посоката ти е вярна, вярно ще вземеш ре. Ако посоката на твоето движение не е вярна, не може да вземеш вярно ре. Законът е същият. Ако посоката на твоята мисъл е вярна, ще вземеш вярно ре. Ако посоката на твоите чувства е вярна, ще вземеш вярно ре. Посоката на движението е вярна, ще вземеш вярно ре... После искам да зная дали това, което искам да постигна, ще го постигна. Тогава пея вече. Ако вземеш вярно ми, ще постигнеш. Ако не вземеш вярно, ти не може да постигнеш. Искаш да знаеш дали ще спечелиш. Ако вземеш вярно фа, ще спечелиш. Ако не вземеш вярно, ти ще се опропастиш.

“Едно, две, три”, стр. 163; 173

Началният тон в музиката е тонът do. Крайният тон в музиката е si. Тонът do е цял, а si – полутоние, т.е. между si и do има половин тон. Значи началото на музиката започва с цяло число, а краят на музиката свършва с тона si, с полутоние, т.е. с дробно число. Защо музиката свършва с дробно, а не с цяло число, затова има ред причини.

“Битие и откровение”, стр. 213-214; 73

Ти не можеш да приложиш един Божествен закон правилно без музика. В музиката имате до-ми-сол-до. Желанието, което имаш, е този закон. Какъв е начинът, по който можеш да изпълниш? Сол – то е завършеният резултат на изпълнението на този закон. Ако тия трите тона може да ги вземеш правилно, то закона си го изпълнил. Щом си изпълнил добре закона, ти вече влизаш в Божествения свят.

“Сгъстяване, разредяване и разширяване”, стр. 134; 164

Музиката е една мощна сила в света, която работи със седем принципа. Първият принцип е до – подтик на движението отдолу нагоре. Против този принцип нищо не може да устои... Вторият принцип е ре. Този принцип по права линия върви... (В лекцията Учителя обяснява и останалите пет принципа.)

“Създаде Небето и Земята”, стр. 223, 224; 185

До-то е закон за размножаване.

“Да Му служим без страх”, стр. 616; 146

Ако до в дадения случай представя едно семе, което е посято в земята, ми показва, че това семе има нужда от влага, а ре показва, че има нужда от растеж. По закона на хармонията при дадените условия в сол ключ до показва посятото семе в земята. Ако вие можете това ми да го изпеете по законите, които съществуват, влагата ще дойде.

“Възпитателен метод”, стр. 142-143; 188

Слънцето е по закона на Любовта – до. Оттам започва животът. Ако не можеш да вземеш правилно до, ти не можеш да разбереш закона на Любовта.

“Музика и организиране”, стр. 372; 179

От долно до до горно до октава други тонове има. До е основният тон. Другите тонове откъде се родиха? Тоновете се раждат тъй, както децата се раждат. Има един закон, по който вървят тоновете.

“Новото учение”, стр. 30; 135

Ако един тон в някое музикално парче се повиши, тогава всички останали тонове, които са свързани с него, се изменят. За да не се изменят, и те трябва да се повишат с толкова, с колкото се е повишил първият тон.

“Основни мисли”, стр. 109; 57

Силният и мекият тон вървят паралелно в музиката. Великите музиканти разбират този двояк закон. След силния тон трябва да предизвикаме мек, за да може да използваме енергията на силния тон.

“Съвместими отношения”, стр. 56-57; 36

На Земята добрите и лошите хора са камертон. Между един лош и един добър човек се явява музикален тон... Ако лошият стане положителен, пък добрият отрицателен, тогава се раждат добрите постъпки. Това е закон.

“Правилното пеене”, стр. 280; 130

Музиката е хигиенично средство за човешкия живот. Настоявам всички да пеете, то е Божествен закон.

“Положителен живот”, стр. 34; 187

Затова първото нещо на един ученик на окултизма е: той трябва да знае да пее. Не може ли да пее, той не може да говори и правилно... Всяка дума има особена интонация. Всяка дума трябва да произнесеш по този музикален закон.

“Изтълкувай ни тази притча”, стр. 120, 121; 206

Аз сега ви изнасям какво е фа в живота. Фа е един тон, който може да туриш в действие в живота. И ти трябва да знаеш закона, пътищата, по които този закон работи.

“Фа – фа диез”, стр. 180; 128

Ти в дадения случай поне теорията на цигулката трябва да разбираш... Двете струни показват закона какъв е. Ре и ла в дадения случай са възпитателен метод. Ре е, което постоянно дава, ла е, което взема. Под думата любов разбирам онази енергия, която влиза в Природата. Ла е закон да възприемаш. При ла зреят плодовете. При ре се насаждат.

“Плодовете на Любовта”, стр. 227; 183

Най-първо трябва да научите обикновеното пеене както трябва и после можете да почнете да пеете, както вие искате.

“Самопознание и самовъзпитание”, стр. 62; 135

Един, който пее, който има Любов, другояче разбира. Щом на математиката пееш, по-лесно ще я научиш. По някой път, когато сте скръбни, пейте на скръбта, за да я разберете. Същият закон е.

“Сто двадесет и три”, стр. 212; 178

По два начина ще пеете: нагоре и надолу. Като пеете, да знаете да разредявате материята и като пеете, да я сгъстявате. Тогава, да знаете да я моделирате. Нали, качване и слизане на високите и ниските тонове, то е моделиране, магическият закон.

“Двата вида пеене”, стр. 289; 137

Когато пееш, трябва да предадеш своето пение на другите, че и те да почнат с тебе да пеят. А щом пееш, и другите, които те слушат, не пеят с тебе заедно, пението не е правилно. А пък и ти щом пееш и щом не се вслушваш, пеенето не е правилно. Най-първо трябва да се вслуша човек. Законът е верен и в друго отношение. Щом живееш добре, тогаз и хората ще искат да живеят добре. На всинца ви пението трябва да бъде мярката.

“О, Любов неизказана!”, стр. 455; 151

Пели ли сте на човек, когото срещате? Говорили сте му, но не сте му пели. С говорене нищо не става. Говоренето трябва да дойде след пеенето. Такъв е законът в Природата.

“Доброто и светлината”, стр. 271; 147

Аз, като пея, гледам какво ще кажат отгоре професорите по музика. Слушам ги какво ме коригират. Те казват: “Малко измени”. Когато те ме харесват, всичките отвън ще ме харесат. Те като не ме харесат, зная, че и отвън не може да ме харесат.

“Живот, сила, здраве”, стр. 183; 171

В музикално отношение, ако вие добре пеете сопран, вие може да разберете добре закона на светлината. Ако добре пеете баса, вие ще разберете закона на топлината. Ако добре пеете тенора, вие ще разберете силата. Пък ако добре пеете алта, ще знаете как да моделирате нещата, да ги хармонизирате.

“Светлина, топлина и сила”, стр. 131; 166

Певците, които пеят за пари, лесно губят гласа си. Така е било от памти века, и така ще бъде. Някой певец, след като спечели много пари, казва: “Не искам повече да пея”. Каже ли така, гласът му го напуща. Същият закон се отнася и до музиканта, и до оратора.

“Силният”, стр. 284; 142

Всеки, който пее и сухите цветя оживяват, той пее хубаво; всеки, който пее и живите цветя изсъхват, то не е добро пеене.

“Две врати”, стр. 114; 168

Казвам: музиката има три стимула – стомашен стимул, дробен стимул и мозъчен стимул. Всеки един тон три стимула има. Този закон работи. Онези, които свирят, каквото и да вършат, три стимула трябва да имат едновременно.

“Новото възпитание”, стр. 301; 165

Музиката е един вътрешен процес на живота. Тя излиза от човека. Там са законите. Инструментът е само условие, както радиото.

“Музика и здраве”, стр. 153; 172

За да оживееш, ти непременно трябва да бъдеш музикален. Понеже музиката, това е един метод за помиряване на всичките големи противоречия, които съществуват на Земята. Само когато ти се стремиш да примириш нещо, то е по закона на музиката.

“Явих ви го”, стр. 306; 146

Всякога, когато ние срещнем едно противоречие, ние търсим един начин да се справим с това противоречие. Когато не можем да вземем верен тон, веднага ще забележите на лицето една гримаса... Онзи, който е вещ, веднага съобразява. Другият спира, замлъква, пък на някого му се завързва гърлото. Това завързване значи – тази музикална енергия търси място да се прояви. Законът е такъв, търси най-лесния път, пътя на най-малкото съпротивление.

“Реална мисъл”, стр. 242; 174

Ние изучаваме себе си. То е закон на мелодията. Когато из¬учаваме закона на ближния, той е законът на хармонията.

“Ценностите в живота”, стр. 36; 151

Много гами има в музиката, но достатъчно е да си служат хората с мажорните, миньорните и хроматическите, както си служат досега. Двама души – мъж и жена, се обичат. Мъжът има съприкосновение, допирна точка с жената по закона на повишението, а жената с мъжа – по закона на понижението.

“Сила, благородство, светлина и доброта”, стр. 132; 146

Сега помнете закона в музиката: Дотогава, докато не се научим да обичаме, ние сме в света на зависимостта и ние щастливи хора не можем да бъдем. Любовта е път за щастието на човек. Но това е закон музикален.

“Пътят и възможностите”, стр. 586; 143

Когато художникът рисува краските, той ги нарежда по законите на музиката. И богатството се определя от законите на музиката.

“Подобно е на невод”, стр. 42; 146

Има разни тактове: 5/16, 6/16. По някой път слушам, когато се разправят за музикални тактове. Според мене 2/4 е такт на противоречие, усилен такт чрез бързане. Според мене две е закон на бързане, бързаш тази работа. Щом имаш две, трябва да знаеш, че ще се дигне някой скандал.

“Пътят към щастието”, стр. 15; 166

Ако музиката те изважда от затвора, ако тази музика те туря в пътя, ако тази музика ти създава всичките удобства, поставя мостове, дето да минеш, ако ти дава средства, за да можеш да постигнеш онова, което желаеш, ако тази музика ти дава чувството да съградиш нещо в света и да можеш да живееш и да се ползваш, то е музика. Това ние го наричаме закон на мислене. Да мислиш, значи музикално да разбираш онзи естествен Божествен път, по който вървиш.

“Музикални тонове”, стр. 43-44; 174

Под думата един музикално организиран свят разбираме: всичките същества знаят какво трябва да се прави. Ние живеем в свят, поставен на музикални закони. Ако искате да прогресирате, тия закони трябва да се спазват.

“Нови насоки”, стр. 9; 180

Всяко движение, което не е музикално, е в закона на престъп­ленията.

“Музика в живота”, стр. 59; 180

Казвам: музиката е едно вътрешно състояние, разбирателство с ония, които направляват света. Няма същество на Земята, което да не разбира музиката. Даже, когато цъфтят дърветата, то е по закона на музиката; когато реките текат, то е по закона на музиката; когато вятърът духа, то е по закона на музиката; когато Слънцето изгрява и залязва, музика има; когато силно се сменят теченията на облаците, музика има. Навсякъде има музика.

“Трите качества на тона”, стр. 99; 176

Правдата има сила, когато е турена в законите на музиката. Любовта само като действа по законите на музиката, се прилага.

“Бъдещото верую”, стр. 9; 182

Музиката е един реален израз на Истината. Без музика нищо не може да се постигне... И може да се каже, че всеки трябва да разбира от музика, понеже всички наши мисли вървят по закона на музиката. Мисловните радиовълни са музикални.

“Усилени обертонове”, стр. 9; 199

Всички велики майстори на музиката, които я разбират правилно, като дойдат при ключа, всички работят добре, разбират работата си и само понякога коригират някоя нота дали е поставена на мястото си така, както изисква законът на музиката. Това наричам учение, това наричам прогрес, развиване на съзнанието и т.н.

“Влиянието на хармонията в живота”, стр. 209-210; 203

И днес правят цигулки, но това, което Страдивариус е направил, никой досега не може да го достигне... Той е поставял особен лък, какъвто и до днес още не могат да изнамерят. При това, той така е изрязвал дърветата, че нишките на дървото да падат успоредно със звука, с трептенията на звука. Те не трябва да вървят непрекъснати, но да бъдат успоредни. Той е разбирал много добре тази работа. В това отношение той е бил голям капацитет. Той е познавал много добре законите на отражението на звука.

“Великото малко и великото голямо”, стр. 545; 140

За да свири с душа, цигуларят трябва да познава законите, да извади своя двойник и да го вложи в цигулката и в лъка си. Само при това положение той ще може да изкарва от цигулката си, каквито тонове желае.

“Възкресение”, стр. 161; 65

Когато плодовете зреят, в Природата всичко пее и се весели. Колкото повече са пели на един плод, толкова по-сладък е той. Същият закон се отнася и до човека. Човек, който е откърмен с музика и песен, има светла мисъл и широко, отворено сърце.

“Термометърът на човека”, стр. 227; 85

Западноевропейската музика прилага повече хармонията, а източната музика – мелодията... Защото законите на едната музика са едни, на втората – съвършено други.

“Доброта и разумност”, стр. 383; 65

Откъде излиза тонът в цигулката? Това, което слушате, не излиза всичко от цигулката. То са обертоновете, които идат отвън. Като засегнеш правилно физическото поле, вече има отглас от музикалния свят. Казвам: сега законът е същият. Ако засегнете една мисъл в себе си, веднага ще има едно съзвучие във вас. То ще ви помогне.

“Възпитание на чувствата”, стр. 259; 149

За да бъде здрав и нормално развит, човек трябва да придобие вътрешно равновесие между силите на материята, от която е направено тялото му, както между мислите и чувствата си. Музиката е едно от средствата за поддържане на това равновесие. Който знае законите на природната музика, той може да спре разрушителното действие на паразитите в своя организъм и да подобри състоянието си.

“Идеалният човек”, стр. 35-36; 83

Стремете се към онази музика, която внася в човека истинска хармония и мелодия. Тази музика прониква цялото Битие. Без нея няма мисъл, чувство и действие; без нея няма градеж, няма творчество, няма напредък. Тази музика наричаме духовна. Тя включва в себе си законите на хармонията и на мелодията. Чрез тия закони, именно, се проявява духовният свят.

“Музикален живот”, стр. 217; 94

Психичната музика е на смисъла, органичната е на съдържанието, а механичната е на формата. Психичната музика е музика на принци¬пите, органичната музика е музика на законите, механичната музика е музика на фактите.

“Четвъртинките тонове”, стр. 50; 199

Всяка музика или всяка песен трябва да изразяват законите, принципите, явленията и фактите, които действат в човека и в живата Природа, за да се дойде до известна сполука, до известен резултат.

“Който сее и който жъне”, стр. 154; 125

В цялата лекция “Разумният музикален живот”; 143 Учителя обяснява закони на музиката и пеенето.

Учителя широко обяснява закони на музиката в лекцията “Действието на музиката”; 129

В лекцията “Законът на музиката”; 150 Учителя развива нашироко и конкретно този закон.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...