Jump to content

18. Цялото


Recommended Posts

18. ЦЯЛОТО

1. Всеки тон в едно музикално произведение е поставен на своето място - от това се получава акорда. Когато звученето е пълно, хармонично ние изпитваме наслада. Зад произведението виждаме твореца, който разбира от хармония и мелодия, извежда музиката си до големи височини и дълбочини за да почувствуваме онова, което ни подарява чувство за хармония и красота! Как е успял да направи това - интимна е тази тайна. Като музикант, като поет и художник той е успял от едно в друго светлините и сенките, консонанса и дисонанса, бурното с неспокойното и от всичко това той е съчетал една творба, която ни пленява и радва.

Дали на някой не би му хрумнало идеята да разгледа художествената творба с микроскоп и да пристъпи към нея като естественик, да си послужи с нож и анализа, за да ни даде представа за материалите и начините, средствата с които хората на изкуството си служат? Подобно разбиране за изкуството би ни довело до хаоса - хаоса с който единствен творецът може да се справи, за да създаде от него хармония. В творбата има светлини и сенки, полярността е оставила своя отпечатък и тъкмо това прави творбата интересна и прекрасна - съчетанията са били сполучливи. Затова изправени пред великите творения човек трябва да скрие своя нож и да съзерцава красотата - ние сме изправени пред едно цяло - цялостното то е важното. Детайлите отделните части нямат друго значение, освен това да влязат като материал в общото, в цялото. Ония, които разбират от изкуство знаят, как да пристъпят към него, застават наравно с творците и откриват интимната идея, вложена в творбата. Те притежават същата тънка сетивност и само така изравнени до автора те могат да дадат преценка за цялото като нещо важно и централно, с което авторът иска да ни запознае.

Цялата природа с всичките разнообразни форми не е нищо друго, а едно велико завършено творение, една картина, едно музикално произведение, една поема - завършено цяло, което блести с всичката си хубост. По същия начин и тук всичко е събрано на едно място, съчетано е и тон и багра, и линия, тъмна или светла, грозна или хубава, различно звучащи, всичко на своето място, за да се изрази идеята за цялото. Тогава виждаме в тази необозрима панорама, която изглежда величествена само за това, че всичко е поставено на своето място, всичко е нужно, всичко изпълнява своята макар и скромна партитура, като в голям симфоничен оркестър, еднакво ценни са всичките инструменти. Може ли тогава да се пита защо е малката буболечка, или вредната гъсеница, или невзрачната гад, или тоя човек добър или лош, грозен или хубав?

Цялото, това е важно, а за да изглежда прекрасно всичко е нужно. Няма нищо случайно или вметнато - всичко е на място и играе своята роля. Поставено е всичко на своето място, както всичките тонове в едно съзвучие, както всичките светлини и сенки в една картина, както всичките инструменти на един оркестър.

Ученикът на всичко гледа със свещен трепет - необикновен е автора, който стои зад красотата, зад цялото. Външната форма няма значение, важна е ролята, колкото и незначителна да е, тя е допринесла за да изглежда цялото богато по замисъл и съдържание. “Нищо излишно и нищо безполезно няма в света - казва Учителят. Всичко си има своето велико предназначение."

За да стигне ученикът до това разбиране изисква се светлина разбиране, усет за Великото в света, усет за цялото.

2. Животът на ученика не се движи по познати и обикновени пътеки. Светът в който той е потопен е необикновен. В този свят той не може да мисли, да чувствува и да действува, както си иска, без да се съобразява с известни норми, закони и правила. Идеята за свободата за него не лежи така просто, както е прието да се разбира в обикновения живот. Ученикът не е свободен да мисли, да чувствува, да живее както намира за добре. Той е извън обикновения човешки порядък, където нещата стоят разхвърлени, лишени от оная здрава връзка, която наричаме единство. Никой не му налага известен порядък, никой отвън не го е накарал да влезе в този порядък - ученическия. Той сам доброволно си избра и пътя и живота. Сам пожела да стане поданик в един нов свят - света на ученика. Негова задача е да се приобщи към единството, да се координира към изискванията на новия живот. Това не е нищо друго, а съобразяване с цялото. Той е част от цялото, орган в един организъм с чийто интереси живее и той. Както ръката на човека няма свой личен живот, така също и ученикът живее с интересите на цялото и съдействува за изпълнение плана на цялото, за да се реализира хармонията, красотата на това велико произведение - животът на цялото. Ученикът не може да живее отделно, свободно и да бъде независим от общото. Неговото благо зависи от благото на общото, на цялото, зависи изключително от реализирането на общия план. До колкото той съзнава и съдействува за изпълнението на този план, до толкова той ще бъде член на този организъм - част от цялото, за да живее и се развива правилно. Ако слага на предна линия личния си интерес, ученика не се развива правилно, боледува, линее. Няма случай в историята на окултната наука ученик да се е отделил от цялото и да не свърши с крах. То е равносилно на падение, на смърт. Човешкият организъм правилно изпълнява своите функции до тогава, докато органите са на своето място и изпълняват по отделно своите преки задължения - приобщени към цялото. Няма ли връзка, няма ли единство, даден е път на смъртта.

Какво би станало, ако ръката или крака се откъснат от тялото и решат да живеят самостоятелно, какво би станало с дървото, ако дънера се отдели или с реката, ако се отдели от главата? По същия начин ако човек се откъсва от цялото подписва смъртната си присъда. Затова всичко, което става в живота на ученика не става според неговите желания и мисли, а според начертания план на Цялото, съобразен с принципите на живота, целящи благосъстоянието не само на отделния човек, но на всички. За човека, за ученика няма нищо по-красиво, по-разумно, по-целесъобразно от това, да координира живота си с живота на цялото, да се съобразява с целите, идеалите на Цялото, на Божественото. Не неговия план, а Божествения да се изпълни. Ученикът трябва да има просветено съзнание, за да обхване значението на тази идея, идея за единството. Само при единството свободата като принцип получава своя дълбок смисъл и значение. Когато ограничи своята личност за интересите на цялото, той добива своята свобода. Страданията идват, когато човек се опитва да се отдели от Цялото.

Ученикът затова е ученик, за да пази свещено закона на единството, връзката с Цялото. “Аз съм лозата, вие пръчките” - казва Христос на времето. Идеята за единството цели да реализира общото благо, а не личното, цели да се изпълни не човешките планове, а Божествените.

В големия план на Битието е призван ученикът да участвува като тон и багра, като инструмент и работник, който чрез своето усилие да се приобщи към изпълнението на общия план - плана на Цялото. Ученикът няма други интереси вън от тези за общото, за Цялото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...