Jump to content

1. Видове материали за работа с децата и от где могат да се набавят те


Recommended Posts

1. Видове материали за работа с децата и

от где могат да се набавят те

Не е необходимо да разполагаме с много средства, за да си набавим достатъчно материали. Най-често природата ни предлага безплатно богато изобилие от такива. От друга страна, излишеци и изрезки при различните производства често са готов материал за работа. Няма да пренебрегнем и различните видове хартии, мукави и др.

За нареждане — кубчета, дървени изрезки, мозайки, дървени фигури и матадори,. дървени тухлички за строеж, клечици, желъди, камъчета, мидички или охлювчета, — боядисани или естествени и поставени в специални кутии, — са добро занимание за малките. Те обичат да ги нареждат в различни комбинации. (Това занимание развива у децата търпение, вкус и мислене.) Кукленски кът и магазин. Няколко кукли и покъщнина по възможност по-едри, са всякога любимо занимание за малките. Нареждане, чистене, шиене, готвене и пр. са чудесни упражнения за бъдещите домакини. Не по-малко полза ще имат момчетата при обзавеждане на магазинче — сръчност, съобразителност, вкус, ред и пр.

За нанизване — глинени топчета, продупчени още при правене, нарязани макарони, фиде на звездички,, охлювчета, пуканки, сламки от ръж, слез, желъдчета, фасулчета, топчета от кипарис, памучета, книжни триъгълници, навити като на мъниста, листенца, изрезки (камбанки, птички халкички, цветя, знамена, фенерчета и др.) и още "редица подобни материали, естествени или боядисани, комбинирани или поотделно, бихме могли много приятно да приложим в ръчните ни занимания при низане— гривнички, коланчета, абажури и др. (подобна работа развива сетивността, търпението и вкуса у децата).

Пясък — поставен в пясъчник в двора или в стаята (при специални рдзмери), влажен, за да не се вдига прах, пясъкът е много приятно забавление за всички деца От него се правят: фурни, къщи, градини, декорирани с цветя, горички от истински клоцки, линии с влак, направен от кибритени кутии, реки, планини и всичко каквото може да измисли детската фантазия (Това занимание улеснява развитието на детската творческа мисъл).

Пластелин — мек, еластичен и цветен, пластелинът е материал, с който можем да почнем твърде от рано. Една дъсчица и две три парченца пластелин са добра възможност за творческата дейност на всяко дете. От него може да се направи гевречета халкички, бастунчета, топчета, черешки, човечета, къщички, кокиченца - (на стъбълца от клечки за зъби със зелен пластелин за венче и три половинки от фасулени зрънца за чашка). От пластелин и клечки може да имаме най-различни комбинации.

Глина — Естествено е след пластелина да започнем работа с глина. Тя е евтина и всяко дете може да разполага с голямо количество и при това изработените предмети могат да се запазят, боядисат и лакират. Ще имаме пред вид, че всяко дете трябва да моделира върху специална дъсчица или мушама, да си служи с дървено ножче и клечки за зъби. След като добре изсъхнат моделираните предмети, боядисваме гй с постна боя, разтворена в туткалена вода. След като изсъхнат, лакир-ват се с безцветен лак, набавен от бояджийски магазини.

От глина децата могат да правят: плодове зеленчуци, кошнички, чинийки, солнички, пепелници, вазички, саксийки, животни, птици и др. Много често децата обичат да моделират по своя инициатива или да илюстрират някоя приказка. Случва се децата да комбинират зеленчуци от глина, колибка от картон и река от хартия — всичко това наредено в пясъчника като зеленчукова градина. Не по-малко интересно е да се подреди и магазин с продукти от глина.

Глина можем да си набавим от художествената академия, от грънчарските работилници, от пазара, гдето носят глинени произведения, или често се случва да има глинена почва в околността на по-малките градове и села. Такава глина, неомесена фабрично, ще я омесят децата, за да не се троши, и след това ще се работи. (Моделирането развива до голяма степен творчество, сръчност и търпение у децата).

Картон — Бял, цветен или сив, можем да го набавим от всяка книжарница. При дадени модели по шаблон или,' предпочита се направо рисувани, децата могат да правят най-различни предмети, като напр.: кошнички, пеперудки, кутии, птички, палячовци, животни, елхички, къщички, мебелки, аероплани, рамки, папки, апликирани корици за албумчета, саксийни за изкуствени цветя и пр. Картонажът има широко приложение при работата ни с малките. (Той ще развие чувството на перспектива у децата, точно измерване, сръчност и др.).

Различни видове хартии за изрязване. — На първо време ще започнем да изрязваме картини от списания и вестници. Последните ще си набавим от някоя редакция, книжен склад или самите деца да си носят от къщи. Изрязаните сполучливо картини бихме могли да използуваме за албумчета или да ги налепим на ленти за филм с апарат — мукавена кутия. Децата не по-малко обичат да изрязват различни фигури, цветя, къщички, плодове, зеленчуци, пейзажи и др. т. от обикновена цветна хартия или от гланцова. Изброените по-горе образи и други такива децата най-лесно изрязват по картонени шаблончета. За предпочитане е обаче всичко това да става направо, като се рисува от самото дете, или — което е още по-интересно — да се окъсва исканата фигура направо без да бъде рисувана. Резултатите са удивителни. За предпочитане е да няма идеална линия, но да има повече самостоятелно творчество. При работа с цветна или гланцова хартия, или както се казва, . мозаично рисуване се изисква доста внимание (сръчност и вкус към цветовете и подреждане на фигурите). Освен цветя, плодове, зеленчуци и предмети, ефектна декорация бихме получили и от комбинациите на различни геометрически фигури — триъгълници, кръг, квадрат, елипса и пр. в различни големини, които ще употребим за бордюрчета, папки, албумчета, рамки и пр.

Тук ще приложим до известна степен и сгъването. От вестници, цветна обвивна, тънка или гланцова хартия можем да разнообразим много приятно работата си с малките. При случай ще спрем специално на модели за сгъване. Тук ще изброим само някои от лесните сгъвания като напр.: шапки, туристически чашки, лодки, солнички, чантички, палячовци, елхички и стълбички, въртележки, лястовички и пр.

Кутии, употребени филмови ленти, празни ролки» празни макари, шишарки, диви кестени, желъди и др. — естествени или боядисани, поставени в специално чекмедже, ще бъдат полезно приложение към ръчната работа на малките. Най-често самите деца си намират най-сполучливи комбинации, стига да имат избор. От филмовите ленти ще си направим чантички и сакове, като ги измием и после ушием по дупчиците с цветни дебели конци. Ще сложим за по-здраво и ефектно цветна платнена подплата. За улеснение ще изрежем най-напред кройка от хартия; По нея ще нарежем лентите на парчета; ще ги наложим по кройката и след това ще почнем нашиването. Така приготвените сакове са отличен подарък за мама. (По тоя начин, когато децата имат на разположение разнообразен материал, лесно стават изобретателни, практични, сръчни и съобразителни).

Дървен материал. — Особено приятно на малките момченца е да чукат, да режат и сглобяват. Ето защо, ако имаме удобно помещение до учебната стая, бихме могли да обзаведем дърводелска работилница с тезгях, чукчета, трион и т. н. Дървен материал ще си набавим от изрезки, летви и дъски, купени от склад или дърводелница. Децата могат да сковават маси, столове, креватчета, пейки, аероплани и др., могат да ги боядисват и след това да си редят магазини с мебели. Ще имаме пред вид, че при чукането се дига доста шум, с който децата лесно свикват, и страда общата дисциплина в класа. За да избегнем това неудобство, ще работим дърводелство само при отделно помещение. Освен дърводелство, интересно е за малките и резбарството. То изисква по-малко удобства: няколко лъкчета, триончета, трикатна дъска, няколко стеги, маткап и модели — прекопирани или направо залепени картинки (всичко набавено от книжарница).

Дърводелството и резбата привикват децата към творчески труд внимание и сръчност.

Лико. — Естествено , или боядисано с памучна и вълнена боя, от него могат да се изплетат и ушият различни предмети, напр., изплетено на коса, може да се нашие в кръг за поставка на чаша, табличка или саксия. В края завършваме всяка салфетка с изплетени дупчици от лико или конци. От лико още може да се изплетат кошнички, чантички, коланчета, юздички, терлички, тъкане на станче или също да увиваме кутии, рамки и др. (Подобен вид работа привиква децата към сръчност и търпение).

Обвивна, тънка крепирана, пергаментова хартия и целофан. — Това са видове материали, с които можем да разнообразим богато ръчните си занимания с децата. От тях може да се изрязват покривчици, салфетки, зеленчуци, плодове, ленти и фигури за украса. С дадените материали може да се приложи сгъване и преплитане, като отбягваме ситна и нервна работа. От драпираната хартия можем да си плетем коса, -вместо от лико, и да си нашиваме салфетки и подложки (като режем хартията на пряко, на тънки ленти, усукани добре). От същата хартия и от тънката цветна ще приложим в цветарството. С голямо удоволствие децата правят кокиченца, минзухари, теменужки, парички, рози и др. С приготвените цветя, ще си украсим стаята с градински кътчета, саксийни и вазички. (Всичко това развива вкуса, сръчността и разширява познанията на малките).

Блокчета, рисувателна хартия, моливи и бои. — Това са материали, необходими наред с всички други. На първо време децата имат нужда да свикнат към свободен замах. За целта добре е да имаме в стаята на ниско черна дъска или мушама за рисуване с цветни тебешири и гъба. Не е излишно да разполагаме и със статив за да рисуваме с водни бои на бял лист. (Водните бои се приготовляват от постна боя за стена, разтворена в туткалена вода — както при глината). Рисувателна хартия ще си набавим в началото на годината от складове или изрезки от печатниците. Редно е малките да имат на разположение винаги достатъчно количество листа, нарязани в не много малък формат.

Прежди или ненужни платчета. —. Децата лесно свикват да плетат на куклите си, да уреждат къщичката на куклите си, да им плетат и шият. С голяма радост малките ръчички си шият копчетата, кърпят си чорапките и дрешките, стига да умеем да им покажем. Кордонче за коланчета ще си изплетем от конци изпънати на четири гвоздейчета, заковани на празна макара; ненужните парцалки ще нарежем, нашием и натъчем на платчета, като лесно ще си приготвим сами станче на дървена рамка с гвоздейчета. Всичко, каквото ще даваме на децата за плетене и шев, желателно е да бъде практично използувано в живота, а не само голо упражнение. (Чрез играта децата неусетно обикват труда и отговорната тънка работа).

Зеленчуци и плодове. — От картофи, моркови, зелка, тиква. Диви кестени, фъстъци и др. с помощта на конец, клечици или тел могат да се комбинират най-различни неща, животни или човечета. Оригинално подредени и поднесени или изработени на време, те действуват много възпитателно.

С всичко казано до тук не -считам изчерпан въпросът относно видове материали. Всяка колежка ще се справи най-добре сама с условията, средата и възможностите, с които разполага в случая, за да обогати и разнообрази с най-подходящи материали ръчните си занимания при малките.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...