Jump to content

26. На ранина


Recommended Posts

26. НА РАНИНА

Музика: „На ранина“ - размер 2/4 - 24 такта.

„Марш на боговете“

Тази музика се свири един път за първа фигура, един път - за втора фигура, и два пъти за трета фигура.

Panevritmia_2013_163.jpg

Кой на ранина става да играй (2)

по зелената трева и на бистрата роса, (2)

той ще бъде вечно млад,

здрав и хубав, и богат;

ще се учи най-добре,

няма нивга да умре.

Рано ти стани, Слънцето посрещни (2)

и запей със бодър глас, поиграй си ти завчас. (2)

Бодра гимнастика, раз, два, три.

Подвижи се и се спри.

Смело пак тръгни напред,

радвай се на Божий свет.

Изходно положение: Изпълнителите са наредени по двама в кръг, лявото рамо към центъра, краката прибрани, ръцете на талията, палци назад.

Ход на движенията:

Фигура първа

1-ви такт - 1-во време - десният крак добре опънат, описва почти полукръг (дъга от 120°) наляво и се поставя на пръсти пред левия (Фиг. 26.1).

2-ро време - десният крак прави почти полукръг и се поставя надясно на пръсти (Фиг. 26.2).

2-ри такт - 1-во време - както 1-ви такт.

2-ро време - десният крак, опънат, прави (почти) полукръг и се връща при левия.

3-ти такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак.

3-ти такт - 2-ро време - стъпка напред с левия крак.

4-ти такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак.

2-ро време - левият крак се прибира при десния.

5, 6, 7 и 8 такт - правят се същите движения, както при първите четири такта, само че с разменени крака.

Тези осем такта се повтарят до края на мелодията.

Panevritmia_2013_164.jpg

Фигура втора

1-ви такт - 1-во време - изпълнителите се хващат с вътрешните ръце, издигат ги на височина на главата - стъпка напред с десния крак (външните ръце остават на талията) (Фиг. 26.3).

Panevritmia_2013_165.jpg

2-ро време - стъпка напред е левия крак.

2-ри такт - както първи. (Изпълнителите са хванати за ръце, на второ време, когато левият крак е стъпил напред, двамата се повдигат леко на пръсти.)

3-ти такт - 1-во време - левият крак е напред, прави се залюляване назад върху петите, пръстите на краката се повдигат. Едновременно вътрешните ръце остават хванати, но се свалят надолу и назад (Фиг. 26.4).

2-ро време - залюляване напред върху пръстите на краката, петите се повдигат. Хванатите ръце се издигат напред и нагоре (Фиг. 26.5).

4-ти такт - както 3-ти такт.

Движенията се повтарят до края на мелодията.

Panevritmia_2013_166.jpg

Фигура трета

1-ви такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак, едновременно ръцете се поставят на талията (Фиг. 26.6).

2-ро време - стъпка с левия крак напред.

2-ри такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак.

2-ро време - левият крак се прибира при десния.

3-ти такт - 1-во време - странична стъпка надясно с десния крак на пръсти. В същото време ръцете се простират хоризонтално встрани (Фиг. 26.7).

2-ро време - десният крак се прибира при левия, едновременно ръцете се поставят на талията.

Panevritmia_2013_167.jpg

4-ти такт - също както трети.

5 такт - 1-во време - добре опънат, десният крак се изнася напред на пръсти. Едновременно двете ръце хоризонтално напред (с длани надолу). (Фиг. 26.8)

2-ро време - десният крак се прибира при левия и едновременно ръцете се поставят на талията (Фиг. 26.9).

Panevritmia_2013_168.jpg

6 такт - също както пети.

7 такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак и едновременно двете ръцете хоризонтално напред.

2-ро време - стъпка с левия крак напред и едновременно ръцете се поставят на талията.

8 такт - както 7 такт (но при 2~ро време левият крак се прибира до десния).

9, 10, 11, 12, 13 и 14 такт - правят се същите движения, както при 3-ти, 4-ти, 5, 6, 7 и 8 такт, но с разменени крака.

От 15 до 26 такт се повтарят движенията от 3-ти до 14 такт.

Третата фигура се повтаря отначало (движенията в 1-ви и 2-ри такт са като тези в 7 и 8 такт).

Panevritmia_2013_169.jpg
Panevritmia_2013_170.jpg
Panevritmia_2013_171.jpg

Обяснение: С три фигури - полукръгови движения на единия крак пред другия, люлейни стъпки последователно върху двата крака и паралелни движения на ръцете и нозете.

С първата фигура се хармонизират силите на човешкия организъм. При втората фигура стъпваме ту на петите, ту на пръстите на краката. Петата отговаря на физическия свят, а пръстите - на умствения свят; когато стъпваме на пети, възприемаме от физическия свят, когато стъпваме на пръсти - от умствения свят. И в двата свята уреждаме противоречията, които съществуват.

И трите фигури отварят път за правилно използване на дадените от Природата блага.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...