Jump to content

Дервишът и банята


Recommended Posts

4. ДЕРВИШЪТ И БАНЯТА. ПАРИТЕ НЕ СА БОЖЕСТВЕН ПОРЯДЪК

 

Ако гостилничарят дава ядене безплатно, ще му се благодари. И каквото на него се дава, пак ще благодари. Навсякъде ще се чуват само благодарности. Така ще се уредят всички работи. – „Как може да стане това?“ Направете опит и ще видите. При сегашното положение на работите вие се намирате в положението на онзи турски дервиш, който нямал пет пари в джоба си, но отишъл в една баня да се къпе. Като се окъпал, той излязъл от банята и казал на баняджията: „Благодаря за хубавата баня.“ – „Ами ти да си платиш!“ – „Че аз служа на Бога.“ – „Не се приема тук това! Ти трябва да си платиш.“ Тогава банята струвала само десет стотинки. – „Нямам пет пари в джоба си.“ – „Като нямаш никакви пари, защо си дошъл да се къпеш? Ще ти взема дрехата, да се научиш друг път да не идваш на баня без пари.“ Дервишът взел да се моли на Господа: „Господи, дай ми по някакъв начин десет стотинки или направи нещо, да се събори банята, за да се освободя от този изедник.“ По едно време в банята се дигнал голям скандал. Баняджията отишъл да види какво става. В това време дервишът си отишъл и се освободил от баняджията. На пътя си той срещнал един турски ходжа, който се молел в себе си. Дервишът му казал: „Аз зная за какво се молиш.“ Той знаел, че ходжата бил много користолюбив. „Ти се молиш за пари, искаш Господ да ти даде богатство. За пари не се моли на Бога, Той пари не дава. Аз се молех за десет стотинки и не ми даде. По-скоро събори банята, отколкото да ми даде пари.“ Това показва, че се намираш в крива посока на живота. Ако искаш нещо от Бога, искай живот, искай знание, искай свобода, но пари не искай. Парите са в тебе. Иди да попееш някъде и веднага ще имаш 25 000 лева. Сега казвам на всички ви: възприемете Бога като Любов в себе си, възприемете Бога като светлина и знание в себе си, възприемете Бога като свобода в себе си и всичко друго ще се уреди! (102, с. 347)

 

Щом парите се заменят с Любов, щом Любовта стане разменна монета, светът ще се оправи. Аз съм привеждал онзи пример за дервишина, който отишъл да се къпе в една баня. След като се окъпал, благодарил, но онзи човек, който бил в банята, му казал: „То с благодарности не става – ще дадеш двайсет стотинки.“ – „Нямам.“ – „Като нямаш пари, що се къпеш?“ Иска да излезе, но баняджията не го пуща. Тогава дервишинът казва: „Аллах, дай ми двайсет стотинки да му платя или му събори банята.“ В това време се чува шум вътре в банята, баняджията отива да види каква е работата и дервишинът излиза. След това срещнал човек, който се моли. Дервишинът казва: „Зная защо се молиш – ти искаш пари от Господа. Господ няма пари, Той събори банята. Двайсет стотинки поисках от Него, не ми даде, но банята събори.“ Дотогава, докато купуваме с пари, докато всички неща правим с пари, ние сме на фалшива почва. Дойде някой и ви казва: „Този брат ще внесе пари.“ Не съм против парите, но парите не са Божествен порядък за мен. Може да вярвате в парите. То не е Божествен порядък. В Божествения порядък нещата са мощни, в Божествения порядък ти разполагаш с всичките Божии блага. (133, с. 220)

 

Каквото положение и да заема човек в живота си, той все на Бога се сърди – дали е мъж или жена, господар или слуга, богат или сиромах – човек все ще намери нещо, от което е недоволен. Тайно в себе си той ще се сърди на Бога, защо го е създал така, а не иначе и защо не оправи работите му. Ако не му помогне както иска, той е готов да роптае, да се сърди на целия свят. Един дервиш отишъл в една турска баня да се окъпе. Като се окъпал, излязъл спокойно от банята и се готвел да си върви. Баняджията го спрял на вратата и му казал: „Плащай сега!“ – „Благодаря за банята, добре се окъпах.“ – „Това не е достатъчно, трябва да платиш.“ – „Моля ти се, пусни ме да си вървя, нямам пет пари в джоба си.“ – „Ще платиш, нищо повече!“ Дервишът започнал да се моли на Бога или да му даде нужната сума, или да събори банята, та да се освободи. В това време в банята се чул някакъв шум. Баняджията скочил веднага, влязъл вътре да види какво става. А дервишът съвсем спокойно излязъл навън. Като вървял, той си казвал: „Господи, защо не ми даде няколко монети, да си платя банята? Или защо не събори банята?“ Днес повечето хора се молят за пари, да оправи Бог работите им. Те искат много. Парите са човешко изобретение – резултат на усилията на човешкия ум и на човешкото сърце. Който иска пари, трябва да работи. Не е мъчно да спечели човек известна сума, за да нареди работите си. (188, с. 156)

 

Каже ли човек, че не може да живее без пари, това показва, че той се движи в човешкия свят. Каже ли, че и без пари може да живее, той се движи в Божествения свят. Като ученици вие трябва да бъдете разумни, да не постъпвате като онзи турски дервиш, който отишъл на баня без пет пари в джоба си. Той мислел, че като служи на Бога, може да не плаща. Баняджията, обаче, не мислел така. Той набил дервиша и му дал добър урок – да се научи да мисли право. Какво показва това? Това показва, че условията за живот при Бога са едни, а при хората – други. Бог дава благата Си даром, но човек иска за всичко да му се плаща. Когато се намирате пред Доброто, ще постъпвате по един начин; когато сте пред злото, ще постъпвате по друг начин. (169, с. 100)

 

… Казвам: още като влизаше дервишът в банята, трябваше да пита може ли да се изкъпе без пари. Сега той е на кривата страна. Щом се е окъпал и излиза от банята, той трябва вече да си плати… Все таки, с пари или без пари, в света човек все трябва да плаща нещо. Дервишът трябваше да каже на баняджията така: „Слушай, аз нямам пари да платя за банята, но искам да се окъпя; в замяна на това ще остана един ден при тебе да ти послужа, да си платя за банята.“ Дервишът искал тъй, по религиозному – влязъл човекът в банята, окъпал се, и да благодари само. Той искал лесно да се изхлузи. Не, той трябва да се опретне на работа. Хотелджиите са много снизходителни, като решите да им слугувате. Лесно е да кажеш на хотелджията „много ти благодаря“, и да излезеш. Не, ще се опретнеш да работиш и ще си платиш. Даже и в най-благотворителните учреждения като влезете, ще трябва да си платите. Такива, за пример, са училищата. И при това положение, при което са поставени, училищата правят големи благодеяния за възпитанието и образованието на младежта. (24, с. 291)

 

Няма Господ като Господа на великата Любов. Тя може да ни избави и повдигне. Бог е свързан с всички живи същества, Той е живият Христос на Любовта. Когато дойде Той, да няма вече бесилки и затвори. Всички хора на Новото учение да си подадат ръка, да има живот и радост между тях, песни и музика. Всички да възкръснат и да кажат: „Долу старият ред на нещата! Долу насилието! Долу затворите, бесилките! Нов ред и порядък навсякъде!“ Ще кажете: „Амин! Тъй да бъде!“ Не „амин“, но турете волята си в действие! Сегашните хора приличат на оня дервиш, който отишъл в една турска баня да се къпе. Като се окъпал, той казал на баняджията: „Благодаря ти, добре се окъпах.“ – „Не е достатъчно само да благодариш, но трябва да дадеш един грош за банята.“ Понеже нямал пари, дервишът се обърнал към Господа с молба: „Господи, или ми дай един грош да си платя банята, или я събори!“ И тъй, като дойдете следната неделя тук, искам да носите нов, положителен морал. (112, с. 147)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...