Jump to content

Recommended Posts

Заключение

Аз искам жените на Новото учение да бъдат идеални, искам всяка жена да бъде спретната, смела и решителна в проявата на своите добродетели. Искам жената да бъде умна, съобразителна, да схваща добре нещата и пред никаква мъчнотия да не се колебае. Желая всяка жена на Новата култура да се отличава по нещо - по вървежа си, да има нещо пластично в нея, да бъде подвижна; където минава, всички да казват за нея: „Ето една благородна жена, сърце има тя“. Ако я срещне мъж, който отива да пие или да върши престъпление, да каже: „Отказвам се от лошото си намерение. Не искам да върша повече престъпления“. Искам жената да бъде изповедник на мъжа, да го погледне строго и да каже: „Пътят, по който си тръгнал, не е прав. Не ми харесва този път! Ела с нас в пътя на Любовта“.98

Върху нашите тела се отразяват известни събития - индивидуални, обществени и народни. Знаете ли това? Ние носим греховете на цялото човечество. Не мислете, че ние, които сме далеч от Африка, не носим греховете на африканците; носим ги. Има една вътрешна сила, която свързва хората и преплита живота им.

И тъй, в бъдеще, когато съзнаем този велик закон, ще разберем, че всички хора трябва да създадат добри условия, за да може да се избегнат всички съвременни нещастия. И не един път аз съм казвал, че това нещо само майките са в състояние да създадат. Всяка майка, като зачене едно дете, мъжко или женско, да каже: „Дъще, синко, аз искам да живееш в бъдеще в закона на Любовта и да представляваш нейната пълнота“. Ако каже така, тя ще има дъщеря или син герои, които ще живеят в закона на Любовта. Всяка майка трябва да внушава това на децата си. Младите, които се женят, трябва да кажат така: „Нашите синове и дъщери трябва да живеят за Любовта, за Господа на Любовта, който обединява хората“. Новото поколение ще бъде носител на новите идеи, на Божествената Любов. А тъй, както вървим сега, ако се раждаме по този хилав начин и искаме да превъзпитаме хората, които са работили от толкова хиляди години, нищо ни можем да направим. Човек може да се превъзпита само в утробата на майка си, в Любовта на Бога, сам не може да се превъзпита. Само майката е в състояние да пресъздаде човека, да го превъзпита. Той сам е петдесет на сто фактор за своето превъзпитание и прилича на кораб без кормило, който може да бъде тласкан от вълните навсякъде.8

Вие ще възразите така: „Толкова години - още не сме християни?“. Когато един малък зародиш влезе в утробата на майка си, отнема му 9 месеца, докато приеме формата на човек. Но човекът в тази форма не може да се прояви - и тя трябва да мине през 400 000 форми; всичко това детето трябва да го научи за 9 месеца и да го запомни. Ще даде изпит. И ако даде изпит, ражда се; ако не даде изпит, заминава за другия свят. След като се роди, държи друг изпит.99

Майките са, които вербуват членовете за разните съсловия и среди. Казах вече: докато майката е още бременна, докато детето е още в утробата й, тя може да създаде онова, което иска - от нея зависи да създаде добри или лоши членове на обществото. Ако е заченала и не гради с Космичната Обич, тя не може да създаде онова, което желае. Ако в периода на бременността посещава балове, концерти и прекарва времето си в леки удоволствия, тя ще бъде причина за създаване на типове като Юда и после сама ще се чуди кой е причина за извращението на детето й. Майката е причината, тя не е създала условия за съграждане на нещо добро. Ако децата са способни и благородни, то е защото майката е разбрала добре космичния закон и е дала възможност на детето си да го използва. Характерът и силата се предават от бащата, а умът - от майката. Честността се предава от бащата, а справедливостта - от майката. Само бащата може да направи сина или дъщеря си честни. Само майката може да направи сина или дъщеря си справедливи. Някога се срещат деца честни и умни, но не и справедливи и добри. В такива случаи казвам, че един от двамата родители е сгрешил. Ако четирите качества се срещат в някое дете, това показва, че майката и бащата са работили съобразно Космичната Обич и са вложили тези качества в детето си.

Колкото и каквото майката даде в този свят на децата си, толкова и ще вземе и ще си съгради в Разумния свят или хубава вила, или малка колибка. Ако тя е щедра в своята обич към детето си, ще има палат. Под палат аз разбирам човешкия характер. Ако внесем в съвременния живот този нов закон, много нещастия ще изчезнат.51

„Който не влиза през вратата в кошарата на овцете, но прелазя от другаде, той е крадец и разбойник” - значи който не живее според разумните закони на физическия свят, той е крадец и разбойник. Ако човек става рано сутрин, наблюдава изгряването на Слънцето и не знае какво да прави след това, животът му няма смисъл; ако се жени и не знае защо се жени; ако ходи на църква и не знае защо прави това; ако се е родил в един народ и не знае каква е задачата му като гражданин между своите сънародници; ако е станал майка или баща и не знае защо е заел тази служба - животът му няма никакъв смисъл.

Защо майката ражда деца? За да се научи да люби, а същевременно да събуди любовта на децата към себе си. Ако не може да люби децата си, и ако те не и отговарят с любов, тя не е истинска майка. Тя трябва да има отношение не само към телата на своите деца, но и към душите им. Ако не може да влезе във връзка с душите им, остава чужда за тях и същевременно и те остават чужди за нея. Една от причините за смъртта на децата се крие в майките - когато те нямат връзка, отношение към душите на своите деца. Майка, която обича децата си, внася живот в душите им. Затова Христос казва: „Аз дойдох, за да им дам живот и да го имат преизобилно”.

Дългият живот на детето зависи от майката. Каквото е било състоянието на майката като бременна, такова ще бъде и детето. Ако бременната жена носи детето си и не вярва, че то ще живее много, детето наистина умира скоро. Каквото е вложила майката в детето си като зародиш, това израства. Каквото се казва за майката, същото се отнася и за бащата, понеже те са полюси на живота, от тях зависи бъдещето на децата им. Бащата и майката са главни фактори за изграждането на бъдещето на своите деца. И тъй, младото поколение се нуждае от нов начин на възпитание. Ако новото не се приложи към него, и то ще се изроди, както се израждат всички европейски народи.40

Майката, като ражда, си казва: „Дано това дете ме гледа на стари години“. Не всички майки мислят така, но и те се изкушават, и те очакват от децата си. Малко хора се ръководят от една свещена идея в живота си. Нови хора са нужни сега, с нови разбирания. Светът се нуждае от нови майки и нови бащи, които да се жертват от Любов. Живеят ли по стария начин, и родителите, и децата ще се разочароват.94

Красив е животът, когато срещаме бащи, майки и деца. Когато има майка и баща, детето е доволно, не плаче. Щом изгуби майка си, то започва да плаче с едното си око, с лявото. Като изгуби и баща си, то плаче и с двете очи. Да изгуби човек баща си и майка си, това значи да изгуби условията на живота си. Щом изгуби всички условия на живота си, човек се превръща в суха чешма и престава да тече.

Детето е символ на живота. То съдържа ред условия и възможности за развитието си. Затова Христос е казал: „Ако не станете като малките деца, няма да влезете в Царството Божие“. Детето носи в себе си велика, Божествена идея.100

В Писанието е казано, че грешните ще погинат. Кои са тия грешни? Това са яловите крави. За свое оправдание човек казва, че условията са го направили грешник. Наистина, има външни неблагоприятни условия, но има и вътрешни условия в човека, за които той сам е отговорен, и от него зависи да подобри или да влоши своите вътрешни условия. Например, ако в периода на своята бременност майката е минала през неблагоприятни външни условия, те ще се отразят и върху детето. Обаче това дете разполага с вътрешни възможности и условия, с които може да преодолее външните. Добрият артист не казва, че обществото е некултурно, грубо, но той се съобразява с него и преодолява условията. Добрият земеделец не казва, че почвата е слаба, но преди да я използва, я наторява. Той не казва, че растенията, които ще посажда, са слаби, но знае какво им трябва и го доставя. Добрият учител не казва, че учениците му са неспособни, но работи върху тях с Любов, за да им помогне. Добрият майстор разглежда нещата външно и вътрешно. Понякога нещата изглеждат външно слаби, грозни, а вътрешно са силни и с големи възможности. Външ-но човек може да е богат, силен, учен, но ако няма вътрешни възможности, чрез които да разработи и задържи тия неща в себе си, той скоро ще ги изгуби. Какъв смисъл имат красивата цигулка и лък, ако човек не е музикален? Това не значи, че ако не е надарен, човек не трябва да работи. Той трябва да работи при всички условия и възможности.101

Прочетете от Библията разказа за Самсон и ще видите къде се криеше неговата сила. В косата му. Самсон още от утробата на майка си беше определен да служи на Бога, за което докле бъде жив, бръснач не трябваше да влиза в косата му. Той беше голям герой. С една челюст от осел уби 1000 души. Самсон* се зае да освобождава Израил от филистимците**, но поради слабостта си към красивите жени не успя. Те се опитваха да разберат от него къде се крие силата му, но той ги заблуждаваше, че ако го завържат с дебели, здрави въжета и го бият по три пъти на ден, ще отслабне. Филистимците го завързаха, биха го, но той късаше въжетата като конци и пак проявяваше силата си. Най-после една от неговите любимки, Далила***, успя да го изпита къде се крие силата му и той и каза: „Силата ми е в косата. Никога бръснач не е влизал в главата ми, защото аз съм определен да служа на Бога още от утробата на майка си“.102

Сега, като слиза на Земята, човек се запитва как ще прекара живота си. Всеки минава през три фази: първата е животът на детето в утробата на майката -несъзнателен живот; съзнанието на детето е обхванато от съзнанието на майката. Щом се яви най-малкото пробуждане на съзнанието му, детето излиза от утробата; то гледа на тоя живот като на товар, от който се освобождава, и започва полусъзнателен живот. То мисли, че е самостоятелно. Детето върви по пътя на родителите си, които някога са напуснали майчината утроба, за да станат самостоятелни. Това е втората фаза на живота. Третата фаза е съзнателният живот - тогава човек върши всичко съзнателно. Докато дойде до третата фаза, той минава през елементарните работи. Как ще научиш граматиката на езика, ако не минеш през елементарните неща? Как ще дойдеш до високия духовен живот, ако не минеш през елементарните правила?103

Задачата на човека, като ученик в живота, не се заключава в осигуряването, а в съзнателната физическа и духовна работа. За да има просветени хора, преди всичко майката трябва да бъде просветена. Понеже носи отговорност за възпитанието на детето си, тя трябва да започне да го възпитава, докато е още в утробата й. Като се роди, грижите върху възпитанието му стават още по-големи. Като го къпе всеки ден, тя трябва да има предвид чистотата на кожата - порите на кожата трябва да бъдат отворени, за да става дишането пълно. Пълното дишане подразбира едновременно дишане с дробовете и с кожата. Когато дишането е правилно, и състоянието на мозъка е добро.50

Казвам на жените: всяка майка, като зачене един син, трябва да му заповяда да обича жените и да им отдаде тяхното право. Майката трябва да напише този закон в сърцето на своя син. Сега идват проповедници в света и проповядват, че не трябва да се убива, не трябва да се прави зло, но да се прави само добро. Те проповядват едно, а майката проповядва друго. Тя пее на сина си в люлката войнишки песни, за да стане голям войник. И това не е лошо, но друга песен трябва да пее една майка на сина си.62

Има една-единствена сила в света, която може да унищожи войната и да внесе мира. Коя? Жената. Ако всички жени се сплотят и кажат: „От днес вече не раждаме престъпници!“, те ще сложат точка на войната. И ако всяка майка каже на сина си: „Убиваш ли брата си, аз се отказвам от теб, ти не си мой син!“, войната ще дойде до своя край. Тъй щото спасението на човечеството седи в съзнателния отказ на жената да ражда престъпници, както и в отказа на майката от своя син убиец. За да се постигне това, не само две-три жени трябва да съзнаят своята задача, но всички жени целокупно трябва да се повдигнат, да заработят за спасението на света.48

Когато майката започне с възпитанието на децата си, кой трябва да бъде първият принцип, който трябва да всади в своето дете? Кой въпрос трябва да зададе майката? Вие сега сте майки и знаете, че вън от желанието ви това дете да бъде здраво, вие искате да бъде умно и силно. Вие искате да не само да бъде умно, но и в широк смисъл добродетелно, защото умен човек може да бъде само добродетелният. Това трябва да се постави като максима.

С всяка една култура, като например с идването на християнството, започва нещо ново. Нова култура иде! Религиите всякога предшестват културата, за да дадат основа на един умствен подем на човечеството. Така е било в миналото, така е сега, така ще бъде и за в бъдеще. Трябва да се регулират човешките енергии и чувства и тогава ще дойдат хората, наречени гении на човечеството, за да подемат повдигането му. Това е грандиозна работа! Повдигането на човечеството не е работа на един човек. Казваме: „Е, някой учен, някой философ или някой писател ще стори това“. Не, милиони майки трябва да работят, милиони бащи трябва да работят, те са първите работници, а след това ще дойдат плеяда все благородни хора, за да работят за повдигането.46

Някои от вас може да кажат: „Какво ни интересува това Ново човечество при сегашните страдания?“, но трябва да знаем, че страданията са една необходимост за развитието на човека. Ние едва сега, в тази епоха, сме започнали да страдаме и сме станали по-чувствителни. И наистина, съвременните хора страдат повече, но тези страдания са нещо благородно и те са, които ще организират обществото. Всяка бременна майка не изпитва ли известни страдания, известни преживявания? Тя страда, докато се оформи детето в утробата й, но когато роди, се освобождава от всички страдания. 45

Трябва да познавате онзи велик закон за преобразуването на енергиите. Ако ти не знаеш как да съпоставиш своя ум спрямо твоето сърце и ако не знаеш в дадения случай как да съпоставиш твоите чувства спрямо твоя ум, и ако нямаш едно съотношение с външния свят, тогава всякога ще носиш много разочарования в живота. Една майка може да мисли, че детето и ще стане гениално. Може да бъде гениално, ако условията на гениалността са определени. Майката трябва да създаде гения, преди да го е родила. Защо? И най-добрият грънчар, ако няма хубава пръст, не може да създаде хубаво гърне, колкото и да е майстор. Той ще създаде просто гърне. Следователно на грънчаря, за да създаде хубаво гърне, му трябва хубав материал - хубава кал. Ако искате да създадете у вас един характер или един порочен живот, трябва да имате съответен материал. Ще си зададете въпроса: „Защо Господ ме е създал такъв?“. Отговорете на въпроса, Господ ви запитва: „Защо ви създадох такива?“. Аз отговарям за Господа: „Защото такава кал имахте“. - „Ама защо сме нещастни?“ Защото калта ви е нещастна - „Ама защо не съм добър?“ Защото злото не сте впрегнали в работа, омразата не сте превърнали в гориво.104

От детето ти ще познаеш каква е майка му, какъв е баща му.16

Всяка майка е в състояние да помогне на своите деца, да им покаже начин за правилно живеене. Затова обаче тя сама трябва да води чист и свят живот. Ако майката не води добър, чист живот, тя сама ще умори децата си. Как? С храната, с начина, по който ги учи да живеят.105

Ако всяка сутрин след ставане от сън човек си представяше идеалния образ на човека, той не би бил такъв, какъвто го виждаме днес. В това отношение старите гърци са били по-напреднали от съвременните културни хора. Когато жената е била бременна, те я поставяли в обстановка да гледа красиви картини. Значи, за да развива красивото в себе си, човек трябва да гледа красиви неща. Какво ще оставят съвременните културни хора на бъдещото поколение? Каква представа имат сегашните хора за идеалния човек? Идеален човек е този, който нито веднъж в живота си не е излъгал, нито веднъж в живота си не е отправил крив поглед или лошо чувство към когото да е. Истински човек е онзи, който нито веднъж в живота си не се е разколебал вътрешно или усъмнил в своя велик идеал.106

Фактът е там, че за да бъде един човек добър в пълния смисъл на думата, той трябва да има един отличен организъм, една отлична глава, или, с други думи казано, бащата или майката на този човек, т.е. неговите родители, трябва да имат организми, създадени от най-фина материя, за да могат да предадат своите качества и на децата си, а също така и външните условия, и целият народ, към който той се числи, трябва да бъдат разумни. Забележете - за всички онези велики хора, които са се раждали било в Египет, във Вавилон, в Гърция или в Индия, условията са били много благоприятни. Те са имали добра среда там.16

Няма по-голяма радост за майката от тази да вижда, че детето и се развива правилно! Няма по-голяма радост за Бога от тази да вижда, че родените от Него деца вървят по Неговите пътища и славят Името Му! Няма по-хубаво нещо от това - когато ние вършим Волята Божия на Земята!107

Всички хора трябва да учат. Училище трябва да има. Майката трябва да учи още като зачене децата си, да ги учи на Любовта. Да казва: „Синко, ще любиш баща си, ще любиш Бога“ - тъй ще му проповядва. Майката ще проповядва: „Синко, ще любиш Господа Бога Своего с всичкото си сърце, с всичкия си ум, с всичката си душа и с всичката си сила“. И тия деца, като се родят, ще кажат: „Благословена е майката, която ме е научила да любя Господа“.108

В бъдеще, когато младата мома се ожени и стане бременна, не трябва да допуска никакво безпокойство в ума или в сърцето си. С каквито мисли и чувства се храни, такова ще бъде детето й. Какви деца се раждат днес, когато всички народи воюват? Нервни, неспокойни. Защо? Защото родителите им минават през големи сътресения. За добрия живот е нужно спокойствие.109

Някоя жена казва: „Аз трябва да бъда майка!”. Ако това, че ти трябва да бъдеш майка, е достатъчно, тогава и птичката, и кравата, и вълчицата, и лъвицата са майки, но какво разрешиха тези майки? Майката трябва да разреши въпроса на добродетелите, че като роди едно дете, да предаде и на него своите добродетели. Значи не е достатъчно жената да бъде майка, но тя трябва дълбоко да разбира своето положение и да го използва разумно.110

„Бъдете като децата!“ Има един център, около който трябва да се движите - движете се около Великия център на живота. Движете се около себе си и обичайте злото, без да го правите; обичайте Доброто, като го правите - в това седи вашето щастие в бъдеще и сега.111

Ако от всичко, казано досега, нищо не помните, помнете поне това: благодарете за вашите добри майки и бащи; благодарете за вашите добри братя и сестри; благодарете за вашите добри приятели, за вашите добри слуги, за вашите добри учители, за всички добри хора, с които сте се срещнали досега и с които ще се срещате в бъдеще.78

______________________________________________

* Самсон (ок. X век преди н. е.) – ветхозаветен герой който се е прославил с подвизите си срещу филистимците.

** Филистимци – древен народ, населявал приморската част на Палестина (от съвременния Тел Авив до Газа).

*** Далила – във Ветхия Завет е жената предала Самсон, като е научила и издала на филистимците тайната на неговата свръхчовешка сила.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...