Jump to content

Ново отношение към богомилството


Recommended Posts

НОВО ОТНОШЕНИЕ КЪМ БОГОМИЛСТВОТО.

Нека да кажем няколко думи за оная промяна, която се констатира в отношението на учения свят спрямо богомилството. То на времето си имаше много противници, което винаги става, когато се появи една вълна, която иска да внесе нещо ново в живота; тогаз крепителиге на старото реагират. И всички досегашни източници за богомилството бяха повечето от противници,поради което по-рано царуваше едно съвсем криво схващане за него. Клинчаров казва1: „За да оправдае жестокия удар,който нанесе върху богомилското движение, българската реакция от средните векове трябваше да отрече всички политически качества на богомилството, да фалшифицира неговото учение и литературно дело, както и да отрупа последователите му с най-черни краски". Но откак обективната историческа наука се зае с изследването на богомилството, дойде се до съвсем друго заключение. Сведенията, които ни дават историците за богомилите,трябва да ни изпълнят с уважение и благоговение към това учение. И интересно е, че всички модерни изследователи на богомилството, безразлично кой мироглед застъпват, от окултисти, вегетарианци и пр. до социалисти и материалисти, — всички с най-голямо уважение говорят за богомилското движение и го издигат като най-светла точка в българската история.

Преди да кажем няколко думи за същността и мисията на богомилството, нека споменем няколко мнения за него, за да се види, как новата историческа наука гледа на него.

Т. Икономов. Когато Карапетров говорил с Икономов за богомилството, последният казалъ2: „Добре е да се напише книга за този велик българин. Богомилите се грижели за благосъстоянието, свободата, равенството на сънародниците си, угнетените, онеправданите, оголени от болярите, от духовенството и от правителството в онова време, когато едни са разкошествували, пиршествували и се пресищали, а другите гладували".

Христо Досев3 казва: „Нищо друго не е известно за живота и смъртта на Богомила, на тоя несъмнено забележителен, умен и дълбок човек, който зад купчината заблуждения и суеверия, които са се натрупали несъзнателно и съзнателно върху Исусовото учение, е могъл да забележи, да схване същността на последното и с своите разбирания и стремежи да изпревари и да надмине на столетия и хилядолетия своите съвременници. Животът на Богомила повече или по-малко в своята общност бил изпълнение на нравствствените заповеди и идеали, дадени от Христа в Планинската проповеди".

Проф. Иордан Иванов4 казва: „Като носители на възгледите на началното християнско общество за братство и равенство, богомилите се отнасяли с неприязън към съвременния им политически и религиозен строй. Войните и убийствата, насилията над бедните и над лишените от право и защита и социалното неравенство, узаконено от държавата и черквата, никога не подхождали на богомилския идеал за християнско общество. В богомилството отбелязваме прояви от човешко братство, прояви, които може би са били много подранили, но които правят чест на реформатора Богомила и на неговите близки съратници в българската земя и в Западна Европа. Позивът на Богомила не е могъл наистина да осъществи желания преврат в обществото, защото пречките са били непреодолими, обаче, неговият глас се пронесъл из цяла Европа, заседнал в сърцата на благородните люде и в душите на унижените, за да се предаде на по-новите поколения, и най-сетне се обърнал на дело. Така бавно и постепенно напредва човечеството и над костите на своите благодетели то гради своята бъднина и благоденствие".

Христо Въргов5 казва: „Поп Бого мил с риск на живота си срутил инквизиторските стени, махнал печатите на българската мисъл и съвест и дал волност на окования в вериги български дух. Това е най-светлата и почти единствена страница от нашата родна, културна история. Богомилите сж проявили най-светлото, най-идейното, що е могло да създаде некога българският гений и то не само в теоретическите умувания, а приложено на дело. Чрез богомилството ние се приобщаваме към общоевропейската култура, затова не укор заслужава то, а почитта на всеки разумен и морален българин".

Янко Сакъзов6 казва: „Българският народ би могъл да се гордее, че у него за пръв път тъй ярко очистено и дълбоко се появило онова реформаторско движение, което неколко века след това е спасило европейските народи от феодалното църковно учение и разтление. То е родило ренесанса с неговия разцвет на философия, наука и морал". Янко Сакъзов като взема пред вид низкото положение, в което е било тогаз духовенството в България и че почти всички сведения зв богомилите са от противниците, казва, че по тия две причини „повечето исторически писатели сж склонни да отдадат правото на богомилите, а не на техните гонители и противници".

С. Венгеров7 , руски писател, казва в своя труд върху богомилството: „Може да се каже, че току-речи всички гледат на албигойството като пръв лъч светлина, който се мерна в средневековната нощ. Но това не е досущ вярно. В същност тая светлина за пръв път светна в едно по- далечно кжтче в Европа, — в дивата страна на „българските варвари", както казват съвременните летописци. Тая светлина се усилваше все повече и повече и най-после се обърна на грамаден пожар, чийто пламък и искри достигнаха и далечните страни на Европа. Който е запознат с историята на славянството, ще разбере, че ние говорим за богомилството, за това най-ярко явление в българската история, при което чувствуваше, че излизате от тесните предели на историята на един народ и се докосвате до всемирното течение. Богомилството е един от ония редки случаи, когато славянството е вървяло на чело на човечеството, когато по-добрата част на силния с своята философия запад на драго сърце е преклонил глава пред нравствената сила на славянските „еретици". Поетичният Прованс8, в който са ходили от кула на кула високодаровитите трубадури, певци на любовта и на негата, жадно се е вслушвал в безискуствената реч на българина и се е признавал за победен. Богомилството е имало грамадно влияние върху вървежа на европейските идеи. Албигойците в Франция са приели цялото учение на богомилите. Ние ще се убедим тогаз, че великото значение на славянската мисъл за по-нататъшната общоевропейска свобода се е изразило като религиозна свобода. Причината на това явление очевидно се е заключавало в ония дълбоки нравствени основи, които се криели зад религиозния принцип на богомилството. Славянството по-дълбоко е разбрало братската проповед на евангелието, за да тръгне на чело на по-долните обществени слоеве от съвременното му човечество. И Европа на драго сърце тръгнала под това ръководство. Ето как бляскаво почна славянството да действува върху общия вървеж на цивилизацията. И тоя блясък не е външен. Богомилството е център на оная верига, около която се е сгрупирала цялата българска история и това дава високоидеален характер на ролята на българите в историческия живот на народите".

Профес. Иван Шишманов в една своя реч казва, че България е дала нещо ценно на запада, а именно чрез богомилството.

Клинчаров казва9: „В съгласие с малкото, но съдържателни факти, с които разполагаме, ние можем да кажем, че златният век на българската култура съвпада с политическата и религиозна пропаганда на богомилите; без нея тая единствено съдържателна епоха в историята на българската цивилизация не би съществувала". — „Богомилството внесе във възраждането — от тук и в реформацията — своя граждански елементъ: свободата на личностьта и правото на свободно развитие на култа и на местните градски общини, политическо равенство между жителите на една и съща област, с други думи на първо място богомилството отрази своето влияние върху политическите и културните учреждения на западна Европа, без да отмине незасегнато и нейното изкуство. Богомилството, което в западна Европа се яви под различни и многобройни названия — вложи в новите движения нещо повече: то вложи в тях най-симпатичната и затова вечно характерната черта на своето движение: интернационалната, международната солидарност".

Д-р Михаил Геновски10 казва: „Истинското богатство за съвършените богомили е било богатството на духа, богатство с добродетели и способност за добротворство. Противници на наказанието, принудата и насилието, богомилите са отричали причиняването на смърт. Те са били не само против посягането върху човешкия живот, а и върху живота на всяко одухотворено същество. Богомилите са били просветени и книжовни."

Стоян Ватралски казва: „Най-великият българин е бил и е поп Богомил. Той единствен между нашето племе с кваса на своето жизнедавно учение е внесъл ценен принос в световната култура. Поп Богомил беше предтеча на всички велики реформатори, с които цивилизацията днес се гордее.

От своя народ, тоя великан, е нещо повече от отречен. Нещо по-срамно от забравен. Той трябва да се възкреси от гроба на забвението".

Стилиян Чилингиров по покана на Софийския областен читалищен съюз държа през есента на 1936 г. сказка на тема: „Какво е дал българинът на другите народи?" В нея той изтъкна, че богомилството е имало грамадно влияние за събуждането на западна Европа и за реформацията.

Проф. Флорински казва: „Богомилите представляват едно от най-крупните и сложни явления в югославянската история, което не е разяснено още в своята същина."

Пипин11, руски литературен историк, казва: „Богомилството е забележителен и рядък факт на влиянието, което от славянския живот е преминало в историческия живот на западна Европа.

_____________________________________

1 Виж Клинчаров: „Поп Богомил и неговото време", София 1927.

2 Виж Карапетров: „Сборник статии", 1898, стр. 210.

3 Виж Христо Досев: „Богомили, история и учение".

4 Виж от него: „Богомилски книги и легенди", 1926 г., издава Бълг. академия на науките.

5 Виж от него: „Революционери", 1924.

6 Виж книгата му: „Българиге в своята история".

7 С. Венгеров:„Богомили". Исторически очерк.

8 Област във Франция.

9 Виж Ив. Клинчаров: „Поп Богомил и неговото време", — София, 1927 г.

10 Виж Д-р М. Геновски: ..Нравствените норми на богомилите" в сп. „Философски преглед", г. VI, кн. 1.

11 Цитиран по Венгеров.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...