Jump to content

Recommended Posts

ПЪРВИЯТ КЛОН.

Според Шамполион, виден френски египтолог, египетската култура е съществувала 48,000 години преди Александър Велики, а в същност е много по-стара. Има доказателства от Св. Климент Александрийски, че е имало 30,000 тома херметични книги и той твърди, че в негово време са 42. А сега са запазени само някои от тях.

В Египет са запазени документи за Хермес Трисмегист, който е бил от ранните ръководители на египетската култура. Египет, както и Индия, са били центрове на посвещение в древния свет. Че наистина е така, се вижда от обстоятелството, че най- видните мъдреци, философи и пр. в света са отивали в Египет или Индия, за да получат посвещение и след това са се връщали, за да работят в своите страни и са давали нов тласък на културата. Египтяните са били запознати с окултната наука. Напр. те са казвали, че човек има следните тела: хат (физическо тяло), анх (етерно тяло) ка (астрално теле), и по-горни тела: хати, Бай, Хеиби, ху. На едно място в намерените египетски книги се казва, се човек се предпазва от лош път от ка, бай и ху.

Когато първият клон почва да работи в Персия, там се разцъфтява бляскава култура с подем във всички области на живота. Зороастър се ражда в Персия и пътува в разни земи, за да влезе в свръзка с центровете на Всемирното Братство и след това се връща в Персия. Идеите на Зороастър (и на маздеизма) са изложени в книгата „Зендъ-Авеста". Тук ще спомена само неколко думи за тая книга, за да се види, как маздеизмът, както и другите духовни движения преди християнството, са подготвили християнството и неговата култура, те са възпитавали народите, с които са били в контакт. Всичко това картинно е описано в „Зенд-Авеста" по следния начин: „В едно време, когато Ангро-майниус (злото) имаше сила, и злото на земята беше голямо, народите без съдия, и Ариман беше техен господар и мъчител, тогаз Бог прати Зороастра да помогне на човечеството“. Като се връща Зороастър в Персия, той се оттегля в планината, за да попита Бога и за да размисли в най- голямо спокойствие, какво да съобщи на своето отечество. И „Зенд-Авеста“ разправя: „Тук му се явява Бахман, един от горните ангели; лицето му било като слънцето. Бахман го попитал: „Кой си и какво искаш?“ Зороастър му казал: „Аз искам да знам, кое се харесва на Ахурамазда, обаче не знам, какво иска Той. Ти, който си чист, покажи ми пътя на закона“. Ако четем внимателно „Зенд-Авеста“, въоржжени с окултни познания, ще видим там изложени доста окултни истини. Напр. там се казва: „Всяко същество си има феруер, божествена искра, която е една мисъл на Ахура-Мазда“.

Как Зороастър със своите идеи даде тласък на културата и разшири съзнанието на народа, се вижда от следното: „В „Зенд- Авеста“ се казва, че верующият трябва да бъде борец, да се бори с злото. Познанието на Ахура-Мазда е най-първият дълг на човека. Понеже Ахура-Мазда обича всички същества, то и човек трябва да ги обича, за да изпълни волята Му. Там се препоръчва чистота в тяло, в мисли и дела. Всеки човек трябва да се бори, за да помогне на победата на Ахура-Мазда. Целият живот е единство. Целта на всеки човек е да стане съвършен. Още от малки децата трябва да се възпитават да обичат истината. Лъжата на много места се прокълнава в „Зендъ-Авеста“. Ще дадем една извадка от „Зендъ-Авеста", за да се види, как постепенно тая култура подготвя съзнанието на човечеството за християнството: „Изследвай пътя на душата, от дe иде и защо е в тялото. Не се обръщай назад. Седем пътя има, които водят към развала. Божественото да изпълни твоята душа! Очите ти да бъдат насочени към небето! Стреми се към светлината на Отца, от Когото твоята душа е излязла. Душата се стреми да се съедини с божественото в себе си. Не опетнявай Духа и не го смъквай в низините“.

Казахме, че първият клон после отива към Асирия и Вавилон. И тогаз те стават център на дълбока наука; там се разцъфтяват науките и изкуствата. Създава се мощна архитектура, раждат се видни поети; писмеността дохожда в златната си епоха. Важни са изследванията на английските ориенталисти Henry Rawlinson и Norris. В книгата им „Cuneiform Instruction of Westlern Asia“ е изложен превода на множество таблици от царския палат в Ниневия. Тия таблици съдържат окултни истини. После Layard на същото място е намерил 200 таблици, върху които е написано едно окултно съчинение, което авторът сравнява с „Атарва-Веда“1 на Индия. Те са запазени в Британския музей. Писани са на акадски език с превод на асирийски.

По-горе споменахме, че египетският клон после почва да работи в Гърция. Това става във времето, когато наближава да се повдигне Гърция и да даде нещо. Орфеистите, едно мистично братство, започва да работи в Гърция. Между Египет и Гърция почва по-на- татъшна връзка, за да се оплодотвори гръцката култура от духовните и научни ценности на египетската. Тук можем да изтъкнем два важни факта: 1. Че действително най-видните гръцки мъдреци, философи и законодатели са ходили в Египет, за да почерпят висше знаеше, творчески идеи; такива са: Орфей, Талес, Солон, Питагор, Платон, Парменид и др. „Първит чужденци, които бЬха посветени в тайнит на Хермеса, бяха Орфей, Талес и Питагор“, казва Карл Кизеветер2 2. В Гърция са съществували така наречените Елевзински мистерии (в Елевзис), чрез които подготвените са се въвеждали във висше знание за силите в природата, и човек, който е изучавал Елевзинскит мистерии, лесно ще види, как в тях се съдържа цялата окултна наука3.

Чрез дейността на Всемирното Братство в Гърция почва подемът в културата: разцъфтяват се драмата и другата поезия, архитектурата, философията, науката и пр. Талес е роден в 640 година преди Христа в Милет. Като се връща от Египет, основава Йонийската школа. Той се прочул в Гърция с големите си познания и бил причислен към тъй наречените седем мъдреци. Мнозина не разбират думитe му, че светът е съставен от земя, вода, въздух и огън. В същност тук се крие дълбок символизъм. Ред философи са били ученици на Йонийската школа. С това виждаме, как Египет чрез Талес и др., които са посетили тая страна, влияе върху културата на Гърция.

Друго лице, което е дало голям тласък на гръцката култура, е Питагор. Той е роден в 582. год. преди Христа в Самос; после се преселва в Кротона (Южна Италия), дето основава школа. За неговия живот имаме сведения от неопитагорейци и от неоплатоници, главно от Ямблих и Порфирий. Той е ходил в Египет и Азия. Ето що казва Порфирий в книгата си „Животът на Питагора“: „Питагор помоли преди своето пътуване в Египет Поликрата, царя на Самос, за едно препоръчително писмо до египетския цар Амазис, за да може чрез това писмо да бъде посветен във висшите учения на жреците. Самоският цар му даде таково писмо. Питагор се отнесе най-първо до жреците в Хелиополис. Те го пратиха в Мемфис до по-вещи хора. От Мемфис по същите мотиви бе препратен в Тива. Тe не можаха да откажат направо, но се решиха да го отклонят от желанието му чрез прекомерна работа. Тъй като Питагор точно всичко изпълняваше, те се зачудиха на това толкоз, че го посветиха и го допуснаха до своите тайни, до които никой чужд неподготвен не беше допускан“. Питагор е указал голямо влияние върху хода на гръцката култура. Че наистина е тъй, се вижда между другото от обстоятелството, че Платон е едновременно ученик на Сократа и Питагора.

Платон е роден в 427. год. преди Христа и след пътуване в Египет и Азия, се завръща в Гърция и отива в Южна Италия и Сицилия, дето влиза в интимна връзка с тогавашните питагорейци. В Платона виждаме по тоя начин влиянието на Индия и Египет. Той приема културните ценности на Индия и Египет направо или косвено, и преобразени и нагодени с духа на епохата, ги всажда в гръцката култура.

Орфеистите — клонът на Всемирното Братство в Гърция — работят в няколко направления, за да внесат плодотворни елементи в гръцката култура: 1. Чрез елевзин- ските мистерии. 2. Чрез поставяне на по-напредналите идейни души в контакт с своите идеи. 3. Чрез разните разкази, митове, легенди на гръцката митология, пръснати широко из народа, те възпитават съзнанието на народа. Гръцките митове имат дълбока окултна основа. Те са проникнати от дълбок символизъм. Тук важи следният закон: Когато едно съзнание усвои некои висши истини в символична форма, то е подготвено да ги усвои по-после и в тяхната истинска форма.

Влиянието на Питагора и Платона се продължава в течение на много векове. По-късно Александрия става духовен център на древността и там действуват три школи: александрийска, неопитагорейска и неоплатоническа, Александрийската е основана от Филон, неопитагорейската има за главен представител Аполоний Тиянски, а неоплатоници са: Амониус Сакус, Плотин (3. век след Христа), Порфирий (също), Ямблих (3—4 век след Хр.). Най-знаменитата книга на Ямблиха е: „Египетските мистерии“.

___________________________________________

1 Знае се, че Ведите, една от най-старите свещени индийски книги, имат 4 части: Ригведа, Яурведа, Самаведа и Атарва—Веда.

2 Виж от него: „Der Okkultismus de Hltertums"

3 Виж по това хубавата драма на Едуард Шуре: „Елевзински мистерии“, дето в художествена форма са възстановени тия мистерии въз основа на исторически проучвания.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...