Jump to content

Recommended Posts

pentagram_27_07.gif

ПЕНТАГРАМА

 

Пентаграмата: най-отгоре ясносин деят - Истината. Вляво - ясночервен

 

цвят - Любовта, вдясно - светложълт цвят - Мъдростта, долу вдясно - яснозелен цвят - Правдата, долу в ляво - Добродетелта - цвят на златисто узряло жито. Розовата краска е на обичта. Краските на пектафамата съответстват на главата, ръцете и краката. Ясносинята е за духовния човек. Ясночервената - за сърцето и дробовете. Ясножълтата-заума. Яснозе-лената - жлъчката, черният дроб.

 

Какво представя Пентаграмата? Път към истинския живот.

 

Пентаграмата показва човека в сегашното му състояние - пътя, по който е минал.

 

Първата мисъл, която създала греха, е, че човекът като излязъл от Бога, помислил, че може да живее и без Него. Той се отделил от цялото и поискал да живее един самостоятелен живот. По този начин си е създал хиляди злини. Елипсата показва, че човек трябва да изправи своята погрешка. У човека има два центъра, сърце и ум, които трябва да се хармонират. Пентаграмата е разрешение на задачата. Тя представлява човекът, който работи, който трябва да бъде в движение и да служи на Бога. Пентаграмата представя малкия свят. Всички разумни сили и всички добри желания у човека трябва да бъдат впрегнати за изкупване, за изправяне на неговите погрешки. Само в петоъгълника има правила и образци, чрез които можем да изправим една погрешка.

 

Пентаграмата представлява велики, разумни течения в живата природа, течения на светлината, които индусите наричат „прана". Те ги наричат още „движения на праната" или „течения на живота". Това са пет велики центрове, в които стават велики процеси. Те представляват пет положителни и пет отрицателни сили. Възходящите или положителните се намират по върховете на петоъгълника, обърнат с върха нагоре, а низходящите, т.е. отрицателните се намират във вътрешния петоъгълник, обърнат с върха надолу.

 

Духовете от Бялото Братство, които идват на сеансите, носят големи звезди или на челото, или над главата, а онези от черното братство нямат никакви звезди. Всеки един дух от Бялото братство, който ще се яви, ще има или една петоъгълна звезда на главата си, или на челото си, или един светъл кръг около главата си, или пък светла аура по цялото тяло; тази аура и денем се вижда; той излъчва светлина около себе си. А онзи, който е от черната ложа, няма никаква звезда, никаква светлина около себе си.

 

Тази година ще ви се раздаде картината на Пентаграмата, за да се занимаете с нея и проучите, защото искаме у вас да образуваме огнище, олтар за Господа. Господ се проявява в един народ само тогава, когато има огнище за Него. Когато Господ пребъдва в един народ, само тогава той се благославя.

 

Тази картина, която днес ще ви се даде, често я четете, защото за вас са много важни написаните в нея думи: „В изпълнението волята на Бога е силата на човешката душа". Когато ви връхлети някоя лоша мисъл, побързайте да я отхвърлите от себе си - не й позволявайте да вземе мира ви.

 

Човек представя Пентаграма. Като наблюдаваш човека, виждаш в него петте добродетели: правата, която води от левия крак към главата, е Истината; от главата към десния крак е Правдата; от десния крак към лявата ръка е Любовта; от лявата ръка към дясната е Мъдрост; от дясната ръка към левия крак е Добродетелта.

 

Каквото и да правите, не можете да се освободите от петоъгълника. той определя пътя на вашите движения.

 

Пентаграмата е обяснена от Учителя през 1910 г., а започва да я дава на някои свои ученици през 1911 година. В неговите бележки са открити първите картини, имена на добродетели и изречения, подготвени от него през 1898 година. Пентаграмата от векове се използва в различни окултни школи. Цялостният образ на Пентаграмата е изработен от Учителя като най-подходящ за новите и конкретни условия, като универсална фигура за работа в Школата.

 

Пентаграмата е построена по известни окултни закони. Вероятно един от тях е съответствието между трептенията на тон, цвят, число, мярка и т.н., на „златното сечение", наричано от окултистите „Божествено". Работата с Пентаграмата най-общо може да се нарече „път на ученика", който чрез добродетели, през изпитания и посвещение завършва своя еволюционен цикъл, т.е. преминава от външния към най-вътрешния кръг.

 

Външният кръг е светът, земното училище, пътят на светския човек.

 

Формулата „В изпълнението волята на Бога е силата на човешката душа", изписана като окръжност, в окулната наука означава Божествените условия, в които човек може да се развива.

 

Сабята символизира материалното богатство, грубата материа-листична сила.

 

Чашата представя закона на кармата, човек ще изпита сам страданията, които е причинил на другите; едновременно с това страданията подготвят новия човек, човека на Любовта.

 

Книгата разкрива на човека защо страда, учи го на законите на живота.

 

Светилникът е човешкият разум, той осветява книгата на живота; самият човек е светилник.

 

Жезълът означава законът на Правдата.

 

Когато светлината на светилника се увеличава, човек придобива влияние и власт над другите, но не властта на сабята. Със сабята той е живял, за да взима, а със светлината той живее, за да дава. Тогава той постига жезъла - власт над себе си, възможност да си служи с някои природни сили и закони.

 

Буквите В, У, Ж са букви на Христа; трите букви означават Великото Училище на Живота.

 

Средният кръг е учението, започва пътят на ученика, който съзнателно изработва в себе си Божествените добродетели.

 

Ученикът минава през „Тясната врата", за да се срещне с Христос. Тогава той има връзка с петте върха - Арарат, Мория, Синай, Тавор и Голгота - петте посвещения на ученика, петте стъпки в човешката еволюция, които човечеството изминава за хиляди, милиони години.

 

Широката врата води към Истината, срещата с Учителя- към Правдата, тясната врата - към Христос, окото - към Мъдростта.

 

Дървото на живота символизира добродетелта, която в широкия смисъл на думата подразбира всички добродетели, а в тесния- служене на Бога.

 

Централният (най-вътрешен) кръг е Светая Светих, там са ангелите, адептите, великите посветени, Божественият център. От змиите, от ада през кръга, към кръста ученикът минава през най-тежки изпитания, достига пълно самоотричане, за да се слее с Бога. Той е безсмъртен.

 

Съществуват две Пентаграми. Черно-бялата Пентаграма е изобразена върху лист с размери 62/51 см, с диаметър на външния кръг на формулата от 43 самтиметра. В цветната Пентаграма има допълнителни елементи. Известни са два оригинала. Във Велико Търново през 1922 г. в Школата се пренася в специална плоска кутия голяма цветна Пентаграма. Малката цветна Пентаграма, с размери 180/138 см, е подписана с името Ф. Шлятер и година 1922. За Шлятер сведения липсват. Учителя в беседа от 28 юни 1923 г. споменава, че през 1895 г. (последна година от пребиваването на Учителя в Америка) там се е появил лечител Шлятер, който от 4 ч. сутринта е лекувал по 15 000 души на ден само чрез докосване с ръце. След няколко месеца изчезнал.

 

През 1925 г. при внезапен обиск на полицията е конфискувана голямата цветна Пентаграма. По-късно Любомир Лулчев успява да върне Пентаграмата, но Учителя я държи навита на руло и никъде не я изнася.

 

Пентаграмата се прилага в Паневритмията, като Учителя дава движенията, мелодията и текста, а след 1941 г. се изработва музикална Пентаграма.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...