Jump to content

39. ПАША ТЕОДОРОВА


Recommended Posts

39. ПАША ТЕОДОРОВА

Елена Андреева А Паша живееше при семейството си. Нейните родители, баща й се е поминал още когато била бебенце на шест месеца, а пък майка й се е поминала по-късно, към 1916 год. и остават три сестри: Надя, Аня и Паша. Паша беше най-малката. Те двете бяха учителки, а пък другата сестра Надя им гледаше домакинството. Така си живееха трите много хармонично, с много обич и привързаност. И трите не бяха женени. Паша като се запознала с учението и разбрала, че всички там са вегетарианци, връща се вкъщи и казва, а било есенен ден, Петковден ли е било: „Аз от днес няма да ям месо!" Аня казва: „И аз!" Ама не я пита защо и за какво. Понеже Паша щом казала и тя след нея изведнъж „И аз". Другата сестра, по-голямата ги гледала, тя още си хапвала месо до един месец, но после като видяла че не е лошо човек да е вегетарианец и дето ще се дели от сестрите си, и тя станала такава. И трите си заживяват в единство по отношение на идеите, по отношение на всички разбирания и не са се омъжили. Паша е имала една връзка, даже аз когато отидох в братството познавах този човек. Той беше юрист, за който даже до годеж е била дошла работата. Но той се оказал много нечестен по отношение на пари, някак използвал ли ги е, какво е било... Тя ми разказа такова нещо. Много тежко го преживяла това, защото Паша беше почтен човек и честен и тя не е могла такова нещо лесно да преживее и се разделиха. Дори му знаех името, но не го помня вече. Даже имам образ и до сега съзнателен така, знам че беше юрист.   И Аня е имала хора които много са я ухажвали и обичали, но не е направила връзка. Майка й на Паша е българка от Бесарабия и идва в България с мъжът си след освобождението. Майка й е била много строга. Особено като останала с три момичета вдовица след като се поминал мъжът й. Така ги е държала в по- строг морал и винаги когато излизат, все им давала някои наставления. Когато са отишли в Сърбия във връзка с конфликта на студентите в София с цар Фердинанд, тогава нали затварят университети, и за да не губят времето си те отишли в Белград двете. Тя ми е разказвала, че по-разпуснат живот сърбите са водили, не така строг. Та това възпитание ги е насочило да се запазят от пороци. Даже аз казвах на Паша, че има нещо монашеско по отношение на възпитанието си. Тя беше по моралните въпроси по-строга от мене. Аз някак по-нашироко съм разбирала тези неща, не че вкъщи майка ми ме е възпитавала не така строго. Тя например много често ми казваше: „Една си, хич да не си, ако не си човек". Така ми е казвала много пъти. И така, и за да ме свикне за работа не ме е оставяла никога да спя след 7 часа и във ваканциите. В туй отношение Паша имаше малко и монашески дух. Така намирам, защото имаше много така, като отшелничество. Савка например също беше като монахиня.

Вергилий Кръстев: Все пак бащата е българин на Савка.

Е.А.: Бащата е българин, македонец от Велес, а майката германка от Берлин.

В.К.: Къде се запознават?

Е.А.: Той е работил при цар Фердинанд баща й във влаковете с които пътувал. Той нали е пътувал със специални влакове, когато отивал в чужбина, може би там някаква връзка е станала, защото той до Германия е пътувал по-често и официално и неофициално.

В.К.: Къде живеят майката на Савка?

Е.А.: Когато се връщат и се запознали и видяли Учителя са били в Цариброд. Той е бил там сигурно на служба тогава. Савка, когато била на две или три годинки Учителят й мерил черепа. Правил измерванията тогова още и на нея измервал, и на майката. Казал, това съм чула, на майката е казал: „Да я пазите от пиянство". Интересно, защо и в какъв смисъл Учителят го е казал, не знам, нали. Тя след това не прояви такива никакви склонности, но нали може да е било и в друг смисъл по- преносен някакъв, не го знам, но това съм го чула. Савка ми е разказвала за баща си. Бащата на Савка много я обичал, „Той никога не ми казваше на име, все ми казваше „блага душо" и към нея имал така особено отношение, може би защото имат едно момиче и син. Тя имаше брат по-голям от нея една година или две години ли, такова нещо. А пък сестра Тереза като се оженила, тя се оженила за да има две деца. Затова се оженила само, за да има две деца. И наистина в последствие, тя когато влезе в братството така не е желаела да живее с мъжът си и те имаха спорове на тая тема и спорове за идеите, които имаха, щото първо Тереза, майката на Савка влиза в братството и следва Учителя, и Савка когато израства и тя също.

В.К.: А, така ли?

Е.А.: Да, първо майката. Даже първият път, когато тя поканила Учителя, нали гощавала Го с една печена гъска, без да знае че Учителят не яде месо, щото Той хапнал само от ориза, никак не хапнал от месото и тя като запитала защо, казали й „Той е вегатрианец". „Ами защо не ми казахте, аз сготвих гъска". Впоследствие Савка така беше привързана, а Савка желаеше да бъде ученик. За нея идеята, ученичество беше основен принцип в живота й. Тя много желаеше това и затова тя постоянно ходеше при Учителя интересуваше се, това беше нещо което биеше на очи. Много ревностна е била в това отношение. Много така преданна и в целия си живот не е правила уклони насам и натам. Вярно, че Учителят много е бдял над нея. Например, ако има нещо, тя ми разказваше всичко в живота си, и като направи нещо, което да речем не е правилно, Учителят ще й каже и ще я сгълчи. В това отношение Учителят беше, Той беше с всички така. Не мога да не кажа че, нали, ако всеки който Му каже за постъпката си и за туй се казваше нали, за да Му се каже права ли е постъпката, или не е права. Правилно ли е постъпил човек или трябва нещо да коригира, но Савка беше много ревностна. Но и Учителя имаше специална грижа над нея. И за Паша се е грижил така. От нас стенографките Паша пък недовиждаше. Тя Паша, още на 20 годишна възраст, късогледа от дете е била, но на 20 годишна възраст не знам какво нещо е имала на очите, отишли при д-р Гергинов в София, имаше двама лекари, д-р Пашев, който после стана професор след като се отвори факултета и Гергинов. Двамата бяха очни лекари в София най-известни. Отишли при Пашев и Пашев й казал, че тя ще ослепее. Представете си на едно 20 годишно, младо момиче, да му кажат че ще ослепее, може да си представите каква трагедия е преживяла тя. Брат й по-големият „Федя", както го наричаха те, за да я облекчи от това състояние отива при д-р Гергинов, разказва случая как е и казва: „Моля Ви се, ще я доведа, но кажете й, и така да е, кажете й, че това не е верно, да не живее така с отчаяние". „Аз казва Ви съветвам идете да станете селянка в полето да работите, иначе казва ще ослепеете". И това е било преди да срещне Учителя, преди да стане стенографка. И много тежко го преживяла, но когато отишли при другия лекар Гергинов, а той вече е подготвен от брат й, я успокоил. Но когато се запознава с Учителя, вероятно тя е споделила тези неща с Него, Той й е помагал и тя много пъти Го е питала за очите си. Сега имаше едно нещо, което тя го разказа след заминаването на Учителя. Бяхме се събрали у нас, в моята стая и Паша беше дошла на гости, но тя вече почти не виждаше тогава. Паша разказа, че Учителят й е дал един метод за лечение на очите, но тя вътре в себе си срещнала някакво голямо съпротивление и не е могла да го приложи. Не го каза какво е, но каза, че имало такъв. Сега дали тя не е трябвало да преодолее това съпротивление вътрешно за да си помогне, щото като го дал Учителя, не го е дал за да предизвика това съпротивление, а го дал за да й помогне. Даже тогава аз за пръв път чух това нещо и си казах, може би Паша е сбъркала, че не се е насилила, да. И след туй казваше: „Колкото пъти заговоря на Учителя за очите си, Той или ще млъкне и ще си отиде, или ще започне за друго да говори". И тя не можеше да разбере защо е. Възможно е и това, което тя казва да е право, ако й е кармично, нали. Ако тя трябва да го изживее. Учителят може да облекчи, нали така? А ние бяхме свидетели и този случай за Паша ще разкажа: Ние бяхме на Рила една година, на Мусала и така се виждахме нали и ми казва: „Еленке, аз ще сляза долу". „Защо бе Паша?" „Аз съм тука в затвор, нищо не виждам". Тогава ли си загуби едното око, да тя дясното око го загуби. Щото си спомням както пишеше. Лявото го загуби, щото така пишеше, с едното както виждаше наведена. Сега, аз каквото можах да й кажа, казах й че трябва да остане, щом Учителя е тука и че няма защо да слиза, тя по този начин ще създаде и неприятности на Учителя, а тя никога не желаеше да прави неприятности брат, и понеже сега имам възможност да говоря за Паша, ще Ви кажа, че преди да си замине Учителя й е казал нещо много хубаво: „Ти казва, си ми създала най-малко тревоги". Аз не съм чула друг човек на когото Учителя това да е казал. Но на Паша й е казал това и то е било заслужено, защото тя много съзнателна беше по отношение така задълженията си към хората, а към Учителя още по-будна беше. Тя не искаше никаква сянка да се хвърли върху Учителя, не искаше пропуски в поведението си, във всичко, стараеше се да постъпва правилно. Аз като казвам това трябва да кажа, че и Савка също се е стараела, но Савка друг темперамент беше, другояче беше нейното.

В.К.: А очила носеше ли?

Е.А.: Да носеше Паша, но после ги остави. Щото Учителя нещо беше казал за очилата и тя ги остави. И до края на живота си не тури очила и с това око, което малко виждаше, цял живот работи Словото на Учителя, да.

В.К.: Това не го знаех. Коя година тя си загубва едното око?

Е.А.: Ами то беше в тоя период когато бяхме на Мусала, на Рила. Значи до 1928 год. От 1928 год. тя не виждаше с едното око и то другото беше много късогледо, много късогледо.

В.К.: И кога остана тя сляпа напълно?

Е.А.: След Учителя, вече към 1948 год. Когато беше ревизията тя не виждаше вече, аз това си спомням. Паша имаше така много морални качества като човек.  

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...