Jump to content

12_3 ЙОВ ИЗДЪРЖА ИЗПИТАНИЯТА И СТАНА УЧЕНИК


Recommended Posts

ЙОВ ИЗДЪРЖА ИЗПИТАНИЯТА И СТАНА УЧЕНИК

 

При изкушенията и изпитите на ученика необходима е будност на съзнанието. Той не трябва да говори много и да се оплаква от своите изпити, а да се радва. Пример: Йов изгуби богатство, деца и пр., жена му го напусна, а после всичко му се възвърна. Йов беше праведен и като мина изпита – стана ученик. Бог е в началото и в края, а пък в средата е изкушението на кармата. Христос също започна добре, роди се, дойдоха мъдреците. После дойдоха изпитанията и после – доброто. Бог казва: “Аз съм алфата и омегата, т.е. в началото и в края, а в средата са изпитанията.”(149, с. 33)

 

В тази стара драма Йов се оплаква от живота си. Прочетете тази драма, да видите развръзката й. Той придобива едно прозрение, влиза в новия живот и намира, че старият живот, в който дотогава е живял, е бил фалшив. Той казва: “Аз вече се отказвам от всичко старо и няма да мисля по стария начин.” И на този Бог, Който му говорил отвътре, той казва: “Отсега нататък ще Те слушам да ми говориш Истината. Тъй както ми говориш, кажи ми Истината и аз ще Те слушам, ще приложа тази Истина в живота си, за да придобия новия живот.” Щом той приложи тази философия в живота си, в него стана едно преобръщане и в този момент всичко му се възвърна – богатството, говедата, камилите, овцете, конете, дъщерите и синовете, и то два пъти по-хубави и красиви, отколкото бяха първите. Които четат тази история на Йова, ще кажат: “Този човек е проповядвал за Господа – така ли трябваше да пострада?” – Значи според тях той не трябваше да премине тези изпитания. Не, един човек като Йова, който проповядваше за Бога, трябваше да се изпита, след което всичките му богатства му се възвърнаха, а синовете и дъщерите му също се възвърнаха, но два пъти по-красиви от първите. Не може да се приеме новото учение, докато човек не се изпита във всяко отношение. Това – да получи изведнъж всички блага, това не е никакво ново учение. (60, с. 22)

 

Казвам: пренесете се във времето, когато е живял Йов – да видите през какви изпити е минал. Първо той е минал през областта на съзнанието, после – на самосъзнанието, т.е. в областта на най-големите противоречия. Не е лесно да мислиш, че си божество, и да те поставят на изпит да провериш доколко си такъв. Йов бил голям богаташ, минавал за мъдрец пред хората. И поставиха Йов на голям изпит – постепенно изгуби всичко. Камилите и овцете му измряха. Дойде голям циклон, който събори къщата му и уби синовете и дъщерите му. Най-после го нападна тежка болест, като проказа: кожата му се надупчи, отвориха се големи гнойни рани – никой не можеше да се приближи до него, отдалеч миришеше. Как ще обясните това нещо? Ако го разглеждате от становището на социологията, все ще намерите някакъв отговор. Ако го разглеждате с погледа на религията, ще кажете, че това е необходимо като път на ученика, който минава през последния изпит – на самосъзнанието. “И аз можех да говоря, както вие – ако беше вашата душа на мястото на моята душа, можех да натрупам думи против вас и да кимам с глава против вас”(Йов 16:4). Това е човекът на страданието, но не човекът на бъдещата раса. След големите страдания Йов получи всичко отново – богатството си, синовете и дъщерите си. И той влезе в новия живот.

 

Като изнасям живота на Йов, искам да ви предупредя да знаете, че всички ще минете през неговите изпитания. Няма да остане човек в света, който да не мине през тях. Въпросът е кой по-рано, кой по-късно. Не можеш да влезеш в духовния свят без страдания. Който мисли, че без страдания ще влезе в духовния свят, той е на крив път. Само с молитва и с говорене работите не се нареждат. (88, с. 212)

 

Какво е човекът? Какъв е неговият характер? – Той се познава при изпитанията. Само при изпитания и страдания се познава истинското съдържание на човека. Ако при изпитания захарта ви ферментира и от образуваното вино вие се опивате, това показва, че чувствата ви не са устойчиви. Щом чувствата ви не се вкисват, захарта ви не е ферментирала. Не е лесно да устоиш на големите изпитания – все ще се вкиснеш. Ако праведният Йов се вкисна, какво остава за обикновения човек? Първоначално Йов не се вкисна. Взеха му говедата, овцете, камилите, дойде буря, събори къщата му, уби синовете и дъщерите му. Той понесе всичко това съзнателно и казваше: “Бог даде, Бог взе.” Обаче дойде последният изпит, който засегна тялото му. Докато изпитанията бяха външни, той лесно понасяше. Щом дойде вътрешното изпитание, той прокле деня, в който се е родил. Вие няма да бъдете по-силни от Йов. Като дойде последното – вътрешното изпитание, и вие ще прокълнете деня, в който сте се родили. (66, с. 128)

 

Една част никога не може да вземе мястото на Цялото. Много пъти всички вие заставате на положението на Цялото и казвате “Защо аз страдам?” Това е ваш въпрос. Вие сами задавате въпроса, вие сами трябва да се отговорите. Досега Природата никому не е отговорила на зададените въпроси. Йов задаваше много въпроси. Той беше учен човек – адепт. Не беше прост човек, но адепт от първо качество. Тия изпитания той трябваше да мине, трябваше да свърши училището, трябваше да свърши стария университет. Трябваше да изпита всичко на гърба си и като го поставиха натясно, на изпит по указание на онзи професор там, така го пресяха, че той окряска орталъка, малко остана да го скъсат. Четирима души професори имаше, които го изпитваха, и един невидим – пети. Господ наблюдаваше. Най-първо Йов искаше да измени програмата и каза: “Туй не спада в програмата. Аз никакъв грях не съм направил. Защо да ме изпитват?” Не, предмета, върху който те изпитват, ти трябва да знаеш. На въпросите, които задава професорът, дали си ги учил или не – ти трябва да отговаряш. Много пъти той може да ти даде една задача, която можеш да разрешиш, въпреки че много-много не си подготвен, по същите начини, по които решават задачите, дадени в някой сборник. И ти, като Йова, можеш да се държиш по буквата на закона и да кажеш, че тази задача не била вложена в сборника. Ти ще намериш в живота много задачи, които не са турени в сборника. Когато една къща ще се гради, инженерът разрешава един сериозен въпрос. Тази къща намира ли се в сборника? Не, архитектът по дадените закони ще направи плана. Ако не може той да направи този план, да остави способните да го направят. (50, с. 244)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...