Jump to content

17_12 МОЙСЕЙ И НИЕ


Recommended Posts

МОЙСЕЙ И НИЕ

 

Животът на Мойсея представя история на човешките изпитания. Всеки човек трябва да мине през тези изпитания, за да може един ден, когато Бог му се яви, да знае какво да прави. Яви ли се Бог на човека, той го праща на работа… От пребиваването си в пустинята Мойсей придоби нови знания и издържа изпита си, вследствие на което ликвидира със своята карма. След завършване на работата си той остави еврейския народ в ръцете на своя заместник да продължи пътя си за Ханаанската земя. (71, с. 122 и 125)

 

Ако четеш Мойсей, чети го в оригинал, а не да се заблуждаваш с онова, което учениците му отпосле са говорили в името на Мойсея. Мойсей ще се чуди на онова, което отпосле са притурили към неговото учение. (50, с. 299)

 

В Стария Завет Мойсей не е писал всичко. Евреите писаха някои закони, които ги приписаха на Мойсей. Мойсей е писал: “Не убивай, не кради, не лъжесвидетелствай, да обичаш Бога.” На тяхното свръхсъзнание говореше. А те, като не можаха да постигнат висотата на тези думи, казаха: “Око за око, зъб за зъб! Ако те ударят от едната страна, ти удари две.” Сегашните религиозни хора отварят книгата и казват: “Ето какво е писано!” Мойсей е авторитет – ще го повикаш и ще кажеш: “Мойсей, има нещо, което ти си писал, ще бъдеш тъй добър да ни обясниш, да не се заблуждаваме. Искам да зная туй нещо написал ли си го, или друг някой го е писал?” И Мойсей ще се яви в твоя ум. (46, с. 151)

 

Защо да не се оставим на Любовта да се прояви? А сега ще пишем закони: “Да не крадеш, да не лъжеш.” С такъв отрицателен морал аз не се занимавам, а казвам: ще любиш, ще обичаш истината, ще бъдеш мъдър, ще бъдеш добродетелен, справедлив, щедър и снизходителен. Ще се самопожертваш за другите. Туй препоръчваме ние – не какво не трябва да правим, а какво трябва да правим. (11, с. 33)

 

Човек трябва да разбира законите, за да се ползва разумно от условията на живота. Които не разбират законите, мислят, че могат да постигнат всичко по магически начин, като Мойсея. Наистина Мойсей махна с тояжката и постигна нещо, но той имаше знания. Мойсей беше изучавал великата окултна школа в Египет – той беше посветен. Той трябваше да се роди евреин, да бъде хвърлен във водата, дето дъщерята на фараона да го види и възлюби. Мойсей не беше обикновено дете. И като малко дете, турено в кошница, той беше с отворени очи. Царската дъщеря го възлюби и пожела да го вземе за свое дете. Това съчетание на условията беше предвидено от невидимия свят, за да може Мойсей да отиде в Египет, да се учи в школата на Всемирното Бяло Братство, която по това време се намираше там. Мойсей обичаше своя народ и като гледаше несправедливото отношение на египтяните към евреите, чувството на справедливост силно говореше в него. При една разправия между евреин и египтянин, на която Мойсей беше зрител, в него възникна силно негодувание към египтянина (като виновник за разправията) и той се нахвърли върху него и го уби. След това той зарови тялото му в пясъка и се скри, като мислеше, че никой не го е видял. На другия ден двама евреи се разправяли помежду си. Мойсей пожела да ги примири, но единият от тях му каза: “Да не мислиш, че и мене можеш да убиеш и заровиш в пясъка, както направи вчера с египтянина?” Тогава Мойсей се уплаши и избяга в пустинята, дето прекара цели 40 години като овчар. Какво представя пустинята? – Живот на чистотата. В пустинята човек може да научи чистотата и после да влезе между хората да им помага. Цели 40 години трябваше Мойсей да пасе овцете, да изучава живота на овчарите, за да стане истински ученик и да бъде изпратен в Египет да освободи евреите от робството, в което се намираха. Следователно, който иска да стане ученик, той трябва предварително да е минал през овчарството, да е пасъл овце, да е носил овчарска тояга. Окултният ученик трябва да има дълбоки разбирания за нещата. Цели 40 години трябваше Мойсей да пасе овце в пустинята, да съзерцава, да размишлява, за да го изпрати Бог в Египет – да освободи своя народ от египетското робство. В първия момент Мойсей се отказа да изпълни мисията си, понеже заекваше. Бог му каза, че ще изпрати при него брата му Аарона за помощник. Кога човек заеква? – Когато нещо не му достига. Мойсей разбираше външната, механическата страна на живота много по-добре, но трябваше още много да мисли, докато дойде до онази дълбока мисъл – да разбира вътрешния смисъл на живота. Да разбира човек само външната страна на нещата, това е индивидуалният живот. Законите на Мойсея говорят именно за външно разбиране на живота. Те бяха много строги. Ако тези закони се прилагат днес, човечеството не би ги издържало. Всеки момент хората щяха да се намират под тяхната отговорност.

 

Мойсеевият закон е съществувал на времето си, но и до днес още се прилага между хората. По външен или по вътрешен път, той всякога се налага. Когато човек наруши един от великите Божии закони, Мойсеевият закон се прилага върху него във вид на нещастие, страдание, болест, смърт и т.н. – “Нали човек е свободен да се прояви, както иска?” – Човек е свободен само в Любовта. Вън от Любовта той няма никаква свобода. Любовта прави човека свободен, а безлюбието го ограничава. Казвате, че Мойсеевият закон е строг. Той е чукът на скулптора, който удря върху камъка – да извае нещо от него. Ако удря, без да извае нещо добро, чукът е безпредметен. Обаче, ако извае една хубава статуя – чукът е на мястото си. Често хората изпадат в една обща грешка, а именно: всеки си мисли, че като него друг няма. Това се отнася само за Бога, за Цялото. Като Бога няма друг в света, но като частите има много. (130, с. 162-164)

 

Без служене на Бога, без почит към себе си и без обич към ближния нищо не може да се постигне. Това са елементарни, основни правила за земния живот, без които той не може да се прояви. Мойсей проповядваше на евреите любов към Бога, но това учение беше недостъпно за тяхното развитие и те, вместо да проявят любов и служене към Бога, те го приложиха към себе си. Обаче да служиш на себе си, това е старо учение. Ние поставяме нов ред на нещата: обич към ближния, почит към себе си и служене на Бога. (100, с. 44)

 

Започнете с новото! Какво е казал Мойсей, какво са казали пророците – оставете настрана. Хубави работи са и те, но неразбрани. Кажи няколко думи, както Господ днес те е научил. Посвири малко, както Господ те е научил. И след това ще разправяте какво съм казал аз. Вие не сте приложили това, което съм казал. Ако не го приложите, нищо не сте разбрали. (52, с. 67)

 

Всичко ще дойде навреме за онзи, който слуша. И Учителят ще дойде, и хиляди години ще помага. Кой ще помага на човечеството? За в бъдеще пак Бог ще помага. Който изведе човека, Той ще го избави. Ние няма да се избавим, Той ще ни избави. Мойсей беше изпратен да изведе еврейския народ. Казва му Бог: “Ще кажеш на фараона, че Аз те пращам. Аз съм, Който правя всичко.” Започна фараонът да се състезава, казва: “Аз не познавам кой е твоят Бог.” Най-после беше принуден да пусне Израиля. Та сега по същия начин ви казвам: все ще дойде един Мойсей, който ще изведе човечеството. Той казва: “Господ ще вдигне тоягата!” Най-после всички хора ще се съгласят. Ще дойде това време, но кога? Не е определено за вас да знаете времето, което Бог е поставил. Близо е времето, но кога – никой не знае. Когато спите, когато нищо не мислите, когато мислите, че всичко е наред – тогава ще дойде. (49, с. 313)

 

Съвременните хора са минали през няколко състояния: бяха роби в Египет, правеха тухли. След това Мойсей ги изведе в пустинята; на Синай им дадоха закони, по които да живеят, и тук спряха. Сега трябва да влязат в Ханаанската земя, да приемат Божественото Начало, да турят ред в живота си и да изпълняват Божията воля. Всеки може да бъде образец на Божествения живот. Ако желае силно това, ще го постигне. Достатъчно е в един момент да реши, че ще живее по новия начин, за да изработи от себе си образец на човек, който живее в Божествения свят. Реши ли веднъж, никакво колебание не се позволява. (135, с. 16)

 

Та първото нещо е: внесете светлина във вашия ум! И отстранете всички роптанието! Да не поддържаме онзи ропот. Евреите, като ги извадиха от Египет, от робството, и отидоха в пустинята, роптаеха, че няма месце, че няма краставици. И трябваше 40 години да ги води Мойсей – да обикалят, докато можеше за три месеца да я минат! 40 години трябваше да я обикалят, докато се освободят от египетския страх. Ние, съвременните хора, имаме еврейски страх – който те са добили, като са били 40 години в Египет. И като влязоха в пустинята, трябваше да научат онзи закон на вярата – че Бог ще промисли! Ти си спомниха за много работи, които имаха в Египет. Та и вие си спомняте за стария Египет. Но от Египет сме излезли вече! През Червено море сме минали и сме в пустинята. Не сме влезли още в Ханаанската земя. Към нея отиваме. И ако вървим по правия закон, ще влезем. Ако не – ще обикаляме 40 години и ще имаме много мъчнотии. Това, което е вярно за евреите, е вярно за всички. Мнозина още роптаят. (68, с. 64)

 

Сега вие сте в света, дето искате да проповядвате новото учение. Как ще го проповядвате? Можете ли да направите чудесата, които Мойсей направи? Ако вашата тояга не може да погълне тоягите на египтяните, вие сте още в старото учение. – “Ние сме вече в новия живот.” – Този живот погълна ли вашия стар живот? Ако не го е погълнал, вие сте още в учението на стария живот. Ако не можете да преобразите живота си като Мойсея, нищо не можете да постигнете. Дадена ви е тоягата на Мойсея, но мислите ли, че още при първото чудо ще накарате фараона да отстъпи? Дълго време ще ходите при него. Десет чудеса трябва да направите. Най-после фараонът ще ви пусне, ще излезете от Египет и ще отидете в пустинята, дето ще прекарате цели 40 години. След това ще влезете в Ханаанската земя. Аз разглеждам новия живот, без да имам предвид стария живот. Старото оставям настрана и не се спирам на египетската наука, която е полезна само за себе си. Новият живот, в който влизате, т.е. Обетованата земя, изисква ново знание, нова наука – Божествената. Вашата тояга трябва да погълне другите тояги. Мойсей, със своята тояга, застави фараона да отстъпи. Тази тояга направи чудеса. Мойсей носеше и двете учения: когато трябваше нещо ново, той постъпваше по новото учение; когато трябваше старото – той постъпваше по старото учение. Мойсей се качи на Синайската планина, дето получи десетте Божии заповеди, но пак не можа да влезе в Ханаанската земя. Той я видя само отдалеч. Сега и за вас има опасност, като влезете в Ханаанската земя, да се забравите и да кажете: “И аз мога да направя тези чудеса!”(93, с. 91)

 

Такива заблуждения съществуват и в религията. Едно време, когато Мойсей проповядвал, условията били съвсем други от днешните. След 2-3 хиляди години и ние ще се чудим на сегашните си разбирания. (134, с. 17)

 

Приложете новото учение в живота си, за да можете и вие да кажете: “Видяхме Господа, чухме Неговия глас!” И Мойсей чу този глас, идещ от горящата къпина: “Чух гласа на Моя народ и слязох да му помогна.” И вие, които слушате Господа, ще бъдете повикани от Него и като Го видите, пак ще чуете гласа Му. Готови ли сте да Му служите? Едни от вас ще отговорят: “Готови сме.” Други ще кажат: “Ние сме пътници, не се спираме в живота си.” – Какъвто и да си, ще изпълниш задачата, която ти се възлага, и в помощ ще дойде брат ти Аарон. (106, с. 167)

 

Човек трябва да говори само за ония неща, които той сам е опитал, разбрал и научил. Той трябва да учи хората само тогава, когато той сам е учен. – “Ама Мойсей казал така.” – Мойсей бил ли е във времето, когато Бог е създавал света? – “Той е видял нещата по ясновидски начин.” – И това е въпрос. Четете, изучавайте нещата, но стремете се да ги проверявате по външен и вътрешен път, да не изпадате в противоречия. Не се страхувайте от това, което не знаете, не го избягвайте, но го изучавайте. (145, с. 92)

 

Онези от вас, които сте влезли в класа, да не се страхувате, че нямате време да посещавате или че много време ще ви отнеме. Не, за този клас се изисква малко време, и то само онова, което не знаете как да употребите. Ето, и в Мойсеевия закон е казано: “Шест дни работи за себе си, а седмия само посвети на Бога!”(39, с. 37)

 

Вие вярвате, че може да се излекувате от онази обикновена треска, но като дойде тифузната епидемия, вашата вяра не може да ви излекува. Казвате: “Не може.” Такива факти имаме с Мойсей, когато се явил при фараона, египетския цар. Праща го Господ да избави еврейския народ, но му казва: “Аз ще ожесточа сърцето на фараона и той няма да пусне евреите.” Мойсей си мислил, че само една дума като каже на фараона, и той веднага ще пусне евреите. Отива при фараона. Пита го той: “В чие име идеш?” – “В името на Йехова.” – “Е, на колко хора Той е Бог?” – “Той е Бог на Авраама, на Исаака, на Якова.” – “Такъв Бог между нас не зная, ние имаме по-силни богове и на това основание не мога да пусна Израиля.” Мойсей се почуди как е възможно това нещо! Тогава той хвърли своята тояга пред лицето на фараона и тя се обърна на змия. Веднага фараонът извика своите мъдреци по лицето на царството си и каза: “Ще видиш, че и моите мъдреци не по-малко знание имат от тебе.” Дойдоха те и наистина превърнаха тоягите в змии. Но змията на Мойсея се обърна и нагълта змиите на всички мъдреци. Фараонът каза: “Ти можеш да си вървиш, с такива фокуси аз не пущам израилския народ.” Мойсей пристъпи до четирите чудеса, които и мъдреците правиха, но най-после фараонът призна, че Мойсей има повече знания. Фараонът се постара по един или друг начин да подкупи Мойсея, но не можа. Когато дойде до десетото чудо, той го подкупваше със сребро, с какво ли не. Предлагаше му да остане в Египет, но Мойсей каза: “Не, аз съм пратен от Йехова да изведа израилския народ.” Упорит човек беше Мойсей! И след като направи последното чудо, фараонът каза: “Пуснете този човек, защото ако седи още в Египет, той ще направи цялата земя пуста.” Та като дойде Божественото, човек трябва да му се подчини. Някой път ние се ожесточаваме на Божественото в нас. Казва фараонът: “Няма да пусна израилския народ!” – Не, ще се подчиниш! Така е и с всички хора. У тебе има един благороден импулс да схванеш нещата, да се подчиниш, но си казваш: “Не, аз имам известни възгледи, известни схващания.” Идва, обаче, Божественото във вас, идва Мойсей. Той е страшен човек. Като направи своите чудеса, цялата земя опустоши. Най-после ти се решаваш да дадеш ход на Божественото, на благородното в себе си. Тогава дохожда спасението на твоята душа. (104, с. 162)

 

Единственото нещо, което може да измени човешката натура, това е човешкият ум, който е от най-ново произхождение. Той скоро е дошъл да работи; до времето на Мойсея хората не са ходили по своя ум. Какво нещо е човешкият ум и какви са законите на неговата дейност знаеха само египетските посветени и Мойсей беше го научил от тях, а народът въобще ходеше по чувствата си, по сърцето си. Под “разумно сърце” на езика на посветените се разбира умът – да разбира кои неща са постижими и кои – не. И всички страдания се дължат на сърцето. Всички народи и индивиди днес живеят със стремежите на сърцето и затова се раждат страданията. (4, с. 46)

 

Когато Мойсей беше на Синайската гора (навсякъде по-долу в текста да се разбира планина, “гора” е на руски – бел. Р.Ив.) и слезе оттам със скрижалите, върху които бяха написани Божиите заповеди, Бог му каза: “Ще пазиш тези скрижали да не се счупят. Не ги ли опазиш, светът ще изпадне в големи нещастия и изпитания, а ти сам ще се намериш в чудо.” Обаче Мойсей не можа да издържи на тази заповед. Когато слезе от Синайската гора и отиде между своя народ, той видя, че в негово отсъствие евреите си бяха направили свой идол – златно теле – и скачаха наоколо му. Мойсей беше голям патриот. Душата му се наскърби от постъпката на евреите, че бяха изневерили на Бога, затова хвърли скрижалите и ги счупи. И тъй, тия две плочи, за които учените казват, че се движат и отиват към екватора, за да се наместят – това са плочите на Мойсея, които той строши. Сега се пише нов закон на земята. Мойсей повторно иде на Земята, носи двете плочи, за да ги възстанови, да покаже пред света написаните от памти-века Божии закони, Божии заповеди. Щом се възцарят Божиите закони на земята, тя ще престане да се тресе. Питам: какво ще кажат учените хора на това отгоре? Каквото и да кажат те, светът трябва да знае, че двете плочи, за които говорят съвременните учени, това са двете плочи на Мойсея – скрижалите, които той строши. Когато тия две плочи се съединят и отидат към екватора, земята няма вече да се тресе. Екваторът представлява Божия закон – великата Божия Любов. На първата плоча Бог пише: “Да възлюбиш Господа, Бога твоего, с всичката си душа, с всичкото си сърце, с всичкия си ум и с всичката си сила.” На втората плоча Бог написа всички граждански закони: “Не убий, не кради, не прелюбодействай, и т.н.” Казвам: също така у всеки човек има две плочи, които се движат към екватора и от това движение стават вътрешните земетресения. От ред години се проповядва на съвременните хора, че в света ще станат коренни преобразувания, от които всички хора (учени и прости) ще поумнеят. Няма да остане човек в света, комуто дъската да не се намести. (33, с. 18)

 

Искате ли да придобиете Любовта, стремете се към новото, което сега иде. Когато Бог даде Закона на Мойсея, планината беше покрита с мъгла. Сега и вие сте в мъгла, защото и на вас се дава закон – законът на Любовта. Който живее без Любов, той ще бъде под мъглите, а с Любов – над мъглите; без Любов – в сиромашията, с Любов – в богатството; без Любов – в невежеството, с Любов – в знанието; без Любов – в болестта, с Любов – в здравето. Единственият закон, с който трябва да служите на Бога, е Любовта. Любовта никога не отпада. Имайте пълна вяра, надежда и Любов в Бога, за да постигнете всички ваши желания и стремежи. Пред вас стои велико бъдеще. Като прилагате закона на Любовта, вие ще опитате Божията благост върху себе си. (47, с. 283)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...