Jump to content

І.02.04. ИКОНООБРАЗИТЕ НА ЧЕТИРИМАТА ЕВАНГЕЛИСТИ В АНТИМИНСА


Recommended Posts

4. ИКОНООБРАЗИТЕ НА ЧЕТИРИМАТА ЕВАНГЕЛИСТИ

В АНТИМИНСА

Отначало Антиминсът се е изкарвал и отпечатвал на ленен материал, защото е от растителен произход. В Русия са ленени до 1652 г., а след това се явяват копринени бели, а по-късно разноцветни. Антиминсът е с правоъгълна форма в размери 60/66 см. - самият плат, а изображенията - 48/56 см.

Иконографската композиция е сложена в подходяща рамка, инкрустирана с лаврови листа. По средата на 4-те външни рамки има образа на един ангел. Ангелите са четири, за четирите страни на Антиминса.

Следва една бяла очертана линия, която отграничава истинския Антиминс, който е също правоъгълен. На четирите краища са изографисани четиримата евангелисти, които разпространяват благовестието за Исуса Христа по четирите краища на света. Техните образи и композиция са оградени с лаврови венци. Те представляват едновременно образи, инициали и символи. Имената им са написани последователно, както са в четирите евангелия - ляво горе е Матей, ляво долу е Марко, долу дясно - Лука, горе дясно е Йоан. Те са поставени в четирите ъгли, символизиращи четирите ветрове, които ще разнасят евангелията по четирите краища на света.

Още твърде рано евангелистите започват да се символизират като четири реки, а по-късно с ангел, лъв, теле и орел. Така са дадени под влияние на библейските текстове. Така пророк Иезекил видял видения Божии. В облак голям и огън пламнал и около него сияние вижда славата Божия. Това е твърдта Божия ( Иезекил , гл. 1, ст. 4). И пред славата Господня, вижда четири животни и всяко едно от тях по четири крила. Животните тичат и се връщат, а видът им е като светкавица. А Духът е този, който ги води по четирите краища на света. ,А за подобие на лицето на четирите имаха: лице человеческо и лице лъвово към дясната страна и четирите имаха говеждо лице към лявата и четирите имаха орлово лице." (Иезекил, гл. 1, ст. 10). „И всякой имаше четири лица: лицето на единия - лице херувимско, лицето на втория - лице человеческо и на третия -лице лъвово и на четвъртия - лице орлово." (Иезекил, гл. 10, ст. 14).

И над главата на четирите лица стоеше небесна твърд, стои престол, а върху престола стои человеческо подобие и в него гори огън, а наоколо му излиза сияние, което има вида на небесната дъга. Това бе подобието на Славата Господня. (Иезекил, гл. 1, ст. 26-28). Това видение за небесната твърд е вложено в Антиминса. За този престол говори и Йоана в Откровението си, гл. 4, ст. 2-3, върху престола е стоял Един със светлина и около престола има и дъга.

Говори също и за четирите живи същества, четирите животни: „И първото животно бе подобие на лъв, и второто животно, подобно на телец и третото животно имаше лице на человек и четвъртото животно бе подобно на орел летящ." „И не си почиват ден и нощ и казваха: „Свят, свят, свят, Господ Бог Вседържител, Който бе, Който е и Който ще бъде." (Откровение, гл. 4, ст. 7-8).

Изобразените четири животни са символи и приложени към 4-та евангелисти изразяват от само себе си съдържанието, идеята, основното направление на всяко едно евангелие.

Образът на человека във вид на ангелско лице с крила е символът на евангелист Матея, понеже пише как ангел Господен се явява на Йосиф и му съобщава, че зачнатия син е от Святия Дух, ще роди, ще го нарече Исус и той ще бъде Емануил, което значи „Бог с нас". (Евангелие от Матея, гл. 1, ст. 18-23). Образът на ангела е във вид на лице, понеже той захваща да говори за произхода на человека Исус и да докаже, че той е обещания Месия, потомък на Авраама и Давида.

Образът на лъва е символ, отнасящ се до Марка, понеже той започва евангелието си така, както се слуша глас на лъв в пустинята - рикаещ, ревящ, викащ. Това е Вестителят, който ще устрои пътя Господен. „Глас на едного, който вика в пустинята: Прогответе пътя Господен, прави правете неговите пътеки." (Евангелие от Марка, гл. 1, ст. 3).Този Вестител с глас на лъв, рикаещ, ревящ и викащ, го е видял и пророкът Исая, гл. 40, ст. 3 и говори за него: „Глас на едного, който вика в пустинята: Пригответе пътя Господен. Прав друм направете в пустинята за Бога нашего." И славата Господня ще се яви, „чрез величието на силата му." (Исая, гл. 40, ст. 5, 26)

Образът на телец, бик е символ на евангелист Лука, защото започва разказа си със свещеник Захария и жрец на израилевия храм, който служил на израилевия храм с вехтозаветните жертви. За жертвоприношения се принася телец, което е принос за изкупление за греховете на людете.

Образът на орела е символ на евангелист Йоан, поради това, че той говори от висините, така, както орелът лети по небесните висоти. Неговата блага вест, благовестието, идва от Небесата Господни, оттам, откъдето започва и идва Словото на Бога. Този символ говори за висотата на неговото учение и че то идва със Славата Господня за онези, които ще се родят чрез Дух и Слово, за да може Словото да стане плът и да пребивава между человеците.

Символичното изображение на евангелистите се явява в V век, като често под символическите образи са написани думите: за Матея - поюще, за Марка - вопиюще, за Лука - взивающе и за Йоана - глаголюще.

MATHEVS - МАТЕЙ - ангел - ПОЮЩЕ - пение ангелско - ангелски говор за

Царството Божие. MARKVS - МАРКА - лъв - ВОПИЮЩЕ -глас на Вестител - Всесилен в дело и Слово

LVKAS - ЛУКА - телец - ВЗИВАЮЩЕ - Приемат Святия Дух - Кръстени в Святия Дух

IOANNIS - ЙОАНА - орел - ГЛАГОЛЮЩЕ - В началото бе Словото, Словото бе у Бога, Словото бе Бог -  Роденото от Духа е Дух и влиза в Божието Царство.

Иконообразът на Св. Матея е нарисуван горе в ляво като възрастен человек с брада. Матей е евангелското му име, а иначе се наричал Левий, син на Алфея, по професия митничар, събирал мито на брега на Генисаретското езеро. Той е говорил за истинския смисъл на старозаветния закон и изобличавал плътската насока на тогавашното юдейство. Той е присъствувал на Тайната вечеря и е бил един от 12-те апостоли. Написал за християните евреи евангелие на собствения им език. Тук Матей е нарисуван как е седнал на камък, който е престол, защото над него от лявата му страна се е явил ангел с крила, който с едната си ръка (лявата) държи книгата на Стария Завет, а с дясната ръка и с показалеца посочва пътя на Йосиф, по който трябва да върви, да не напуска жена си, защото ще роди син, зачнат от Святия Дух. После ще му посочи пътя - да бяга с родения Исус в Египет и трети път му се явява ангелът и му нарежда да се върне в Израилевата земя. Ангелът е с крила, той идва насън и му говори. А ангелския говор е не говор, а е пеение ангелско. Матей говори за благовестието на Царството небесно.

Матей с дясната си ръка с гъше перо пише това, което му говори ангелът, а лявата си ръка е сложил на лявата си гръд, показвайки че всичко, което слуша, го вярва и го затайва в сърцето си. Отдясно на трапезната маса е сложена книгата на Завета, която е отворена. Над книгата са написани инициалите на Марка на гръцки, а от другата страна на славянски е изписано името му - Матей. Около главата му има сияние небесно, защото записва думите Господни. Цялата композиция е обградена от лавров венец.

Иконообразът на Св. Марка е нарисуван долу в ляво като възрастен мъж с брада, седнал, като с лявата си ръка подпира главата си, като с показалеца е опрял главата си. Този показалец му показва, че трябва да запомни онова, което чете. Да внимава да не го забрави, а да остане в него. А какво чете? Отляво е отворена дебелата книга на Завета с пророците, но той не я чете. А чете една тънка книга и отвреме навреме размишлява върху нея. А това са онези записки, които той по молба на римските християни и с разрешението на апостол Петър е записвал. Така че неговите записки са въз основа на устните проповеди на Петър. Отначало Марко е придружавал апостол Павел, няколко пъти бил е при него при първите му окови и той го изпраща при колосяните, да им занесе поредното послание. Той се наричал и Йоан, а майка му е юдейка, имала дом в Ерусалим, който предоставила на първите християни.

И така, с дясната си ръка, държи това, което е записал, както от Петър, така и от Павел. Отляво са написани инициалите на името му на гръцки, а отдясно на славянски - Марко.

Отдолу над двете книги - новозаветната и старозаветната лежи глава на лъв, който издава рев в пустинята, като гласа на онзи Вестител, който върви между езичниците и ги призовава да правят път в себе си за Словото Господне, което сега се носи от евангелието на Марка, което той е написал, което държи с дясната си ръка. И след като е чел от него се замисля, че неизказани и неведоми са пътищата Господни. Той е описал Исуса като всесилен на дело и на Слово.

Образът на Марка също е с ореол от небесната слава на Словото, което е записал. Цялата композиция е обградена от лавров венец.

Иконообразът на Св. Лука е нарисуван долу в дясно като възрастен човек с брада. Като християнин от езичниците от Антиохия той е спътник и сътрудник на апостол Павел. Бил е възлюбленият лекар на Павел и не го е оставял и по времето на оковите му в Рим. В неговото евангелие се упоменава, че Исус е Спасител на света и не само за юдеите, но и за езичниците, не само защото произхожда от Адам, но защото Адам е Син Божий. А само Синът може да проповядва и да благовествува Божието царство. И блажени са онези, които слушат Божието Слово и го пазят. Тогава небесният Отец ще даде Святия Дух на ония, които искат от него. Лука описва установяването на Евхаристията като тайнство, където Исус вдигнал чашата и казал: „Тази чаша е Новият завет на Моята кръв, която се за вас пролива." (Евангелие от Лука, гл. 22, ст. 20). Ето защо тук е нарисуван телец с рога, който трябва да бъде принос като жертвоприношение за изкупление на греховете человечески. Това е според закона на Моисея, който е в книгата на Стария завет. А тази книга лежи отворена върху ковчег, който символизира Ковчега на Завета, където тя се пази. И тук идва разрешаването на загадката, защо Лука държи отворена дебела книга. Коя е тази нова книга? Това е книгата на Новия завет, която той е написал - евангелие. А защо? Защото нарисуваното теле говори за вехтозаветните закони и жертви. А сега има нов закон: „Законът и пророците до Иоанна бяха, оттогава Божието Царство се благовествува и всеки насила влиза в него." (Евангелие от Лука, гл. 16, ст. 16). Защо ли? „И по-лесно е небето и земята да преминат, а не една точка от закона да падне." (Евангелие от Лука, гл. 16, ст. 17).

Книгата, която държи Лука, е по-дебела, защото там са написани и деянията на апостолите, които със Силата на Святия Дух говореха Божието Слово за царството Божие. И всички се кръщаваха със Святия Дух и бяха запечатвани със Святия Дух в Новия завет. Затова книгата на Новия завет е нарисувана по-дебела.

Лука с две ръце държи дебелата книга, облегнат на ковчега на завета.

Над книгата са инициалите на името му на гръцки, а от другата му страна името на славянски - Лука, Главата му е обградена със сиянието на Святия Дух. Цялата композиция е обградена с лавров венец.

Иконообразът на Иоанна е нарисуван горе в дясно. От дясната му страна стои орел с полуотворени криле, който втрещено гледа изправената от лакътя дясна ръка, показваща един символ. Свити са трети и четвърти пръст на дланта на дясната ръка, а стоят опънати малкият пръст и показалецът, като палецът не е свит и стои също изправен. По този начин пръстите образуват първоначалните букви от името на Исуса Христа: Ис. Хр. Това е обряд -иконославно благословение, което означава: „Така щото на Исусовото име да се поклони всяко коляно от небесните и земните, и подземните. И всеки език да изповяда, че Исус Христос е Господ, за Слава на Бога Отца." (Послание към филипяните, гл. 2, ст. 10),

А с лявата си ръка държи две книги на Стария и Новия завет. Но погледът му е отправен в противоположна посока, очакващ да дойде Духът на Истината.

*„А когато дойде Утешителят, когото Аз ще ви изпратя от Отца, Духът на Истината, който от Отца изхожда, Той ще свидетелствува за Мене." (Евангелие от Иоанна, гл. 15, ст. 26),

От висотата на полета на изобразения орел, евангелието на Иоанна е повече духовно, но от тази висота Исус Христос се явява като Божествен. Той е Богоопределен, Той е Избавител и Син Божий въплътен. Защо ли? „Никой никога не е видял Бога, единородният Син, Който е в пазухата на Отца, Той го изяви." (Евангелие от Иоанна, гл. 1, ст. 18).

Апостол Йоан е син на галилейският рибар Зеведея и от майка му Соломия. Той е бил отначало ученик на Йоан Кръстител. Той е първият, който е чул от думите на Иоанна, че Исус е „агнец Божий", Ето защо той държи в ръката си Стария завет на пророците. В другата си ръка държи Новият завет. Той е присъствувал при Преображението на Исуса в образ Господен, бил е на Тайната вечера, бил е на разпятието на Исуса, където Исус му поверява майка си да се грижи за нея като за майка. Присъствувал е на Възнесението Господне, след което започва да проповядва евангелието в Ерусалим. Проповядвал е в Мала Азия и накрая е заточен на остров Патмос, където му са дава Откровението чрез Духът Христов.

Образът му е също обграден от сияние небесно. От едната страна са вписани инициали на името му на гръцки, а от другата му страна името му е написано на славянски - Йоан.

Ето така четиримата евангелисти стоят на четирите краища на Антиминса.

Матей - с ангела - поюще - с пение ангелско, което се явява като ангелски говор и благовествуване за Царството Божие.

Марка - с лъва - вопиюще - с гласа на Вестителя, с вопиющ глас, който идва от пустинята на живота, за да благовествува, че Вестителят, който носи в себе си, е Духът Господен, който е Всесилен в дело и Слово.

Лука - с телеца - взивающе - чрез Евхаристията ще взискат, ще измолят и ще приемат Святият Дух и ще бъдат кръстени в Святия Дух и запечатани от Святия Дух.

Иоанна - с орела - глаголюще - говорейки от висотата на Небесната твърд, където е Славата Божия, където е Словото и то слиза и ражда Синът Божий, защото роденото от Духа е Дух и роденият Син Божий влиза в Царството Божие. „Защото Аз от Бога излезох и дойдох, понеже не съм дошел от самосебе си, но Той Ме проводи." (Евангелие от Иоанна, гл. 8, ст. 42).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...