Jump to content

ЗАДАЧИ И УПРАЖНЕНИЯ


Recommended Posts

(липсва стр.360 с началото, ще бъде добавена допълнително)
ичката заварихме три дечица, покрити в мизерни дрипи и зъзнат от студ. Беше ранна пролет и имаше още сняг. На въпроса ни къде е майка им, те отговориха: "Отиде да търси въглища, че ни е много студено, а нямаме от дни нищо за ядене". Ние със сестрата оставихме саковете с останалите продукти, грабнахме кофи и направо отидохме в склада за въглища. Ходихме няколко пъти и донасяхме по две кофи в ръка. След това изчистихме стаята, измихме децата в топлата стая, нахранихме ги и оставихме продукти и пари.
Когато се върнахме, Учителят ни разпита подробно и ни поясни: "Вярата, когато я посетиш, обедняла, казва: "Има Един, Който няма да ни остави." И е готова да изпълни всичко.
Надеждата всякога се надява, че Бог няма да я остави.
Свинята, която сте срещнали, това е състоянието на спящите души, потънали в материални блага и угоени. Това е материалният свят.
Любовта я няма, скрила се е и чака да дойде помощта от Невидимия свят.
Значи Бог посети Вярата, Надеждата и Любовта.
Вие занесохте храната, запалихте огъня и оставихте сумата. Без Вяра, Надежда и Любов нищо не се постига."
Лицата на жените светеха, Господ ги посети.

Юрданка Жекова

Моето малко забутано селце с лоши външни условия, беше добро условие за моята работа. Преписвах лекции, четях беседи, развивах теми, изпълнявах задачи и упражнения, които се даваха, правех опити. Особено се радвах, когато виждах скоро резултата от направен опит.
В една беседа от Търновския събор на 1925 г., на който присъствах и аз за първи път, Учителят каза: "Когато сте изправени пред някоя мъчнотия и не знаете как да я разрешите, нямате начин и възможност, няма кой да ви посъветва и помогне, излезте вън от селото или града, в който живеете, намерете някой затлачен извор и го почистете. Ако мъчнотията не е много голяма, веднага ще се разреши. Ако е по-голяма и не може да се разреши, тогава полейте, напойте плодно дърво много хубаво; ако и тогава не се разреши, нахранете едно гладно животно. Ако и тогава не се разреши, направете едно добро на един човек. Тогава мъчнотията, колкото и голяма да е, ще се разреши."
Същата есен, след като се върнах в село, изправих се пред една мъчнотия, която ми се виждаше много голяма, непреодолима. Заварих хазайката си болна от туберкулоза, настанена в моята стая. Стаята била по-хубава, по-светла, искала да живее с мене, за да не я безпокоят децата й. А живееше последните си дни. Това беше крайно неудобно и опасно за мене. Други стаи не се даваха под наем в село. Търсих, питах, молих се, няма и няма.
Най-после се сетих да направя този опит, който описах по-горе и който беше пресен в ума ми. Излязох вън от селото, намерих едно застояло, жабунясало изворче, изчистих го. Бликна чиста, бистра вода. Потече и зашумоля леко вадичката. Почувствах сякаш радостта на изворчето. Зашумоля, запя сякаш нещо и в мене. Аз се ободрих и тръгнах доволна към село, а дойдох така отягостена и потисната. Вървя и си тананикам из улиците. Минавам край старите си хазаи, които бях напуснала миналата година, за да угодя на сегашния си хазаин - мой колега. Той си беше направил нова къща и ме покани да живея у тях. Не ми се искаше, но не можех да откажа. Да не разсърдя него, разсърдих старите хазаи и сега не смеех да ида да искам от тях стаята. Минавайки покрай тях, хазяйката ме видяла и ме повика. Покани ме да вляза. Те, макар че се сърдеха, ме обичаха. Даде ми топъл хляб, който току-що бе извадила от фурната и рече: "Ами, ти как живееш в една стая с тази болна жена, не те ли е страх? Защо не си излезеш? Защо не дойдеш у нас? Ето - стаята е празна". Изхвръкнах от радост.
Тя изпрати веднага с мене двете си дъщери да ми помогнат и до вечерта се нанесох в новата си квартира. Колкото се радвах за стаята, двойно се радвах за проведения опит. Аз не се съмнявах, че мъчнотията се разреши, когато потече изчистеният извор.
Мнозина ще се усмихнат скептично, но аз бях повече от уверена в това. Как стават тези неща, не мога да ги обясня. Може би има някои, които могат да ги обяснят. Може би Учителят ги обяснява някъде в беседите. Аз не мога да се заема с това. Ще кажа само, че всеки опит, който препоръчваше Учителят и го правех с вяра, биваше сполучлив. Учителят казва: "Моето Учение е Учение на опит. Правете опити и тогава приемайте нещата".

Наталия Накова

Учителят, когато бяхме в Търново на събора през 1922 г., каза: "Ще ви заведа на Мусала". Той беше ходил с една малка група, само братя, през 1921 г. "Ще се качим на Мусала при слънчево време. Ще се качим през облачно време, ще се качим при дъжд, ще се качим при сняг, ще се качим и при буря. При всякакво време". За да се освободим от страха. И ние се качихме през 1922 г. на Мусала - към 400 души бяхме, от цяла България дойдоха. Ходихме от 1922 г. до 1928 г. През 1929 г. за пръв път се качихме на езерата. И оттогава всяко лято ходехме вече.
Учителят казва: "Който иска, може да отиде на Мусала и да прекара една нощ на върха горе". И сестра Попова самичка тръгва от София, взема си само една торбичка с гуменките си, с всичките възможности на един човек към 80 години и 70 да е била, не са били малко. А тя беше пълничка жена. Тръгва, върви нагоре, вечерта ще отиде догоре и ще прекара нощта там. Горе няма наблюдателница, няма нищо още. Срещат я туристи: "Бабо, къде си тръгнала самичка?" - "То си е моя работа". Това тя ми го е разказвала. И тя кому отговори, кому нищо не отговори. Тя не отговаряше. Когато й възразяваха нещо, тя много хубаво премълчаваше. Отива на върха съвсем самичка, прекарва нощта, посреща изгрева и на другия ден се връща обратно. Все пак това е сила на духа. Аз не се реших да направя това. Нямах нейната смелост да го направя сама. И аз чух от Учителя, че трябва да се отиде, имах повече възможност, бях здрава и силна, но се убоях. Да, това говори за вяра, това говори и за преданост към Учителя.

Елена Андреева

На много места в своите беседи Учителят дава една съвсем проста задача: След като изядем една ябълка, семките да ги посеем. Години наред, като събера семки от ябълки, ги заравях в градината. Но като се обръща през пролетта, тези семки се изгубваха и така не можех да разбера какъв е смисълът от тази задача. Отидох при един човек от село, който се занимава с овощарство - бай Величко. Хуманен лекар е по професия, но е изчел цялата литература по овощарство и облагородява различни плодни дръвчета. Темата за овощарството му е любима и с удоволствие разговаря по различни въпроси. Запитах го: "Ако посеем семки от ябълка и израсте дърво, какви плодове ще ражда?" Той ми отговори: "Слушай какво ще ти кажа, не се занимавай с глупости, ако искаш да се ограмотиш, има литература по тези въпроси. Каквото е можело да се направи, хората са го направили. Има сортове различни и готови дръвчета, а ти ще сееш семки и ще чакаш ябълки да ядеш!" - "Добре, не възразявам нищо, но кажи ми какво ще стане, ако отгледаме едно дърво от ябълкова семка? Какви плодове ще ражда?" Той отговори: "Какво ще стане, то ще излезе диво и такова дърво не ражда."
Разговорът ни приключи, но за мен въпросът остана без отговор и колкото повече време минаваше, все повече мислех за тези ябълкови семки. Нали се казва, че който търси намира и на който иска, му се дава.
На следващата година, 2004, на различни места извън селото, се появиха много ябълкови дървета, отрупани с плодове. Не, че са се появили през същата година - те са били там, но не са били забелязани, защото дотогава не са раждали. Тези дървета бяха на пустеещи места извън селото, където деца, които играят по поляните, пастири или хора, които търсят гъби, са хвърляли огризки от ябълки и така тези дървета са пораснали. Вероятно са поникнали всички семки от хвърлените огризки, защото повечето от тези ябълкови дървета са с по 7-8 стебла. Стеблата са различно дебели, но по всички стебла има ябълки от един и същи вид.
Общоприетото становище, че ябълкови дървета, които са израснали от семки, раждат диви плодове, се оказа неправилно. Плодовете на тези ябълки бяха едри и с добри вкусови качества. Освен това, всяко дърво ражда нов сорт ябълки, различен от съществуващите.
През тази година набрах около 500 кг. ябълки от такива дървета и доста хора ядоха от тях.
Направих и някои снимки, които са показани в цветното приложение.
Направи ми впечатление и друго - в селото ябълките ги пръскат по четири-пет пъти и пак една голяма част от тях са по земята, а тези ябълки, които са извън селото, никой не ги пръска и въпреки това, плодове по земята има малко.
По отношение на родовитостта на тези ябълкови дървета мога да кажа следното: Те растат при лоши условия между други дървета и храсти и затова не раждат всяка година. Има обаче една ябълка от семка, която е израснала в един двор. Тази ябълка толкова много ражда, че едва издържат клоните. Докато в същия двор има облагородени ябълкови дървета, които една трета не раждат, колкото нея. Така и второто становище, че ябълкови дървета, израснали от семка, не раждат, се оказа неправилно.
Взех преди няколко години костилки от една ранна праскова и ги посях. Дръвчето, което израсна, роди късни праскови, но много по-едри (показани на цветното приложение).
Но в двора имам праскови, някакъв местен сорт, от които като посея костилка, дървото, което израсне, ражда същите плодове. Това ще рече, че някои сортове запазват качествата си чрез костилката, а някои се видоизменят.
Зная в село една лоза, израснала от семка и няколко кайсии от костилки. Гроздето на лозата не е диво. То е десертно, ранен сорт с висока захар- ност. Кайсиевите дървета са също с много добри вкусови качества.
Впоследствие срещнах в беседите още доста неща за семките и костилките. Те са следните: "Посявайте всички семки и костилки от изядени плодове.", "Ако изядеш един плод, а семките му не посееш, законът те държи отговорен." На друго място Учителят казва, че може с една пръчица да разровим малко земята и да посеем семките на 5 см дълбочина, където има условия да растат. Той казва: "Съжалявам, че не ви накарах досега да посявате всички семки и костилки от изядени плодове.", "За в бъдеще всички голи хълмове, ще бъдат засяти с плодни дървета."
В друга беседа се казва, че когато едно растение се премести, то губи силата си. Правил съм опит: Домати, посяти от семка, са по-устойчиви и раждат повече от домати, отгледани от разсад.
Сигурно още много може да се каже и вероятно могат да се напишат цели научни трудове в тази насока, защото е видно, че е неизследвана.
Ето една малка задача, дадена от Учителя, с голямо значение. Но за съжаление тази задача не е изпълнена. Защо е неизпълнена задачата? Защото учениците искат да проповядват. Но значението на посятите семки и костилки е по-голямо от проповедите. Ако всеки ученик посява семките и костилките от плодовете, които изяжда, България вероятно ще стане най- големия институт в света за нови сортове плодни дървета. После, нали задачата на учениците е да предадат Новото Учение на българския народ. Тези плодни дървета, които ще израснат, 30-40 г. ще дават плодове и ще проповядват на хората Новото Учение.

Христо Тодоров

ЗАПИСКИ ОТ БЕСЕДИТЕ НА УЧИТЕЛЯ

Обяснение към следващото упражнение:
Ще изпратиш енергиите на Доброто през палеца на дясната ръка; енергиите на Любовта - през първия пръст; енергиите на Правдата - през средния пръст; на Истината - през безименния, пръста на Слънцето; и на Мъдростта - през малкия пръст. От пръстите на дясната ръка ще изпратите тези енергии и като че ли те образуват кръг и после идват към вас. След това ще възприемете енергиите чрез лявата ръка: през палеца на лявата ръка - енергиите на Доброто; през първия пръст - енергиите на Любовта; през средния пръст - енергиите на Правдата; през пръста на Слънцето - енергиите на Истината; през малкия пръст - на Мъдростта. Ще отправим мисълта си към съзнанието на всички добри хора по лицето на Земята, на които съзнанието е пробудено. Ще мислим за всички добри хора. Няма да се стремите да разберете в какво седи тайната. Това упражнение ще го направите, както дигате лейката и изливате вода, няма да разсъждавате защо излиза вода през дупките на лейката; просто ще поливате цветята. Ако речете да разрешавате философията на водата защо тя излиза, това не е ваша работа; защо тя полива цветята, а това е нейна работа. А защо вие помагате, това е ваша работа. Всеки един от вас трябва да стане проводник, да изпратите енергиите на Доброто към всички добри хора, силите на Любовта - към всички добри хора, силите на Правдата - към всички добри хора; после силите на Истината и Мъдростта. Тези енергии вие изпращате повидимому през тая физическа ръка. Но има друга, духовна ръка. Има три направления, но вие ще оперирате с тая физическа ръка. Господ каза на Моисея, като го прати: "Дигни си ръката" - и всичко ставаше. Като знаеш да си дигаш ръката, всичко става. Ще прекарате силите на Доброто през палеца към всички добри хора, за да почувствате тяхната доброта. И като прекарате силата на Любовта, пак да почувствате, че вашата любов е отишла там.
Упражнение: Дясната си ръка ще дигнете към изток хоризонтално и малко нагоре с разтворени пръсти. А лявата си ръка ще поставите на лявото коляно. Ще започнете упражнението:
 
1. Първо за палеца ще кажете: "Да се прослави Господ във всичките Свои Дела!" (3 пъти). След това ще кажете: "Да царува силата на Неговото Добро във всички добри хора!" (3 пъти) - и ще пратите силата на Доброто през палеца.
 
2. С първия пръст: "Да се прослави Господ във всичките Свои Дела" (3 пъти) "и да царува силата на Неговата Любов във всички сърца!" (3 пъти)
 
3. Със средния пръст: "Да се прослави Господ във всичките Свои Дела" (3 пъти) "и да царува силата на Неговата Правда във всичките умове!" (3 пъти)
 
4. С пръста на Слънцето: "Да се прослави Господ във всичките Свои дела" (3 пъти) "и да царува силата на Неговата Истина във всички души!" (3 пъти)
5. Малкият пръст: "Да се прослави Господ във всичките свои дела" (3 пъти) "и да царува силата на Неговата Мъдрост във всички Духове!" (3 пъти)
Сега сложете си дясната ръка на дясното коляно, а лявата ръка протегнете към изток хоризонтално и малко нагоре (пак с разтворени пръсти). Сега по обратен път с лявата ръка ще възприемете и ще кажете:
 
1. Първо с палеца: "Да се прослави Господ във всичките Свои Дела" (3 пъти) "и да царува силата на Неговото Добро в нашите сърца!" (3 пъти). Сега възприемайте към себе си! Да почувствате, че през палеца ви идва нещо.
 
2. С първия пръст: "Да се прослави Господ във всичките Свои Дела" (3 пъти) "и да царува силата на Неговата Любов в нашите сърца!" (3 пъти)
 
3. Със средния пръст: "Да се прослави Господ във всичките Свои дела" (3 пъти) "и да царува силата на Неговата Правда в нашите умове!" (3 пъти)
 
4. С пръста на Слънцето ще възприемете Истината: "Да се прослави Господ във всичките Свои Дела" (3 пъти) "и да царува силата на Неговата Истина в нашите души!" (3 пъти)
 
5. С малкия пръст: "Да се прослави Господ във всичките Свои Дела" (3 пъти) "и да царува силата на Неговата Мъдрост в нашите Духове!" (3 пъти)
Сега поставете двете си ръце към Слънцето с обърнати длани и опрени лакти на коленете. След това да се съберат пръстите на ръцете едно до друго и после съберете двете ръце с допрени длани. И при такова положение на ръцете кажете Добрата молитва! След това ще произнесем при същото положение на ръцете: "Мир и радост да цари в нас и във всички сърца!" (3 пъти)
Ще хванеш ухото си долу и ще кажеш: "Искам да бъда здрав. Желая здравето на всички хора." После ще хванеш ухото си горе и ще кажеш: "Желая да бъда умен като всички умни хора, които са живели преди мен." Най- после ще хванеш средата на ухото си и ще кажеш: "Искам да бъда активен, експедитивен в чувствата си."
Опъни ухото си долу и кажи: "Господи, помогни ми да стана разумен, както Ти си предвидил."
Хванете се за ухото и си кажете: "Да работим!" Когато се продължава надолу ухото, и животът се продължава. Когато ухото се продължава нагоре, чистотата се увеличава. Когато ухото се разширява, и активността в човека се разширява. Когато ухото се скъсява, и животът става хилав. Затова вие трябва да теглите ушите. На онези хора, които умират рано, ушите се скъсяват. Забелязано е, че хора, у които ушите са дълги, живеят дълги години; а хора, у които ушите са къси, живеят малко време.
Човек трябва да започне с малки опити да въздейства на паяци, мухи, постепенно да отива нагоре, докато дойде до човека.
Усещате се много приятно - претеглете се. Някой път вие сте неразположен - пак се претеглете и си запишете.
Искаш да решиш нещо дали е право или не - със средния десен пръст подпри левия.
Ръцете нагоре, свиване и разтваряне на пръстите като се повтаря "Любов, любов..."
Всеки ден правете упражнения да миришете цветя от разстояние от вас.
Всичко се постига чрез постоянно упражнение. Ако се упражняваш в:
Понеделник - развива се въображението.
Вторник - сила, издръжливост.
Сряда - развиване ума.
Четвъртък - благородство, мощ.
Петък - облагородяване на сърцето.
Ще ви дам една програма за работа през цялата седмица. В понеделник, като ден на месечината, ще очистите къщите си, ще измажете стаите, ще измиете дъските, ще разтребите всички разхвърлени работи. Във вторник ще идете да копаете, ще сечете дърва - той е ден на Марса, ден за активна работа. От когото имате да вземате пари, ще ги вземете, а комуто имате да давате, ще ги дадете. В сряда ще учите. В четвъртък ще се поза- нимаете малко със своя характер, как да го облагородите; през този ден ще обиколите и своите приятели. В петък ще се занимавате малко с Любовта. В събота ще идете на църква, ще се помолите на Бога, ще разсъждавате за Божествени работи. Всеки ден, обаче, трябва да има определени часове за работа. И всичките ви нещастия във живота произтичат от това именно, че сте разменили дните и часовете за работа. Всякога, когато се предприеме една работа не навреме, има загуби. Всички работи, в каквото отношение и да са - в наука, в търговия, навсякъде, трябва да стават в точно определеното за тях време.
Следователно, всеки от вас, който веднъж е влязъл в Школата, искам да работи над себе си. Като дойде понеделник, да каже; "Какво трябва да работя днес? - Ще очистя къщата си." Някой от вас ще каже; "Дотегна ми все да чистя." - Ако къщата ти е чиста, тогава влез в сърцето си, там има работа. Ако сърцето ти е чисто, влез в ума - и там има място за чистене. Най-после, има места за чистене и в тялото ви вътре. В кой ден вие правите пречистването на къщата си? (- В събота) Затова не ви върви. Съботата е ден за Господа. Вие изопачихте нещата. Господният ден взехте за вас. Не, понеделник е ден за пречистване.
Когато искаш да победиш някой порок, ще избереш вторник - той е ден на Марса. Ще видиш и кои часове благоприятстват за тази работа. Когато искаш да изправиш някоя погрешка, ще избереш вторника, като марсов ден и марсов час. Като я атакуваш, да се справиш с нея. Щом дойде сряда, ще учиш, ще разрешаваш някой научен въпрос. Сряда е добър ден. Четвъртък е ден за религиозно повдигане на човека, ще разрешавате религиозни въпроси. Четвъртък е отличен ден за облагородяване на сърцето. Петък е отличен ден за служене на Любовта. На Любовта трябва да се служи разумно. Събота е ден за служене на Бога. Щом живеем разумно, този свят абсолютно няма да ни интересува, като че го няма. Ние живеем на друго място. Като дойде неделята, тогава ще започнем новия ден на живота. Неделята е ден на Слънцето, ден на науката. Който иска да се занимава с изобретения, нека употреби неделята. Когато искаш да изобретиш нещо принципиално, някоя добродетел, избери неделята. Тя е ден за прогрес. Хубавите часове, веселите часове са в неделята. Който иска да избере весел ден, да избере неделята - тя е ден за веселие.
През месец март имате условия да изправите отношенията си с Бога; през месец април имате условия да изправите отношенията си към вашите ближни, а през месец май имате същите условия да изправите отношенията си към самите вас. Как? - Като влезете във връзка със силите, които влияят през тези месеци.
Като ученици правете опити върху това, което ви говоря. Проверявайте дали може да определяте часа. Запитайте се колко е часът. След това вижте часовника си и проверете каква разлика има. Колкото по-близо сте до точния час, толкова повече сте прогресирали. Работете върху времето да развивате интуицията си. Не протакайте времето, нито отлагайте нещата. Отлагането спира развитието на ума.
Който иска ученик да бъде, той трябва да изпълни всички задачи, които се дават в училището. Прави ли избор в задачите - една от тях изпълнява, а друга не може да изпълни, той не е ученик.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...