Jump to content

IV. 15 август, неделя


Recommended Posts

15 август, неделя

В 5 часа и 15 минути бяхме по местата си Всички, както в началото. По покана всички в тайно изказахме по една благодарствена молитва. Г-н Дънов съобщи, че днешният ред е следният:

- Двама по двама ще отивате в молитвената стая да се молите и ще стоите по 10 минути. Молбата ви ще бъде за идването на Божията любов в сърцата ви.

Тук се изясни от г-н Дънов начинът на влизането в олтаря, стоенето вътре и излизането - начин, който сме задължени да изпълним, но понеже всичко туй трябва да е непроницаема тайна, протоколът го изостави.

Започнахме веднага двама по двама да Влизаме по 10 минути за молитва. А на тези, които останаха по местата си да чакат реда си, или вече са свършили, се определи следната работа. Даде се Библията, която ходеше от ръка на ръка, та всеки си отбележи по един стих, върху които отбелязани стихове г-н Дънов каза, че ще ни каже сетне по нещо, ако остане време. Библията се даде най-напред на Пеню Киров и заобиколи масата. На Тодор Стоименов се даде написана на лист „Хвалата" (Хваление) със задължение да я прочете и да я даде на Димитър Голов, та да се предава от ръка на ръка, също както Библията от ръка на ръка от другата страна на масата.

Освен Библията и,.Хвалата", които се подаваха от ръка на ръка, на трето място г-н Дънов извади една дълга новонаписана молитва, която даде на Пеню Киров, който я прочете, прочете я и Тодор Бъчваров, от когото я взе и прочете Петко Гумнеров, и като чели изглеждаше, че и тя ще пътува около масата от ръка на ръка, също както Библията и „Хвалата", обаче г-н Дънов я прибра, щом Петко Гумнеров я прочете и сам на всеослушание я прочете пред всички на двора, дето се бяха събрали на почивка, докато се изредят всички в десетминутна молитва в олтаря. За тази прочетената от г-н Дънов молитва сам той се изрази:

- Тази молитва е молитва на духовете, които участвуват във Веригата, и тя е, която ни свързва с тия духове.

Докато не бяхме слезли на почивка в двора, когато г-н Дънов ни четеше молитвата, той каза следното:

- Вчера, 14 август, събота, господствуваше портокалената краска -цифрите 1 и 4, т.е. животните (животинското царство); днес, 15 август, неделя, господствува розовата краска - цифрите 1 и 5, значи днес сме ние, хората. Утре, 16 август, понеделник, ще господствува жълтата краска - цифрите 1 и 6, значи духовете; другиден, 17 август, вторник, ще господствува синята краска -цифрите 1 и 7, значи синовете Божии.

В 8 часа и половина сутринта всички свършиха десетминутната молитва и от двора, дето бяхме на почивка, се изкачихме в заседателния салон и насядахме по местата си. Г-н Дънов показа емблемата на Веригата, нарисувана на страница, пръчката, която се даде миналата година, на 16 август 1909 г. преди обед, и върху нея каза:

- Това е законът на Веригата, в който са отбелязани всичките етапи на човешкото развитие.

Тук г-н Дънов по дълбок начин и на философски език обясни етапите и подразделенията на емблемата, но аз не разбрах и не останаха освен следните откъслечни мисли:

Всички души, които са излезли от Бога, пречупват правата линия и тогава е станало отражение в триъгълника, а това е, което се казва падение. После се образува друг триъгълник и виждаме същество с две глави, а същество с две глави не може да бъде в хармония с Бога. И това в науката се нарича еволюция. Всяка една душа трябва да премине през всички форми и всяка форма, която човек може да усвои, става негов капитал. Без форма никакво знание не може да съществува. В тази така наречена еволюция ние сме отишли до дъното на самия триъгълник и се възкачваме към Бога, та така е станало спасението.

Втората картина представлява еманципацията, която е петоъгълник, дето са петте велики добродетели, които представят Правдата, Любовта, Добродетелта, Истината и Мъдростта. Ние сега влизаме в шестия етап, който е еволюцията на духовете. Същевременно тази пръчка-емблема показва двоякото проявление на Бога. Ние сме се качили на първия Божествен етап.

Показа се от г-н Дънов на всички и другата емблема на Веригата - ножът, след което каза:

- Всяко събитие, за да се появи, трябва да има сила - този нож показва силата. Това е единственото оръжие, което човек може да носи. Всичките молнии, които се извършват отгоре, имат формата на това оръжие. Този нож е също емблема и представя меча Божи и затова го виждаме в кръстообразна форма.

От едно свое тефтерче г-н Дънов прочете един текст, в който имаше наставления, но понеже не се позволи да го препишем, не може да бъде вместен и този текст в настоящата книга. За него Той каза:

- Прочетете го, то се отнася за нас и всеки трябва да го вземе със себе си.

След гореизложеното г-н Дънов обяви събранието за завършено, като добави, че между би 7 часа тази вечер трябва да се явим всички, за да се осветим. Но понеже почти всички не се считаха уморени и не напуснаха местата си и сам г-н Дънов не излезе на почивка, то завърза се частна беседа, в която се задаваха частни въпроси. В този разговор г-н Дънов изказа следните по-важни и от мене разбрани и схванати мисли:

Здравето отговаря на тялото, щастието отговаря на душата, а блаженството отговаря на Духа.

В първата емблема - законът, виждаме цифрите 1, 2, 3, 5, 7. 1-то е Бог в нас; 2-те е Божествената любов, но това число е, което се подава. 3-те е символ на живота, целта, към която се стремим. То е падение, сила. То не е поделимо. 3-те само Бог може да го победи. 5-те - то сме ние. Нищо не може да ни победи освен любовта. По-нататък, към 5-те като се прибави 2-те, образува се числото 7; то е центърът на шестоъгълника.

В астралния мир половете не са както на физическия. Там мъжете, които са били на физическия свят, стават жени, а жените стават мъже.

В ума ви нека стои следното: Не отделяйте духовния свят от физическия, защото всичко е духовно.

В света ежегодно се изтрепват и умират по 32 милиона хора, та в тях, разбира се, се включват и умиращите всяка година македонци. Не се безпокойте за изтребването на македонците, защото ще видите, че колкото се изтребват, двойно се размножават. Следователно тези, които умират, те са сухи клони, а Провидението не иска такива.

Вас много ви спира мисълта кой каква роля ще играе в света. Не е лоша тая мисъл, напротив, тя е Божествена, но все-таки пак не бива да се бърза.

И друг път съм ви казвал, и сега ви повтарям: Не се старайте да се представите пред хората за добри, защото тогава именно те ще ви поставят на изпит и може би ще ви лапнат. Ако ви лапне светът, хората около вас нека ви лапнат, вие сами не се показвайте за добри. И този или тези, които ще лапнат един добър човек, има да си патят. Голям е рискът в изпитанието на този, който иска да лапне и унищожи един добър човек. Това е подобно на следното. В река Нил живеят едни жабчета, които при опасност се така сгушват, че образуват острота, па и да ги лапне някое животно, прояжда стомаха му, та те се избавят, а животното, което ги е погълнало, се извръща и умира. Крокодилите, например, ги гълтат, но винаги жабчетата прояждат корема им. Така става с всеки, който се опита да погълне един добър човек, който повидимому е малък, но си плаща онзи, който рече да го закачи без причина. После, забележително е другото: в турско време, разказват, всеки българин, който е бъхтал турчин, винаги турчинът му е ставал приятел.

Плътта, светът и дяволът - в тия три неща се проявява нашият враг. Така плътта е жената на дявола, дяволът е мъжът на плътта. Светът, това са синовете, които са родили плътта и дяволът.

Никога не се заемайте да се борите с плътта, греха, дявола, защото който се помъчи да стори това, поставя се на фалшива почва.

Ако искате да вървите добре, то на лошата мисъл и изкушението противопоставяйте една добра мисъл и тогава, ти, като станеш център, ще оставиш двете мисли и желания да се борят, а ти ще вървиш из пътя неповредим. Намразиш ли се с някого, например, на когото често и без да знаеш изпращаш лоши мисли, в такъв случай намери и се събери с приятели, с друг човек, на когото животът и линията на поведението са диаметрално противоположни с живота и линията на поведението на човека, с когото си се намразил. И тогава добрите мисли и чувства, които храниш към добрия човек, с когото си се сприятелил, ще влязат в борба с лошите мисли и чувства, които изпращаш към човек, с когото си в ненавист, и така ти ще останеш неуязвим.

Всичките сили в света вървят по известна плоскост, Те са 7 горни и 7 долни етажа, та всичко 14 течения. И за да се приложат законите, трябва добре да се изучава кои сфери съответствуват, та да се подигне умът към духовете, обитаващи сферата, която в конкретния случай ви трябва.

За да стане срещата на Веригата тая година в Търново, си има своето дълбоко значение. То си има свръзката с астралния мир, но как и що, Духът не желае да ви отговори.

До 1914 година ще се приготвят всичките условия за духовното обединение на този народ, но всичко това дали ще се реализира, не се знае.

Молихме се всички по една кратка молитва, а след това събранието се преустанови за до 8 часа вечерта.

Господнята вечеря

Точно в 8 часа вечерта се събрахме в заседателната стая около масата, както се бяхме наредили, и върху масата имаше сложена трапеза със следните съестни продукти: хляб, вино, риба, грозде, сливи, ябълки, круши, праскови, стафиди, сухо грозде, чукани бадеми, диви, пъпеши, смокини, лимони, пиперки с домати и лук, захар, орехи зелени небелени и лешници. От всичките тия продукти по двама взехме по нещо, занесохме го в олтаря, освещаваше се и ги връщахме по местата им. Не се позволи да се говори за онова, което ставаше в олтаря при внасянето на съестните продукти, затова то се премълчава. Ето какво всеки от нас внесе за осветяване в олтара:

Пеню Киров внесе грозде, Тодор Стоименов - ябълки, Т. Бъчваров - вино, К. Иларионов - риба, Ив. Дойнов - праскови, Am. Бойнов - риба, Н. Янев - грозде, Д. Цанев - сливи и смокини, П. Тихчев - хляб, В. Узунов - сухо грозде, Петко Епитропов - захар, К. П. Стойчев - грозде и хляб, Н. Ватев - вино, Ив. Тачев -вино, Драган Попов - диня, В. Граблашев - грозде, Спас Димитров - диня и смокини, Г. Гумнерова - грозде, Елена Иларионова - вино, Велика Стойчев - хляб и бадеми. Здравка Попова - праскови, Пенка Бъчварова - грозде, П. Бойнова -вино, М. Дойнова - диня, В. Ватева - сливи.

По покана на г-н Дънов следните лица прочетоха: П. Киров - Матея 26 гл., от 26-30 cm., Т. Бъчваров - Марка 14 гл , от 22-26 cm., Т. Стоименов - Лука 22 гл., от 14 до 20 cm., Д. Голов - Матея 26 гл., от 26-30 cm., П. Гумнеров - Йоана 13 гл., от 1-29 cm., К. Иларионов - Първо послание към Коринтяните 11 гл., от 23 go 32 cm., П. Тихчев - Римляном 15 гл., 15 cm., В. Граблашев - Йоана 6 глава, 61 cm., Г. Гумнерова - Йоана 6 глава, 15 cm.. Е. Иларионова - Йоана 6 гл., 49-52 cm.

Подир прочитането на горните стихове от книгата Господня г-н Дънов раздаде хляба и виното, преди което всички заедно изказахме кратки молитви. При подаването на хляба г-н Дънов каза: „Това е тялото Христово, което за вас се даде и за вашето спасение." Това се повтаряше на всекиго, на когото се подаваше хлябът, от който си отчупваше малко. Г-н Дънов даде най-първо на Пеню Киров вино и той подаде на стоящите до него. При подаването на виното г-н Дънов каза: „Тази е чашата, която се излива за вашето спасение. Тя е чашата на вечния живот, тя е чашата на Божествената любов." Най-после каза: „Това е чашата на нашето спасение" и я подаде на Пеню Киров. Така чашата се подаваше на всекиго, който при подаването изговаряше: „Това е чашата на нашето спасение." След това всички прочетохме „Добрата молитва" и вечерята се започна.

Вечерята свърши в 10 и половина часа, когато г-н Дънов ни съобщи, че трябва да се явим на закуска утре, 16 август, понеделник, в 10 часа сутринта, след което се разотидохме.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...