Jump to content

33_4 ЙОНА И НИЕ


Recommended Posts

ЙОНА И НИЕ

 

… Той отиде в Ниневия да проповядва на хората, че ако не се разкаят, в продължение на 40 дни ще погинат. След това се качи на едно високо място, да види дали ще се изпълнят Божиите думи. Като видя, че не се изпълниха думите Господни, той каза: “Аз знаех, че така ще стане. Бог ме постави на голям изпит. Сега всички ще кажат за мене: ето един голям лъжец!” Тогава Бог го запита: “Как мислиш, не трябва ли да се смиля над тия хора, които, от цар до последен, се смириха и разкаяха?” След това Бог му даде един добър урок. Йона си направи една колиба, а заради скръбта му Бог определи една тиква да му пази сянка. Обаче на сутринта червей порази тиквата и тя изсъхна. Йона остана пак на открито, да го пече слънцето. Той се обърна към Бога с думите: “Господи, Ти ме прати да проповядвам и да предам Твоите думи на жителите от града Ниневия, но те не се сбъднаха. Даде ми една тиква, и нея ми отне. Трябваше ли и тази тиква да ми вземеш?” И стана му мъчно за тиквата. Бог го запита: “Ако на тебе ти домъчня за една тиква, за която нищо не си направил, не трябваше ли Аз да пожаля и да се смиля над цял народ, който се разкая?” Казвам: Божиите пътища са велики и неизповедими! Искаме ли да познаем Божиите пътища, не трябва да бъдем страхливи като Мойсея и като Йона. Трябва ли да проповядваме в Ниневия и след това да следим дали ще се изпълнят Божиите думи? Трябва ли, като ни даде Бог една тиква и тя изсъхне, да негодуваме за нея пред Господа? Трябва ли, като Мойсея, да се отказваме от работата, която Бог ни възлага, защото сме гъгниви? Бог запита Мойсея: “Кой създава красивата реч? При това ти знаеш причината защо си гъгнив.” Днес и вие, като Мойсея, не искате да напуснете овците си и да отидете да освободите народа си. Когато Бог се яви на Мойсея, той беше на 80 години и си каза: “Как е възможно на тази възраст да се наема с толкова трудна задача – да освобождавам своя народ? По-добре ще си паса овците, както досега съм ги пасъл. При това аз съм гъгнив, не мога да говоря красноречиво.” Бог му каза: “Ти приеми тази работа, всичко друго ще се нареди. Ще извикам брат ти Аарон да ти помага. Вземи тояжката си (т.е. знанието), напусни овците си и тръгни.” Овците на Мойсея представят израилския народ. Бог каза на Мойсея: “Колкото години беше овчар, толкова години ще водиш еврейския народ в пустинята, дето ще имаш работа с живи овци.” При един случай Мойсей се обърна към Господа с думите: “Господи, овците, които ми даде, без малко щяха да ме убият с камъни.” Казвам: и вие, като Мойсея, сте били овчари, пасли сте овци в пустинята, но отсега нататък ще пасете живи овци. През всичкото време, когато евреите прекараха в пустинята, ангел Господен постоянно ги придружаваше и казваше им какво трябва да правят. От пребиваването си в пустинята Мойсей придоби нови знания и издържа изпита си, вследствие на което ликвидира със своята карма. (71, с. 123)

 

… Съвременните религиозни хора мязат на тези, които вървят по лесния път. Отиде в църква, запали една свещ, прекръсти се три пъти и после седи. Той три пъти ще отиде на църква, но работа няма да подхване. Сутрин ще отиде, на обед ще отиде и вечер ще отиде. Не е мъчна работа да се молиш три пъти на ден. И вкъщи можеш да се молиш. То е лесно, но кажат ти да отидеш в някой град да помогнеш на някои бедни, ти казваш: “Тази работа е мъчна, не е за мене.” Да, и тази работа е Божия работа! Ще претърпиш малко страдания, но ще отидеш да помогнеш. Тогава се явява друго едно положение и казваш: “Ама аз искам да чуя гласа Божий, че тогава да отида.” Ние имаме един такъв пример – Йона, като чу гласа Божий, взе си багажа, качи се на кораба и хукна да бяга. Някой път хората изпълняват точно това, което Бог не иска. Когато Бог казва на Ананий: “Иди в тази улица, там има един човек, който се моли”, той му казва: “Аз го зная, той е опасен човек, страх ме е да отида при него.” Тогава Бог му казва: “Не бой се, той се моли, иди при него. Аз ще ти кажа какво трябва да направиш!” Този човек се разговаря, мисли да не попадне в такава една клопка. Казвам: наука се изисква. Без наука няма сполука. И потребна е тази духовна, вътрешна опитност. Всички трябва да се стремите към това! Малката опитност, която имате, трябва да използвате, да я прилагате и трябва да разбирате вашите състояния. Много пъти могат да се промъкнат и във вашето сърце, във вашия ум посторонни (странични – бел.ред.) чувства и мисли, които да спънат вървежа ви; желания, които не са ваши; или мисли, които са чужди. Всеки един от вас ще работи тъй над себе си. Туй, което принадлежи на вашия живот, именно с това започва самовъзпитанието. (133, с. 68)

 

Какво представя религията? – Връзка на човешката душа с Бога. Без тази връзка не можеш да разрешиш нито едно противоречие. Тя е необходима за разрешаване на всички противоречия. Ако не си свързан с Бога, ще се натъкваш на големи мъчнотии. Кой ще ти помогне, когато умираш? Ако не обичаш никого, ти ще се намериш сам, изоставен от всички. Засега вие сте под покровителство, не се страхувайте, но един ден смъртта ще похлопа на вратата ви и ще каже: “Хайде!” Тя е в положението на изследовател, който се вслушва тук-там да открие онези, които не обичат Бога. Щом ги намери, тя знае вече как да постъпи с тях. Като намери онзи, който не обича Бога, тя казва: “Понеже никой не те обича, аз ще те обикна!” Хваща го, както акулата – своята жертва. Като влезеш в стомаха на акулата, какво ще кажеш? Ще роптаеш против Господа, против съдбата си. Какъв отговор ще получиш? – като отговора на пророк Йона. Той се отказа да отиде да проповядва в Ниневия, понеже знаел, че Бог е милостив и ще отмени наказанието. Затова той напусна Йопия и замина с кораб за Испания. Обаче Бог му даде добър урок. Като прекара три дена в утробата на смъртта, Йона разбра, че няма по-добро от това, да бъдеш при Бога. Ако при Бога е лошо, при смъртта е хиляди пъти по-лошо. Днес и вие сте в положението на Йона и се оплаквате от страданията си. Има нещо по-лошо от вашето положение. Сега вие носите заблужденията на хиляди векове; вие носите натрапените мисли на много философи, поети, проповедници. Какво ли не носите със себе си! Същевременно вие носите свои мисли и желания от векове. Днес трябва да правите геологически изследвания върху себе си, за да видите де сте и какво носите. Ето, виждате, някой човек греши и не знаете как да му помогнете. Защо? Защото и себе си не познавате. (69, с. 105)

 

Бог е дал живот на човека, дал му е същевременно и блага, чрез които да използва този живот. Има два пътя, чрез които Той изпраща благата Си: по пътя на радостите и по пътя на страданията. Когато иска да приготви някой човек за сериозна работа, да го натовари със специална мисия, Бог го прекарва през големи страдания, през строга дисциплина. За да накара Йона да отиде в Ниневия да проповядва Словото Божие, Бог го прекара през големи страдания. Като разбра, че трябва да изпълни тази задача, Йона се отказа от нея и замина с кораб за Испания. Той си каза: “Аз познавам Божията Любов. Бог ме праща в Ниневия да проповядвам на хората, да им кажа, че ще минат през голям огън, но Той ще се смили над тях, ще ги прости, а аз ще се изложа.” Обаче след като прекара три дена и три нощи в утробата на кита, Йона се върна отново в Ниневия, да изпълни възложената му мисия. Жителите на Ниневия се разкаяха и Бог не наложи наказанието Си върху тях. Йона си каза: “Аз знаех, че така ще бъде.”…

 

… Ще дойде ден, когато и на вас ще се даде задача, подобна на тази, която се даде на Йона, да проповядва в Ниневия. Да проповядвате на хората, това значи да ги обърнете към Бога, да се разкаят за греховете си и да тръгнат в правия път. Как ще изпълните тази задача? Който се е опитвал сам да се обърне към Бога, той знае колко мъчно може да изпълни тази задача. Въпреки това, щом задачата е дадена от Бога, човек трябва да я приеме и приложи. (139, с. 143)

 

Като ученици вие трябва да се справите с недоволството, с мърморенето. И пророк Йона се опита да роптае против Бога, но се намери в утробата на кита, дето лежа цели три дни. Знайте едно нещо: за Бога трябва да имате една мисъл и едно чувство. Никакво съмнение, никакво колебание не се позволява по отношение на Бога! Няма по-велик, по-силен, по-мощен от Него. Достатъчно е да проектира мисълта Си към дадено същество (малко или голямо), за да се уредят работите му моментално. Мощна е Божията мисъл! Тя всичко твори и пресъздава. Тази мисъл слиза и до най-нискостоящите същества – камъните и растенията. Приемат ли я, и те започват да растат и да се повдигат. Като не разбират закона на страданията, хората постоянно роптаят против Господа. Трябва ли калният, нечистият да роптае, че не го обличат с чисти дрехи и не го поставят на първо място?(41, с. 303)

 

Като знае да пее и да говори правилно, човек може да подобри условията на своя живот. Пеенето и говорът са свързани с мисълта. Следователно, който пее и говори правилно, той може да мисли право. Не мисли ли право, човек се натъква на опитността на еврейския пророк Йона. За непослушание и нежелание да изпълни волята Божия той лежа три деня в утробата на кита. Бог го изпрати в Ниневия да проповядва, но той се отказа под предлог, че Бог е милостив, ще помилва жителите на Ниневия и в края на краищата той ще излезе лъжлив пророк. Пророкът взе торбичката си и замина за Испания с намерение да се ожени. За своето непослушание той беше хвърлен в морето, където го погълна кит. Като лежа три дена в утробата на кита, Йона се разкая и усърдно се моли на Бога да го избави от това нещастие. Той обеща, че ако излезе благополучно от утробата на кита, ще отиде в Ниневия да проповядва Словото Божие. В утробата на кита той се ожени за омразната жена, т.е. за съдбата си. Съдбата пък не е нищо друго освен неблагоприятните условия на живота. Каква по-страшна съдба от тази, да се почувствате сам в живота, изоставен от майка, баща, братя, сестри и приятели? Намерите ли се в това положение, колкото и да викате, никой няма да ви види и чуе. Кой може да ви види в утробата на кита? Единствен Бог ще ви чуе и ще ви се притече на помощ. И така, като метод за преодоляване на мъчнотиите, съветвам ви да пеете. Дали сте болни или здрави, вие трябва да пеете и да свирите. Музиката облагородява човека, а същевременно лекува. (139, с. 216)

 

Казвате, че кармата на човека е тежка, затова страда. Какво нещо е кармата? Кога се създава тя? – Когато хората не живеят в съгласие с Божествените закони. Те се отклоняват от правия път и вървят по крива вълнообразна линия, наречена “път на астралната змия”. Който попадне в този път, скъпо плаща. Дълго време той ще се мъчи и ще страда, докато се освободи от клещите на тази змия. Много нещо ще научи, много качества ще придобие, но може и с живота си да плати. Бъдете будни към изкушенията, които срещате на пътя си, за да не попаднете във вълните на кривата линия. Който е доволен от условията на своя живот, върви по пътя, който разумните същества му определят. Недоволният постоянно се отклонява, но вместо придобивки, свършва с големи загуби. Условията на всеки човек крият възможности за неговото развитие. Ако използва възможностите, които му са дадени, той върви напред и постига своята цел… Следвайте кръга на Божественото съзнание, дето няма страдание, няма недоволство. Който влезе в този кръг със своето недоволство, сам попада в устата на астралната змия. Той бива изхвърлен вън, като пророк Йона. Три дена ще стоите в устата на змията и като се пробуди съзнанието ви и схванете погрешките си, тя ще ви изхвърли вън. Оттук пак може да влезете в кръга на Божественото съзнание. Влезете ли в този кръг, пазете се от недоволството. Там не се позволява нито сянка от недоволство. (97, с. 89)

 

Хората правят грешки, когато не различават нещата. За пример, слушате някой религиозен или духовен човек да казва, че Господ му проговорил. Възможно е, но той трябва да знае откъде идва този глас. Гласът може да идва от три места: отдолу, отстрани – от посоката на ушите, и отгоре – от центъра на мозъка. Най-мощният глас идва отгоре. Както седите, някаква светлина блесне пред вас и вие чувате тих глас – гласът на Божественото. Чуете ли този глас, умът ви се просветлява и всички противоречия изчезват. Когато чуе този глас в себе си, човек е готов на всички жертви. Когато Бог проговори на пророк Йона, каза му да отиде в Ниневия да проповядва на хората да се разкаят. Йона чу гласа, но се уплаши. Той помисли, че не може да изпълни волята Божия и каза: “Тази работа не е за мене. Ще отида на запад.” Той взе торбичката си и замина за Испания. Понеже в Божиите решения няма обратни действия, Бог каза на Йона: “Ти не пожела да отидеш в Ниневия, но ще те сполети нещо по-страшно.” И наистина, кит погълна Йона и той прекара три дни и три нощи в утробата му. Тук Йона се моли усърдно и обеща, че ако Бог го освободи от това нещастие,ще отиде в Ниневия да проповядва. Ниневия е раят, а утробата на кита – адът. Кое от двете места е за предпочитане? За предпочитане е да отидеш в Ниневия, да кажеш, че Бог те е пратил да им проповадваш да се разкаят. Защо Йона не послуша Господа? – Той беше крайно честолюбив човек и си казваше: “Бог ме праща в Ниневия, но като кажа на хората какво ги очаква, те ще започнат да се молят, да плачат, да се разкайват и Бог, понеже е милостив и благ, ще ги помилва. Тогава аз ще изляза лъжец пред хората.” Като не искаше да се изложи по този начин, Йона реши да избяга в Испания. Той избяга от Бога, но се натъкна на по-голямо зло. Следователно когато Бог ви изпраща в Ниневия да проповядвате, изпълнете волята Му! Днес вие ще проповядвате по друг начин, а не както Йона. Той им каза, че ако в продължение на 40 дни не се покаят, ще погинат. И вие ли ще кажете същото? По друг начин се проповядва на сегашните хора. (14, с. 252)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...