Jump to content

26_04 ДУХЪТ И ПЛЪТТА


Recommended Posts

ДУХЪТ И ПЛЪТТА

 

Когато четете Библията, трябва да имате предвид две неща: духа и плътта. Духът подразбира вътрешния смисъл и съдържание на прочетеното, а плътта – буквата, външната му форма. Плътта подразбира променливия, неустойчивия живот; Духът – вечното, Божественото начало на нещата. Духът и плътта коренно се различават, но като се говори за тях, човек не трябва да се спира много, да ги разграничава какво е плътта и какво – духът. В плътта се крият условията за всички видове престъпления. Обаче не смесвайте страданията, причинени от престъпленията, с вътрешните, по-високите страдания. Страданията са преходен период от плътта към духа. Страданията са граници между плътта и духа. Който не може да мине през тази граница, той не може да влезе в духа. Някой се смущава, безпокои, защо му идват страдания. Ако не страда, човек не може да мине от неустроеното, от нечистото, от държавата на плътта към мястото на духа. Следователно смъртта царува в плътта, а животът – в духа.(21, с. 14)

 

Сега четете Библията по буква, без дълбоко разбиране на нейното съдържание. В Библията външните форми, числата, събитията, законите – всичко е символ, и за да я разберете и да се ползвате от нея, ще трябва да намерите реалността, смисъла на друго място. Или (да преведа на ваш език): вие имате една ябълчна семка. Аз казвам: “В тази семка се крие цялото дърво.” – “Как е възможно?” – “Вземете семката, изровете малка дупка, посейте я – след 10 години ще имате едно голямо дърво.” Ако всяка една мисъл, като една семка, не я вложите във вашия мозък и не работите с вашия ум, с вашето сърце, с вашата воля – всеки текст от Библията ще ви остане неизяснен, а той трябва да се разчепка, да се проучи по-дълбоко, да се разбере – не да се чете механически или пък да му давате свое повърхностно тълкувание. Така само думата “любов” ако вземете и я изговаряте често и я проучвате, ще опитате нейното съдържание – тя ще развие една динамическа сила у вас. Невъзможните неща за вас ще бъдат възможни.(60, с. 283)

 

Човек трябва да регулира силите в своя организъм. Това може да се постигне чрез връзка с Първата Причина, с космическото съзнание. Само по този начин човек може правилно да се лекува. Космическото съзнание е в сила да регулира енергиите в човешкия организъм, като ги насочва в права посока. Когато имате връзка с Божественото или космическото съзнание и започнете да изучавате някой предмет, то ще хвърли светлина във вашето съзнание и вие лесно ще изучите този предмет. На това се дължи фактът, дето едни хора разбират Библията правилно – по дух, по вътрешен смисъл, а други я взимат само в буквален смисъл. Първите имат връзка с космическото съзнание, а вторите нямат такава връзка. Да разбирате Библията правилно – това е изкуство и наука. Да разбирате вътрешната връзка на живота – това е изкуство и наука.(148, с. 139)

 

Многото знания, невежеството, гордостта не са нещастия за хората, но те говорят за отбиването им от правия път. В този смисъл истинският мъдрец не минава за учен човек. Той знае и разбира нещата от най-високото им положение – от Божествено гледище. Когато се говори за обикновеното знание, ние го схващаме като външен механичен процес, натрупване на ред данни без обща връзка помежду им. За пример, ако изучавате Писанието от външна страна само, вие ще четете стих след стих, глава след глава, много от тях ще знаете наизуст, но в края на краищата пак ще си останете обикновен човек и ще водите обикновен живот. Много хора имат отлична памет и като четат Писанието, лесно заучават стихове, глави наизуст, могат да ги тълкуват, но пак си остават обикновени хора… Окултният ученик не може и не трябва да върви в пътя, в който върви съвременният религиозен човек. Религиозният очаква спасението да дойде отвън, като някакво чудо. Наистина спасението на човека ще дойде, ще стане някаква промяна с него, но в съзнанието му. Бог проповядва на съзнанието на човека. Слънцето всяка сутрин изгрява и носи за него нещо ново.(82, с. 11)

 

Та сега като ученици на окултизма ние не искаме да станете музиканти, но да разбирате окултната музика, да се ползвате от нея. Сега някои, които са религиозни, ще кажат: “Ами ония четива?” Всяко едно четиво, като го четеш, ако имаш музикално настроение, ще го разбереш по един начин, а ако нямаш музикално настроение, ще го разбереш по друг начин. И всякога Божественият Дух работи музикално. Той, когато дойде, никога не говори грубо – музикално говори и даже тъй, отмерено. В Божествения език няма излишни думи. Думите са малко, но съдържателни. Всички думи са определени, не можеш да им дадеш две значения. И много думи от Библията имат няколко значения. Туй не е свещен език. Свещеният език е неизменяем! Има такъв език и той е чисто Божествен. И само онзи, който е разбрал музиката, той ще разбере този език, ще разбере Божествената поезия на нещата.(101, с. 52)

 

Някои окултисти твърдят, че за да се постигне това нещо (да възпитаме и очистим ума си и да облагородим сърцето си – бел. Р.Ив.), изискват се поне 777 живота, и то епохални, през които човек да е играл някаква велика роля. Покрай тези животи има още много незабелязани. Ако някои религиозни хора слушат тия неща, ще кажат: “Това учение е еретическо, не е по Бога”. Чудно нещо! Да се казва на хората, че те се раждат и прераждат, не било по Бога, а да отиват на бойното поле да се бият и убиват – това е по Бога! При това някои религиозни твърдят, че никъде в Писанието не се говори за прераждането. Казвам: на всяка страница в Писанието се говори за прераждането, но то се отнася само до онези, които имат очи и могат да виждат, и за онези, които имат уши и могат да чуват. Преди всичко прераждането не е закон на материята. Да се облича човек – това е закон на материята, а да се преражда – това е закон на човешкия дух. Когато се казва, че човек един път само се ражда, това се отнася до Божествения свят, дето има само един дълъг ден, а когато се казва, че човек се преражда много пъти, ние разбираме материалния свят, дето могат да се реализират идеите, които Бог е вложил в човека.(107, с. 41)

 

Поясненията върху един стих могат да бъдат прями и косвени. Прямите обяснения са обяснения за децата, а косвените – за възрастните.(127, с. 1)

 

За пример, вие четете Библията и дохождате до някои книги или глави от нея, които ви отегчават. В някои глави се изреждат само имена, родове, числа, които нямат смисъл за вас. Който разбира кабалата, не се отегчава; който не разбира, той се намира пред една статистика, която не го ползва. Такава книга е и “Тайната доктрина” (на Е. Блаватска – бел. Р.Ив.). Много хора са започвали да я четат, но не са могли да я завършат – нямат търпение. Добре е човек да се заеме с четене на “Тайната доктрина”, на Библията като метод за придобиване на търпение. Те представляват разхвърлян материал, който търпеливият може да събере на едно място и да образува от него нещо цяло.(118, с. 141)

 

(Чете се една от темите върху книгата от Библията “Пророк Софония”.) Като четете Библията, трябва да прониквате във вътрешния смисъл, който е вложен в отделните книги. Забележете реда, по който са наредени книгите на Библията. Първата книга е “Битие” – начало на нещата. Втората е “Изход” – излизане. Третата е “Левит” – ръководна книга за онзи, който е излязъл вече и започнал да ходи. Четвъртата книга е “Числа”. Числата подразбират сметка, изчисление за колко време, за пример, човек може да проходи самостоятелно. След “Числа” иде книгата “Второзаконие”- приложение на закона. Има ли закон, нужно е приложение. После иде книгата “Иисус Навин”. Иисус Навин е един от героите, който се учи при Мойсея. Като дойдете до книгата “Съдии”, помислете защо се е създала епохата на съдиите. Явяването на съдиите почива на нещо дълбоко. След “Съдии” иде книгата “Рут” – влиянието на жената в света. След това вече иде царският период. Еврейският народ, който се счита за избран народ от Бога, възприе едно външно влияние – царизма. Той започна да се управлява от царе, между които особено забележителни са Давид и Соломон. Във времето на Соломона културата стигна своя разцвет. След него започна упадък на еврейската култура и мъдрост. Пророците носят друга култура на човечеството. Те обръщат вниманието му върху бъдещия живот, като говорят за далечното бъдеще, за новата култура в света. Като изучавате Библията съзнателно, вие дохождате до заключението, че животът на миналото, описан в тази книга, е живот и на отделния човек. Всеки човек минава през “Битие”, “Изход”, “Левит”, “Числа”, “Второзаконие” и т.н. Като се стреми да се освободи от старото и да придобие нещо ново в себе си, по този начин той се учи.(118, с. 137)

 

Третата глава от Евангелието на Лука не е много разбрана. Родословието накрая е неразбрано. Всеки един човек – това са пътища, методи, чрез които можем да се справим. Някой път, като знаете тази дълбока наука, ще може да се ползвате и ще излезете от мъчнотиите, в които се намирате. А пък сега не ви съветвам да търсите, понеже няма да я намерите. Всяко едно от тези имена има своето значение. Онези кабалисти са имали всякога три начина за писане: едно обикновено писмо, второ – духовно, и трето – Божествено. Всяка дума е символ. Всяко име е символ за онзи, който го разбира. Трябва да дойдете до първоначалния език – езика на природата.(92, с. 237)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...