Jump to content

Recommended Posts

Вторник, 3 юли,

7 часа сутринта

В този ден пръв говори брат Боян Боев на тема „Окултизъм и наука". В продължение на два часа братът разви своята тема, като изказа ценни мисли.

В 9 часа започна да говори брат К. Кузманов на тема „Окултни науки", а в 10 часа се изказа сестра Паша Тодорова върху: „Новото учение или великата лаборатория на живата природа." Следобед в 16 часа говори наново брат Боян Боев върху темата: „Свободни училища, основани на окултна педагогика."

В 17 часа имаше общи въпроси и разисквания, в които взеха участие братя и сестри: Н. Каишев, Г. Радев, К. Кузманов, Г. Драгатов, О. Славчева, П. Русев и др.

В 18 часа всички се превърнаха в слух, за да чуят скъпоценните думи на Учителя.

„Всички - започна Учителя - трябва да намерите една норма, да имате едно правило за мерене на нещата. В природата има само едно правило. Да кажем, че вие ще издадете едно списание. Раждате го. Питам: Туй списание ще върви ли по вашите стъпки или то ще си тръгне по своя естествен път, по своите стремежи? Например когато една мома или един млад момък се жени, жени се, за да изрази своя идеал, който е Божествен, а какво става? След като се ожени, неговият идеал не само че не е Божествен, но става обикновен. Че ако вие раждате нещо като вас, по-добре е да не го раждате, а трябва да се откажете от това раждане. Защото, ако ти си една овца и раждаш агънца, които хората ще колят, ще продават, това нищо няма да ти принесе. Ти трябва да се откажеш от това раждане. Ще кажеш: Отсега нататък не искам да раждам така". Нищо повече! Ако си един вълк и раждаш само вълчета, които ще ядат агънца, ще кажеш: „Пак ще се откажа, няма да раждам."

Това правило ще го приложите във вашия умствен свят, във вашия сърдечен свят и във вашата воля. Защото трябва да знаете, че всяка една мисъл е жива, тя съществува и мъчно може да се освободите от вашите мисли, от вашите желания и от вашите действия. Някои окултисти казват, че мисълта е кратковременна. Не, ние виждаме в пространството всички мисли и желания, които от хиляди години живеят и мислят тъй, както хората. Мислите, желанията, това са живи същества. Те населяват особен свят. Трябва да имате една много правилна философия за живота. Сега например вие сте млади, във вас има една малка изкълченост: вие не говорите искрено, вие не смеете да изнесете истината, вие се боите да изкажете истината, вследствие на това се запъвате. Е, хубаво. Какво ще разрешите? Вие разрешавате известни божествени въпроси, нали? Да кажем, ще разисквате върху творчеството на някой знаменит писател като Гьоте, Шекспир или Толстой. В какво седи творчеството на Гьоте или на Шекспир? Или в какво седи творчеството на Толстоя? Или вие искате да се спрете върху беседите. В какво седи същественото в беседите, знаете ли? Ами че вие ще си създадете известна идея. Законът е такъв: онзи, който иска да изпълни за пример закона на женитбата, той трябва да се жени с идея. Ако някой е момък и после се ожени, то, като се роди неговият син, синът му да не се жени, той да бъде последен; а момата, която се жени, нейната дъщеря да не се жени, да бъде последна. Нищо повече! Ама кой човек няма да се жени? - Онзи, който е съвършен. Това е само за съвършените. „Които се способяват с възкресението, нито се женят, нито за мъж отиват." Женят се само несъвършените хора. Питат: „Да се женим ли или да не се женим?" Щом сте несъвършени, ще се жените, а щом сте съвършени, вас женитба не ви трябва. Рязко и положително - съвършените хора нямат нужда от женитба! Само думата женитба няма да я разбирате в нейния буквален смисъл. Всеки, който се жени, трябва да има за цел, син му да бъде съвършен. Следователно той трябва да вложи в него най-възвишените свои идеи и синът да

бъде израз на своя баща, дъщерята трябва да бъде израз на своята майка, на нейния най-съвършен идеал, божествен идеал и тогава ще престане старият начин на превъплътяване. В природата има нов начин, по който душата може да се усъвършенствува. Тъй че има и друг начин за самоусъвършенствуване, но не се самозаблуждавайте, не мислете, че само така може. Има други, по-съвършени методи. Ако тия методи не са приложени досега за нас, то погрешката е наша, не е на природата, ние сме виновни. Този метод е готов, но понеже ние не сме готови да възприемем по-идеален метод и не може да го разберем, затова хората са останали толкова назад.

Преди 2000 години Христос е учил така: „Ако не се родите изново от дух и вода, не може да видите царството Божие. Роденото от плът, плът е, а роденото от Дух, дух е". Онзи, който има плътски баща и плътска майка, от него духовен човек не може да стане. Ако майката е от плът, бащата не трябва да бъде от плът; ако бащата е от плът, майката не трябва да бъде от плът. Нищо повече!

Вие сте чудни. Може ли да съберете две отрицателни величини и да дадат една положителна? Може ли две празнини да ви дадат една положителна реалност? Две празнини всякога ще дадат празнина, те трябва да се напълнят е нещо.

Сега аз мисля, че списанието „Новият живот" няма да просъществува, понеже баща му и майка му, и двамата не бяха напълно духовни. Вие казвате: „Да започнем нещо самобитно." Ами че кое е самобитно? Самобитно е само онова, което е Божествено. Вложихте ли в „Новият живот" реалност, вложихте ли нещо Божествено? Не, вие вложихте велики идеи. Кажете ми: Кое е новото в „Новия живот"? Това не е за упрек, но посочете ония пасажи, които са нови, които за пръв път се явяват и кое е новото нещо? В Америка има една зададена задача: дават 2500 долара на онзи, който каже една нова мисъл. Нова идея разбирам такава, която не е казана досега. Тази премия още не е дадена никому. Ако кажете една нова идея, която досега не е казана, 2500 долара ви очакват. Ами че сега, за да кажете новата идея, новото учение, вие ще трябва да прелистите литературата, да видите дали тия нови идеи не са казани в миналото. Когато захванете каквато и да е работа, не трябва да имате абсолютно никаква задна цел, да сте прями и откровени, всичко да е ясно като бял ден. Трябва да имате само един план и никакви задни цели! Белите Братя в туй отношение са много строги. Та сега и вас, младите, ще изпитаме. Ако вие започнете едно списание, ще ви дадем вдъхновение, ще ви дадем теми, материал, списанието ще върви много добре. Не само едно списание може да издавате, вие може да издавате две, три, четири списания, но как? Във всинца ви трябва да залегне тази велика Божествена идея. Може. Та казвам, според мен туй списание, което вие мислите да издавате, може да излезе, но като се съберем на годишното събрание, там ще се решат потребностите на издаването. Помнете, че окултният закон не търпи разединение. Разклонения може да търпи, но разединение не може. Две списания на един дънер преспокойно може да растат, но ако ги насадите едно до друго и двете ще станат хилави, не ще могат. В тях ще има състезание и нищо няма да излезе. Единство в основата и разклонение в изпълнението на природния план. Сега вие сте най-малко двеста души ученици, всеки един ще има по един занаят, от който за една година ще спести 300 лв. И тъй, 200 души по 300 лв. правят 60 000 лв. Вие ще дадете 60 000 лв. и старите ученици от школата, и те са 200 души по 300 лв., значи и те внасят 60 000 лв. За една година ще се съберат всичко 120 000 лв. Работата е свършена.

Но ще се опретнете да турите нещо ново, туй, което досега не е турено. Може ли да го направите? Ще направите опит. Сега слушайте, тия пари, които са дадени, това е един кредит. На този кредит отгоре може ли да турите нещо, което да го компенсира? Законът е такъв: на всеки кредит отгоре ще може ли да дадем нещо, което да отговаря? Защото, забележете, в окултната наука, в Бялото Братство тия пари са живи, те не са мъртви пари. Разбирате ли? Тия пари, които нас ни дават, в тях са вложени чувства, любов. Можем ли да отговорим на тази любов със сщото нещо? На тях трябва да отговорим по същия начин. Помнете правилото, че Божественият път е най-лесният път за ходене. Няма по-лесен път, не се лъжете. Божественият път повидимому е мъчен, но той е най-лесният път. Човешкият път се вижда по-лесен, но той е най-трудният. М аз казвам: Вие, които от хиляди години сте претърпяли най-големите страдания и сте извървяли толкова път, това е човешкият път, по който сте вървяли. Той е много труден. Отсега пътят ви е нагоре, няма да имате такива мъчнотии. Какви ужасни минути сте прекарвали в миналите съществувания на робство! Ако сте изкарали вече туй робство и ако сте видяли ужаса му, нима отсега нататък, когато сте свободни от него, ще се повърнете назад? Няма какво да се спъвате.

Сега има някои от вас, които са по-близо до истината; те ще работят е по-малко усилия, а някои е повече. Но всички трябва да работите за разработването на вашия ум. Има известни зародиши, които са посадени във вас и вие трябва да дадете условия да пораснат навреме тия семенца, да израснат, да се развиват във вашите умове и да цъфнат, да завържат и да узреят във вашите сърца. Тия семенца са вложени във вас и върху тях ще работите. Само по този начин умът и сърцето могат да богатеят. Само така ще опитате живите закони на природата. Като четете старите списатели, ще ви дойдат нови идеи. Старото дава място на новите идеи.

Разните науки спадат към разни области. Това ще го знаете. Законът е такъв. Вие не може да пеете хороводна песен при болен и обратно. Има известни науки, които спадат към мажорната гама; има науки, които можем да класифицираме към минорната гама, а има науки, които ще класифицираме към хроматичната гама. Вие обаче искате да турите всичките науки или само в мажорната, или само в минорната гама. Според новото класифициране на науката, математиката за пример към коя област спада, към мажорната или към минорната гама? - Към мажорната, само че съвременната мажорна гама е изгубила своята широта. Музикантите са изгубили основните тонове на мажорната гама и тя е станала хороводна. Мажорната гама съдържа простор, разширение, идея на удивление, а понеже съвременните музиканти не могат да предадат туй удивление, образували са от тази гама малки маршове. Значи от мажорната гама са останали малки идеи. В мажорната гама има дълбочина. Тя е запазила малко своята дълбочина, понеже е била в скръб. Минорната гама е запазила своята чест, а мажорната гама е изгубила своята чест. Съвременната наука, като математиката за пример, е станала прозвище. Съвременната математика, съвременната геометрия са дали в ръцете на лоши хора най-лошите средства за разрушение. Съвременната математика, тя е една блудна жена. Съвременната химия, тя е друга блудна жена. Тя е дала всички задушливи газове, всички отрови, всичкото зло в света. „А, - казваш - химията е една хубава наука". Да, тази химия не трябва да трови хората, а трябва да намери начини как да се лекуват отровите, как да ги изваждаме от човешките сърца, от човешките умове. Това е наука! А сега, когато някой химик изнамери някой задушлив газ, всичките вестници, всичките литератори ще го хвалят, че еди-кой си учен намерил еди-какъв си газ, че щял да отрови цял град. Та каква полза от това? Намерил някой експлозив. Хубаво. Та ние идем да турим науката на нейното подобаващо място. Ще кажем на науката: Ти да не блудстваш вече с толкоз мъже, ще бъдеш честна жена. Ти ще употребиш своята сила, своето знание, своята мъдрост само за Бога, само за човечеството, само за доброто. То е наука. Когато съвременните учени хора отказват да се продават за пари, тогава ще се оправи светът. Тия, учените хора, които се продават за пари, развалиха света. Днес много математици, химици, свещеници може да ги подкупиш е пари. Дайте на някого от тях един-два милиона и той може да продаде своята наука и може да ви направи, каквото искате, изобретение. Е, питам ви: При такъв един морал какво общество може да имате? Сега вас, като ученици на Бялото Батство, не могат ли да ви подкупят е 200 - 300 хиляди лева? Утре и вас ще ви дойде изкушението. Ще ви дадат 100 000 лева на година и ще ви кажат: „Не ви трябва да пишете". Ти ще кажеш: „Малка умора имах, искам да си почина, слагам перото малко за по-благоприятни времена." Защо? - Защото 100 - 200 000 лева на перото, това е голяма тяжест - не можеш да пишеш. А защо някой път турят 200 000 лева на перото? За да пише. Тогава то скача, цяла нощ няма да спиш - пишеш.

Казвам: Трябва да се справите с една социална мъчнотия - подкупа с пари. Вие, младите, трябва да се пазите от този стар бог, парата, най-ужасният бог е той. Той е ужасен мамон. Знаете ли каква е главата му? Ако ние искаме да образуваме братство, то е да се освободим от подкупване с пари, с честен труд да изкарваме своята прехрана. Досега като сме се опетнили, ще гледаме за в бъдеще, като живеем по честен начин, да не се каляме вече. Тия, старите дрехи, са се окаляли, но новите дрехи да не окаляме. Старото изведнъж няма да си замине. Аз ще ви кажа защо не може да си замине. Онова дете, което е заченато в утробата на майката, то е свързано с нея и ще се подчинява на всичките запори, които майката налага. Докато е в утробата на майката, ще прави всичко, каквото каже майката. Там то не диша, майка му диша заради него. Някой път може кръвта на майката да не е толкоз чиста, то не казва: „Съдба, карма!" И то ще бъде там, докато се оформи, но дойде ли деветия месец, излиза. То е самостоятелно вече.

Та казвам, в новия живот, който иде, вие ще спазите този закон, той е неумолим. Ние не можем да скъсаме изведнъж със старото, но всинца трябва да бъдете готови, та като дойде моментът, когато чуете този глас, със старото всичко изведнъж ще бъде свършено и изведнъж ще кажете първата дума. Сега децата, които се раждат, заплакват, понеже не знаят първата дума. Вие ще въздъхнете и ще кажете: „Слава Богу, освободихме се от това робство, сега сме свободни от старото." Тогава ще се приготвите за новото учение. Новото, това е отрязването на пъпа. Ще кажете: „Слава Богу, освободихме се".

Знаете ли колко дни ви остават, за да се родите? Десет дни ви остават още, за да се родите. От всичките дни на стария живот ви остават още десет деня до раждането.

Всички тия социални въпроси, които днес се повдигат, това е аларма, за да ви отклонят от тази велика идея. Вие трябва да погледнете сериозно на морала на всяка наука и само така ще видим какви престъпления е извършила математиката, ще видим и добрите, и лошите й страни, на геометрията добрите и лошите страни, на физиката добрите и лошите страни, на химията, на богословието. Ще видим добрите и лошите страни на всички науки и ще си дадем отчет. Съдба е това в света! Ти си физик, ще дадеш отчет за своята физика. Тези физици, тези химици, изпълниха ли те Божествената воля. С тази наука, която Бог е вложил, изпълниха ли те своята задача като учени хора? Всяка наука има своя отговорност. Ще кажете: „Опасна работа е." Да, опасна работа е. Като дойде Бялото Братство, то ще отмери всичко справедливо. Всеки трябва да знае какво нещо е право. Ти, каквото пишеш, трябва да вложиш душата си, да вложиш своята мисъл, своето сърце, своята воля, да изкажеш истината. Изкажи тази истина просто, с душата си, а не да я забулиш. Напишеш едно стихотворение за едно изворче, за едно цвете, ти трябва да преживееш живота на този извор, живота на това цвете. Не мислете, че тия извори са безжизнени. Те са живи, те страдат. Тия извори, тия цветя са живи, в тях има такъв един морален стремеж, какъвто едва ли долавят съвременните хора.

Сега за пример искаме да докажем защо съществува материализмът? Има си причини. Как да го оборим? Мен ми трябват само пет минути да оборя един материалист. Ето как ще го оборя. Той дойде при мене, седне на стола тук, започне да аргументира има ли душевен живот или няма. Махна с ръката си, извадя душата из тялото му, простра го на легло, извадя неговия двойник, питам го: Как е сега, има ли друг живот или не? Още упорствува. Махна с ръка, извадя и астралното му тяло. Той вижда трима. Още се съмнява. Извадя и менталното му тяло, станат четирима. Той се хване за главата, казва: „Аз вярвам вече в Бога". Туря го тогава в менталното му тяло, казвам: Вярваш ли? - „Вярвам." Помниш ли? - „Помня." Туря го във физическото тяло. Казвам: Вярваш ли? - „Вярвам." Ще помниш ли? - „Ще помня новото учение и ще го проповядвам." Тъй ще му докажа, че сме прави.

Всичките ваши аргументи са прави, но не са съществени. Има и други доказателства: Като отидеш при 35-те милиона градуса на Божествената Любов, ще се върнеш и доброволно ще кажеш: „Събличам се от всичките лъжливи мисли и желания. Няма нито помен да оставя от тях, аз ще работя като човек, желая да изпълня волята Божия".

И тъй, щом срещнеш един материалист, в пет минути ще му докажеш. Как? Твърде лесно. Ама той ще каже: „Ти ме утмъртви". Няма нищо, това е първата реторта. „Как?" Във втората реторта си. Като го прекараш през десет реторти, той ще стане млад човек, значи освободен от всички заблуждения, човек, който е готов да носи възвишеното, благородното, човек, който няма да се подкупва с нищо.

Първото нещо, като основа на живота си ще турите този морал: с нищо да не може да се подкупвате. Единственото нещо, което може да ви подкупи, да бъде Любовта, Мъдростта и Истината. Тогава всички ние ще бъдем носители на Божественото.

Сега не искам да ви гледам така омарлушени и да казвате: „Дали това е вярно, дали това е истина?" Не, вие вървите в този път, дето няма абсолютно никаква лъжа. Една стъпка назад може да ви провали. Поколебаете ли се, загубени сте. Тази мисъл ще имате в ума си, тя ще ви бъде като правило, като максима. Не бързайте! Десет дена още имате, докато се родите. Няма да скъсвате със старото. Аз ви казвам: Със старото няма да скъсвате, има още десет дена. Когато искате да скъсате с този свят, ще трябва да има един бял брат при вас, той ще скъса. Когато вие изисквате, той ще ви покаже какви трябва да бъдат отношенията ви към това, старото. Преди да дойде той, по никой начин няма да скъсате. Работете, приготовлявайте се, но ще чакате. Затуй трябва да бъдете трезви във вашата мисъл. Много трезви ще бъдете, без страх и без тъмнина, със светлина и е любов. Туй трябва да имате предвид. Ние седим пред светлината на

Божествения свят и знаем кое е погрешно и кое е право. Ние мислим, че съвременната наука е честна. Не, тя има много грехове. Пък и окултизмът, и той има много грехове. В окултизма се раждат черните братя, затуй и окултизмът има своята опасна страна. Като влезете в него, ще изучавате тия неща, няма какво да се плашите. Тъй седи сега великата истина. Този импулс, който имате във вашите души, е Божествен, но ако не знаем как да посеем Божественото, може да си навредим.

После, в изкуството художниците също имат много грехове. Колко грехове имат музикантите! Едни от тия благородни изкуства, като музиката, като художеството, колко грехове имат! Свещениците, които са си играли с мстериите, колко лъжи имат! Всичко туй ще се разбули, ще се очисти и ще имаме една Божествена наука, в която няма абсолютно никаква лъжа. Има ли в една книга вложени и петте добродетели, тогава вие не се бойте. А ние имаме такива книги, в които душата не е взела участие. Някъде са взели участие само сърцето и ума; после, у други са взели участие волята и сърцето; някъде сърцето не е взело участие. Възвишеното и благородното у човека трябва да вземе участие! Вие сте млади, искате да пишете. Аз ви давам насока, но трябва да вземете правия път, а този е пътят. Може да пишете всички, може да учите всички, може да свирите, може да рисувате, но това, което правите, да бъде чисто, то е правият път. Сега вие трябва да намерите правия път.

Вие трябва да намерите една форма, в която ще изразите тия истини. Ние трябва да бъдем като цветята. Като изразим най-строгите истини, като изобличим света, да го турим в такава лека форма, в такъв аромат, че тази истина да бъде привлекателна, да можем да привлечем снея света.

Сега аз зная какво ще ви кажат. Ще ви кажат, че в съвременния свят има и други хора. Кои са тия хора сега? Първото нещо, човек се съмнява, нали? Да кажем, че ти си един музикант. Усъмниш ли се, парализираш своята дарба в себе си. Такъв е Божественият закон. Няма желания, няма мисъл, в каквото и да е направление да пожелае или да помисли човек, и да не стане. Не в един живот, но в цялата вечност. Човек има време и условия всичко, каквото пожелае, всичко, каквото дойде до сърцето, до ума му, всичко туй да го постигне. Туй е великата истина. В цялата вечност имате всичката възможност да опитате всичко, каквото помислите, почувствате и пожелаете. Има такава перспектива на душата. За тази перспектива може да жертвувате всичко. Не в един живот, но в целокупността на цялото битие ще ви се дадат възможности да опитате всичко. И туй е красивото в живота, че имаме възможност за постигане всичко онова, за което копнее душата, ума, сърцето и волята.

Всичко туй един ден ще може да се реализира. Тогава ще кажем: Разбираме сега, че животът ни има смисъл, има смисъл и цел, има и радост в живота ни. Тъй щото тази мисъл трябва да залегне като основа у нас. Тя ще ви повдигне и тогава няма да се усещате като странници, но ще усещате, че има нещо във вашата душа. И за това ние работим, а не за настоящето, нито за бъдещето.

Сега това е противоречие, нали? Ние работим за Божественото настояще, а не за човешкото бъдеще. Само по този начин душата ще може да се освободи от робството, което сега прекарва."

Своите скъпоценни думи Учителя изказа с голямо увлечение, е голяма любов и голяма вяра. Той отговаряше на всички младежки пориви и увлечения, насърчаваше едни, коригираше други и преследваше, както всякога, една и съща цел - освобождението на човека и човешката душа. А слушателите оправяха своята мисъл, коригираха своите чувства и се питаха дали са в някаква земна школа или наистина са във великата Божествена школа, пред лицето на Великия Учител, когото са чакали и търсили от векове? - Да, те са пред лицето на великия Учител, когото са търсили през всички векове. Техните души говорят това. И дават израз на своите нови чувства и нови отношения с песента „Бог е Любов".

С „Добрата молитва" завършва вторият ден от първия младежки събор. Обогатихме се с нови мисли и с чудесни идеи за възможностите ни в живота, един нов живот, който вече се очертаваше на хоризонта.

*

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...