Jump to content

19. Писмо от Олимпия Янкова до Елена Хаджи Григорова от 15.11.1929 с резюме на лекцията от Учителя на 13.II.1929 г.


Recommended Posts

19. Писмо от Олимпия Янкова до Елена Хаджи Григорова от 15.11.1929

с резюме на лекцията от Учителя на 13.II.1929 г.

Резюме на 26. школна лекция на общия клас, сряда, 13.II. 1929 г.

[1]

Изкушенията

Тема: „Най-малката форма в природата."
Размишление върху разумността.
Необходимо е човек да изследва в себе си силните свои желания. Изку­шението е една положителна черта у човека с отрицателни последствия.
В природата има един закон на периодичност: каквото си направил някога на някого, туй ще се върне на тебе.
Ние не знаем защо човек е подложен на известни изкушения. Докато човек беше сам, Бог не му даде заповед; щом дойде жената, Бог му каза: „От това дърво няма да ядеш!" Ще кажете: Бог така иска. Това са наши предположе­ния. Но ние знаем, че човек се подлага на изкушения. Вие живеете в райската градина, чувате Божия глас, имате едно красиво състояние, но един ден у вас се зароди едно желание. Туй, малкото желание може да ви създаде големи неприятности. Въобще тия малките желания у хората им създават неприятности­те и страданията. Ще попита някой: няма ли друг път, по който може да се пробуди съзнанието у човека? Види се, в природата няма друг път. Виждаме тези, които се молят по 3-4 пъти на ден, и те се подлагат на много големи изпита­ния и изкушения. Молят се и туй, за което се молят, не иде.
Тия противоречиви състояния съществуват у хората. Някой път вие знаете кое е правилното, но пак в себе си не искаш да го възприемеш. Ако човек се застъпи да изучава своята природа, ще види, че силните желания у него се ясно очертават, по-слабите желания се очертават по-слабо. Силните мисли у човека всякога оставят един отпечатък в неговия организъм. Вътрешният живот, моралният живот у човека е като една школа, опитна школа я наричам аз, защото изкушенията си имат свой обект отвънка.
Правилността на един характер е човек да преодолее тия изкушения, които идат от вънка. Щом се намирате пред едно изкушение, умствено правете си маневри, ще вземете ли чуждите пари, или не. Въобще, ние в нашия вътрешен живот не сме толкова морални. Такива изкушения има у самия човек, това са състояния у човека. Всеки ученик трябва да знае произхода на изкушението. Ние знаем, че изкушенията съществуват в света, но как трябва да се преодолеят? Какво разбирате вие, че Бог ще оправи света? Человек трябва съвършено да се метаморфозира, като една буба, да мине от едно състояние в друго. Всичката философия седи в онова вътрешно самообладание. Вие още не сте се занимали с кое е Божественото у вас. Докато дойдеш до Божественото, ще минеш през големи изкушения. Има желания, които разрушават.
Вие трябва да знаете, че красивото и хубавото не спада още към морал­ния живот. Да е човек красив, то още не значи да е морален. То е най-висшето състояние на човешката природа. Трябва още да търсим моралната красота, още една степен на устойчивост; туй, което отвънка се предава, още не е морал­но. Красотата и хубостта още служат като една примамка. Външният свят ни мами с красотата и хубостта си, но там е и всичкото падение на света. В света е всичката красота, в небето няма красота, има хармония там. Аз наричам морална красота, когато имаш желание да бръкнеш в касата и като видиш тази красива мома, туй желание да изчезне, да кажеш: „Аз никога няма да бръкна!" Имаш желание да направиш пакост и като видиш тази мома, туй желание да изчезне. Но ако тази мома те стимулира да бръкнеш в касата, от тази красота стой малко по-настрана! Такава красота съществува у нас. Казваш: „Обидиха ме!" Обидата е качество, което съществува у всичките животни и у човека специфично. От много малко се обиждат хората. Питам: каква е онази идея, която се съпоставя в ума ви и която предизвиква негодуванието ви? Да бъде човек честен не значи, че е морален. Честният човек е изправен във всичките си външни отношения, но зад туй той може да има някои користолюбиви черти.
Красотата успокоява човека - колкото и да е паднал духом, като се поглед­не в огледалото, изкушенията изчезват. Хората се поставят на изкушения само тогава, когато станат грозни. Всякога, когато на човека не му дадат това, което иска, веднага се изменя неговото лице. Аз бих считал едно дете морално, когато го оставиш да бръкне най-последно в кошницата и да му дадеш най-малката ябълка и туй дете да е много благодарно. И Бог сега употребява този метод за праведните.
Когато човек живее нечисто и за Бога живее, той не говори истината. Той или няма вкус за хубавото и красивото, или няма подтик за кого да живее, затова не се облича. Онази мома за кого се облича? - За момците. Или рабо­тиш - все за някого трябва да работиш. Когато изгубиш вътрешния стимул, у тебе се заражда желание да ходиш тъй неглиже.
Когато дойдем до Божествения свят, ще настане едно трансформиране на тия наши състояния. Тогава ще дойде тази, истинската наука. Сега туй състоя­ние вие не можете да добиете с молитва. Някой път ний дотягаме на Бога със своите молитви, със своето искане. Нашето прошение не стига до Бога, някое възвишено същество ще ти услужи и казва: „Това аз мога да направя, не без­покой Господа за такива дребни работи!" За да познаеш дали твоята молитва е чута, Бог ще те тури в Сахара, да видиш дали след като се помолиш, ще дойде самунчето. А другото (ако ти е била чута молитвата), то са те слушали хората, има ангели, светии, когато се молиш, те изпълняват каквото ти просиш. Божиях Промисъл върви в друго направление. В Писанието се казва: „Потърсете Ме в ден скръбен!" Ти ще потърсиш Бога, когато се изчерпят всичките възможности, които са в обществото, и всичките възможности, които са в твоя живот-тогава ще потърсиш Бога. И Той знае вече твоята нужда, то е един закон. Но докато ти можеш да си помогнеш сам, или докато братята могат да ти помогнат, или баща ти, майка ти и всички други, ти няма да викаш Господа.
Та, трябва вий, учениците, да направите едно пресяване на всички ваши възгледи, едно филтриране трябва сега. Де се проявява Господ. Божията работа седи в онзи, непроявения свят, в безсмъртието. Бог казва: „Аз не благоволявам в смъртта на грешника." Пресяване трябва на тия вътрешни възгледи. Мнозина нямат ясна представа за духовния живот. За да се разбере духовният живот,, се изисква цял живот.

*

Мила Елено,
Получих писмото ти и веднага ти отговарям и ти изпращам резюме, което е направено от Савка. Вчера имахме женско събрание нашата група, в която участвува и сестра Керемидчиева, която беше донела това резюме да го четем и още там го поисках от сестрата да го препиша, което и направих. И тука, както и навсякъде, беше много студено, даже Черно море беше замръзнало, прекарахме големи студове, ами ония пък, които си нямат дърва и кюмюр, как ли са прекарали? Аз боледувах от зъби, две среди и две недели не можах да
отида на беседи. Сега е трета неделя, откак Учителят държи беседи и в неделя. Засега сме добре вкъщи със здравето, пък другото, право казваш, Господ да ми дава широко сърце. 1700 лева ще дам за лекуване на зъбите ми, но ще гледам да дам на Жорж за твоя сметка. Имахме писмо от Иван Бинов, пише ни, че зет ми Христо Гешото се поминал на 11 януарий. Бог да го прости! Лека му пръст!

Друго няма що да ти пиша, освен да ти изпратя нашите поздрави.

Твоя Ол. Янкова

София, 15. И. 1929 г.

Лекцията е отпечатана в томчето „Смени в природата", изд. 1938 г., със заглавие: Силни и слаби желания". (Бел. М.И.)
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...