Jump to content

6. Братска учителска среща, състояла се на 13 и 14 август 1945 г. на Изгрева


Recommended Posts

6. Братска учителска среща, състояла се

на 13 и 14 август 1945 г. на Изгрева

Тук ви изпращаме основните мисли, изказани на тая братска среща.
Изтъкна се голямото педагогическо значение на посещението на родите­лите от учителите, работа чрез музика и практикуване на дълбокото дишане. Препоръчва се уважение на децата и да се посяват семената на положителното в тях. Препоръчва се възпитание чрез пример.
За изкореняване на кражбите в училището, приведе един брат един свой опит. Поставили кутия на видно място с надпис: „Тук се поставят изгубени вещи." И за малко време кутията се напълнила с изгубени вещи и кражбите престанали.
Изказа се желание да се образуват овощни, цветни и зеленчукови градини в училищния двор или вън от него, с възпитателна цел.
Препоръчва се да се създаде методика на Паневритмията. Изтъкна се нуждата да се снеме музиката на Паневритмията на плочи, които да се изпол­зуват в училищата.
Въпреки нажежената политическа атмосфера в училището и обществото, с голяма тактичност и смелост да се провежда новото в училищната практика.
Някои учители изтъкнаха важни свои педагогически опитности: В учебните предмети, дето му е мястото, подчертано се изнасяли идеите на новото учение. Те са започвали в гимназията с песен, основали домашна библиотека за учени­ците с литература, съдържаща новите идеи: между книгите - беседи от Учителя и окултна литература.
Подобни книги се разпространявали между учениците, колегите и общест­вото. Използували са хиромантията, френологията и физиогномията за запозна­ване с характера и способностите на учениците, по такъв начин са влизали в по-тясна връзка с учениците, за да им говорят за новото.
Един брат-учител е използувал и радиестезията за същата цел. Той през свободните учебни часове е искал от всеки клас да му зададат писмено и ано­нимно въпроси, които ги интересуват, на които отговарял изчерпателно. Тези часове били най-интересните и най-възторжените, в които учениците са получа­вали храна, от която се нуждаели.
При разговори на братя и сестри-учители с Учителя, последният е изказал следните педагогически идеи, които се изнесоха в братската учителска среща:
Запитали Учителя дали е време да заработим за новото, като учители. Той отговорил: „Време е и не е време. Който е разбрал новото и е проникнат от него и го живее, за него е време. А който не го е разбрал и не живее в него, за него не е време."
Учителят е казал още в подобни разговори: „Научете да се хранят правил­но децата, защото правилното физическо хранене помага и за духовното хране­не. Да научим децата да служат на другите - с това ще се научат да служат и на Бога. Природата е творение на Бога. Ако запознаете децата със земята, огъня, въздуха, водата, светлината и с техните проявления, вие сте се добрали до най-съществения метод за работа."
Една сестра изтъкна, че вместо молитва и кръстене, практикувала едно­минутно мълчание. Друга учителка е правила с децата тайна молитва, за да благодарят за слънцето, въздуха и пр. Това било съветът на Учителя към нея. Той й казал, че досегашната молитва била механическа. Учителят й казал още, вместо молитва да се произнасят с движение думите: „Да мислим добре, да чувствуваме добре и да работим добре."
Един учител препоръча вместо молитва да се произнася възпитателен лозунг в песен. Друг препоръча вместо молитва да се произнася подходящо мото.
Изнесе се и следната идея на Учителя: Да се молим за учениците, които ние възпитаваме.
Върху подобни и други педагогически въпроси се препоръча специалната педагогическа беседа на Учителя, в тома „Да възлюбим" (Вторият младежки събор, 1924 година).
Изтъкна се още идеята на Учителя да се използува законът на съответст­вието (аналогията), за да се представи на децата отвлеченото [чрез] нагледното.
Беше предвидено братската учителска среща да мине с едно събрание, но големият интерес и ентусиазъм наложиха тя да се продължи в три събрания.
Възторгът на учителите - братя и сестри, бе особено голям, също и готов­ността на всички за творческа работа за новото бе изненадващо силна.
В края се изтъкнаха някои важни мисли, казани от Учителя в беседата, държана на 1 .IX.1942 год., на братската учителска среща. Трябва да се започне с фактите: с реките, изворите, електричеството и прочие. Преди изучаване на фактите не можем да говорим теоретически. Докато човек се занимава с чужди мисли, той е в автомобила, автомобилът го движи; когато човек започне да се занимава със своите мисли, той е извън автомобила, сам се движи. Трябва да излезе из автомобила навън.
Вие трябва да опитате новата култура. Всяка духовна храна, която се дава на децата, трябва да съдържа светлина, топлина и сила. Помнете едно: вие като учители всякога ще предадете на учениците си едновременно вашите добродетели и вашите недъзи; това ще стане, без вие да знаете.
Не може да предадеш на хората това, което нямаш.
Да кажем, че в едно отделение или клас не седят мирно. Какво да се прави? - Учителят да вземе няколко акорди и целият клас ще се хармонизира. Учителят много лесно може да научи децата да станат проводници на доброто. Най-първо, той трябва да ги обикне. Децата познават кой ги обича. Да не усетят децата, че ти можеш да излъжеш пред тях. Учителят ще се учи от децата и децата ще се учат от него.
Новото, което децата носят, е за Учителя. А това, което Учителят носи, е за децата.
„Научете се да присаждате тръни и да обработвате плодни дървета."
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...