Jump to content

13. VI. 1922 г., София, Събрание VI. Лекция V. от Учителя


Recommended Posts

13. VI. 1922 г., София

Събрание VI.

Лекция V. от Учителя

Тайна молитва.

Характерни черти

Когато ви се задава някоя тема, ще опишете нейните черти, които изпък­ват очебиющите черти. Сега, кои са най-характерните черти на вятъра? Първо - движение. Второ-това, каквото той извършва, туй, което всички забелязваме? - Прохлада. Трето - разнася семената, улеснява дишането на растенията. По­сле? - Вятърът улеснява пречистването на атмосферата, образува дъждовете, пренася влагата. След туй - руши скалите, почвата. (Обаждат се: - Изменя земя­та.) Това не е съществено, това изисква дълъг период време, за да се докаже.
Сега ще ви дам една тема за разликата между характерните черти на добрия и лошия човек. Ще опишете най-характерните черти на добрия и лошия човек, които изпъкват най-лично. Например по какво се отличава един добър човек. Първото качество е, че добрият човек ще те нахрани, като отидеш у дома му, а лошият ще те набие, той ще ти покаже пътя веднага. (Обаждат се: отличителната черта надобрия човек е, че той бил филантроп.) Това са отвлече­ни качества. Така ще се научите да мислите правилно. По тоз начин ще въздейсвувате на вашия ум. Можеш ли да опишеш един вълк, че той е благороден? Можеш ли - овца, че тя е свирепа?
Сега, темите последователно ще ви се задават. Ако аз не присъствувам през цялото лято, ще ви се задават пак теми. Не пишете много! Много запишете, но го задръжте за себе си. Хамбарят ви трябва да бъде пълен. Трябва да бъдете предвидливи. Който дойде, не трябва да му дадете всичкото жито, а по една крина. Представете си, че сте един сказчик. У вас ще има желание каквото знаете, да го кажете на един път. Ами ако желаеш да държиш втора беседа, какво ще говориш? Ами трета, четвърта, пета - какво ще говориш? Затуй ще разпределите материала си хубаво. Хубаво е да се спирате, но важно е да спестявате времето в много отношения. После, да се направи една тема за една седмица, то е доста трудна работа. За вятъра ви трябва най-малко един месец, за да направите една хубава тема. Добрият проповедник прави проповед за една седмица, а лошият всеки ден ги прави. Трябва да знаете, че една хубава мисъл, която сега ви изпъква, не се явява от един път и затуй на вас ви трябва дълго време да мислите, че да почнат тия мисли да прииждат. Тогава, ще ви наведа до следната мисъл: от всяка (тема) да изваждате поука (една мисъл) за вас. Вятърът за какво служи. След като направите темата си, искам всеки от вас обязателно да си вземе едно тефтерче. Ще отбелязвате в туй тефтерче: какво прави вятърът, какви добродетели има, неговите добродетели вие имате ли ги. После - какво прави изворът, съответно на него вие правите ли тези работи. А като почнете тъй да мислите и като си задавате тез въпроси, ще се възпитавате. Ще се попитате: „Разхладявам ли аз, както изворът - цветята? Духам ли аз като вятъра, нося ли дъжд за растенията? Подобрявам ли кръвооб­ращението?" Така ще извадите по 3-4 поуки за вас - за себе си, вие какво трябва да направите. За да сте извор, трябва вода. Изваждайте поука от темите си. Вие продължавате ли с вашите упражнения? (- Остава още една седмица.)
Втората тема: „Ползата от цветята". Сега ще правите едно упражнение. Малко упражнение ще ви дам, ще го правите по две седмици за четири седмици. Ще ги правите сутрин и вечер. Ще затворите дясната ноздра и през лявата ще вдишвате, като броите ритмически до 4. След туй ще спрете, ще затворите лявата и ще броите до 8, като издишвате; по 6 пъти ще го направите. Едно вдишване и едно издишване ще го смятате за един път. През втората седмица ще бъде по 7. Вечерно време ще започнете през дясната ноздра.
Сега - за събирането. Можете да се събирате тук. После, за тази ваканция, за цялата, си прочетете „Камо грядеши?" [1] и всеки от вас ще си отбележи най- важните мисли. Най-съществените мисли от романа. Сега, следния вторник, ако съм тук, пак може да ви държа беседа; ако не, вие ще се съберете, ще четете описанието за разликата между „Характерните черти надобрия и лошия човек" и ще си направите извадки. Може да четете лекциите. Всички ще си ги вземете, ще си ги препишете, защото туй, което минава през ръката ви, то ще ви ползува, туй, което е напечатано, то не е полезно. Ученикът, който иска да се учи, той трябва да ги препише и да ги има като свещени, а обикновените работи могат да се печатат. Ще пишете в тетрадките си чисто, защото трябва да се стремите да развиете всички добри качества в себе си.
Сега, от беседите ако искате да четете, може да прочетете следните: „Жит­ното зърно", „Талантите", „Мир вам", „Необходимостта да познаваме Бога", „Страхът", „Колко по-горе стои човек от овца". Колко станаха? (- Шест.) Според времето, може да прочетете повече.
Тайна молитва.
На вас ще ви дам една малка задача за една седмица: Сутрин ще станете и ще изчистите обущата на всички. Колкото обуща има, ще ги почистите хубаво през цялата седмица. Ако на обущата не трябва да има кал, колко повече - на сърцето. Забележете си хубаво - ще произнасяте: „Тъй, както аз почиствам тези обуща, така живата Божествена Истина да очисти моето сърце."
[1] „Камо грядеши?" - роман от полския писател Хенрих Сенкевич, издаван на български и под заглавие „Quo vadis?". (Бел. М.И.)
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...