Jump to content

ЗДРАВЕ И СИЛА НА ХАРАКТЕРА


Recommended Posts

ЗДРАВЕ И СИЛА НА ХАРАКТЕРА

Известно е, че личностите със слаб характер са склонни да избягват трудностите, с които се сблъскват в своето ежедневие. Те винаги намират добра причина, за да не правят усилия, а в крайни случаи и въобще да не работят. Според Учителя те не трябва да търсят оправдание за леността си, а незабавно да приемат работата като съществена част на ежедневието. Отлагането на каквато и да е работа за по-късно има за резултат отслабване на психическите сили. Учителя казва:
„ Силните натури в света се показват, когато има най-много грехове, когато условията са неблагоприятни. Ако ти най-силната буря не може да издържиш, то и най-силната топлина не ще може да издържиш. Тия две неща са равносилни."
За да устояваме на трудностите, необходимо е да развием редица качества. На първо място трябва да се избавим от нашите физически слабости и недъзи. По повод на това Учителя казва:
„Би трябвало всички ние да бъдем здрави. Тези болести не ни препоръчват много. Пред Бога скрито-покрито няма, лицеприятие няма. И тъй никакво съмнение, никакво подозрение и никакво докачение. Сполучите ли в това, ще дойде онази светлина, която очаквате. Човек, който не е спокоен, който се дразни и е недоволен от себе си, не е силен. Силният човек не се дразни, слабият се дразни. Опитът показва дали трябва да се съмнявам или не. Докачението е един опасен недъг. Дълго време ще трябва да се борите с него. Стремежите на човека са безконечни; човешкият дух може да го задоволи само вечността. Тук, на земята, човек не може да се задоволи."
Колебанието, съмнението, слабата реализация в интелектуалния, сантименталния и материалния план на живота, пораждат психологически комплекси за малоценност, които впоследствие сами се подхранват и засилват. Слабохарактерният човек е предразположен да развие комплекс за малоценност. Той се проявява като капризен, често е депресивен и нелогичен в своето поведение. Пътищата, по които се стига до такава психологическа неуравновесеност, са много, както са много и слабостите, наследени от нашето минало. В духовната школа трябва постепенно да се освободим от тези слабости. Учителя казва:
„Верно е, че човек наследява добри и лоши черти от своите деди и прадеди, но той носи и свои собствени добри и лоши черти от своето минало. Обаче с усилената деятелност на своя дух, той ще може да развие добрите черти и да се освободи от лошите. Това, което човек проявява в живота си, без да го е опитал, той го е наследил; това, което е опитал в своя живот, то е негово вече и за него той има опитност. Мъдрият човек е опитал и проверил всичко това, което той знае. Например той знае какво е положението на неговия ум, на неговото сърце и на неговата воля. Когато човек се поддава на своите наследени черти, той се води от настроения, от моментни разположения. Такъв човек се гневи, сърди и той всякога иска нещата да стават тъй, както той ги желае."
Всеки човек, който е предразположен към психическо заболяване, няма ясна цел в живота си. Той не е мотивиран нито да работи, нито да се бори за реализирането на една благородна идея извън неговите лични интереси и желания. Вследствие на това той изпада в противоречия и непрекъснато се колебае в решенията си. Неуспехи и разочарования го преследват много често. Когато не може повече да упражнява волята си и да се реализира в социален аспект, този човек се озовава пред една дилема: да признае слабостите си и да направи всичко, на което е способен, за да ги отстрани или да търси причината на своите слабости вън от себе си, в несправедливостта и несъвършенството на живота. Човекът с добър и силен характер, онзи, който обича истината и я прилага в действията си, не търси оправдание за своите слабости. Вдъхновение и опора той намира в любовта, вярата и надеждата, които според Учителя ни дават сили да живеем и да преодоляваме трудностите и изпитанията. Ако загубите любовта, казва Учителя, дръжте се за вярата и тя ще ви помогне, а ако загубите вярата, то надеждата е, която ще ви подкрепи и окуражи.
Ако търсите истината и сте поели във вярната посока, следвайки своя висок идеал, Божието Слово ще бъде светлината, която ще ви ръководи и ще ви изведе при истината. В лекцията „Не го приеха" четем:
„Христос казва: „Глава на словото е истината." Значи истината е начало на нещата. Тя определя посоката, към която ние се движим. За да добие вътрешен смисъл, животът трябва да има известна насока. С други думи казано, за да се осмисли животът, всеки човек трябва да има известна идея в себе си. Тази идея не трябва да бъде близка. Днес всички хора говорят, че идеите трябва да бъдат близки и лесно достъпни. Ние знаем обратното: идеите, които движат човека напред, не трябва да бъдат нито материални, нито близки, нито лесно постижими. Далечните, мъчно постижимите идеи са красиви. Защо? Колкото е по-далеч идеалът на човека и колкото е по-мъчно постижим, толкова и неговите усилия и неговият стремеж ще бъдат по-големи. Този човек знае, че има да постига нещо. Каква красота има в постигането на неща, които седят на разстояние само десет крачки от човека? Материалистите казват: „Ние искаме да постигнем близките идеали."
Ако човек търси причината за своите трудности и неуспехи вън от себе си, в несъвършенството и несправедливостта на живота, той развива и задълбочава в себе си комплекса за малоценност. Влизането в този път на слабостите е опасно за ученика на духовната школа. Неговата ориентация е резултат на подхлъзване по наклонената плоскост. Тя го поставя под силното влияние на илюзиите, той се отдалечава от истината и губи свободата си.
Състоянието на психологическа неуравновесеност се характеризира с някои симптоми. На първо място това е тенденцията да се прикрие и оправдае слабостта, която подхранва психологическия комплекс; който несъзнателно се страхува от истината, той не иска да я види и я избягва. В такъв случай човек крие истината не само от близките си, но в желанието си да я забрави, крие я и от себе си. Той я занемарява и осъжда на забвение в складовете на неосъзнатото.
Със своите неумолими, но абсолютно справедливи закони, често природата ни показва абсурдността на човешкото упорство. Децата, които приемат без предубеждения истината, спират вниманието си върху забавното в абсурдните ситуации. Когато някое дете, увлечено в игрите си, се опитва да задържи под водата изпълнен с въздух балон, противно на неговото желание, неочаквано той изскача на повърхността. При най-малкото отклоняване на вниманието, балонът може да се изплъзне от ръцете на детето и да се озове моментално на повърхността. Като вярва, че заедно с ръцете му и балонът ще потъне, то продължава своята игра. Затова неочакваната поява на балона го стряска, то побягва или изоставя играта си. В този пример балонът символизира истината. Ако не я потискаме, ако не я задържаме със силата на сляпото отрицание в подсъзнанието си, истината ще излезе наяве, т. е. от неосъзнатото ще извърви своя цикъл на преображение и ще изгрее в съзнанието. Човек трябва да види красотата на истината, да я приеме с любов и да я приложи в живота си. За да успее в тази вътрешна борба на пречистване и успешно да отхвърли робуването на своите слабости, човек трябва да осъзнае своето психическо състояние и сам, по свой път, да признае истината за своята житейска драма. Този процес може да се благоприятства от една атмосфера на приятелство, на любов и внимание от страна на хора, които имат положителна мисъл и морална сила. Тогава в съзнанието на човека, който се се пробужда от своя терапевтичен сън, започват да се проявяват нови сили и нови възможности. Поради това Учителя казва:
„Истината ще ви направи свободни!"
В неговото слово тези думи са още по-силни, защото той обича Истината като основен Божествен принцип и закон и строго осъжда лъжата. Той казва:
„Когато човек изгуби своята гордост, се отчайва. Вие ще спестите вашата гордост. И като ви бият, пак ще стоите горди. Човек трябва да бъде спокоен като вечната скала, в която морските вълни се разбиват. Горд това значи да не се поколебаеш, да не се подкупваш от никаква съблазън; да останеш верен на Бога в любовта си, верен към Истината. Човек, който не може да умре за Божията Любов, за Божията Мъдрост и за Божията Истина, не знам къде седи неговото величие. Който издържи смело всички изпитания, неговите по-големи братя го поздравяват и му казват: „Не бой се, ние ще превърнем тия плесници на благословения. Те са само по лицето ти, твоята душа не е засегната." Божествените плесници са хубави! Ако Господ някога ни прати Своето благословеше, да не Го подозираме. Най-мъчното нещо в света е да изтърпим всички изпитания без докачение."
За да се всели истината в човека, той трябва да бъде силен. Слабият духом не може да я понесе, той се страхува от нея и не желае нито да я да види нито да я чуе. Когато Христос е донесъл благата Божия вест, за да я извести на всички, той е знаел, че малцина ще чуят гласа му и ще го последват и казва:
„Аз затова се родих и затова дойдох на този свят, за да свидетелствувам Истината. Всеки, който е от Истината, слуша гласа ми." (Йоана 18:37)
Идва епохата, в която учението на Христос ще бъде разбрано и приложено в неговата пълнота. В своето учение Учителя дава методите, посредством които ние можем да подобрим вътрешната, Божествената страна на нашия живот и да дадем простор на нашия интелект, на нашето сърце и нашата воля. Той казва:
„Всяка истина може да я проверите, аз не я измислям от себе си. Приложете я, вие ще се ползувате от нея. И който да ви донесе истината като факт, от който и да е дошла, винаги има една и съща стойност."
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...