Jump to content

ЦЕЛ И ПОСОКА НА ДВИЖЕНИЕТО


Recommended Posts

ЦЕЛ И ПОСОКА НА ДВИЖЕНИЕТО

„Ученикът трябва да бъде много прозорлив и внимателен. Има низши духове, които устройват „случайни засади", и ученикът може да си напакости."

Учителя

В лекцията „Окултната музика в живота", изнесена през 1923 г., Учителя казва: „Опасността за окултните ученици седи в това, че те, като развиват своята чувствителност, пропорционално на това се увеличават и страданията им в света. Едно време, казва, аз бях щастлив, а сега вместо да съм
г
по-радостен страдам повече. Не, ти сега си по-щастлив, повече радости имаш."
Наистина чувствителните хора страдат повече. Всички гениални хора имат изострена чувствителност. Като струните на Еоловата арфа душата на гения откликва и на най-лекия полъх на вятъра. Красотата на природата го вдъхновява, но той може също да бъде шокиран и да изживее кризисно състояние, ако при някои обстоятелства не може да избегне влиянието на неестетичните картини в живота. Чувствителността на душата, когато разумът е буден, прави човека възприемчив към послания от по-високите сфери на духовността.
В
„Свещените думи на Учителя"
(1938) можем да прочетем:
„Езерните води затрептяват от най-нежния зефир. Ученикът трябва да стане по-чувствителен, за да възприема нежните вълни, които идат отгоре."
Всекидневната духовна практика в школата на Всемирното Бяло братство с прилагане на придобитите знания в живота заздравяват и укрепват съзнанието на ученика, което според Учителя трябва да бъде непоклатимо, да не се огъва под натиска на чужди влияния.
Що се отнася до възможностите ученикът да засили своята устойчивост в трудности и изпитания, пак от
„Свещените думи на Учителя"
(1938) научаваме:
„Ученикът бива поставен на силни преживявания, за да се кали в издържливост и будност на съзнанието.
Живот без силни преживявания е живот на спящи души."
Неовладяната чувствителност е отворена врата за опасните външни влияния, докато концентрацията на мисълта чрез интензивна умствена дейност, е в състояние да създаде необходимите условия на вътрешен мир и хармония. Много ученици са се провалили в своя път поради липса на концентрация, като разпиляват силите си извън целта и идеала на своя живот.
„ Ученикът трябва да бъде буден, когато е в света. Там ще бъде прекаран през местности с цветя. Той трябва само да мине оттам, без да се спира. Спре ли се, ще се упои от ароматите им ще заспи и там ще остане.
Ето защо неговото съзнание трябва да е винаги будно, съсредоточено към своята цел и да е във връзка с Учителя."
„ Ученикът трябва да владее мислите си и със своята мисъл да служи на Истината. Затова необходимо е за него да се съсредоточава в себе си.
Може да мисли за животворната светлина, за нейната седмоцветна красива дреха, с която е облечена, и за музикалния й говор. Това е великата хармония в света. Може да мисли и за животворното Божие слънце, към което всичко се стреми. Така се нагласява човешкото съзнание."
„Да се концентрира това е нещо естествено за ученика. Когато в съзнанието му влезнат два или няколко обекта от материалния и духовния свят и се преплетат, той се разсейва. Това той не трябва да допуска. Ученикът трябва да се концентрира само в тая посока, в която седи духовното напредване на всички души и на своята, над всички лични амбиции."
В духовния свят ученикът може да изпита опасностите, които среща алпинистът, когато трябва да мине по тясно било, покрито със заледен сняг. Раздвояването на съзнанието му в подобни случаи може да стане причина за погрешна стъпка и падане с фатални последствия. Една неасоциирана мисъл може да причини отклоняване на вниманието ни от събитията, които протичат в момента. Като ни отвлича от реалността, тя причинява дезориентация, изтласква мобилизиращата идея за целенасоченост на нашите волеви действия от съзнанието в сферата не неосъзнатото. С това ни препятства да се придвижваме по тесния път на заледеното било.
Учителят, когато приеме нов ученик в школата, като духовен баща взема пред Бога голямата отговорност да го ръководи в духовния път. Това е възможно само при условие, че ученикът сам и по свободна воля се посвещава на духовното поприще и търси ръководството на своя Учител. Тогава Учителят знае, че ученикът ще се посвети на Божествените науки, с вяра ще го следва и по законите на вътрешната свобода ще прилага получените знания за духовното си повдигане. Учителят избира учениците си, приема ги по вътрешен път и работи с тях в по-високите нива на духовния университет. Така следването в духовния университет има и по-далечни космически измерения. Който е допуснат в тези аудитории има едно мистическо чувство, интуитивно схващане за онази духовна реалност, в която Учителят живее, като проводник на Божесвена сила и знание. Това е особено състояние на радост, на любов и преданост, за което Учителя казва:
„Учителят никога няма да остави ученика да се спре. Ученикът чувствува подкрепата, която иде от Учителя, от цялото небе. Това го изпълва всеки момент с благодарност и благоговение."
Учителят на Божествената школа вижда ясно в бъдещето и затова, ръководен от безграничната Любов, никога не изоставя учениците си в пътя, по който ги е повел. Той ги покровителства, но винаги е по-строг към най-способните. Въпреки това, когато по различни поводи един ученик избере друг път, отклони се от учението на Учителя си и загуби вътрешната си връзката с него, поради този факт учението му се прекратява. В този случай ученикът сам излиза от школата на Учителя, поради липсата на търпение и желанието по-бързо да се сдобие с големи резултата, която възможност той вижда в други учения. Когато неориентираният младеж все още не е намерил онази философия, която отваря добра перспектива пред него и осмисля неговото призвание, търсенето в една или друга посока е нормално явление, но ако вече се е ангажирал в едно духовно учение, резултатът от промяната на духовната практика са съвършено различни. Няма по-опасно раздвояване в съзнанието на ученика от това, което е резултат на увлечението му да следва двама или повече учители едновременно. За да илюстрираме рисковете, които поражда този погрешен ход с благовидни намерения, трябва да си представим абсурдността и трудностите, с които неизбежно е свързано пътуването на един турист едновременно в два автомобила. Ако те се движат с различна скорост, ако минават през различни местности и се придвижват към различни цели, то не само смелият експериментатор в духовните сфери, но и другите пътници, с които той е свързан, са изложени на много опасности. По различни поводи Учителя ни предупреждава за последиците от липсата на последователност в поведението, произтичащи от несъвършена концентрация и несигурност в посоката на движение. За да възлезе към високите върхове на познанието, ученикът трябва да въплъщава основните християнски добродетели, което разбираме от следните думи на Учителя:
„ Ученикът има любов към Учителя си. Тогава той има условия да възприеме онова, което Учителят му дава.
Ученикът обича Учителя."
„Веднаж Учителят слязъл при ученика, ученикът отива при Него.
Послушанието и Любовта приближават ученика при Учителя."
„Когато съзнанието на ученика се пробуди за истинските връзки с Учителя, тогава той добива чистотата, която става живот за него.
В тоя живот той се учи, расте и постига своето съвършенство."
„Само жадният ще намери извора в планината.
Само жадният отива при извора.
Само ученикът ще намери в живота си Учителя.
Само ученикът ще остане при Учителя."
„Невъзможно е посвещение без Учител! Необходим е Учител за ученика. Той е, който ще му даде едно право направление в живота, тук на земята, и горе в невидимия мир.
Само този може да разкрие Пътя, който е минал по него и го познава във всичките му подробности"
„На някой човек е отредено да ти помогне. Ти трябва да вървиш по онзи път, дето е този човек. И не може да ти се помогне, ако не вярваш. Какво значи да вярваш? Да вървиш по един път, дето е скрито щастието ти."
„Да служиш на двама учители означава да се намериш в едно състояние на раздвояване. Всички противоречия на живота произтичат от едно раздвояване на ума и сърцето."
Всяко едно отклонение на вниманието, какъвто и да е неговият характер, се регистрира в съзнанието и променя неговото състояние. Има и промени в състоянието на съзнанието, които са ръководени от идеята за постигането на определена цел. В този случай човек държи една основна мисъл в съзнанието си, мисъл, която е породена от основна идея. Това са промени, които протичат при растежа на правата мисъл.
„Правата мисъл
казва Учителя -
води човека към определения за него път. Под понятието „определен път" някои разбират прав път без никакви отклонения. Други пък разбират специфичния път за всеки човек. Тъй щото и да се отклонява човек от пътя си, това не значи, че той влиза в чужд път. За пример от планината слиза поток с определена посока; обаче той среща на пътя си препятствия, ограничения, които го отклоняват наляво или надясно, без да измени правата посока на своето движение.
Ако потокът измени правата посока на своето движение в своето съзнание, тогава казваме, че той се е отклонил от пътя си. Не измени ли посоката на движението в съзнанието си, той не е направил никакво отклонение от пътя си. Същият закон се отнася и до човешките мисли и чувства. Ако в реализиране на една своя идея човек се отклонява в една или в друга посока, а в съзнанието си държи права посока, казваме, че той не се е отклонил от пътя си. Докато живее във физическия свят, човек неизбежно ще среща препятствия, които ще го отклоняват. Тук срещне долина, там някаква пропаст, другаде хубава градина с благоуханни цветя и плодни дървета. Вниманието му непременно ще се отклони. Той може да се отбие тук и там, но ако съзнанието му е будно, ще следва правия път, който разумната природа му е определила. Човек може да странствува, но никога да не се откъсва от целта на своя живот, която представя център, около който се движи."
Правата мисъл на ученика и умението му да държи съзнанието си будно са добро средство за защита на ученика. Те му помагат да не изгуби посоката на своя живот сред криволиците и препятствията на ежедневието, пазят го от внушенията на онези духове, които поради лични слабости и амбиции, а понякога дори и само за да се забавляват, му устройват засади в опитите си да го измамят, да го отклонят от пътя му и да го използват.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...