Jump to content

МОДЕРНИ ВЛИЯНИЯ


Recommended Posts

МОДЕРНИ ВЛИЯНИЯ

От голямо значение за мислещия човек днес е да си изгради позиция и поведение спрямо импактните влияния и внушения на модерния техношаманизъм. Шаманът на модерния свят е излязъл отдавна от джунглата на предразсъдъците. За да се подложите на влиянията му и видите чудесата, на които той е способен, не е необходимо да пътувате хиляди километри и да го търсите сред дивите племена на Африка, в Амазония или из степите на Монголия. Той е винаги пред вас, защото, като всеки човек с интелектуални интереси, и вие си имате телевизор. По този начин вие ставате обект на експерименти, а и самият вие можете да правите наблюдения върху себе си. За шамана не представлява никаква трудност да въздейства върху сивото вещество на мозъка ви и да предизвика редица промени в организма ви, изложен часове наред на облъчване с изключително ниска и груба фреквенкция. Излъчванията на техношамана идват до вас посредством телевизора, който сте инсталирали в дома си. Те са лоши проводници на живота, поради което, ако се излагате прекомерно на тяхното въздействие, с положителност ще загубите редица от качествата, с които природата ви е дарила, за да еволюирате като мислещ човек. Ако се наблюдавате внимателно и схванете добре вашето състояние преди един сеанс пред телевизора и го сравните със състоянието ви веднага след този сеанс, бихте могли да констатирате и отчасти да контролирате процеса на отчуждаването ви от природата. Така ще разберете, че нещо чуждо на вашата същност бавно, но прогресивно се настанява във вас, създава безредие и руши свещената връзка с природата. Ще осъзнаете промени на всички нива, но най-вече в качеството на мисълта, в нейния капацитет и асоциативна способност. Добрата и ефикасна мисъл асоциира много бързо едно явление, образ, понятие или звук с други елементи на мисловния процес и по този начин тя придобива дълбочина и проникновение в същността на явленията. Когато тази лекота, флуидността и игривостта на мисълта започнат да се губят, когато брилянтната чистота на словесния израз потъмнява и чезне, това е симптом на заболяване, на механични влияния върху мисълта. Не трябва да се забравя, че способността да се мисли мащабно и задълбочено е резултат на комплекс от най-деликатни процеси, на един финес и фреквенкции от най-високо ниво. Ленивият ум, който се дължи на ниско ниво на трептенията в човешката аура, е ограничен и лесно се поддава на чужди влияния, докато живият, виталният ум достига най-високите върхове на мисловността. Извисената и благородна мисъл въздействува както музиката, има нейната очистителна, освобождаваща и хармонизираща творческа сила. Музиката благоприятствува работата на мисълта. Тя е едно от основните средства за духовно тониране и укрепване. Ето какво казва Учителя по този въпрос:
„Музиката има свойството да разтопява. Наскоро трима германски учени са правили опити с музиката с две цигулки и едно пиано и са съборили стълбата на една постройка. Като се събаряла стълбата, даже един от тях пострадал. Монотонните звукове събарят. Музиката не само събаря, но и гради. И ако не знаете как да пеете, не можете да имате резултат. Вие пеете монотонно и имате противоположни резултати. Ако знаете как да пеете, тя гради. Това е тайна. И във всички школи на посвещение има тайни."
Известно е, че всяка епоха и култура пораждат специфична музика. Духовната култура на индусите и на почти целия ориент е създала музика с емоционално звучене и тоналност, която в своите извиващи се до болка мотиви изразява мистичност и унесеност в дълбоко емоционално преживяване. Тремолите и вибратите, с които някои цигулари прекаляват, когато искат да наситят емоционално изпълнението си, напротив, не се препоръчват от големите цигулкови педагози. Когато разумът има водеща роля в музикалното изпълнение, това се изразява в чисти и прави тонове, в които има повече мисъл, но и добре премерено чувство. Една приятна мелодия дава полет на мисълта, докато натрапващото се присъствие на ударните инструменти, твърде агресивно и материално по своята същност, е в състояние да разруши тънката възприемчивост на съзнанието за най-деликатните послания на природата. Когато стимулира добрите страни в характера на човека, когато го приближава до природата и помага да видим истината за себе си и света, казваме, че музиката има прогресивно функционално въздействие. Културата на цели поколения, а дори и на общества и нации, може да бъде завлечена и разбита от една пагубна музикална вълна. Модата в това изкуство се налага чрез външни и чисто комерсиални средства. Тя е по-опасна от епидемиите през средните векове, когато чумата и холерата са сеели смърт и са обезлюдявали богати и процъфтяващи държави. И напротив, вдъхновената от Божествената любов музика, музиката на Ренесанса, е придружавала разцъфтяването на всички изкуства и е носила благоденствие на народите.
Дълбоко съм убеден, че когато обикновените градски и буржоазни нрави допускат и следват модата, тя стимулира вкуса у някои слоеве на обществото и съживява производството на някои артикули. Но в истинската музика, която трасира най-късия път към Божието царство, място за модата няма. Подражателството не е средство за художествени постижения, а е свидетелство за бездарност.
Човекът с изострена и фина чувствителност не може да слуша модерна музика, както и любителят на лека модерна музика се подлага на мъчения, ако е принуден да изтърпява изпълнението на някоя класическа мелодия. Това не изключва възможността и за едните, и за другите музиката да е необходимост. Проблемът обаче придобива друго измерение, ако го отнесем към чувствителността на двете категории хора и към тяхната податливост на влияния, внушения и манипулации. Едните слушат музика, за да забравят, а другите, любителите на класическата музика, слушат музика, която ги предразполага към размисъл. Поради тази причина първите се поддават много по-лесно на всякакъв род влияния, на колективни внушения и манипулации. Изисканият вкус възприема по оригинален начин посланията на изкуствата, защото при него има дълбочина, широчина и свобода на мисълта.
Ако имате добри приятели, които слушат модерна музика, не ги отхвърляйте и не се отчайвайте в намерението си да им помогнете да възстановят своя вкус и здравия си усет за красота в изкуството. Спомням си за един чувствителен младеж, който страдаше от дихателни затруднения. Ние се сближихме и той често споделяше проблемите си с мен. Онова, което най-силно ме изненада, беше признанието му, че има слабост към всякакъв вид модерна музика. Неговата крайно изострена чувствителност очевидно не му позволяваше добре да асимилара класическата музика. В пълно противоречие със здравия разум той показваше слабост и предпочитание към съвременната модерна музика. Явно бе занемарил вътрешно си разположение към тоналността на природните процеси, поради което и вкусът му към спокойствието и величието на класиката е бил болезнено засегнат. Трудно беше, но се надявах някак да му помогна. Възстановяването на добрия вкус в такива случаи изисква индивидуален подход и голямо постоянство. И при доста по-тежки случаи обаче ежедневният контакт с природата, размислите върху нейната творческа сила и дихателните упражнения имат силен оздравителен ефект.
Младите хора търсят приятелството на други млади. Често те се приобщават към групи, където попадат под влиянието на редица модерни течения. Под претекст, че не трябва да изостават от съвременните тенденции или от интерес към новите и странни явления в живота, те се приобщават към тези групи. Моят познат търсеше приятелство в живота си, но все още не бе намерил онези добри приятели на неговата възраст, от които имаше нужда. Средата, в която се движеше, бе наложила своя вкус и своите настроения, които той несъзнателно бе приел. Аз вярвах, че когато постигне емоционалното си равновесие, неговият природен усет за красота и хармония ще се възстанови.
В една от своите лекции, като засяга този проблем, Учителя споменава свое преживяване, когато при изключителни условия е трябвало да претърпи вредното действие на инволюционна музика, чужда на неговия естетически вкус. След това събитие, въпреки защитните си сили и възможности, месеци наред той е трябвало да се чисти, за да възстанови своята нормална чувствителност и възприемчивост към музиката на високите небесни сфери.
Човекът с развито музикално чувство схваща интуитивно истината. Тя го отнася в един възвишен свят, от където той черпи сили и вдъхновение.
Животните оцеляват благодарение на своя инстинкт, а човекът чрез силата на своята интуиция. Интуицията е проява на благородството в човека, глас, образ и състояние на един съвършен музикален инструмент. Както цигуларят пази ревниво своя инструмент и не го поверява в чужди ръце, т. е. не го излага на нездрави влияния, така и човек трябва да пази свято чистотата на своята емоционална природа, светлината и износеността на мисълта си и да укрепва силата на своя дух. Когато интуицията, свободната мисъл и будното съзнание работят добре и в съгласие, ние имаме необходимите предпоставки да реагираме адекватно на явленията, които протичат около нас. Тогава страхът и внушенията ще отстъпят пред силното присъствие на духа и на вътрешния мир, които ученикът на духовната школа трябва свято да пази.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...