Jump to content

РАЗВИТИЕ И ВЗАИМООТНОШЕНИЯ


Recommended Posts

РАЗВИТИЕ И ВЗАИМООТНОШЕНИЯ

Два начина има за изправяне на човека - законът и Любовта.

“Контрасти в живота”, стр. 130; 113

Законът не е да бъдем всички еднакво учени; всеки трябва да знае толкова, колкото му е потребно... Не трябва да мислим за бъдещето, а да използваме всички блага, които ни дава днешният ден, за Добро; той ни носи всички бъдещи блага. Законът е такъв, че БОГ, Който е дал условия за този ден, ще ги даде и за другите; няма защо да мислим какво ще стане с нас в бъдеще, а трябва да бъдем спокойни; има известни закони, които регулират отношенията на хората.

“Житното зърно”, стр. 30; 1

Сам човек представя едно предметно учение. Човек в самия себе си трябва да извади законите: Как трябва да живее, как трябва да вярва и как трябва да постъпва.

“Любов и разбиране”, стр. 269; 119

Сега да преминем на противоположностите, които изисква законът за раждането, който е закон за вечното развитие. Чрез този закон, Господ напълно се изявява на нашата душа и чрез него Духът положително работи. Всичките ви въжделения са под закона на раждането; чрез него се проявява и усъвършенства Висшето, Божественото съзнание у човека.

“Рождението”, стр. 28-29; 3

Всяко нещо си има сянката, и по нея ние можем да намерим предмета. Вашите желания в света са една сянка, вашите стремежи – също; вие искате да разберете същността, трябва да вървите по закона: от сърцето нагоре към вашия ум, да мислите за БОГА... Господ ще изгрее в сърдцата и умовете на мнозина, но и за мнозина пък няма да изгрее. Ония, в които Господ изгрее, ще почувстват радост и веселие, а ония, за които няма да изгрее, ще кажат: “За нас животът е нещастие, скръб, страдание”. Те трябва да почакат. Защо? Защото няма у тях условия да изгрее; защото, ако изгрее преждевременно, ще бъде нещастие за тях. По-добре е сега да си починат. Не казвам, че ще умрат – ни най-малко; аз ви цитирам един закон.

“Житното зърно”, стр. 34-35; 1

Когато издигнете ръцете над главата си така, че да се образува еврейската буква шин (ш), това значи, че искате да растете към БОГА; то означава закон за размножаване и изпълване с всички блага.

“Разбиране и прилагане”, стр. 31; 7

“Не съдете, да не бъдете съдени!” В тия думи има дълбок смисъл, и който ги е проумял, се е домогнал до великия закон на човешкото благо.

“Фарисей и митар”, стр. 204; 1

Във вашите животи има слизане и възлизане. По закона на слизането вие се научавате да се намалявате, а по закона на възлизането се учите да се увеличавате.

“Учител и Господ”, стр. 184; 3

Българите често си служат с поговорката: “На прехвалени ягоди с голяма кошница не ходи”. Тази поговорка може да се преведе с други думи: там, дето всички реалности са неизвестни, не мисли, че можеш много да спечелиш. Въз основа на този закон, човек знае, в коя къща могат да го приемат, и в коя не го приемат.

“Неизвестното”, стр. 420; 5

Човек ще бъде дотолкова верен на другите, доколкото е верен на себе си. Който изневерява на себе си, изневерява на ближния си. Това е закон, в който няма изключения.

“В къщи”, стр. 175; 5

Всяко нещо, което започва добре, свършва зле... Така свършват всички, които живеят само на физическия, т.е. на материалния свят.

“Работи на лозето ми”, стр. 194, 195; 6

Под думата прераждане, което мнозина не приемат, аз разбирам закон на еволюция, закон на развитие. Значи човек не се преражда, но се развива, расте.

“Дайте ни от вашето масло”, стр. 50; 95

В пътя на нашето развитие не бива да искаме невъзможното, трябва постоянно да очакваме промяна и изхабяване. Плашите се от смъртта. Но що е смърт? Смъртта е овехтяване, скъсване на нашата дреха. Такъв е законът. Тялото постепенно се изменя.

“Талантите”, стр. 61; 1

Всеки, който се променя и изменя, той е в рамките на плътта, на преходното, а този, който се променя, без да се изменя, той е в рамките на Духа... Когато дойдем, обаче, до онова вътрешно състояние, когато се изменяме вътрешно, тогава изгубваме своята индивидуалност, изгубваме това, което сме спечелили. Това аз наричам закон на падането.

“Светило на тялото”, стр. 91, 92; 3

Когато човекът е слизал на Земята, т.е. когато е попаднал в закона на инволюцията, той се е раздвоил, изгубил е БОГА и започнал да мисли за себе си, че е божество, вследствие на което се е отклонил от правия път, по който първоначално е вървял.

“Три вида служене”, стр. 119; 42

В Стария Завет се казва: “БОГ на горделивите се противи, а на смирените дава благодат”. Под БОГ подразбирам Майката, живата Природа. Как изразява Майката това свое противене? Живата Природа се противи на своите горделиви деца като ги хваща с трите си пръста, дига ги нагоре, после ги хвърля и казва: “Вие познавате ли Ме, знаете ли какво мога да направя с вас, ще се гневите ли? Аз мога от един човек да направя най-малкото, микроскопическо животно!” Вие ще кажете: “Не, човек не може да се върне назад в своята еволюция и да стане животно”. Не е вярно, човек може да се върне в своята еволюция и то по всички правила на този велик закон на Майката.

“Великата майка”, стр. 154-155; 203

Вие сте учили физиология. Кой е правилният пулс на сърцето? Правете наблюдения и забележете при всички ваши разположения колко пъти сърцето удря в минута. Ще започнете с една велика наука. Следете, при ритъма на отклонението, между колко удара варира сърцето; при един отлив и прилив на сърцето какъв ъгъл ще се образува. Този ъгъл ще бъде приблизително равен на 60 градуса – законът на човешката еволюция.

“Любовта”, стр. 8; 8

Човек по закона на еволюцията е излязъл от БОГА, да научи нещо. По закона на еволюцията ще се качи пак, ще покаже, че нещо е научил.

“Духът дава живот”, стр. 99-100; 109

Еволюцията съществува само при чист и свят живот. В грешния живот обаче има само инволюция.

“Дух Господен”, стр. 99; 78

Свастиката е един кръст в движение. Когато мъчнотиите започнат да се движат, то е свастика. Търпението е то. Работата тръгнала малко наред. Копаеш някой кладенец и появи се една капчица, зарадваш се. Ако копаеш кладенец и не се появява капчица, обезсърдчиш се. Но като копаеш и се появи капката, наближаваш водата. Казваш: “Има нещо”. Страданието в света е първата капка на дълбокия кладенец, който човек копае. Страданието показва, че той не се качва към БОГА, той слиза и е разкопал един кладенец. Като излезе водата, започне да мисли, казва: “Ще се удавя в тази вода”, ха нагоре и започва да се върти. Започва по закона на еволюцията да прави своя път нагоре. Следователно, страданието е път за излизане от дълбокия кладенец, който вие сте изкопали. Не мислете, че друг го изкопал, че ви гурнал.

“До мажор и ре мажор”, стр. 282; 138

Кристалите се образуват по пътя, по законите на инволюцията, от голямото към малкото. Те слизат. А пък растенията започват вече обратния процес, от малкото към голямото.

“Божествената справедливост”, стр. 344; 129

Странстването на душата е велика реалност, според която, душата излиза от БОГА, слиза в материята да се учи и отново се връща при БОГА.

“Отец люби Сина”, стр. 132; 87

Вярата е свързана с човешкия ум, с човешкия интелект, а умът е свързан с дишането. И понеже ние се намираме на границата на една нова еволюция в света, направили сме един ъгъл от 180 градуса. Пътят, който сме извървели от деня на излизането ни от Божествената хармония, е път на слизане. Сега ние сме до дъното и започваме другата половина на тоя кръг, предстои да изминем друг ъгъл от 180 градуса. Този е законът на еволюцията, при който ще изучавате нещата отдолу нагоре, а не както сега отгоре надолу.

“Вярата”, стр. 35; 8

Искаме сърдца да се любят, хора, ред и законност във всеки един дом, във всяко училище – това се иска днес в света. Това е законът на еволюцията.

“Стани и опаши се”, стр. 217; 13

Когато слиза от Невидимия свят, ученикът минава през закона на инволюцията, т.е. той инволюира, като навлиза все повече и повече в гъстата материя, дето постепенно губи знанието си и става все по-груб. Като дойде до отделенията, влезе в четвърто отделение, той започва да разбира, че животът на Земята не е такъв, какъвто си го е представял горе, но има в него нещо, което ограничава всички същества. Какъвто е човек в отделенията на Земята, такъв трябва да бъде и в университета на Небето.

“Сам Отец”, стр. 41-42; 76

При закона на инволюцията постоянно сме се смалявали, от нас са вземали нещо, ние сме давали, давали. Когато казват, че трябва да даваш, то е законът на инволюцията, трябва да дадеш нещо, за да се освободиш. Сега се качваме нагоре и ние сме започнали да придобиваме, но не материални неща, разбира се.

“Първото място”, стр. 160-161; 109

Когато се променя една душа, само тогава тя придобива нови качества и се развива. Божественият живот непрекъснато се влива в душата. И в това отношение, еволюцията и инволюцията не са нищо друго, освен вливане и изливане на Божествения Дух в душата.

“Новата Земя”, стр. 156; 48

Докато сте на Земята, вие ще слизате и ще се качвате, ще падате и ще ставате. Това е животът. Само БОГ е извън тези закони. Всичко, което става с човека, е за негово Добро. Той трябва да го използва за самовъзпитанието си.

“Дадено по нещо”, стр. 333-334; 71

Хората живеят и се развиват според закона на еволюцията, който гласи: Човек трябва да започне от най-малките идеи и величини, от най-близките до него предмети и постепенно да отива към по-големите величини, към по-далечните предмети. Само в приложението на този закон могат да се очакват постижения.

“Великата задача на човека”, стр. 196; 55

Еволюцията подразбира движение, а движението е първият потик на живота в известна посока. Втората стъпка, това е самият живот, който показва, че животът използва това разумно движение.

“И обхождаше Исус всичка Галилея”, стр. 3; 30

Законът на еволюцията изисква противоречията, като една необходимост. Това е закон само за човешкото царство.

“В Египет”, стр. 107; 13

Като отидете на онзи свят, вие ще бъдете като дете, което е свършило първо отделение и минава за второ. По-горе от второ отделение обаче не можете да отидете. Такъв е законът на развитието. Колкото и да е учил човек на Земята, неговото знание се равнява на знанието на дете, което е свършило първо отделение.

“Смяна на състоянията”, стр. 96; 72

На такива души, които са паднали, изостанали в своята еволюция, трябва да се помогне. Има един закон за помагане.

“Не само абсолютна чистота, но и абсолютно доверие”, стр. 33; 205

Всеки ще заеме това стъпало, което отговаря на неговото развитие.

“Той е реченият”, стр. 64; 76

По какво се отличават мъртвите тела от живите? Че тежестта на мъртвите тела е постоянна, а тежестта на живите постоянно се изменя. Тогава по същия закон, когато кажем, че човек се е изменил, ние трябва да означаваме, че той се е изменил чрез живота. Това е едно благо заради него. Ако е станала една промяна или едно видоизменение вътре в него, то е за негово добро. Този закон е много верен.

“Мъртвите и живите линии”, стр. 4-5; 27

Падението е закон за събуждане. Човек трябва да падне, за да се събуди. Сега вие ще кажете: “Защо трябва да падне човек?” Падането има свои добри страни.

“Стремежите на ума и сърцето”, стр. 8; 27

Задачата на цвета е да върже плод, и плодът да узрее. Това е велик закон, към който трябва да се стремите.

“Ще управлява всички народи”, стр. 10; 9

Обущарите шият хубави обуща на хората, а за себе си не могат; шивачите шият хубави дрехи на хората, а за себе си не могат. Законът обаче изисква човек да шие най-хубавите обуща и най-хубавите дрехи за себе си. Може ли да направи за себе си това, той и за другите ще бъде еднакво добър майстор.

“Духовното у човека”, стр. 190-191; 81

Всяка форма, която живее на гърба на другите, няма да остане. И всяка душа, която не се развива правилно, ще спъне своята еволюция. Всеки ум, който не се развива правилно, ще спъне своята еволюция. Всяко сърце, което не се развива правилно, ще спъне своята еволюция.

“Петте разумни”, стр. 13; 46

Никое същество на Земята не може да ви отнеме благото, което сте спечелили с труд и пот. Ако вие сами изгубите това благо, пак не се плашете, кога и да е, то ще се върне при вас.

“Двете жени”, стр. 251; 11

Върви от големите грешки към малките, а не от малките към големите.

“В рова на лъвовете”, стр. 146; 11

В Природата има един закон, според който може да се определя възрастта на дърветата. Запример, у малките дръвчета клонищата са винаги изправени. Колкото едно дърво започва да остарява, толкова клонищата започват да се превиват към земята. Този закон за растенията е същ както и у човека. Човек като мине известна възраст, някой път започва несъзнателно да се прегърбва. Това е идеята. Това прегърбване произтича от изменение на теченията, които действат в неговия организъм.

“Най-щастливия ден”, стр. 4-5; 27

Животът, както и Любовта, могат да се проявят напълно, само когато човек започне да живее в причинния свят, дето един живее за всички, и всички живеят за един. В този свят благото на едного е благо за всички; и благото на всички е благо на едного. Въз основа на този закон, деятелността, както и радостите, и скърбите на едно същество, колкото и малко да е то, трябва да бъдат за вас свещени.

“Закон на кармата”, стр. 96; 15

Що е болестта? Обедняване на богатия. Наистина, докато са богати, хората са здрави, но щом обеднеят, те заболяват. Ако отново се напълнят касите им, те стават от леглото си, т.е. оздравяват. Този закон е верен и в умствено, и морално отношение. Докато е смел и решителен, докато мисли право, човек е богат и здрав. Щом изгуби мисълта си и не мисли вече правилно, той обеднява.

“Ще дойдем при Него”, стр. 134; 24

Имайте предвид едно нещо, да се пазите от следния закон: Силните сътресения в живота са в състояние да изменят способностите ви, чувствата и силите ви или във възходяща степен – да ги подобрят, или в низходяща степен – да изменят целия ви живот.

“Двете течения”, стр. 21; 22

Богатствата на човека се определят от друг един закон. Всеки един човек става богат според златото, което има в себе си. Онези, богатите милионери, те са богати, защото имат повече злато в себе си. Следователно златото отива при златото. Такъв е законът.

“Двете течения”, стр. 27-28; 22

Тези, които не правят Добро, слизат от БОГА и отиват към Земята. Законът е такъв, не могат да ги търпят горе. Тези пък, които не правят зло, отиват нагоре и се срещат с първите – имат противоположно движение с тях... Втората категория са тия, които правят Добро. Тяхното движение е нагоре, във възходяща степен. Те са добрите, които отиват към БОГА. Тия пък, които правят зло, отиват към центъра на Земята. Тези две движения ще се срещнат.

“Точилото и ножът”, стр. 3, 4; 27

Тялото на човека е резултат на Божествената енергия. Тя е създала сегашния човешки организъм. И всички тия мисли, желания, пориви, които човек проявява, това са сили, които са били ангажирани за създаване на неговия сложен организъм. Някои от тия сили са свършили своята работа, но понеже вие не знаете законите, които ги управляват, те стават спънка в живота ви. Сами по себе си те са извършили една прекрасна работа. И според закона на нашето съзнание, тази сила, която е свършила своята работа, трябва да слезе по-ниско от естеството си и да подеме другите части.

“Движение на енергиите. Закон за поляризиране”, стр. 13-14; 26

Кръвта, животът и духът съдържат всичкото богатство на човека. Ако искаш да бъдеш богат на Земята, богата кръв трябва да имаш; ако искаш да бъдеш богат в духовния свят, живот трябва да имаш; ако искаш да бъдеш богат в Божествения свят, дух трябва да имаш... Всеки носи в себе си и духа, и живота, и кръвта. От тия три фактора зависи богатството на човека, а не от нас. Те не са механични неща, не са определени по един фатален закон, но те са определени от един разумен закон.

“Неразбраното”, стр. 18, 19; 36

От наше гледище има четири важни точки в кръга, от които Вселената може да започне, и според това, съществата, които може да се проявят при създаването на Вселената от едната или другата точка, съществено ще се различават и по форма, и по съдържание, и по смисъл, и по воля.

“Единство на обичта”, стр. 14-15; 27

Най-първо вие искате да се учите и казвате: “Няма ли някой да ни помогне?” Може да ти съдейства, но никой не може да учи заради теб. Моята мисъл може да съдейства за вашата мисъл, но вие за себе си трябва да мислите. Моята добродетел може да ви съдейства, но тя не може да бъде заради вас. Тя няма да ви ползва. Такъв е законът при сегашните условия.

“Приливи и отливи”, стр. 14-15; 27

Ние още не изживяваме нашия истински живот, но когато го изживяваме, ние ще живеем, за да се изяви Божественото съвършенство. Следователно, когато всички същества достигнат до своя краен предел на развитие, всичката творческа енергия във Вселената се разкапва, всичко туй се повръща в БОГА и тогава се заражда нова Вселена, за да се прояви Божественото съвършенство в нова форма. Следователно всички ние сме слепи, за да се прояви Божественото вътре в нас, а не човешкото. И когато ние се отклоняваме от този закон, всякога идват наказания, страдания.

“Божественото съвършенство”, стр. 7; 27

Животът е в тесния път; в тесния път е смисълът му. Оттук изваждам един закон: Ние изгубваме живота си, понеже ходим в широкия път.

“Тесният път”, стр. 20; 30

Ако развиете в себе си ясновидството, то, когато ви говоря Истината, ще видите, че от мен излиза един прекрасен син цвят, който с нищо не може да се сравни. После ще забележите, че от мен излиза един прекрасен бледо-жълт цвят. По всичко това вие ще разберете, че аз ви говоря Истината.

“Който иска славата”, стр. 19; 30

Измени стремлението си към Слънцето и ще станеш вегетарианец. Измениш ли отново стремлението си към центъра на Земята, ще станеш месоядец. Тия две посоки определят каква ще бъде храната ви. Същият закон се отнася и до растенията, и до птиците.

“Точилото и ножът”, стр. 22; 27

Казва един стих от Писанието: “Ако трябва да запаля своята свещ, от Словото Божие трябва да я запаля, за да гори без да изгаря”... Туй вечно горение ние наричаме закон на растене.

“Миротворци”, стр. 26; 30

За вашето развитие, външните и вътрешните условия трябва да съществуват едновременно. Външните условия са от БОГА, а вътрешните условия – от нас. Такъв е законът.

“Ти си”, стр. 11; 30

Когато в човека предстои да се създаде нещо ново, нещо велико, нещо много хубаво, в него настават такива бури, такива пертурбации, докато в четвъртия ден в него изгрее Слънцето. Това става около 30-тата му годишна възраст.

“Той заповядва на Слънцето”, стр. 14; 30

Ако младият е роден глупав, глупав си остава. И като стар, пак глупав остава. Младият роден мъдър, мъдър остава. Така е законът.

“И оздравя дъщеря й”, стр. 8; 30

Като се разгледа човек чисто органически, той е двояко растение. В него съществуват две растения, които се преплитат. Клоните на едното растение са горе в мозъка, а коренчетата – долу в стомаха. Корените на другото растение са в симпатичната нервна система, или в т. нар. стомашен мозък, а клоните му отиват горе в мозъка, тъй щото тези две растения са преплетени. И между това двойно растение, именно, живее човекът, като мислещо същество. Значи, щом растението престане да расте, и животът престава. Щом човек престане да мисли, по същия закон и растението умира. Дотогава, докато човек мисли, и растението живее. И обратното е вярно. Докато човек живее, докато има чувства в сърцето си, докато има мисъл в ума си, той е човек.

“Плодът на дървото”, стр. 6-7; 30

“Всяка добра лоза, която дава хубав, доброкачествен плод, господарят й я обрязва, и тези пръчки, които не са плодни, ги отрязва и хвърля настрана, за да могат соковете от тях да минат към плодните пръчки и да ги засилят”. Много хора умират по единствената причина, че са безплодни. Следователно техните сокове в дадена епоха да преминат в други, плодни хора и да ги засилят. Тъй че този закон за лозата е общ и за човека. Соковете от почвата трябва да минат от лошите в добрите пръчки.

“Истинната лоза”, стр. 10; 30

След години Земята няма да бъде в това състояние, в което я намираме днес. Материята на Земята става по-рядка, защото Земята се повдига нагоре и влиза в друго течение, което изменя състава й, а с това и движението на нейните частици. По същия начин и вашата душа, която е турена във вашия организъм, като една затворена форма, има определен път, определена работа, която трябва да извърши. Всеки от вас трябва да се стреми да извърши работата, която му е дадена.

“Добрите и лошите”, стр. 23; 27

Ако вие мислите, че съдбата е по-снизходителна спрямо едни, а по-жестока спрямо други, вие не разбирате нищо. Има закон, който обяснява тия неща. Той казва: Който знае да плува, не се дави; който не знае да плува, той се дави.

“Чудните предположения,” стр. 111-112; 32

Първият важен закон при вашето саморазвитие е следният: Няма да отричате никой човек извън себе си.

“Новите схващания на ученика”, стр. 12-13; 31

Материалните блага не могат да направят човека добър. Те са условия за него. Тия условия можеш да използваш за Добро, но те не могат да направят човека добър. Друго твърдение: материалните лишения не могат да направят човека зъл. Богатството не може да направи човека добър. Сиромашията не може да направи човека зъл. Те са две положения, които се изключват.

“Закон на равенство”, стр. 16-17; 36

Човек, който иска бързо да преживее, който иска да израсне изведнъж, който иска много неща, той бързо остарява. Който бързо расте, бързо и остарява; който бързо остарява, бързо и осиромашава. Такъв е законът в Природата.

“Неразбраното”, стр. 23; 36

В живота си, когато дойдем до науката, ние ще бъдем строги, ще имаме една Божествена мярка, с която ще мерим своите чувства, своите мисли и своите действия. По същия закон ще постъпваме и спрямо себе си, няма да си правим илюзии.

“Проекции”, стр. 8; 36

Затова именно всеки ден трябва да имате по една основна мисъл в себе си, и то такава, която да не прилича на вчерашната. Ако не можете да развиете физическите си сили на Земята, на същото основание вие не ще можете да развиете и висшите си сили на Небето. На Земята ще се развивате физически, ще упражнявате мускулите си; на Небето ще се развивате духовно, а в Божествения свят ще се развивате по Божествен начин.

“Оглашен, вярващ и ученик”, стр. 137-138; 44

Никой никого не може да обере. Животът, който БОГ ти е дал, никой не може да ти го вземе. Законът е такъв. Животът има отношение към богатството, храната и условията. Щом БОГ ти дава живот, този живот има свои условия, които никой не може да ти ги вземе.

“Равностранният триъгълник”, стр. 13-14; 36

В Природата съществува закон, който определя по колко пъти на ден човек трябва да яде, за да поддържа живота си. Обикновено по колко пъти на ден яде човек? По три пъти на ден: сутрин, на обяд и вечер. Питам: ако за поддържане на физическия живот употребяваме толкова много часове и енергия, не трябва ли на същото основание за поддържане на духовния си живот да употребим поне приблизително толкова време?

“Целомъдрие и великодушие”, стр. 31; 44

Когато средата се измени в условие, тя е ценност за човека. Следователно, човек може да познае чистотата на водата само тогава, когато тя стане условие за него. Щом стане среда, той ще остави в нея своите нечистотии. Понеже водата е среда за рибата, тя не я цени; понеже водата е условие за нас, ние я ценим. Или, на научен език казано: всяко нещо, което става среда, всякога се изцапва.

“Среда и условия”, стр. 162; 44

Душата на човека представя среда, през която той прекарва всички свои болки, нужди и желания. Може ли човек да бъде музикален, ако няма среда, която да го разбира и вдъхновява? На кого ще свири той? И за себе си да свири, той сам трябва да бъде среда. Този закон съществува навсякъде в живота. Условия, среда съществуват за всички живи същества, обаче мнозина искат специални условия за себе си. Който иска специални условия, специална среда за своето развитие да се прояви, той трябва да чака, докато дойде това време.

“Свещеният олтар”, стр. 176; 55

Когато приложи правилно закона за яденето, човек едновременно прилага и законите на правилното дишане, мислене, чувстване и служене. Когато приложи тия правила в живота си, човек пристъпва към други правила, но вече второстепенни. Всичко, което учи, човек трябва да го прилага навреме и правилно.

“Морални правила”, стр. 210-211; 86

Като са знаели, че ще срещнат мъчнотии в живота си, всички животни – риби, птици, млекопитаещи са взели мерки да се оградят от тях. Запример, за да не наранява краката си, конят е направил копита. Въз основа на същия закон и хората трябва да развиват своите способности, за да могат да си помагат с тях.

“Микроскопически добрини”, стр. 135-136; 40

Всяка научна теория се развива по същия закон, както се развива краставицата, тиквата и т.н. Тя е посята върху човека като семенце и трябва да минат година, две, три, докато израсте и узрее това семенце, да стане голям плод.

“Благо и леко”, стр. 213; 50

Не се свързвайте с временните, с преходните неща... Всички разумни, напреднали същества знаят този закон и го прилагат. Като не знаете този закон, вие търсите лек начин за постигане на вашите идеали, и като не ги постигнете, казвате: “Толкова години се моля, плача пред БОГА, но нищо не ми се дава”. Защо? Работа, мисъл се иска. Нещата не стават лесно. Когато се казва, че трябва да мислим добре, това значи да се свържем с онзи възвишен, чист свят, дето всички същества разбират и изпълняват Волята Божия.

“Силните течения”, стр. 37, 38; 56

За да бъдеш човек на изкуството, ти трябва да намериш своето място. Художникът, музикантът, философът, ученият, религиозният трябва да намерят своето място. Въз основа на същия закон, всеки стремеж на човешката душа изисква специфична област, специфично място. Любовта, Мъдростта, Истината имат свои специфични области.

“Свещеният олтар”, стр. 161; 55

Малките работи, малките придобивки са предшественици на големи, на велики резултати. Ако човек разбере и приложи този закон в живота си, той ще придобие вътрешно спокойствие, вътрешен мир. Не е лесно да придобие човек този мир в себе си. За такъв човек може да се каже, че има характер.

“Възможни постижения”, стр. 20; 56

На първо място вие трябва да развивате вашите способности, вашите таланти. Каквато и малка способност да имате, непременно гледайте да я развивате, защото до известна степен от нея зависи проявата на вашия живот. Живата Природа ще работи върху вас именно чрез тази способност.

“Обич към знанието”, стр. 31; 58

Когато дойдете пръв път на Земята, ще ви гонят, ще ви преследват, на кръст ще ви разпнат. Обаче, като дойдете втори път на Земята, ще бъдете смели и решителни и ще кажете: “Няма оръжие в света, с което можете да пробиете ръката ми!”

“По-долен от ангелите”, стр. 163; 60

“Да не приемеш вдовица по-долу от шестдесет години.” Числото шест е число на Любовта. Павел показва, че такъв човек още не е за работа. Затова младите вдовици трябва да се женят и да отглеждат деца. Това е велик закон. Думата женене значи Живот.

“Което е БОГ съчетал”, стр. 32; 203

За да разберете естеството на семето и силите, които крие в себе си, трябва да го посадите в земята. Според силите, които съдържа, семето ще използва благоприятните условия, които му се дават. Същият закон се отнася и до човека. Ако не е поставен при условия да прояви своите вътрешни възможности, човек не може да се познае.

“Основна идея”, стр. 14; 69

Който не използва добрите, благоприятните условия на живота за своето развитие, той ще слезе в по-ниско положение. Който не желае доброволно, по пътя на жертвата да даде това, което БОГ изисква от него, той пак ще го даде, но вече чрез насилие.

“Четирите кръга”, стр. 15; 57

Който се жени, той непременно ще мине през изпитания, които водят към смъртта. Това е първата фаза на живота. След нея се влиза във втората фаза. Това не значи, че брак съществува само в смъртния живот. Бракът постепенно минава в по-високи форми, докато дойде най-после до фазата на възкресението. Значи бракът в смъртния живот се замества с възкресението във Вечния живот. Условието, при което ще живеят хората на възкресението, ще бъдат ангелите, ангелският свят. Великото, с което ще се занимават, ще бъдат Синовете Божии. Обаче това положение не се отнася за хората от сегашния век. Като се говори за женитбата, мнозина казват, че не искат да се женят. Докато се намира в първата фаза на живота, човек непременно ще се жени; той не може да бъде свободен от този закон.

“Синове на възкресението”, стр. 7; 62

За да живее добре, човек трябва да различава нещата. Какъвто предмет да изучава, той трябва да се ръководи от закона на различаването, да следи в себе си как се отразява даден предмет върху него. Ако работата, с която се занимавате, или предметът, който изучавате, уравновесяват силите у вас, те са на място.

“Благото на човека”, стр. 240; 64

Ако двойникът на човек може да проникне през всички клетки на тялото му, той ще направи от себе си, каквото пожелае. Човек има в себе си един инструмент, една цигулка, с която трябва да знае как да се справя.

“Възкресение”, стр. 161; 65

Във всяка страна, в която дърветата се изсичат и растителността не се поддържа, никаква култура не може да има. Този закон е верен и по отношение на самия човек. Често хората страдат по причина на това, че изтребват растителността на своя организъм. Ако разгледаме организма на някой здрав човек, в него виждаме гъсти гори и богата растителност. И ако този човек по невнимание изсече своите гори, изворите на неговия ум и на неговото сърце непременно ще се размътят.

“Той дойде при Пилата”, стр. 10-11; 67

Ще прочета 20 гл. от Откровението. Няма да ви дам никакви тълкувания по нея. Нека всеки я разбира тъй, както може. Обаче има един основен закон, който гласи: Всяко същество използва храната, която му се дава, според степента на неговото развитие.

“Ключът на живота”, стр. 3; 68

Орачът е най-високият израз на старозаветния живот. Когато се роди Христос, кои дойдоха първи да Му се поклонят? Старозаветни ли дойдоха? Не, овчарите дойдоха най-напред, а те са новозаветни.

“Ще се превърне в радост”, стр. 222-223; 59

Студените хора извират от дълбоки места; горещите хора извират от плитки места.

“Благословена между жените”, стр. 13; 88

Не е позволено да се говори за духовния свят на хора, които не са готови да го разберат. Влезе ли някой неподготвен в духовния свят, никой няма да му обърне внимание. Влезе ли някой готов да разбира духовния свят, всички ще станат прави, ще го посрещнат с голямо уважение.

“Доброто значение”, стр. 208; 85

Аз искам да разберете реалността, да разберете онзи вътрешен закон, че човек трябва да дойде до положение, когато едновременно ще вижда и ще съзнава нещата... Човек, който е видял нещата в тяхната реалност, той затваря вече книгата на живота и започва да помага на страдащите, на бедните, които обича и разбира, както разбира и себе си.

“Виждане и съзнаване”, стр. 34, 35; 88

Една от причините за осакатяването на човека е пресищането. Този закон е валиден не само за физическия, но и за умствения и сърдечния живот на човека.

“Основа на живота”, стр. 280-281; 92

Детето първо расте на височина. Достигне ли крайния предел на растенето, човек започва да се разширява, да надебелява. Когато дойде до крайния предел на живота, човек прави един ъгъл, едно пречупване. Този ъгъл показва, че човек трябва да измени метода на работата си или посоката на своя живот. Не направи ли едното или другото, животът му се прекратява.

“Две категории хора”, стр. 38; 92

Когато външните условия, при които човек живее, са по-силни от вътрешните, които са в него, той се вкисва, окислява, огъва... Когато вътрешните условия в човека са по-силни от външните, той издържа на тия условия, без да се окислява, вкисва или огъва.

“Външни и вътрешни условия”, стр. 137; 82

Желанието на човека да увеличава благата, с които си служи за ядене, се е пренесло и в психическия му живот. Затова често срещаме хора, които по естество са добри, но в тях се явява специфично желание да бъдат още по-добри, да правят добрини на своите близки, всички да говорят за тях. Въз основа на същия закон много хора не се задоволяват с общите познания и се стремят към специфичните.

“Общи и специфични идеи”, стр. 91; 92

Като люби, човек непременно трябва да се качва и да слиза. При качването си той изразява своя стремеж, а при слизането си той реализира нещата. Когато работи, за да реализира своите желания, човек непременно ще изпита мъчнотии и страдания. Следователно, който е на върховете, той всякога е щастлив; който е слязъл долу, той е нещастен… Този закон се потвърждава навсякъде в живота.

“Новата епоха”, стр. 161; 93

Онзи, който може да ви помогне, това сте вие самите. В дадения случай, ако сам не направите едно положително усилие, не можете да излезете от това затруднение.

“Син человечески отхожда”, стр. 151; 95

Има една наука, която може да се предава само на хора, които имат деца. Ако вие нямате деца, по никой начин онази Истина не мога да ви я кажа. И да ви я кажа, ще бъде неразбрана за вас. Вие ще кажете: “Как така?” По същия закон: един цигулар може да е най-големия виртуоз в света, гениален човек може да е, но няма цигулка, няма лък, с какво ще свири? Това е мощното, то е инструментът.

“Вземи детето”, стр. 25; 96

Като ученици, вие трябва да познавате законите на живота, какви са те в действителност, а не както хората ги тълкуват. Ако разбира правилно законите на живота и на Природата, човек вижда, че смените в състоянията му са необходими.

“Смени в Природата”, стр. 232; 82

Колкото човек става по-учен, по-мъчни задачи му поставят.

“От смърт в живот”, стр. 316; 95

Всякога, когато човек изпълнява своя дълг, своето задължение, той е във възходящо положение, а този, който дължи на банкера, на съседа си и прочие, той се намира в едно по-тежко състояние, защото мисли, тревожи се, има да изплаща.

“Доведете ми го”, стр. 60; 96

Човек трябва да има ясна представа за себе си. Той е направен като рохко яйце. Трябва да съзнава закона, че колкото е яко яйцето, толкова е як и той.

“Запечатаната книга”, стр. 80; 97

Според закона на развитието, онези жени, които са израснали повече на височина, те имат по-благоприятни условия за развитие. Идеите хранят хората. И човек с една възвишена идея може да израсте повече, отколкото с една дребнава идея.

“Ако всичкият свят спечели”, стр. 123; 97

Както храната влиза в човешкия организъм, като расте, допълва онези празнини, така и музиката е жив организъм, който расте. Законът е същият. Нашите мисли и те растат.

“Постижимото”, стр. 8; 120

Всяка форма, колкото и да е малка, трябва да се усъвършенства, за да мине в по-висока форма. Това е неизбежен закон.

“Събуждане”, стр. 5; 101

Като се запознаем с трите измерения, ние ще дойдем до закона на растенето. Докато не почне да расте в Любовта, човек не може да познае какво нещо представя тя. Без растене Любовта е непонятна. Любовта е извън трите измерения.

“Ако имате вяра”, стр. 302; 162

Истинско растене има само в Божията Любов, Мъдрост и Истина. Следователно човек расте именно в тия три свята. Същият закон се отнася и до физическия свят. Дето има топлина, светлина и свобода, само там има растене.

“Ден на Божието изявление”, стр. 180; 99

Огъват се и мислите, и чувствата, и постъпките. Огъва се даже и характерът на човека. Всичко, което съществува и се проявява, е изложено на огъване.

“Красивите линии”, стр. 280; 91

Когато се стреми да реализира идеала си, човек неизбежно среща препятствия, с които се стълкновява. От стълкновяването се образува топлина. Понякога тази топлина може да бъде толкова голяма, че телата изгарят. В случая човек се попарва и идеалът му изгаря.

“Човешките идеали”, стр. 123-124; 91

Един вид никога не може да се подобри. Туй дето казват, че видът може да се подобри, не е точно така. Едно растение не може да се подобри. Вложеното в едно растение не може да се подобри. Може да измениш някои качества, но вложеното в едно растение не може да подобриш.

“И видя там човек”, стр. 203-204; 97

Парите някой път може да ти спасят живота, а друг път може да го погубят. Храната може да ти бъде полезна само в случай, когато си гладен, но ако ти не знаеш как да я приемаш, тя може да стане отрова за тебе.

“Въведен биде Исус”, стр. 50; 108

Човек трябва да изучава великите закони на живота, да познава себе си. Без да искате и без да съзнавате, вие минавате през живота на грешните и на праведните хора и ако не се познавате, в първия случай ще мислите, че сте голям грешник, а във втория – голям светия. Който се познава, не мисли така. Той знае, че колелото на живота се върти, а с него заедно и той се върти. Когато колелото е долу, човек е в ада. Щом се качи горе, човек влиза в Рая. Който разбира законите на колелото, не се страхува, нито се самозабравя да мисли, че е по-добър, по-праведен, отколкото е всъщност.

“Разбрани неща”, стр. 172; 94

Човек не може да види или да чуе повече от това, което му е определено за даден момент.

“Новите възгледи”, стр. 160; 107

Видите ли, че семето е посадено и изоставено, ще знаете, че ученикът е направил това. Видите ли, че семето е посадено, полято и започнало да расте, ще знаете, че това е направил добрият, посветеният човек. Въз основа на този закон, всяка мисъл минава през три фази, през три състояния: първо, тя се изнася от скривалището си, от хамбара и се оставя върху почвата; после, тя се заравя и най-после се полива, дават й се условия да расте, да се развива, да даде плод. Тези фази се забелязват и в живота на човека.

“Слабото и силното”, стр. 9; 107

Детето трябва да има известни качества и способности в себе си, за да има върху какво да работи. Може това дете да е невъзприемчиво, понякога то прилича на майка си, някой път на баща си, или нито на баща си, нито на майка си, нито на баба си, нито на дядо си. Ако това дете умре, най-много след четири поколения пак ще се яви на Земята. Такъв е законът.

“Ще влезе Духът”, стр. 38; 109

Дотогава, докато твоите възгледи се изменят, ти не си в реалността, в живота. Тогава ти не можеш да имаш никакви постижения. Законът е верен и във физическия, и в духовния, и в Божествения свят.

“Каза ми всичко”, стр. 553-554; 125

В минералите има едно състояние, при което материята се сгъстява, подготвя се. В растенията имаме движение, разширение. В тази материя има и растене. Докато в животните имаме вече организиране, а в човека може да имаме мисъл. Това са стадии на човешкото развитие. Значи има един велик закон: Ако силите, които протичат в минералите, в растенията, в животинското царство, не се движат правилно, и ако силите, вложени в човека, не се движат правилно, той не може да има такова разбиране за живота, каквото има сега.

“Верният в малкото”, стр. 295-296; 109

В моята кесия мога да бъркам само аз. И тогава: не бъркайте в чуждите кесии.

“Основни закони”, стр. 46; 205

Ако рибата влезе във водата, тя трябва да знае как да живее. Ако не знае как да се приспособи към условията на живота, рибата може да умре, както умира човек. Същата тази риба, която се е научила да живее добре във водата, ако излезе във въздуха, е изложена на смърт, въпреки че във въздуха има по-добри условия, отколкото във водата. Следователно условията там са нови. Същият закон е: Ако един светски човек влезе в едно религиозно общество, той ще избегне всички възможности да живее както преди.

“Съшествие на Духа”, стр. 473; 119

Каквато и да е идея, ако тази идея вие не може да я посеете, ако не може да я оградите, не може да я поливате, ако тази идея не може във вас да узрее и да я повърнете във вас, отдето е излязла, вие постижения не може да имате. Законът е един и същ.

“Божественият извор”, стр. 115; 137

Има неща, които не са потребни на човека. Най-първо, не трябва да рови там, дето не трябва. Второ, човек не трябва да се въргаля в калта, която не му трябва, и не трябва да носи мазнина, която не му трябва. Те са три неща, във всяко отношение може да ги определите - в умствено отношение може, в духовно отношение и във физическо отношение - законът работи.

“Да имат живот”, стр. 170; 121

Това, което е благообразно на детето, не е благообразно на възрастния. И това, което е благообразно на възрастния, не е благообразно на стария. Какво трябва да прави старият сега? Старият е вече накрая и трябва да започне една нова младост. Защото законът е: След като се родиш в новия път, ти не трябва да бъдеш като първия, млад, не трябва да бъдеш като втория, възрастен, и не трябва да бъдеш като третия, стар човек. Ти трябва да бъдеш всичкото това, което трите съдържат, да образуваш в себе си едно цяло от трите възрасти.

“Предпоставките на музиката”, стр. 179; 130

Ако човек остане три епохи наред на Земята, ще го изпъдят оттам. Определено е колко време човек трябва да седи на Земята. Ако остане повече от три епохи на Земята, ще го изпратят в един по-нисък свят.

“Ако се родите изново”, стр. 451; 134

Ако не дойде една нова идея в човека, то неговият живот не може да се продължи. Това е един закон. Всеки ден трябва да внесете в ума си по една нова идея и тя ще внесе една много малка радост във вас.

“Съработници на БОГА”, стр. 131; 143

На младини човек се качва нагоре, на старини слиза надолу. На младини приема енергия, а на старини се ползва от тая енергия.

“Малкото Добро”, стр. 293; 192

Има един закон в Природата, който определя пътя на човешкото развитие. Човек не може да има светлина в ума, топлина в сърцето и сила в тялото си, ако не е разположен, не е отворен към БОГА... Следователно, когато човек е недоволен от живота, когато е неразположен духом, той е затворен за горния свят – за Небето, а отворен за долния свят – за злото. Когато е доволен от живота и разположен духом, той е отворен за горния свят – за Небето, а затворен за долния свят – за злото.

“Качества на ума, на сърцето и на тялото”, стр. 217; 145

Коя е идеята на човека? Идеята на мисленето. Тя е в една ефирна област. Чистата мисъл има много малко тежест, да бъде той свободен. Растенията изучават закона на движението, животните изучават закона на чувстванията. Животните изучават какво нещо е страданието. Човек не страда. Страдат животните.

“Увеличаване и размножаване”, стр. 245; 138

Функционално страхът спада към астралния свят, а не към висшите чувства на човека. Той е най-високото състояние на животните. Той е великият закон на животинското царство.

“Функции на черния дроб”, стр. 28; 144

Първоначално, когато е бил малък, човек не е имал съзнание, не е можел да мисли, а когато станал голям, тогава започнал да мисли. За да мислиш, трябва голям да станеш.

“Същественото за младите”, стр. 71; 144

Човешкият организъм боледува, когато е лишен от вътрешна светлина, топлина и сила. Всички удове на човешкия организъм трябва да се импулсират от Любовта. Клетките на тялото се размножават по закона на Любовта, Истината и свободата. По тоя начин клетките от едни удове минават в други. След години, клетките на краката се качват в мозъка, а мозъчните клетки слизат в краката. Така те сменят ролите си. Това може да стане след хиляди години. Обмяната на веществата и смяната на службите в организма е неизменен природен закон.

“Бъдете съвършени”, стр. 114-115; 190

Някой път се докачате, че ви изпъдили. Всичката вода, която се изпъжда из стомната, трябва да се докачи. Вие пак трябва да дадете на стомната вода. Изпъждането е закон на прогреса. Ако не ви изпъждат, няма да има никакво раждане.

“Нищо и нещо”, стр. 291; 186

Дванайсет задължения през деня: три фази има, по четири подразделения. Сутрин, откакто изгрее Слънцето, до обед – да спазваш закона на младостта. От обед до вечер ще спазваш закона на възрастта. И третата фаза – до среднощ, ти ще спазваш закона на началото.

“Религиозни и духовни хора”, стр. 217; 183

Правата линия, ако се движи, означава безконечност. Човек, който иска по права линия да постигне своите идеали, няма да ги постигне. Защо? Такъв е законът. Щом постигнеш нещо, то не е идеал.

“Мозъчни центрове”, стр. 91; 166

Онзи, който не следва закона на Любовта, върху него ще дойде законът на необходимостта.

“От тях ще излезе лъвът”, стр. 237; 200

Ако един професор, който предава музика, не преподава хубаво, той след време ще загуби. Ако един ученик, който отива в училище да учи, не учи със сърце и той ще изгуби.

“Факти, закони, принципи”, стр. 290; 188

Всяко усилие, което человек направи за едно упражнение, все принася известни резултати. А в началото и да има грешки, все ще се научи да го прави правилно.

“Екскурзиите и Слънцето”, стр. 127; 205

Да намигваш значи да слизаш една степен по-надолу. Очите на хората, които намигват, стават малки, а за хора с малки очи казват, че са хитри и лукави. Това е резултат на намигване. По същия закон и вашият ум деградира.

“Който намигнува”, стр. 62; 203

Човек е излязъл от БОГА и започнал с големи работи. С влизането си в света, той постепенно е слизал надолу и дошъл до крайния предел, отдето повече няма къде да слиза. Тук е трябвало да направи завой, да започне да възлиза. В слизането и възлизането си човек изучавал закона на Любовта.

“Божественият ден”, стр. 304; 190

Първи закон е на страданието. Втори закон е на изкушението – духовете ви изкушават чрез хората. Трети закон е на Божественото благословение.

“Волята Божия”, стр. 21; 203

В Писанието се казва: “Трябва да растем от слава в слава, от сила в сила, от Любов в Любов”. Това е велик закон за развитието на Божественото у човека.

“Изгревите на Слънцето”, стр. 9; 207

Ходете във виделина, ползвайте се от силите си, от знанието си, развивайте ги.

“Умни и силни”, стр. 83; 208

Доброто не се прави, а съществува само по себе си. И Справедливостта съществува сама по себе си. И целият човешки организъм е построен върху законите на Доброто, Справедливостта, Красотата и Разумността. Това са четири закона, по които е построен целият човешки организъм.

“Четирите закона”, стр. 131; 185

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...