Jump to content

ПРОБЛЕМА ЗА СВОБОДАТА


Recommended Posts

След тези кратки уточнения ще потърсим светлината на Учителя по

ПРОБЛЕМА ЗА СВОБОДАТА

В цялостната духовно-културна история на човечеството не съществува по-възвишена идея в социално отношение от идеята за Свободата. От най-дълбока древност е поставян въпросът за тази велика идея. Писани са много книги, както в областта на философията, така и в тази на социологията, а поетите и писателите са посветили на тази тема много стихове, поеми и легенди. Свободата е най-възвишеният извор на вдъхновение за творчество във всички области на човешкия гений. Заради нея героите жертват дори и физическия си живот.
И в наши дни този проблем се поставя на дневен ред с особена острота: войната, установила се като нещо постоянно на нашата планета, носи несправедливост и подтиснатите народи се стремят към свобода. Борбата за национална независимост, за социално освобождение, е в своя разгар. Цели раси и народи са па крак и не само с перо, но и с огън и меч търсят разрешение на този велик проблем. Въпреки тези гигантски и драматични периметри на действие, смисълът на понятието свобода остава неизяснен в пълнота.
Затова търсим мнението на Учителя по този кардинален въпрос. Той характеризира тази идея по следния начин:
„Свободата има три отношения към човека:
физическо, умствено и духовно или космическо.
Ето защо, когато говорим за Свобода,
трябва да знаем за коя Свобода става въпрос.
Всички съвременни хора и народи воюват за свободата,
но това засяга единствено физическата
и гражданската страна на въпроса.
Тази свобода не може да ни бъде идеал и смисъл в живота.
Това е само предговор към онази висша Свобода,
към която душата се стреми.
Коя душа не се е борила за свобода,
без при това да бъде свободна?
Ако тази свобода е действително истинска,
то защо досега не е постигната,
след като от памти века човек е воювал?
Един народ е освобождавал друг;
мъже са освобождавали жени;
жени са освобождавали мъже...
Кой не е воювал, но въпреки това хората не са свободни.
Защото всичко това има отношение към физическия свят.
Дойдем ли до умствения свят,
и там всеки се стреми към Свобода
и иска да наложи своите възгледи на другите.
Свободен трябва да бъде човек...
Като говоря за Свобода, разбирам най-висшето у човека.
Само разумният човек може да бъде свободен".
„И така, Свободата е необходима за растежа
на онзи висш идеал, към който човек се стреми.
Имате смътни копнежи към Първата Причина и казвате:
„Искам да постигна, да реализирам нещо в този свят".
[1]
Разглеждайки проблема за Свободата в тази обилна светлина, ние излизаме извън кръга на споровете между идеализма и материализма, извън сферата на детерминизма и индетерминизма на човешката воля, която е непосредствено свързана с човешкото съзнание, ангажирано е тази идея. Ще пристъпим непосредствено към проблема на Свободата, която е непосредствено свързана с Първата Причина. С тази цел изнасяме
--------------------
[1]
„Двата природни метода", Неделни беседи „ Сила и живот", VI серия, бес. „Ще ви направи свободни".
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...