Jump to content

36. Рудолф Щайнер. Бележки на съставителя Вергилий Кръстев


Recommended Posts

36. РУДОЛФ ЩАЙНЕР

В.К.: Аз нарочно исках да ми разкажете за тези движения, поради това, че на първите младежки събори в София, на които Вие присъствувахте. С.К.: 1923 г.

B.К.: На този събор всички от Вашето поколение излизат с разни реферати. С.К.: Да. В.К.: Сава Калименов нали пише „Анархизма и новото учение". С.К.: Абе аз не си спомням такова. В.К.: Има го. То после излиза от Методи Константинов, пак говори за анархизъм. Брат Боев говори за Рудолф Щайнер и новото учение. Пампоров говори еди какво си, еди какво си за Толстоизма, което е най-интересното, че всеки от която верига идва тука, все иска да прокара своите идеи и да вмести Учителя в тези течения, от които той идва. И Той идва, Учителя, слуша ги и казва: „Аз мислех да не се изкажа, но ще се изкажа.” И Учителя става и изказва своето становище. И от тука вече започва Школата. И за да можем да сложим една черта до тука. Започваме с Школата.

Сега аз искам да ми разкажете последователно Вашата дейност не като печатар, но като човек, който започва да се занимава с печатно Слово, т.е. първите опити с Влад Пашов, как започвате да издавате вестник „Братство”, как се организирате и т.н. изобщо началото на печатната дейност.

C.К.: Бяхте ме запитали за Щайнер, но долу-горе го казахме. Щайнер и сега е уважаван и сега е четен, и сега е държан на едно високо ниво, понеже и самия Учител така, да кажа ли какво е казал. В.К.: Да, да. С.К.: Брат Боев казва така: „Това е отклонение”, след това ще се върна да разкажа за печатарството, няма да забравя. Брат Боев разказва, това сега писано ли е, какво е що е. Казва: След една от беседите, които Учителят държа в Мърчаево, неделна беседа изглежда е било, нали Той в Мърчаево се оттегли след голямата бомбардировка - 10.01.1944 г. в София ще е било. Тогаз София почти се опразни и включително и Братството се пръсна така и Учителя. Там са поканени нашите братя в Мърчаево. Сега да не се отклонявам много. Брат Боев казва така: след една беседа, която Учителя така изнесе в Мърчаево, аз Го запитах: „Учителю, тука на Вашите беседи идват ли някои от по-бележитите, по-големи, по-видни окултисти?” Така Му зададох въпроса, идват ли на Вашите беседи? Учителят казал: „Да, тука почти редовно идват Рудолф Щайнер и този френския окултист - Седир”. А ти сигурно го знаеш това нещо. В.К.: Слушал съм подобно нещо. С.К.: Е, аз ще го изкарам, де. Казал: „Седир и Рудолф Щайнер редовно идват. И Рудолф Щайнер тука бил и се обърна каза сега, нали след свършване на беседата се обърнал към Него с думите: „Учителю - значи той се поставя по-долу от Него, като ученик и казва - Учителю, чудно ми е как такива велики Истини, такива велики и дълбоки Истини може да ги изразите на един такъв прост и ясен общодостъпен език". Горе-долу в такъв смисъл, туй Щайнер заявява на Учителя. Туй от Боев го зная.

БЕЛЕЖКИ НА СЪСТАВИТЕЛЯ Д-Р ВЕРГИЛИЙ КРЪСТЕВ

1. За Рудолф Щайнер виж „Изгревът”, том I, с. 245-248; том I. 2. изд. 2011, с. 284-286.

2. Боян Боев е този, който превежда от немски език много статии и книжки на Рудолф Щайнер.

3. На много места в спомените на последователите на Учителя Дънов се преразказва едно изказване на Щайнер за Учителя Дънов, казано на Боян Боев, когато е бил негов студент - „Учителят на Бялото Братство е в България”.

4. На въпрос на Боян Боев към Учителя, дали някои окултисти заминали в невидимия свят посещават Школата му, то Учителят е отговорил, че това са само Седир и Рудолф Щайнер.

5. Аз заварих много последователи на Учителя, които четяха повече Рудолф Щайнер отколкото Учителя и говореха повече за Щайнер. Аз се възмущавах най-остро от тях и ги изобличавах в предателство към Школата на Учителя и към отклонение умишлено на новите поколения, които идваха. Те мълчаха и само ме оглеждаха изпитателно.

6. Най-добро описание ни дава Веска Величкова (виж „Изгревът”, том VIII, с. 485-492, 492-494.), която бе преводач от немски на български, и четеше немските класици в оригинал, и когато идваха германки и разговаряха с нея, признаваха: „Нас ни е срам, като ви слушаме как Вие говорите на немски литературно, както немските класици, а ние това не можем.”

РУДОЛФ ЩАЙНЕР ЗА УЧИТЕЛЯ ДЪНОВ

Из ръкописа на Сава Калименов. На българина. Т. 2

Боян Боев, един от най-близките ученици на Учителя, когато бил за първа година студент в Германия, преди да познава още Учителя, отива при Рудолф Щайнер, големият ясновидец и основател на Антропософското движение, като му казва, че иска да стане негов ученик. Щайнер обаче му отговоря: „Ти няма защо да ставаш мой ученик, защото Великият Учител е в България - като се завърнеш там, ти ще станеш негов ученик". Щайнер казал също, че поради това България е една много важна страна и че на нея и на цялото славянство предстои да играят голяма роля в бъдещето. Поради това изказване, казва брат Боян Боев, към нас българските студенти, се отнасяха тогава с особено внимание и уважение. Боян Боев съобщава също и следното:

През време на евакуацията /поради бомбардировките над София в 1944 г./ след една неделна беседа в село Мърчаево, запитах Учителя: „Учителю, идат ли тук на вашите беседи, някои от големите окултисти, намиращи се в другия свят?" Учителят отговори: „Да. Между другите, тук редовно идват Седир и Рудолф Щайнер. Последният току що беше тук и ми каза: Учителю, чудно ми е как можете да изразявате такива велики идеи и мисли на тъй прост и общодостъпен език".

/Известно е, че по-голямата част от творчеството на д-р Рудолф Щайнер е дадено на един високоинтелектуален и мъчнодостъпен за обикновения читател език, нещо което се обуславя до голяма степен от отвлечена материя, която той трактува в главните си съчинения: тълкуванията на Откровението, на Битието и на четирите Евангелия, както и цяла редица още специални лекции. Нужна е голяма подготовка - пълно познаване на окултизма и на духовните въпроси, за да бъде разбран Щайнер и тия му съчинения. В случая ще добавим, че Учителят се е изказал за Рудолф Щайнер, че той е прероденият Питагор - основателя на Окултната Школа в Древна Гърция и Италия. От всичко това става ясно, че учението и литературата, създадена от Рудолф Щайнер и от неговите близки последователи, са преди всичко за интелектуалци и то за такива, с духовна насоченост на своя ум и интереси. За разлика от това, учението на Учителя е общодостъпно: в него има храна за всички. То е за цялото човечество. И най-големият интелектуалец, както и най-обикновения човек, ще намерят в беседите и лекциите предостатъчно духовна храна, отговаряща на тяхното развите, на техните нужди и търсения. Всеки ще намери, всеки ще вземе оттам това, което е за него. Такова е Учението на Мировия Учител - то е за всички/.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...