Jump to content

66. Вестник „Братство“, Севлиево, Г. 2, бр. 20, 15.05.1930 – „Към живот или смърт“.


Recommended Posts

66. ВЕСТНИК „БРАТСТВО”, СЕВЛИЕВО.

Г. 2, бр. 20, 15 май 1930 -

„КЪМ ЖИВОТ ИЛИ СМЪРТ”

В.К.: Вестник „Братство", брой 20. Виждам, че при теб има два различни отпечатани броя с № 20. Два различни броя. Обясни ми. Започва с „Към живот или смърт” [Беше ми обещано да ми се даде, за да го преснимам. Но не ми се предаде. Остана това, което Сава Калименов ми прочете и аз го записах на магнетофон]. С.К.: Тука нападам „Родна защита” и кубратизма - „Хан Кубрат”, те са националистически, фашистки организации, шовинистически направо, които провеждат краен национализъм. Сега, да видим каква е таз работа. Може би тука е било, да тука е, където ги засягам аз. В.К.: Тука вероятно ги нападаш. С.К.: Може би тази статия е била, за която баща ми ме спря, то някой се е обадил. В.К.: От работниците вероятно. С.К.: Някой го предупреди, някои са му казали. Ето какво пише. „Да погледнем себе си, бедна и смазана България от репарации, от целия си разходен бюджет възлизащ на осем милиарда лева, изразходва два милиарда и 200 милиона само за военни цели, т.е. около една трета от целия си бюджет. От де са взети тия пари? От бедния, оголен, и опросял наш народ, от тоз народ, който няма хляб да яде, който живее в мизерни жилища, гнезда на труда, който трепери на стотинката, защото му липсват средства за най-необходимото. А за какво се дават те? За някакво производство, което ще подкрепи държавата и народа, за да излекуваме някакви народни рани. Не! Те се изхвърлят безразсъдно в устата на ненаситния Марс, за да послужи на силите на разрушенията. Кой прави това? Едно „миролюбиво” правителство, което уж вижда бъдещето на страната в нейния мирен и културен напредък. Кой гласува за това? Едни „народни” представители, които са избрани да се грижат за благоденствието на народа. Но не е ли това една нагла подигравка?” Така се пише по журналистически. Това е против военния бюджет. Те тогава бюджетите бяха известни, пишеха се, а сега не се знае какви са. А знаем американските бюджети, обаче не знаем какви са нашите сега. Крият ги.

В.К.: Вероятно от тука след тази статия на този брой 20 са празни листове. Той е спрял май да се печати. С.К.: Чакай сега, как беше случая. Май че баща ми ме спря още както печатах това, още на машината като беше. Някой му докладва така какво съм писал и той каза: „Вето”, спря, не може такова нещо да се пише и ще ти кажа какво стана. Ей тука засягам „Родна защита”, кубратизъм, фашизъм, национализъм, те бяха националистически организации така. Те преследваха и Братството. Един събор осуетиха*. Ляпчев беше министър-председател, през 1926 г. той разрешава събора на Братството на Изгрева. Добре, ама военните, те, тия от „Родна защита”, „Хан Хубрат” бяха под защита на военните. Отиват при Ляпчев и му казват, че сме против и какво е станало, що е станало... Властта вижда, че ще стане нещо голямо, ще ни нападнат тези организации и за да ни предпазят изпращат войски на Изгрева да го оградят и сутринта ний, които сме пристигнали за събора се виждаме, целият Изгрев заобиколен от войници, от конница. Още през нощта са ни заобиколили и същевременно се получава нареждане, че събора се забранява, макар че Ляпчев го е разрешил. Но значи тези военни и тези от „Родна защита” му се налагат на Ляпчев, на министър-председателя, защото той беше по-мек човек, не беше някакъв такъв страшен. Понеже съобразили, че ще станат някакви такива работи, решават с тази конница повече да ни запазят, защото може би онез ще дойдат. Те са заплашили, ходили са генерали запасни и други и Ляпчев отменя заповедта за разрешение на събора и ни се нарежда кой от където е дошъл, да си ходи. И ние действително се пръснахме. Значи това беше.

В.К.: Значи баща ти спря този брой, а санкции имаше ли срещу теб? С.К.: А, да, верно е, че вече туй не е отивало до властта, понеже той спря вестника още както е на машината, то не е отишло още до властта и броят не излезе. Но аз туй съм си го запазил, да си имам така и за мен да остане. Иначе не се разпространи този брой, не е доизкаран, както е замислен. Той е видял още когато е бил първия лист може би на машината, както и що е точно не зная, обаче така и баща ми се намеси и го спря. А пък виж какво, я да видим след колко време е продължил вастника - 15 май 1930 г. този брой не е излязъл до 1 юли. Май 1930 г., юни, месец и половина не е излизал. Обаче по-късно, за да има последователност и да се прикрие този случай, аз отново пуснах брой 20 от 15 май 1930 г., като уводна статия на 1 страница и 2 страница сложих материал от книгата на Ангел Томов „Религиозно-философския мироглед на Петър Дънов”, която представлява от с. 73-77 от поместената статия във „Философски преглед”, год II, 1930 г. Споменах по-рано, че в Севлиево аз я издадох в отделна книжка. Дори и на други места я напечатаха в отделна книжка в София и другаде. Това беше един сполучлив опит да се защити Учението на Учителя.

По този начин възстановихме впоследствие този брой, когато премина цялата буря*. Но следващия брой 21 започна на 1 юли 1930 г., значи след месец, а какво се случи дотогава? Ето какво. Брат Тошев, съдебен следовател, идва при баща ми, имат си взаимното уважение. Брат Стефан Тошев казва: „Бати Иванчо, аз поемам грижа за вестника каквото таквоз, ако има произшествия аз съм насреща”. Той ще бъде цензура. Съдебен следовател, нали с тежест така, уважаван човек. „Аз така съм насреща, бъди спокоен. Не се притеснявай, аз няма да допусна такива работи да се пише". И възстановява се вестника. В.К.: Носиш ли му ги на Тошев тия неща? С.К.: Ами, носил съм, как пък не, той ми има доверие. B.К.: Значи във вестник „Братство”, брой 21 уводната статия е? С.К.: „Наука и окултизъм”, то ще е мое това. В.К.: Да, то е на есперанто и на български. C.К.: Не, аз не съм го писал това за ирисовата диагноза. Не го знам кой е. В.К.: Тук вестника е на есперанто. А стихотворението „Богомили мирни и богомили нови” от Енрев. С.К.: Той един толстоист беше. На есперанто е „Бялото Братство”, то продължава тука. А туй една статия отначало се говори само за „Бялото Братство". В.К.: То е на есперанто тука. С.К.: Чакай сега, аз май бях написал една книжка „Човек и Бог", от нея като че ли е изваждано, я да видим туй какво е тука. Това съм го превел от тази книжка.

В.К.: Така, продължаваме по-нататък. Във вестник „Братство”, брой 22 от 15.VIII.1930 г. започва статията: „Бялото Братство и Учителя Дънов”. Това е от теб, нали? С.К.: Да, туй май че е от книгата ми „Човек и Бог” издадена през 1931 г. Мисля, че тук „Бялото Братство” е в друга редакция, а останалите две - Учителят Дънов и Беседите са почти същите.

Забележка на съставителя:

Представяме трите статии от този брой 22 на вестник „Братство”. Тук в този брой има каталог на беседите на Учителя, както и извадки на мисли „Из Беседите”.

----------------------

* 3абележка на съставителя: За спирането на събора на Изгрева през 1926 г. виж „Изгревът”, том XXIV, с. 206, където са цитираните места от „Изгревът” за спиране на събора. Виж с. 220 и 221 от „Изгревът”, том XXIV.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...