Jump to content

36–то писмо


Recommended Posts

36 – то писмо

VIII. УЧЕНИКЪТ НА БЯЛОТО БРАТСТВО (продължение)

115. Какво се иска от Ученика. За всички онези, които са навлезли във вътрешната страна на Божественото или Христовото учение, или в мистичния живот, или в духовния живот, Христос казва: Ако човек не се отрече от себе си или от външния живот, той не може да бъде Ученик на Новото Учение, той не може да бъде Ученик на Любовта. Човек трябва да се отрече от всичко земно, защото, като тръгне за небето, той не може да вземе нищо от света.

 

116. Ролята на физическото тяло. Някой казва: Да се освободя от това тяло. Ти ще бъдеш доблестен човек, герой ще бъдеш, да завършиш своята еволюция. Тялото е храм Божи. То е най-голямото богатство, което имате. Ти ще хванеш за гушата онези разбойници, които искат да те оберат и ще си вземеш от тях всичко.

 

117. Положението на Ученика в живота. Казано е: Праведният не може да бъде беден. Праведният не може да се лиши от доброто. Ученикът всякога може да бъде награден. Който ходи в Божиите пътища, него го очакват за в бъдеще най-хубави неща. Любовта не може да се описва, тя само се чувствува.

 

118. Ученикът, учението и Любовта. Щом човек съзнава, че не знае, ще учи. Ученето е работа. То представя една необходимост за Любовта. Само ученето изяснява Любовта. Обаче, не се стремете да знаете всичко, то е невъзможно. Малко ще знаеш, но хубаво ще го знаеш. Това е правило. Когато някой каже, че знае много, аз вече зная, какво е неговото физическо състояние. Добрите хора знаят малко, но добре го знаят. Знанието трябва по малко и постепенно да се възприема като храната, защото то е жива сила, към която организмът трябва да се приспособява.

 

119. Отношението на Ученика към Бога. Като Ученици на тази Велика Школа, вие трябва де се отличавате с правилни отношения към Бога. Имате ли тези отношения, няма да търсите хората да ви обичат, но вие ще обичате. Не казвам, че не трябва да искате да ви обичат, но това да не бъде цел в живота ви. Ако искате да имате почтено място в света, непременно трябва да влезете в Пътя на Истината. В този път ще изучавате както Библията, така и съвременната наука, и литература, и цялата Природа по нов начин - всичко, което правите и което учите, да бъде продиктувано от единствения стимул - заради Божията Любов. Ако обичате някого, обичайте го заради Бога. Нека Божията Любов бъде вътрешен стимул във всички ваши побуждения. По този път ще имате Божието благословение и Божиите блага ще се изливат върху вас. Ако не обичате Господа, всичко ще ви се отнеме.

 

120. Ученикът в началото на Пътя. Ученикът може да вземе всяка служба в света, но по закона на Истината. С всичко ще се занимавате, но по закона на Истината. Няма да бързате. Сега, ако ви дам като задача постигането на великия идеал, как ще го решите? - Ще започнете от малкото. И в духовния път човек почва да пъпли, както малкото дете, когато се учи да ходи. И вие, като деца в духовно отношение, не се срамувайте да пъплите в морално отношение. Днес ще пъплиш, ще се умориш, ще плачеш. Утре ще се изправиш, за стената ще се държиш и така, докато укрепнеш и ходиш свободно.

 

121. Ученикът трябва да бъде смел и решителен. Най-мъчното нещо в света е да бъдем смели и решителни. Някой път вие изпадате в малодушие и казвате, че не му е времето за новите идеи. Но това е заблуждение. Единственото нещо, което ще успее в света, това е Любовта, Знанието, Мъдростта, Божественият Живот, Справедливостта, Съвестта, Правдата, Добродетелта. Всичко, което е добро и възвишено, има бъдеще. Следователно всяка ваша добра постъпка, родена от Любовта, ще успее. Всяка ваша мисъл, всяко ваше желание, колкото и да е малко, щом е родено от Любовта, ще успее. Затова няма да се страхувате, а ще бъдете смели и решителни, като се натъкнете на противоречията в живота. Като дойдат противоречията в живота, не се стремете да ги подпушите или да се освободите от тях, но ги разрешете. Някой ти каже: Ти направи много голяма погрешка. Отговори му: Зная, че направих големи погрешки, но ще ги изправя и на тяхно място ще туря най-хубавите Добродетели. Ако ти кажат, че си прост човек, не се обиждай, но кажи: Вярно е, но след време ще стана толкова учен, че и вие ще ми се радвате. Това е говорът, това е Пътят, през който трябва да мине Окултният Ученик, Ученикът на Божественото Учение. Той трябва да гледа широко на нещата. Тогава няма да има падане. Ако той се спре и започне да разисква защо това става така, а не по друг начин, нищо няма да разреши. Ще кажете: Не може ли по друг начин? - Не може. Досега никой не е разрешил въпроса по друг начин, нито вие ще го разрешите. Аз съм пребродил живота и не съм срещнал досега никой Велик Учител, нито Адепт, нито Ангел или Архангел, или Херувим, или някое Божество, което да е разрешило въпроса по друг начин от този, който Бог е предвидил. Ние ще учим само какви са Божиите пътища. Неизследими са Божиите пътища. Следователно, няма защо ние да създаваме нови пътища. Ние ще бъдем носители на новото, което Бог е създал и ще изразим Божественото у нас.

 

122. Двата Пътя. Сегашното е само сянка на бъдещето. В сегашния живот ние носим само неволи и страдания, ние опитваме живота на миналите си съществувания. И затова, каквото и да ви даде сегашният живот, трябва да бъдете благодарни от него. Ако пък искате великите блага на живота, това е Пътят на Ученика. Два Пътя има: Или Пътят на света, или Пътят на Бога, който ние наричаме живот на Христа, живот на Новото Учение или Път на Ученика. Ученикът трябва да преодолее всички трудности и да организира своя живот, да създаде велика мисъл.

 

Много пъти виждам религиозни хора, които се стремят към новото да си служат с методите на света. Те се стремят към новото, но внасят методите на стария живот. Това е по-опасно, отколкото да се живее само в стария живот и да се прилагат неговите методи. Затова е казал Христос: Не кърпи стари дрехи с нови кръпки.

 

123. Двата живота на човека. Засега вие живеете два различни живота, тъй като мислите и чувствата на човека са две различни неща. Чувствата са едно нещо, мислите са друго нещо. В сърдечно отношение вие чувствате едно, а в умствено отношение мислите друго. Понякога между ума и сърцето има разногласие, понякога хармония. Някой път сърцето не разбира нещата така, както умът, а някой път и сърцето разбира правилно, и умът разбира правилно. И сега, като Ученици на Божественото Учение, вие трябва да носите в ума си светли мисли, да бъдете доволни от сегашния си живот. И във всички случаи, колкото малко и каквото малко нещо и да придобиете, да го използувате за вашето развитие, като знаете, че този живот ще бъде основа на бъдещия ви живот.

 

124. Свещено правило на Ученика. Каквото и да правите, вършете го заради Бога и заради Неговата Любов. Това изисква Новото Учение, това изисква новият живот от всинца ни. Ние се отличаваме от другите хора по това, че имаме един Велик Принцип, една велика идея, за която сме готови на огън да ни турят, на бесилка да ни увесят, и на кръст да ни разпнат - всичко можем да понесем. В каквото положение и да поставите праведния човек или Ученика, той всякога ще покаже, че в неговата душа живее Любовта. Има ли нещо по-велико от това?

 

125. Целта на Окултната Наука. Всяка Окултна Наука, която принадлежи към Великата Наука на Живота, има за цел да просвети човешкия ум и да облагороди човешкото сърце. Тя цели да внесе светлина в ума и топлина в сърцето, като необходимо условие за правилното развитие на човека. От това гледище, умът и сърцето трябва да дойдат в помощ на човека за изправяне на живота му.

 

126. Задачата на Ученика. В процеса на изправяне на живота човек се учи.Той се учи от света, който Бог е създал. Законите, които Бог е наредил, трябва да се изучават, защото върху тях се гради личният или индивидуалният живот на човека, както и умственият и духовният му живот. При това съграждане на живота, трябва де се изучават различни предмети. Най-първо ще изучавате най-близките предмети, които имат пряко отношение към вас. След това ще изучавате предметите, които засягат вашите чувства, и най-после тези, които засягат вашия ум. Първо човек трябва да започне с изучаване на твърдата почва. Тя придава стабилност, устойчивост на характера. Всеки човек, който иска да придобие стабилност, да придобие устойчивост, може да стане каменар, да дяла камъни, може да обработва земята и пр. С тази работа той развива мускулната и костната системи, които са свързани с устойчивостта. Ученикът трябва да работи, както Природата работи. Наблюдавайте Природата, вижте как тя работи и от нея се учете. Използвайте за вашето развитие методите, с които Природата си служи.

 

127. Какво отличава Ученика. Всеки от вас най-първо трябва да се стреми да бъде отличен ученик. Всеки ден той трябва да отделя част от времето си за учене, да създаде в себе си навик да учи. Ученикът трябва да се отличава с обич към знанието, с обич към науката. Той трябва да проучи, какво нещо е Окултният Ученик и Окултната Наука, да може да даде кратко определение по този въпрос. Да бъдеш Окултен Ученик не значи да натрупаш в главата си известни познания върху различни предмети, защото това могат да дадат и другите науки. Съвременната наука спомага на Окултната Наука като ни запознава с Живата природа. Окултната Наука, обаче, представя въведение към Великата Наука на Живота.

 

128. Признаците на добрия човек. Окултната наука определя причината, поради която известни добродетели са развити повече или по-малко в дадени хора. Тя казва: Добър човек е онзи, който има повече връзка с напредналите и Възвишени Същества. Значи, по-голямото или по-малкото съприкосновение с Възвишените Същества, броят на допирните точки с тях, определя степента па човешката доброта. Когато дойдем до онези Велики Същества, които имат допирни точки направо с Бога, за тях казваме, че те почти са завършили своето развитие на земята. Те влизат вече в плана на една по-висока еволюция от тази, на земята.

 

129. Учените хора - Окултни Ученици. Много от учените са дошли до една голяма концентрация на мисълта си, до един пълен контакт с Живата Природа и имат силно развит духовен живот. Мнозина от тези учени са Окултни Ученици, занимават се с Окултната Наука, но външно не се издават, че са такива. Много от известните химици и физици се занимават с Окултната Наука и черпят своите знания направо от Живата Природа. Няма да цитирам мненията на тези учени, но казвам, че такива са съществували в древни времена, но съществуват и днес.

 

130. Ученикът и Окултната Наука. Някои питат: Защо ни е Окултната Наука? - В нея ще намерите начини и методи, как да си въздействате при различни състояния в живота си, как да устроите живота си разумно и по какви начини да разрешите трудните задачи на живота си. Там ще намерите методите, как да придобиете търпение, благост, доброта и пр.

 

131. Целта на Окултната Школа. С подобрение на материалния живот целта на Окултната Школа не се постига. Подобряването на умствения и духовния живот, просветляване на ума и облагородяване на сърцето влиза в целите на тази Школа.

 

132. Първата задача на Ученика. Първата задача на Ученика е да се освободи от ненужните безпокойства. Ученикът трябва да намери метод да премахне болестите, които го безпокоят. Той трябва да намери метод да премахне и сиромашията, която също е едно безпокойство. Ученикът трябва да преодолява всички мъчнотии и препятствия в живота си. Който иска да учи, болен не трябва да бъде, сиромах не трябва да бъде. За обикновения ученик е позволено това, но Окултният Ученик трябва да бъде свободен от всички недъзи. На Окултния Ученик не е позволено да има недъзи. Има ли някакъв недъг, той трябва да има търпението и доблестта да се лекува по всички правила, които Окултната Наука препоръчва. Вие не разбирате правилата на тази Наука и казвате: Господ ще ни излекува. Така казва и светът. Оставите ли само Бог да ви лекува, това е физически акт, а не вътрешен акт на вашето съзнание. Когато Учителят ви предаде един урок и вие не го научите, трябва ли да казвате, че Учителят знае урока и ще ви го повтори? Но веднъж урока, предаден от Учителя ви, вие ще го научитеи ще го приложите. Всеки урок, както и всяко окултно учение имат своето практическо приложение. Ако те не се приложат в живота, ще се създаде едно индиферентно състояние, при което мнозина ще се обезсърчат и ще кажат: И това е обикновена наука. От толкова години учим, но какво сме придобили!

 

133. Ученикът и Окултната медицина. На мнозина от вас съм дал правила, как да се лекуват сами и как да дават на другите първа помощ. Всеки от вас, като Ученик, трябва да знае тези правила и да ги прилага. Не е достатъчно само да констатирате известна болест. Ние имаме особено гледище за болестите. Болестите са дадени на хората за придобиване на смирение. Всяка болест е особена задача, с която Ученикът трябва да се справи. На всяка болест, която му се дава, той трябва да гледа като на особена привилегия. Всички болести се дължат на известни микроби, които намират във вашия организъм достатъчно количество храна за своето развитие. За да се справите с тях, не им давайте толкова храна и те ще си заминат. От какво произтича главоболието например? - От яденето на мъчносмилаема храна, която оставя излишъци в стомаха. Тогава пречистването на стомаха не става правилно, канализацията му е повредена някъде, вследствие на което се явява главоболие, а стомахът и устата почват да миришат. Когато Окултният Ученик пости, от него лъха приятна миризма.

 

134. Ученикът и пречистването на тялото. Окултният Ученик трябва да работи за пречистването на тялото си. Някой казва: За да се пречисти човек, той трябва да изтощи тялото си. Но това е криво заключение. Вие трябва да правите разлика между плътта и физическото тяло. Ако плътта ви отслабва, тялото ви не трябва да отслабва. Какво се подразбира под отслабване на плътта? - Да се намалят ниските желания на човека, т.е. желанията му да се възпитат. Ниските желания на човека се коренят не във физическото тяло, но в плътта. /Това е астралното тяло/. Ето защо, за да възпитава тези желания, човек не трябва да измъчва стомаха си. Когато човек приема повече храна, отколкото трябва, с това измъчва стомаха си, но когато приема по-малко храна, отколкото трябва, това е друга крайност.

 

135. Храненето на Ученика. Когато Окултният Ученик яде, той трябва да бъде доволен от храната, да забрави всичко наоколо си и да благодари на Бога. Да знаеш, как да ядеш, това е цяла музика. Второто условие при храненето: Окултният Ученик трябва да избягва еднообразна храна. Някой се подлага, например, на картофен режим. Цял месец се храни само с картофи, друг се храни цял месец само с череши, само с грозде и пр. Това не е правилен начин на хранене. Ще опитвате всички видове храни, всички видове плодове. Винаги трябва да разнообразявате храната си, защото всеки вид храна съдържа специфични енергии, необходими за организма ви. У човека има едно специално чувство, което на всяко време му подсказва какво трябва да яде. Защото в дадения случай само в тази храна човек ще намери онези специфични елементи, които са необходими за съграждане на организма и за създаването на някоя велика мисъл или някое благородно чувство.

 

136. Силата на общата молитва. Да допуснем, че като Окултни Ученици вие се събирате на обща молитва. Какво се иска от вас в случая? Сърцата и умовете ви трябва да се отворят, че всички заедно да създадете вътрешна връзка с невидимия свят, всички да се почувствувате радостни и весели. За сега за вас молитвата е дълг, но не и резултат на вътрешен Божествен подтик. След време ще добиете този подтик и молитвата ще получи за вас друг смисъл.

 

137. Какво трябва да изучава Ученикът. Като Окултни Ученици, в първо време ще изучавате окръжаващата природа и нейното влияние върху вас. Ще изучавате влиянието на времето, на въздуха, на ветровете, на цветята, на плодните дървета, на изворите, на водата и т.н. Окултният Ученик трябва да знае каква вода да пие. Той трябва да пие най-хубавата вода, защото тя дава най-добрите условия за здравето, което е необходимо за проява на правата мисъл. Мисли ли Ученикът право, той ще изпитва красиви и приятни чувства.

 

138. Като Ученици, давам ви следното правило: Окултната Наука не търпи излишно говорене. Вие може да говорите някога повече, но ако всякога говорите много, това е неправилно. Многото говорене е хабене на енергия, а с това се изтощава нервната ви система.

 

139. Интуицията на Ученика. Окултният Ученик трябва да има развита интуиция. Затова ще работите за развиването й. Интуицията е важно помагало в живота на Ученика. Който има развита интуиция, може да избегне много нещастия и неприятности в живота си.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...