Jump to content

7_01_06. За възпитанието


Recommended Posts

ЗА ВЪЗПИТАНИЕТО

4. Поемете въздух, че тогава ще пеем. Двете ръце прострени напред, после поставени горе над главата с допрени пръсти. Двете ръце настрана, после над главата и обливане. Туй е един метод за възпитание на децата в бъдещата школа. Когато се учи музика, учителите ще възпитават децата по този метод най-малко половин час. Някои от учителите могат да употребят този метод с учениците си. Като влезеш при децата, не започвай изведнъж да ги учиш, но около 10-15 минути направи едно упражнение, за да се хармонира съзнанието им под влиянието на музиката. Упражненията с буквите а и о можем да заменим с думи – хармонично съчетани думи трябва да намерим. Трябва да приготвим такива окултни упражнения, такива няма още приведени; окултна музика няма още в Европа, сега се заражда тя. Единствените окултни песни, които имаме, то са сега нашите. Навсякъде имате съвременни песни с мажорни и минорни гласове. Минорната музика всякога изразява дълбочина на сърцето, а тази дълбочина е потребна; мажорните тонове дават сила, интензивност.

„Беседи, обяснения и упътвания“ (1922 г.)2, „

Работа за новия живот“, стр. 188, 189.

Има едно състояние в музиката, което ще опиша така. Свириш на един човек, на един престъпник. Може да направите опит. Той мисли да краде, да направи някое престъпление – ще му свирите. Ако вие успеете да бутнете на нужното място, този човек ще се промени, защото престъплението върви по известна музика. На пияните хора другояче свирят, на трезвите – другояче. Има една музика на доброто в света. Ако вие вземете тия тонове, той както седи, веднага ще се родят в него известен род мисли и той ще се откаже от своето намерение.

„Ако говоря“, „

Най-голямото изкуство“, стр. 164.

Ако бях учител, щях да имам едно пиано на разположение. И трябва ми само четири ноти, за да внеса ред и порядък между учениците си: „Слушайте, деца!“ И ще започна да пея нотите: до, ми, сол и горно до. Ще разделя думите слушате, деца на срички и на всяка сричка ще приложа съответния тон: до, ми, сол, до. Ще попея 5 минути и след това ще започна работата си. Като се раздвижат, като започнат да не мируват, пак ще им попея. С това ще се внесе в децата едно разположение, и няма да се тревожа. Ако пък бях къщница и чаках мъжа си, който иде нещо разгневен, пак ще седна пред пианото и ще започна да пея със същите тонове: до, ми, сол, до с думите Добре дошъл. Като чуе това, той веднага ще измени разположение, ще кажете: „Хайде, изпей ми това още веднъж!“ Като му пея три пъти, той ще се разположи. Тогава ще му сложа ядене и ще ядем сладко. Така се разрешават въпросите.

„Вас ви нарекох приятели“, „

Умих се и гледам“, стр. 93.

11. Като станеш сутрин, да си потананикаш, да си посвириш с уста. Ако искаш работите през целия ден да ти вървят добре, да си попееш 15 минути. Едно правило е това. Може да го опитате. Ще станеш сутрин, ще пееш. Жена, която не пее, и мъж, който не пее, те не могат да въртят къща, и деца не могат да възпитават. Туй е много вярно. Направете опит! Пейте 15 минути съзнателно и след 1 година ще видим какви ще бъдат резултатите. С помощта на музиката нашето положение ще се подобри най-малко 50% във всяко едно отношение.

„Положителни и отрицателни сили в Природата“,

17. Изпейте Сладко, медено и Сила жива, кажи ми. Тия две песни се спогаждат, понеже водата и медът се спогаждат. Следователно и двете песни може да се изпеят заедно…

Представете си, че някой ви запита: „По какво се отличава окултната музика от обикновената?“ Със своята крайна мекота, яснота, картинност и природни образи. Към туй всички трябва да се стремите – в пеенето ви да има яснота и мекота. И упражненията трябва да бъдат меки. Никога не може да пеете едно окултно упражнение без мекота. Едно окултно упражнение се отличава с една крайна мекота, а мекотата предава крайна пластичност, гъвкавост. Ако искате като ученици да се упражнявате, има такива мотиви – духовни – за съзерцание. Започнете да си тананикате една дума, да я повтаряте постоянно, да я изменяте. Има закони, по които ще изменяте, изменяте, и тъй ще нагласявате вашето настроение. За пример, започнете с думата благост. Ще я пееш, ще я изменяш, докато добиеш в себе си известно настроение. Тогава ние ще правим разни упражнения. Сутрин, като станете, да кажем фамилия сте, съберете се деца, баща и майка, започнете окултните си упражнения. Започнете: сила жива, кажи ми, де вода извира, извира, извира, всичките ще пеят. После ще дойдат другите окултни упражнения – децата, всички вкъщи, колкото сте, ще ги изпълнявате. После, скръбта си ти кажи. Ще видите тогава може ли да се възпитават по този начин – с музика – децата, или не. Може. Дадем ли нещо окултно, ще има резултат. Децата се възпитават чрез картини, образи. Този език трябва да бъде картинен. Той е езикът на Природата.

„Положителни и отрицателни сили в Природата“,

За възпитание може да правите упражнение № 80 от раздела „За лекуване“.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...