Jump to content

2. Приложение и успех при ръчните занимания


Recommended Posts

2. Приложение и успех при ръчните занимания

Най-често децата обичат да изживяват всяка своя идея и сетивно. Като харесат някоя приказка, естествено е да я изиграят. При драматизирането са нужни костюми, декори и реквизити. Всичко това могат да приготвят малките ръчички. С голяма радост се изрязва златното наметало, ушите на заю баю, опашката на лисана, чашката на кокиченцето, минзухарче-братко- и др. Всяка приказка и всеки сезон бихме могли да илюстрираме с ръчна работа. Така например, на етажерката ще си наредим горичка от картонени дървета, къщички от глина или картон, снежни пътеки, шейнички, а там в далечината ето че пристъпва гладния кумчо вълчо, отивайки в града да си търси храна. В другия ъгъл — до прозореца се е Свило малко селце с къщички, дървета край пътя, двор и кошара, мегдан, кладенец и др. През есента ще си уредим пазар, през зимата пързалки, а през пролетта градинки. Всеки сезон сам ни предлага богато разнообразие от творчески приложни възможности. Куклена къща, магазинчета, изложби, украса и изненади при тържества са случаи, при които ще дадем възможност на малките да проявят творческите си възможности, приложени в ръчния труд. Всички деца обичат да работят. Наш дълг е да им дадем възможност да се проявят и чрез играта да обикнат труда.

Имайки пред вид казаните по-горе възможности за общия успех на работата, необходимо е да се справим навреме със следното: 1. Учителката трябва добре да знае и сама да умее да върши това, на което .иска да научи децата. 2. Материалите, с които ще се работи, да бъдат готови предварително, за да не се пречи на цялата група при работата. За повече дисциплина и ред, избираме предварително дежурни, които да раздават материалите на всички предварително, когато се работи групово. 3. Не по-малко важно за общия успех е и обстоятелството да се справим на време с детския интерес. Преди всичко трябва да заинтересуваме децата или да използуваме създаден интерес. Най-често спонтанните детски игри ни водят към успешна творческа дейност. 4. За да имаме успех, трябва да държим сметка и за детските , възможности и ,да даваме на депата работа, която е по техните сили. Ще тръгнем от по-лесно към по-мъчно; на по-сръчните деца ще даваме по-сложна работа, а по-неловките ще насърчаваме повече. Всяка предприета работа ще се дава с оглед на средната възможност за децата. Украсата на детската ни градина най-често е огледало за духа на общата ни работа. Случва се, в старанието си, учителката да украси стаята с изработени предмети само от нея. Тук децата ги няма. Има обратни случаи на прекалена небрежност, когато украсата на стаята се оставя изключително на детското умение. В такъв случай, излагаме вкуса и мерилото на малките относно хубавото и красивото. Редно е да покажем на децата най-хубавото, да им дадем образец и да им съдействуваме за самостоятелното изпълнение на зададеното. Украса, албумчета и подаръци има смисъл, само ако са детско творчество. Фатална грешка е да кажем, че детето не умее и ние да .свършим неговата работа. Макар и несъвършен, нека ценим детския труд нежели да осакатяваме характери и да убиваме стремежи.

Преди да завършим ще кажем няколко думи и за груповата работа. Масовият труд е по-продуктивен, но по-шаблонен. От друга страна, при голяма група трудно е да водим индивидуална работа, тъй като няма да имаме възможност да бъдем полезни на всяко дете. и в резултат се получават много започнати, но недовършени различни неща. Докато при колективната работа се показва общо и се следи общо, при по-малка група деца до 30 за предпочитане е индивидуалната работа. Тук спокойно ще покажем в резбата на Минчо, в лепенето на Нина или ще гостуваме на малките домакини. При единия или другия случай ще създаваме у децата навик за кооперативен и съзнателен труд — стъпало на настоящия стопански и икономически строй.

Всяко селище има своя среда, свои условия и свои възможности. Ще се справим с тях и ще даваме на децата съответна работа. Например със селските деца ще се спрем по-подробно на селското стопанство — добитък, домашни животни и храна. С децата от провинциалните градове ще работим повече около местните производства; лозя, зеленчукови градини, плодове, индустрии, исторически бележитости и пр. С децата от големите градове ще се спрем по-обстойно на културните придобивки, всред които те растат. Не е много естествено децата в София да играят на лозарство или на параход. Това съвсем не е изключено, подчертаваме само, че тук интересът, ще бъде по-повърхностен и кратък, отколкото ако същите играят на трамвай, зоологическа градина — неща, които могат да се наблюдават непосредствено и са близки до извънучилищния живот на малките.

И така, чрез ръчните занимания неусетно ще минем от играта към труда към живота.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...