Jump to content

VI. Георги Радев - Братско общежитие (Комуналният братски живот)


Recommended Posts

VI. Георги Радев –

Братско общежитие

(Комуналният братски живот)

Като жива семка у нас е посята идеята за братство - едничък социален закон на разумните човешки души, които живеят в любовта.

Тази семка започва да никне в нас, и нейните пръвни трепети пробуждат в нашето съзнание идеята за братско общежитие.

Братското общежитие е предверие на братството. При условията, при които се намират днес човекът и земята, то е едничко осъществяване на братството, едничка социална форма, в която то може да разрастне.

Постигнатото дава:

Освобождаване от ония стопански, обществени и нравствени ограничения, които спъват свободния растеж на човека. Човек престава да зависи от писания човешки закон, и се подчинява на оня вътрешен закон, който е вложен в сърцето му и написан в ума му. Изтръгва се от робството на изкуствените човешки условия, и се поставя в ония естествени условия, които му дава живата природа. В братското общежитие човек може съзнателно и свободно да изпълнява своя свещен дълг - сам да си вади хляба.

Братското общежитие е мястото, където човек може будно да премине от това стъпало на съзнание към по-горно. То ще създаде онази мека атмосфера, в която може да се дочака зазоряването на човешката душа, така, както на ранина човек притихнал ожида изгрева на слънцето.

За ученика - братското общежитие е вътрешна школа. Като в алхимична реторта, тук стават онези дълбоки превръщения, в които се раждат вътрешни ценности - качествата на ученика.

Явно е, че братското общежитие е не само външен проблем, а и вътрешен.

Жив организъм е то. Законите на човешкия организъм - най-пълно осъществената комуна - са и негови закони. Ето защо, нашата задача е само да приложим онова, което живата природа е вече осъществила.

Жив организъм е: и както тялото има глава и мозък, дробове и сърце, и стомах, като седалища на духовния, административния и стопанския живот, така и братското общежитие има своя глава и мозък, сърце и дробове и стомах, през които протича (общия) пълния му живот91.

Разисквания върху рефератите92 .

Г. Томалевски. Комуните, като нова форма на братски живот, мимоходом разрешават в себе си социалния въпрос. Във формулата на производството, капиталът се заместя със съзнателно комунизирания братски труд. Да се помага за закрепването тая нова форма, като необходима за прилагането новото учение.

А. Попов. Аз искам да обърна внимание на ученика като фактор в живота. Не е важно през какви философски школи ще мине ученикът, и какви философски знания ще добие, но важно е, какъв трябва да бъде в живота. Ученикът трябва да покаже на света новото, като го прилага на всяка стъпка в живота си.

Н. Каишев. Задачата на този събор не е да се откъсваме от нашите стари братя, а само да се откажем от някои техни стари възгледи.

Друга наша задача е да следваме неотклонно пътя на Белите братя.

Опитите, които ще правим върху братските общежития да нямат характер на многочислени комуни, а да се сгрупирваме в малки групи, които да си хармонират, защото не е в количеството, а в качеството на хората. И трябва да знаем, че не сме ние, които ще образуваме комуни, а Учителя ще направи такива.

С. Джуджев. Тия комуни трябва да имат пред вид положението на селянина днес. Той е много неграмотен, има нужда от хора, които да му дадат знания, и на които той да се опре с доверие. Да се работи върху него, за да създадем един образцов селянин. За доставяне необходимата духовна храна, трябва да се съставят специални песни и приказки, чрез които да се прокарват известни окултни истини.

Г. Марков. Човек в развитието на своето съзнание минава през три състояния: 1. През кометното, когато той представя една скитаща звезда, и се движи от система в система; 2. Когато съзнанието се движи по елипса, в която има два фокуса; единият представя неговата личност, другият представя Бога; 3. Когато той влезе в съзнанието на ученичеството, започва да се движи в кръг около един център, който е неговият Учител.

П. Пампоров. Ние сме на парахода в океана, и той гори. Предстоят ни два пътя: или да хвърлим всичкия си товар, да скочим от парахода, и който може да плува, да се спаси, или да останем на парахода и да изгорим. Време е да се спасяваме! Сега Духът иде, и тропа на всяка душа, а най-вече върху душите на младите. Няма време за отлагане. Трябва да пристъпим към работа, към опити!

С. Симеонов. Този събор е повече за опознаване и изказване мнения върху въпроси назрели и готови за приложение. Особено усилено трябва да се заработи върху комуните.

Г. Тахчиев. От нас се изисква абсолютна чистота, но затова трябват и абсолютни условия. Комуналният живот се явява като най-добро условие за постигане на всичко това, което новото учение ни налага.

П. Георгиев. По въпроса за комуналния живот мога да кажа следното: всеки, който влезе в комуна, трябва да олицетворява любовта в себе си. Комуната не е средство за осигуряване, и който влиза с такава цел, ще бъде вън от нея.

_______________________________

91 Рефератът е изнесен от Г. Радев на 2 юли 1923 г. по време на I-вия Младежки събор.

92 Тези разисквания са проведени на 2 юли 1923 г. по време на I-вия Младежки събор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...