Jump to content

1. Без редица, но с ред.


Recommended Posts

ХАРАКТЕРНИ СЛУЧАИ

1. Без редица, но с ред

— Деца, виждали ли сте как птиченцата влизат в гнездата си? И как кротко летят без да се блъскат?

— Не, — обадиха се няколко — да, — отвърнаха други.

— Аз съм виждала и много им се радвам. Летят, едно след друго, изчакват се и без да са наредени на редица влизат в гнездото си с ред. А веднъж, видях от едно гнездо да излетява една малка птичка, след нея друга по-голяма и след нея трета още по-голяма. Разбрах, че са братчета. Изчакаха се на едно клонче и дружно литнаха в градината. Птичките са много умни. А децата могат ли да бъдат умни като птички и . . . знаете ли какво — изправих се и продължих с по-нисък глас.

— Можете ли и вие всички подобно птички, с разтворени ръце, като крилца да излезете на двора и тихо, без да сте на редица да излезете с ред? Вие сте по-големи от птичките и може да сте по-умни от тях, нали? Не е важно кой е първи, а важното е кой излиза най-тихо и най-внимателно. Едни ще бъдат по-напред, други по-назад, всички ще излязат. Истински първо е това дете, което е най-внимателно. Сега, можете ли да излезете на двора така тихо, както птиченца ?

— Да, да, можем — отвърнаха децата.

— Слушайте, дечица. Ще ви засвиря „сладък сън", а вие ще заспите и ще сънувате, че ставате птички.

Засвирих тихо на пианото нова мелодия „Сладък сън". Всички със затворени очи, с подпряна глава на двете ръце сънуват. Прекъснах пианото. След минута засвирих позната тем мелодия за пробуждане.

— Сега вие сте птиченца. Литнете с разтворени крилца. Чудесно деца! Жори, отвори вратата и отлетете на двора!

Всичко стана така, както трябваше — с ред, без редица.

Оставих ги на двора свободни. След 10 минути запях „Всички тук елате" — условен мотив за прибиране около мен.

Птиченца, вие излязохте много тихо, но можете ли също така тихо да влезете — без редица, но с ред ? И още едно нещо искам да ви кажа, един много мъчен урок.

Слушайте: всеки като влезе в стаята тихо, да не си търси своето столче, а да седа там, където има свободно място. Това е много мъчен урок — да забравите своето столче и да сядате всякога там където има място. Хайде сега, птиченца, разтворете крилцата си и полетете след мен. Обиколихме двора. Похвалих най-изпълнителните, а всеки се стараеше да бъде прилежен. Влязохме пак вътре. Напомних мъчния урок и сядането стана чудесно.

Браво, деца! Та вие всички изведнъж научихте мъчния урок. Ама утре, други ден и през цялата година, ще можете ли да излизате без редица, но с ред и да сядате всякога само на свободните столчета ?

— Да, това е най-лесно — обади се Борко.

— За тебе е лесно, но за другите?

— И за мене, и аз мога ... — е това е лесно — надпреварваха се едно след друго гласчета.

— Добре, значи днеска научихте един мъчен урок. Умни деца сте вие. Хайде сега да си попеем. Коя песен искате?

— „Сбогом птички"

— Да почнем тихо и сладко, като славейчета. Изпяхме няколко песни.

* * *

С нужното внимание, повтаряхме всеки ден горния урок, за да стане навик на всяко дете. Не само това, но скоро го разширихме — при миене, обличане, при игра с играчките, при кукленската къща и изобщо прилагахме към всеки случай без редица, но с ред. Първи е този, който е най-внимателен. Мое е само свободното място.

И така, с кротост и търпение, към хармонична свобода и самодисциплина.

Стадния ред сковава и ограничава духа. Стадната дисциплина, приятна за окото — убива личността. А основната задача на детската градина е: създаване свободни, творчески личности.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...