Jump to content

Recommended Posts

6. Есен

Изобилието на играчки и приятната обстановка, достатъчно забавлява малките, за да не почувствуват нужда от повече разнообразие в работата си. Все пак времето минаваше и златната Есен ни канеше да запеем за сладките плодове, за отлитащите птички и за падащите листенца

Някой, може би, ще възрази, че това зависи От детския интерес. Горното е вярно до толкова, до колкото е вярно това, че детската учителка трябва всякога да тръгва от детския интерес и да стигне до своята цел.

Един ден, след свободния период, след молитвата и прегледа запитах децата: „Защо днеска не излязохме на двора"?

— Защото е студено.

— Да, вече е студено, деца! Ние изпратихме лятото и посрещнахме царица Есен с плодовете, — спомняйки си за 22 септември — търже-сивеното посрещане първия ден на есента.

— Моля, госпожице, през есента зрее гроздето — обади се Иванчо.

— Да, през есента зрее гроздето, през есента зреят ябълките, крушите, сливите — и тъй, почнахме да изреждаме всички плодове и зеленчуци.

Поде се разговор, кое Къде зрее и кое кога се бере. Така се създаде интерес около есента, което беше и моята крайна цел. Предстоеше ни да се спрем поотделно на отлитащите птички, на падащите листенца и на зимните приготовления.

— Какви стават листенцата през есента, деца — продължих аз.

— Кафяви и жълти — обадиха се някои.

— И падат на земята — допълниха други. "

— Да, дечица, вие всичките виждате есенните листенца всеки ден, как хвърчат из въздуха. През междучасието ще отидем всички в училищната градина, за да си набереме от падналите листа.

— И да си украсим стаята — прекъсна ме Лилия.

Моята мисъл не беше точно тази, но и това не беше казано лошо.

След малко градината се изпълни с весел глъч и смях. Всички деца напълниха джобовете си с листенца и отново се върнаха в стаята, където дежурните бяха сервирали закуските. Естествено беше да декорираме масичките със събраните листенца и да закусим при по-специална обстановка.

През време на закуската, сложих тиха мелодия на грамофона и запитах:

— Знаете ли каква приказка ни разказва музиката на грамофона?

— Не.

— Ще ви я разкажа: „Сложих плочата отначало и започнах" Задухал вятърчо през полята и градините, чуйте 'как се прегъват клонете на дърветата и фучат . . . ето сега тичат деца от училище, виждат сочните круши на дърветата и почват да берат . . . ето обаждат се и ябълките и те искат да скочат от клончетата. Сега слушайте как чуруликат птичките и отлетяват към топлите страни при негърчетата.

Ето вече децата влизат в училище с пълни ръце и запяват.

— Плочата на грамофона се свърши и аз запях „Мина лятото горещо, есента дойде" . . . Повторих песента по общо желание. Скоро времето мина и трябваше да си изпеем за сбогом „Свършихме работа".

— Довиждане, деца!

— Довиждане, госпожице!

Искате ли да си отидем като плодове? Децата със сини престилки ще бъдат сливи, децата с розови престилчици ще бъдат ябълки, резедавите ще бъдат круши, а банановите ще са праскови. Данчо, ти ще бъдеш градинар. Стани и събери всичките круши — помилвай по главичките децата с резедави престилки . . . Ти, Нина, събери ябълките . . . Минчо да събере сливите ... Всяко помилвано дете ще става тихо да си отива. Така . . . Сега останахте само вие — градинарите. Ще ви кажа още една работа: приберете градинките си — масичките и столчетата и сте свободни.

Така мина преди обеда.

След обяд играхме на плодни дръвчета, слушахме на грамофон есенната приказка, драматизирахме я, разширихме я, и така навлязохме в есента.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...