Jump to content

Recommended Posts

Умен

“Който щади думите си, е умен; и търпеливият човек е благоразумен”

(Пр. 17:27; СИ).

Умен човек е този, който вижда най-малките по-грешки в себе си,

които никой друг не вижда.

Той употребява своята умствена енергия не за някакви велики дела,

но за постигане на най-малките неща, каквито никой друг не предприема.”

(44;21)

Умен е онзи, който може да смени плача в радост;

който може да смени скръбта в утеха; отчаянието - в надежда;

омразата - в любов;

невежеството - в знание;

неправдата - в правда; робството - в свобода;

сиромашията - в богатство; смъртта — в живот.

Който и в най-голямата тъмнина може да намери път към Бога.”

(94;335)

Умните хора знаят кога да говорят и кое мълчание е злато.

Умен е този, който е развил самонаблюдение. Чрез него той не само констатира кога греши в живота, но и своевременно реагира за отстраняването на грешките. И не се захваща изведнъж с грандиозни проекти, а гради характера си и постига целите си стъпка по стъпка. Умният върви от малкото към голямото, а не обратно.

Умен е човекът, овладял до съвършенство себе си. Неговият зорък и действен ум му позволява да изменя всички отрицателни външни и вътрешни условия в положителни. Казано с други думи — да превръща злото в добро. И в най-дълбокия мрак на земния живот той открива пътя към светлината. И го следва с цената на всичко. Защото знае, че това е единственият верен път към вечната Истина.

“Умният човек прави нещата красиви, а глупавият - хубавите работи разваля” (51;39). И още: “Умният гради, а глупавият руши. ...Умният пише, а глупавият преписва. ...Умният печели, а глупавият губи” (44;21). Използвайки контраста между ума и глупостта, авторът на тези мисли рисува с пестеливи щрихи крайните резултати от проявленията на умните и на глупавите хора. Очевидно твърде различни са плодовете, родени от ума и глупостта. Което ни подтиква да се замислим кои от собствените си действия следва да оценим като умни и кои — като глупави. “По плодовете им ще ги познаете...” — ни учи Христос (Мат. 7:16; СИ). Плодовете на използвания за добро ум са красиви и сладки, а тези на глупостта — грозни и горчиви.

Колкото по-умен става човек, толкова по-трудни задачи за решаване му предлага животът. Ала те не го плашат. Той се справя с тях с будно съзнание и пълна концентрация на целия си потенциал. И след тяхното решаване става още по-умен и по-силен.

Да си прекрасно осведомен все още не означава, че си умен. Умът се проявява в това, как се справяш с проблемите в жизнения си път. Дали успяваш да съхраниш чистотата на мислите, чувствата и постъпките си дори и при най-тежките изпитания в живота. На това е способен само умният човек.

Умът:

• трябва да бъде бистър, трезв, да схваща истината;

• и на младия, и на стария трябва да е свеж да възприема новото в живота, което иде;

• расте, води до умствено развитие у човека;

• е гъвкав, когато може да се бори с противоположните сили в природата, които действат в разрез с неговото развитие;

• е умението да ходим в пътя на светлината и всичко правилно да разбираме;

• е проекцията на менталния свят в психиката на физически живеещия човек.

Умен е, който:

• може да смени:

• плача в радост;

• скръбта в утеха;

• отчаянието в надежда;

• омразата в любов;

• невежеството в знание;

• неправдата в правда;

• робството в свобода;

• сиромашията в богатство;

• смъртта в живот;

• в най-голямата тъмнина може да намери път към Бога.

Обективният ум - е ум на фактите. Той трябва правилно да констатира нещата отвън - такива, каквито са.

Субективният ум - е ум на законите. Той е правилно развит, когато човек правилно преживява нещата вътрешно.

Умът на принципите още не е развит у човека; проявява се у светиите, мъдрите, великите хора. Той се явява център, спрямо който субективният и обективният ум интегрират възможностите и функциите си.

Bibleiski_dobrodeteli_13.jpg

Умственото развитие:

• зависи от въздухообразните тела и елементи: от дишането, от въздушните планетни влияния, от етера, от качествата на въздуха, където живеем;

• зависи и от начина на дишане, от правилното вдишване и издишване;

• показва какви по трудност задачи можем да решаваме;

• се определя от степента на умението ти да се ръководиш сам;

• включва развитието на интелекта (умението да решаваме задачи), развитието на мисленето (способности за мислене и мисловни качества), развитието на информираността и паметта, мозъчно-то развитие и формирането на ментално духовно тяло.

Умният:

• следва пътя на Мъдростта;

• вижда най-малките погрешки в себе си, които никой друг не вижда;

• употребява своята умствена енергия не за постигане на велики дела, а за малките неща, каквито никой друг не предприема;

• лесно се справя с мъчнотиите, с неблагоприятните условия, в които животът го поставя;

• умният прави услуга на слабите хора, но не и на силните;

• не е външно щедър;

• има съзнание за това, което върши;

• като млад е знаел по-малко, а като стар знае повече.

Умният и глупавият:

• умният гради, а глупавият руши;

• умният прави нещата красиви, а глупавият разваля и хубавите работи;

• умният говори за мъдри неща, а глупавият за глупави;

• умният пише, а глупавият преписва;

• умният печели, а глупавият губи;

• умният различава бедния от просяка-търговец, а глупавият, и като дава, и като взема, е способен да загуби.

Знаещият:

• първо следва да е придобил светъл ум и тогава да се стреми към знания;

• за да придобие истински знания, човек трябва да живее предимно с душата си и да й дава предимство пред личните изисквания, пред живота на личността си;

• има условия вътре в себе си и не се оправдава с липсата на . външни материални условия, за да направи нещо;

• е онзи, чието знание е като извор вътре в него;

• не се отегчава от знанието, само ако знанието му е Божествено;

• се стреми само към знание, което осмисля живота му;

• има достатъчно светлина да разреши задачите на живота си.

Мислещият:

• озарява света със светлината на мисълта си;

• е истински мислител. Той знае, че ако нашето съзнание не се прониква от едно по-висше, Божествено съзнание, ние не бихме могли да мислим;

• знае, че мисленето е колективен и вътрешен процес за всеки;

• знае, че всяка мисъл, която излиза от него, отива в пространството и един ден ще се върне при него. Той дава енергия само на добрите мисли и само тях проявява;

• не приема отрицателните, лошите мисли, разграничава се и се дистанцира от заряда, насочеността им и от идентификация с тях;

• мисли правилно, добре и разумно.

Разсъдливият:

• е развил разсъдъка си — своя висш ум, който го води да правилното разбиране на причини и последствия;

• използва разсъдъка си, за да може да си помага, когато иска да преодолее някоя отрицателна черта в себе си;

• умее да се справя лесно с подозрителността си, като развива своята разсъдъчност;

• умее да разсъждава правилно и по този начин правилно решава въпросите си;

• е последователен в разсъжденията си;

• има будно съзнание и когато мисли за някого, знае, че не бива да пренебрегва умствените му способности, логическите и интуитивните му възможности и заложби.

Самовъзпитателни идеи и методи:

1. Прочетете текста и отговорете на въпросите към него, които ви помагат да размишлявате.

Сърцето и умът са две системи в човешкия организъм. Сърцето представлява симпатичната или вегетативната нервна система, а умът — централната нервна система. Функциите на двете системи се допълват взаимно. Ако служи само на сърцето си, без да участва умът, човек нищо не може да постигне. Сърцето е област, върху която умът работи. А умът не може да се прояви без сърцето. Така сърцето се явява област за проява на ума; и обратното, умът се явява област за проява на сърцето. Чувствата са материал, с който умът работи. Например, гневът е една проява на сърцето. Природата е вложила в човека сили, които противодействат на гнева. Тези сили се крият в ума. Като започне да мисли, човек постепенно се успокоява от гнева си.

Разумността е скрита в сърцето. Не можеш да разбереш сърцето, докато не разбереш ума.

Коя е органическата основа на ума и сърцето?

Умът и сърцето ли управляват нервната система или обратното?

Bibleiski_dobrodeteli_14.jpg

Каква е връзката помежду им според текста?

Как умът влияе на функциите на сърцето? Как сърцето влияе на функциите на ума?

Върху какво се замисляте по-успешно - върху неща, които обичате или които са ви безразлични, и се опитайте да обясните защо?

Можели да бъде наречен гневът състояние на отсъствие, спиране на умствената дейност?

Какво означава “разумно сърце” на ниво нервна дейност?

2. Прочетете текста и отговорете на въпросите след него.

Безпокойството у човека се дължи на сърцето. Когато сърцето ръководи ума, човек непрекъснато се безпокои. Когато умът работи активно, тогава човек има чистота, тих, спокоен, повдигнат и невъзмутим е. Тези състояния се сменят у човека всеки ден. Важно е да преобладава ръководството на ума. Защо? Ако дойде някакво фалшиво желание в сърцето ви, не го оставяйте да ви тревожи, не му противодействайте. Кажете му: ”Ще бъде, ще бъде!”, и така то ще се трансформира. Когато сърцето ръководи, желанията ни се сменят често. Ту едно решаваме, ту друго и нищо не довършваме, накрая ставаме своенравни и пасивни. За да не става това, стремете се умът ви да е активният, ръководещият у вас.

Кои са качествата на човек, у когото сърцето взима връх над ума, и друг, у когото умът обикновено взима връх над чувствата?

Можем ли да наречем интелектуалеца човек, у когото умът винаги ръководи сърцето?

Можем ли да наречем притеснителния човек сърдечен и ако да -защо?

Умственият тип човек възможно ли е да стигне дотам, че да не умее да проявява чувствата си, и нормално ли е това?

Важно ли е човек да мисли върху чувствата си активно? Важно ли е да чувстваме онова, което мислим и говорим, и защо?

3. Нарисувайте схема на включване и взаимоотношения между думите, според както ги разбирате: знание, информация, мисъл, мъдрост, познание, съзнание, узнаване, умозаключение, мозък, нервна система. Ако ви затруднява, отначало изобразете само отношенията, в които сте сигурни, частично и по-късно заедно. Ако трябва да ги представим като концентрични кръгове един в друг, как бихте ги подредили?

4. Как разбирате мисълта, че Любовта е център на ума?

Изберете най-точното й тълкувание от посочените предложения:

• Мислите извират, когато чувстваме онова, за което мислим.

• Да отправиш ума и сърцето си към Бога, означава да имаш магична сила в себе си.

• Да обичаш някого, това означава да мислиш и да разбереш, да намериш кое е хубавото у него.

• Мир в душата и успех в живота има онзи, който схваща, проумява, познава единството на любовта.

• Красивият ум мисли право и намира решението в онова, което е еквивалент на любовта.

5. Препишете красиво изречението: Умът се развива, когато човек мисли, помни, съзнава, познава, учи, вярва, свети. Запишете в колонка изреждането на глаголите и срещу всеки нарисувайте символ, образ. Рисувайте с жизнерадостни цветове.

6. Упражнение за дисциплиниране на ума. В ума ни могат да влязат всякакви странични идеи, затова следва да се приучаваме да дисциплинираме ума си. Недисциплинираният ум е като див кон, който не стои зад огради доброволно. Дисциплинирането е изкуство и велика сила, когато човек я овладее в самия себе си, не спрямо другите. С дисциплиниран ум човек може да си създаде характер, на който може да разчита, и да бъде господар на себе си. Злото и доброто в живота идват, но важно е с какъв ум ще ги възприемем. Години са ви нужни да дисциплинирате ума си, да сте тихи, несмутими и спокойни при всички събития в живота, за да имате това умствено условие да решавате задачите си правилно. Някой е недоволен от ума си, друг от сърцето, а трети от волята си. Бъдете доволни от ума си, работете върху него и контролирайте чрез него сърцето и волята си да се проявяват само разумно. Стремежът ви да бъде да създадете хармонична аура в стаята си; или да имате такъв кът някъде. Това е мерило за дисциплината на ума.

7. Опит. Колкото пъти ви дойде наум нещо отрицателно като са-мооценка през деня, веднага го повторете в положителна степен. Срок: десет дни. Например: Ама съм и аз!/Ставам все по-добър. Или: Пак сгафих/ Вече трябва да се науча да съм перфектен. Или: Нищо не става от мен/ От мен ще стане най-доброто.

8. Упражнение за концентриране на ума. Във всички духовни школи, тези на древните египтяни, вавилонци, индийци, евреи и т.н., са имали различни методи за контролиране на ума. За себе си изберете такива методи, които ви привличат. Контролът на ума започва от контрола над мозъка и над отделните органи в тялото. Например, правете опити да местите болката, когато нещо ви боли. Болка, която се мести, ще мине. Концентрирайте се върху центровете на известните ви добродетели, за да се събира там повече кръв и те да се активизират и развият. Когато мислите за нещо, мислете само за това и нищо друго да не е в състояние да ви отклони. В един момент правете само едно нещо и непременно мислете какво правите, мислете върху него. Контролът на ума включва контрола над мисълта.

9. Опит. Правете опити да мислите правоговорно с цели думи, като не допускате мисълта ви да е поредица от дума, половин дума, образ, емоция, сетивно усещане, волеви импулс и т.н. Когато връщате мислите си многократно през деня и си ги повтаряте изговоримо, ще разберете, че това е важен ключ към собствените ви желания, съзнанието ви и към успеха.

Речник на разграничителните понятия:

Умен - който има добре развит ум, говори умно, постъпва умно, има разумно сърце. Включват се способностите на мо-зъчната дейност и на централната нервна система, които определят качествата на паметта, мисленето, говоренето, писането, решаването на проблеми и ученолюбието.

Мислещ - който мисли право. Правата мисъл обуславя здравословни органични функции и състояния в организма. Ако получиш сърцебиене от една мисъл, тя не е права.

Знаещ - който знае и има знания. Знанието може да е външно (теоретично), вътрешно (преживяно), приложено (теорията, изпробвана на практика), практическо (изведено от практиката) и опитно (изведено от интуитивно прозрение или житейския опит).

Учен - който се учи, учи другите, научил е много, учеността му е наука.

Мъдър - който разбира природната разумност и следва Божията Мъдрост, надхвърлящи материалните параметри на нашето мислене, разбиране и решение на въпросите.

Интелигентен - който умее да решава проблеми, да намира отговори, да прави открития.

Информиран - който е подготвен с голямо количество информация и я използва, за да мисли, да търси интелигентни решения, да усъвършенства теорията на познанието и науката, да учи и да постъпва мъдро.

Разбиращ - който умее да обяснява явленията и фактите такива, каквито са, с техните взаимозависимости и особености.

Логичен - който има силни логически способности за мислене.

Разумен - който знае, че само мъдростта води към истината и че целта на мъдростта, знанието, интелигентността, ученето е само истината. Разумният не разчита на нещата, които са верни, но не са истина. Той следва личната си самоопределеност към природната Разумност.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...