Jump to content

216. Новият писател трябва да съдейства на еволюцията в живота на човеците


Recommended Posts

216. НОВИЯТ ПИСАТЕЛ ТРЯБВА ДА СЪДЕЙСТВУВА

НА ЕВОЛЮЦИЯТА В ЖИВОТА НА ЧОВЕЦИТЕ

Крилете на фантазията на Андрей се разпериха и той литна!... Видя се писател!... Беше привечер, излязъл да си направи разходка по булевард „Цар Освободител”, и се отби в кафенето на писателите, в което всяка вечер отиваше. Познатият му келнер го посрещна с поклон и усмивка, предложи му свободната маса до витрината, която гледаше към булеварда, застана мирно, готов да изпълнява всичките му заповеди. Андрей като писател, заговори с писатели и от съседните маси, покани ги на своята маса, поръча и на тях кафе и потъна в разговори за изкуството. Разбира се, той не забравяше от време на време, уж мимоходом да погледне към булеварда, дали минувачите го гледат. И там срещаше любопитните погледи, дори чуваше да си казват: „Това е известния писател!...” И после си отмахваше уж разсеяно погледа, и продължаваше сериозния разговор с колегите си...

Друг път Андрей си мечтаеше как съчиненията му ще бъдат преиздавани много пъти, той ще стане богат, ще бъде притежател на многостаен апартамент - най-комфортно обзаведен, ще се ожени за красива жена, ще си има красиви и способни деца, ще си построи вила, кола... И за още много неща мечта. През това време Христов почистваше праха от книгата, и го наблюдаваше. После прекъсна мечтите му, като го запита:

- Какво си мислиш?

- Видях се знаменит писател!

- Така ли, че това е много хубаво! Всички неща най-напред се осъществяват в мисълта, и после във физическия свят. С това ти си поставил вече началото. Разкажи ми как се видя? - И Андрей най-чистосърдечно, което му беше естествено, разказа в най-големи подробности. Христов го изслуша внимателно, и когато Андрей млъкна, заговори сериозно:

- Ти и всички хора и сега могат да се разхождат по булевард „Цар Освободител”; да ходят в кафенето на писателите; да пият кафе с писатели; да гледат през витрината... Много са хората, които имат разкошни апартаменти, жена, деца, вили, коли и правят и имат още много неща, без те да са писатели!

Андрей го гледаше и слушаше въпросително. - Наистина писателя е човек, както всички останали хора и в същото време е и нещо друго, каквото не са останалите хора - писател. Като писател той прави това, което останалите хора не могат да правят.

- Това ми е и ясно и не ясно - възрази Андрей: - Но кажете, ако обичате Вие как разбирате писателя.

- Аз вече ти казах. Остава още да добавя, какъв трябва да бъде новия писател.

- Тъкмо това и мене интересува, защото аз искам да съм от новите писатели, да съм първия! - Христов го погледна и радостно и снизходително, и после си помисли: „Ще ти пати главата, косата ти ще побелее!...” И като прецени какво може Андрей да разбере, заговори му за писателя в границите на неговото съзнание:

- Писателят, новият писател е много зает с четене, писане и мислене върху проблемите, които трябва да прокара в своите съчинения, затова той няма време да се разхожда по булевардите и да стои по кафенетата.

-А от къде ще черпи сюжети на своите произведения, от къде ще черпи вдъхновение? Нали има нужда да се разхожда, да си почива, да разговаря с други писатели? Всичко това е най-удобно в кафенето на писателите.

-Тежко е на този писател и на неговите четци, които четат произведения, написани от сюжети и вдъхновения от булевардите и кафенетата! Това са псевдо писатели. Техните писания са опушени, миришат на тютюн, алкохол, в тях се чува шум от търкане на подметки по паваж. В кафенетата, булевардите, кръчмите, вертепите е показан живота, който не трябва да се живее, защото това е отрицание на всякакъв живот - това не е живот!

- Но нали трябва да се покаже на четците и тази страна на живота? -свари да възрази Андрей.

- Тя е факт, всички я познават, и ако някой не я познава, по-добре е, че не я познава. С такива писания светът е препълнен, те нищо добро не са донесли на хората. Такива писатели поднасят на своите четци в красиви подноси отрова - смърт!

- Например? - извика, не можал да се въздържи Андрей.

- Джек Лондон в своя „Мартин Идън” - цялата световна литература е препълнена с такива произведения. За нас е важно какъв трябва да бъде новия, истинския писател.

Новия писател* чувства непрекъснато отговорността за това, което пише, какво въздействие то ще има върху читателите и върху самия него, дали то съдействува на живота, на еволюцията или на смъртта и инволюцията.

[*С настоящето издание на „Съветникът”, се прави един опит за съдействие от съставителя на „Изгревът”!].

Този писател знае, че дали той съзнава или не съзнава тази отговорност, той отговаря и заплаща скъпо със страдания.

- Защо? - запита Андрей.

- Ако обърка пътя на четците си, техните страдания тегнат върху блюдото на неговата везна.

- Но и това ли трябва да мисли писателя?

- Разбира се, това за писателя е най-важното!

- Добре, но писателя няма ли да увисне във въздуха, ако няма връзка с народа, с живота? - забеляза важно Андрей.

- Въпросът ти е уместен, но кафенетата, булевардите, вертепите..., това не е живота, това е отрицанието на живота!

- Тогава според Вас кое е живота?

- Великото и красивото в природата, в обществото и душите на великите хора. Какво е отношението между бащата и детето? Принципно бащата е миналото, а детето е бъдещето. Бащата е излязъл напред в живота, минал е пътя, по който детето за бъдеще ще мине. Бащата съдържа живота на детето в себе си тъй, както миналото на природата, обществото, великите хора и бъдеще на народа. Бащата, природата, великите хора, писателите са излезли напред в живота.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...