Jump to content

Recommended Posts

САМОСЪЗНАНИЕ

В своята инволюция съществата слизат от свръхсъзнанието - област на Духа. свят на боговете: в подсъзнанието - област на душата, свят на девите, ангелите: в колективната съзнателна душа на растенията и животните; докато се индивидуализират в самосъзнанието на човека. Еволюцията започва от самосъзнанието към подсъзнанието на душата и свръхсъзнанието на Духа, т. е. към причинното и будическото поле на Битието.

По своето предназначение самосъзнанието идва, за да се осъзнае човек като неповторима, творческа индивидуалност и монада, като жива душа. надарена с дарби и способности да служи на целокупния живот. За да влезе в самосъзнанието, човек се оглежда в огледалото на своята сродна душа.

„Ако се съберат мъже и жени. които не са един за друг. по този начин те ще извършат престъпление. Докато Бог не създаде Ева, Адам нямаше духовно сърце; и тогаз му просветна раят и той почна да мисли. Той беше пред прага на пробуждане на самосъзнанието.“ [18, с. 126]

В тази част от пътя се изпитва интуитивната връзка на човека с разумното начало, с висшето космично съзнание.

Във Вселената има същества, които всячески се стремят да прекъснат тази връзка, за да обсебят човека и да изсмукват и заграбват неговите богатства. Те го откъсват от живота на Цялото, като внасят в него личния елемент и насочват вниманието му върху него.

По този начин се изпитва предаността и послушанието на съществата към тяхната интуиция, към източника на техния живот, съзнание и условия.

Ако се поддадат на личния, егоистичен, чужд, механично привнесен елемент, душите се заразяват от смъртта чрез гордост, щестлавие, егоизъм, грехове и влизат в областта на доброто и злото, т. е. раздвоението, от която мъчно могат да излязат. По този начин те потъват в материята и започват да живеят един чисто материален живот, в който в крайна сметка биват оценявани, купувани и продавани според своите физически качества, т. е. като предмети, вещи, стока. Материалистичното общество е стоково общество.

Известни същества в Природата чрез внушение, хипноза, привличат човека в областта на низшия ум и го заробват. За да разреши своята задача, самосъзнанието трябва да се справи с низшия ум и животинското сърце в себе си, като ги разпъне и влезе в смирението, идейната любов, саможертвата.

Учителя казва:

„Буквата „Т“ показва примирение. Тогава у човека действа самосъзнанието, което изменя живота му. Затова на буквата „Т“ турят една змия. Това значи: самосъзнанието хваща низшия ум на човека, разпъва го и казва: „Слушай, ти вече няма да ми бъдеш господар. Досега ти си заповядвал, но отсега нататък аз ще заповядвам, а ти ще слушаш. ... Туй същество трябва да изправи една своя велика погрешка, защото низшият ум е свързан с човешкото сърце, а оттам започват всички пороци и погрешки. ... Човек като е придобил живота от Бога, казал: аз мога да живея и без Бога. Това се дължи на нисшия ум у човека. Такава мисъл е една велика погрешка. ... частта извън цялото не може да живее. Човек е част от цялото. Следователно. цяла единица.“ [78, с. 154-155]

Цяла единица е Вселената - космичният човек Адам Кадмон, който е Христос. Като предметно същество, човек се намира в дадена част на Вселената и се движи към известни области и условия, които за него представляват бъдеще. Други подире му се движат към неговите условия. Това се отнася и за различните еволюционни пластове и нива на съзнание.

В живота на цялото няма минало и бъдеще, но едно вечно настояще, вечно зазоряване, трепет във вечно новото. Като предметно същество, човекът на самосъзнанието живее в един малък отрязък от тази велика реалност.

„Със самосъзнанието си човек не може да обхване проявите на живота в неговата непреривност и целокупност, а всичко схваща като еднократен процес, вследствие на което не може да си изясни всички онези явления, които стават в живота му. [17, с. 65]

За да излезе от ограничителните условия, самосъзнанието на човека се разширява от колективни, общочовешки идеи, проблеми и стремежи. Човек се насочва към тия области на колективно, общочовешко и космично съзнание, но вече като същество, което има опорна точка в себе си и може да поема отговорност.

„Цялото човечество сега преминава фазата на самосъзнанието, в която всеки индивид чувства себе си като отделност, със свои нужди и интереси, със свои идеали и копнежи; всеки иска да се издигне, да стане виден, без да държи сметка за стремежите на другите. Но такова индивидуално издигане ще бъде от временна полза само за малцина; а каква полза ще има човек от това? За да има полза и светът от издигането на индивида, той трябва да има стремеж да послужи на света със знанието и силата, които е придобил. По този начин той ще има хармонична връзка и разумно отношение с всички хора. Само така хората ще могат да отстранят от живота си заблужденията и противоречията, внесени от самосъзнанието и егоизма и ще се опознаят като братя, които имат общи интереси и идеали.“ [7, с. 65]

По този начин, съзнанието на човека се отваря за по-висши измерения на живота, възвръща се към великата разумност, към единството на живота, но вече с известна опитност.

Връзката му с разумния център на живота укрепва, защото както е казано: „Парен каша духа.“

„... Всички ние едновременно сме и в този, и в „онзи“ свят. Светът е един и целокупен, а „този“ и „онзи“ свят са само две- страни на целокупния свят, който е многостранен.

Вследствие на това механическо понятие на хората за света и живота, което схващане изключва разумността в природата, като същина на живота и света, се даде предимство и простор на егоизма, който завладя света и стана причина за създаване усилните времена, в които живеем сега. Следователно, основната причина за днешните усилни времена е отсъствието на природната разумност в живота на хората. Егоизмът и разумността са несъвместими; егоизмът е лишен от светлина, а разумността е светлина сама по себе си. Предоставен на егоизма, човек не може да създаде в живота по-добро положение от настоящето. За да излезе от този хаос на егоизма, трябва ръководно място в живота на човека да вземе разумността на Природата, която има предвид общочовешкото, но не личното благо на единици.“ [7, с. 98]

Като намери разумността, човек осъзнава единството на живота, защото разумното е Духът, който крепи всичко.

Онзи свят е светът на светлината, който внася своите богатства в този свят, който пък е житницата.

Значи онзи свят е творческото поле, а този свят е склад. Духовното е онзи свят в човека, а физическото - този свят. Докато умира, човек не може да познае единния живот, но ще се движи между този и онзи свят като два полюса на живота.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...