Jump to content

1. Началото


Recommended Posts

I.

СРЕЩИ И РАЗГОВОРИ

С

УЧИТЕЛЯ ДЪНОВ

в периода 6 юни 1940 - 17 декември 1944 г.,

записани

от

Лиляна (Цветана-Лилиана) Василева

Табакова

* * *

РАЗГОВОРИТЕ С УЧИТЕЛЯ

ПО МУЗИКАТА И ОКУЛТНАТА ШКОЛА ПО ПЕЕНЕ1

1. НАЧАЛОТО

Преди да опиша срещите ни на земята, заедно с брат Христо (Кръстю Трифонов), с Мировия Учител, ще опиша нещо за проявите ми в музиката и пеенето ми още в детските ми години. От тригодишна възраст майка ми ме водеше за ръчичка в детската музикална школа на Мишо Тодоров в Сливен. Той беше първият мой учител и по цигулка. Пеех централните роли в оперетките му: „Деца и птички”, „Малката кибритопродавачка”, „Двете пролетни царици” и др. За оперетката „Деца и птички” извикаха дърводелец, за да направи кафезче, където ме затвориха децата. Пеех със съпровод на оркестър. Когато диригентът Мишо Тодоров ми подаваше с палката си да запея, аз хващах края на рокличката си и казвах: „Пикай ми се” и мама ме отвеждаше настрана. Наричаха ме „славейчето”.

Когато поотраснах, баща ми беше административен и технически директор в град Троян във фабриката на братя Балевски. Там аз пеех същите оперетки, а с „Малката кибритопродавачка” гостувахме и в други градове.

От трети прогимназиален клас (не съм следвала гимназия) с конкурсен изпит постъпих в Музикалното училище в София, в Общия музикален отдел. Явихме се 580 души, а приеха само 10 души - 5 момчета и 5 момичета. Приеха ме в класа на Мара Маринова Цибулка и 5-годишния Общ отдел го взех за 3 години с частни уроци и изпити.

Заминах на специализация в Париж. Явих се на конкурсен изпит в Екол Нормал дьо мюзик и ме приеха в класа на Мадам Гию - видна колоратурка. Директор беше Алфред Корто, прочут шопенист, пианист, а заместникът му беше Аугуст Манжо2. Там завърших Оперния и Концертния отдел на Консерваторията с поздравления на журито, което се състоеше от известни певци от Гранд Опера и Опера Комик. В журито бяха господин и госпожа Кедрови от Петербургската опера в Париж и концертният тенор с международна известност и брат на киноартиста Иван Мужукин - Алфред Мужукин. Веднага, след поздравление на журито заместникът на директора, Аугуст Манжо, продиктува на секретарката си да изпрати веднага на баща ми двойна дълга телеграма със следното съдържание:

„Госпожица Цветана получи диплом по пеене с поздравленията на журито. Трябва да остане и идущата година в Екол Нормал дьо Мюзик.

Поканена е да прекара ваканцията при професор Депорт, за да започне да работи и френски, и солфеж.

Следва писмо.

Аугуст Манжо.”

Превод на писмото до баща ми:

„Господине,

Както Ви телеграфирах, Вашата дъщеря госпожица Цветана днес се дипломира по пеене с поздравления на журито.

Ние се надяваме, че Цветана ще направи една хубава артистична кариера, ако продължава своите занимания още една година. Ще бъде много за съжаление, ако Вие я извикате в България преди да завърши своите занимания. Тя има нужда да напредне във френския език и в музиката.

Нейният професор по солфеж господин Депорт я кани да прекара лятото с неговото семейство на курорт. Неговата дъщеря е една прекрасна музикантка и аз Ви уверявам, че госпожица Цветана ще бъде много щастлива, ако й позволите да прекара лятото в това семейство. Госпожа Депорт е една прекрасна дама, на която Вие можете да доверите своята дъщеря с пълна сигурност.

Добавям и че професорката й по пеене се интересува много за нея и много я обича. Накрая бъдете сигурни, че аз също ще следя нейните занимания особено.

Аз разбирам колко е мъчно за един баща и за една майка да бъдат разделени от своето дете, но аз мога да ви кажа, че Вие ще бъдете възнаградени за Вашите жертви с успехите на Вашата дъщеря, когато ще я представим да дебютира в Операта.

Приемете, господине, моите искрени поздрави.

Аугуст Манжо”

Превод на дипломните бележки:

Пеене - 20

Чудесна ученичка, направи много голям прогрес през последния триместър. Има изключителен глас и се определя най-хубаво бъдеще. Много хубав глас, много голяма леснина. Ще направи артистична кариера. Послушна, доверчива и учтива ученичка.

Солфеж - 18

Много надарена. Направи голям прогрес в музикалните диктовки и дешифрирането.

Френско произношение - 18

Направи грамаден прогрес през последния триместър.

Четене на първо виждане - 17

Направи голям прогрес. Много лесно възприема.

Хармония - 17

Много надарена.

Както писа директорът, тъй и стана. Аз бях приета като член в семейството на моя професор по солфеж господин Депорт. На него казвах „папа”, а на госпожа Депорт - „маман”. Последната беше германка.

Дъщеря им беше по-голяма от мене - отлична пианистка, композиторка като баща си. По него време дъщеря им, Ивон Депорт, се яви на международен конкурс в двореца Фонтенебло (на императорите) и получи Първа римска награда по композиция и я изпратиха с папска стипендия във Виа Ватикана да специализира композиторското изкуство. За конкурса ги затваряха за един месец в императорския дворец Фонтенебло и им задаваха други композиционни задачи. Сега името й не слиза от афишите й в Париж и тя е професор по хармония в Държавната консерватория.

След четири и половина години, без да се връщам в България, се завърнах в родината по настояване на баща ми. Веднага направих постъпки да бъда приета в Софийската Народна опера. Сега разбирам защо съм се върнала в България - за да се срещна с Мировия Учител. Неговото мощно слънце освети не само целия ми живот на земята, но Той ме пое и въздигна за безкрайните времена и епохи. Той проводи своя любим ученик Христо (Кръстю Трифонов3) да ме доведе при Него.

Още при първата ми среща Учителят ми каза: Ще те изпратим на едно място, където ти ще извършиш една Божествена работа. Той ме проводи в Операта, очисти пътя ми, измете всичките интриги, пречки и клевети - и ме постави на поста ми.

Години наред ние посещавахме великия Учител и още при първата ни среща аз Му казах: Учителю, преди да вляза при Вашето божествено присъствие, аз изсипах всичките си знания, и пеенето, и музиката, отвън. Стомничката ми е празна и идвам при Вас да налеете новите окултни знания по музика.

Така ние години работихме „Новото Битие” и новите песни - и Школата по пеене. Ние записвахме с брат Христо всичките ни разговори с Учителя, като държахме в ръцете си тетрадки с Негово разрешение.

Аз няма да изнеса всичките ни срещи с Учителя, защото те са много. Много свещени за нас, но ще предам само части от тях във връзка с Новата школа по пеене, „Новото Битие” и новите песни.

Школата по пеене е резултат от разговорите на Учителя по музиката и пеенето при многократните ни посещения при Него.

__________________

1) Бележка на съставителя Е. Ангелова-Пенкова. Текстът е въведен от тетрадките на Цветана Василева Табакова - преписи на бележките й от разговорите с Учителя. На по-късен етап певицата ги прехвърля на машинописен текст. Двата текста са сравнени и са предадени в максимална пълнота. „Началото” е написано допълнително като въведение към записките й. Заглавията са номерирани, а някои от тях и са и допълнени от съставителите - за прегледност и ориентация в събитията.

Уточненията и корекциите са въведени в прави скоби или под линия от съставителя.

2) В разговорите певицата погрешно представя Аугуст Манжо като Алфред Манжо

3) В записките личното име е изписвано Кръстьо или Кръстю. В официалните документи името е Кръстю Христов Трифонов

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...