Jump to content

5. Човешкият глас и Ангелската музикална школа (6.01.1941, понеделник, София - Изгрев)


Recommended Posts

5. ЧОВЕШКИЯТ ГЛАС И АНГЕЛСКАТА МУЗИКАЛНА ШКОЛА

6.01.1941 г.

[понеделник], Изгрева - София

Днес, на 6 януари, посетихме с брат Христо, Учителя на Всемирното Светло Бяло Братство. Гората и целият Изгрев бяха побелели от пресен сняг.

Учителят пъргаво слезе от стълбата и гледаше ни с Божествена любов. Той ни покани в долната приемна стая.

Дълго време ние говорихме за Операта и театрите. Учителят ми даде напътствия как да се държа с хората там, как да отговарям на въпросите им, изпълнени със съмнение и нечистота. Тук аз ще предам разговора ни по музиката. Ние се изпълнихме с Неговия божествен поглед и той започна да говори и рече:

- Който не знае да пее, не може да влезе в Новия рай, в Новата земя, в Божественото царство на Любовта.

Всички живи същества на земята имат гласови органи (струни), само рибите нямат такъв гласов орган. В тяхното царство цари гробно мълчание и студенина. Те живеят при най-малката топлина. Техните чувства не са развити. Всяко живо същество издава някакъв звук, само те мълчат. Растенията и плодовете пеят, когато растат. След хиляди години на мълчалива жестокост във водата, рибите стават птици и влизат в Божествената школа на въздуха. Там те усъвършенстват и разработват своя гласов орган.

- Учителю, казах аз, често следим и изучаваме пеенето на различните птици в гората.

Учителят продължи:

- Те по цели дни и нощи непрекъснато се упражняват. Техният идеал е славеят, те се стремят него да достигнат.

Брат Христо каза:

- Веднъж броихме със сестрата вариациите на славея и стигнахме до 32 вариации.

- В своето пеене птиците спазват известни закони, каза Учителят. Техните упражнения са еволюционни.

- Учителю, казах аз, при разпяването ние се изкачваме през полутон нагоре със секвенции7 до крайния, най-високия тон и по същия начин през полутон слизаме до най-ниския тон на нашия регистър. Такива упражнения съществуват и при всичките инструменти, целящи да развият техниката на изпълнителя.

Учителят каза:

- В Божествения свят гамите се движат само нагоре.

Който пожелае да пее като слиза надолу, пращат го на земята и той се въплътява наново.

- Учителю, Вие казвате, че ангелите пеят, но те не свирят ли понякога?

- Не, те само пеят. Инструментите са човешко изобретение.

Всички инструменти се стремят да достигнат човешкия глас.

Човешкото гърло е Божие дело, Божие изобретение, най-съвършеният инструмент. Изключение правят само клавирните инструменти.

- Учителю, попитах аз, хората могат ли да достигнат изкуството на ангелите? На ангелското пеене?

-Ангелската школа по пеене не е достояние още за хората, в света, защото те не са чисти. Само чистите души ще видят Бога. Само чистите души могат да достигнат ангелското пеене.

Брат Христо попита:

- Ангелите правят ли упражнения, Учителю?

- Когато ангелите запеят, създават се нови светове, въплъщават се нови души, цъфтят нови цветенца, раждат се нови същества по лицето на земята и по всичките планети и звезди; раждат се светли мисли, чувства и благородни подтици в хората. Когато ангелите запеят, създават се нови вселени, нови слънца.

- Дирижира ли ги някой, Учителю?

- Не, те нямат нужда от диригента, защото живеят в света на съвършената Божествена хармония. В бъдеще певците и музикантите от шестата раса ще изнасят концерти без диригенти.

- Учителю, защо съществуват различни школи по пеене?

- Колкото професори, толкова и школи има, каза брат Христо.

Учителят каза:

- Има само една съвършена школа по пеене. Тя е ангелската школа. В нея школа следват малките птички-песнопойци. Когато те заспиват вечер, те се изкачват горе, при ангелите - вземат от тях урок по пеене. И като се събудят сутрин, започват да чуруликат по-нови и по-съвършени каденци.

- Аз ще те науча и ти ще покажеш на другите новото, ангелското пеене.

С много пеене, с много свирене нищо не се постига. То е механическо пеене и свирене. Не, ти ще отидеш вечер, като заспиш, в това Божествено училище и докато тялото ти почива, ти цялата вечер ще пееш и ще се учиш по новите методи и като се върнеш в тялото си сутринта, както птичките ти ще чуруликаш по нов начин.

Брат Христо все записва разговора ни за музиката.

- Учителю, казах аз, помогнете ми да вляза в рая и никога да не изляза из него.

Учителят се усмихна: Ти пей! По-малко говори! Все пей и няма да излезеш из рая, в който се намираш сега.

Ако Ева беше пяла, когато дойде черният адепт при нея, той нямаше да посмее да се приближи. Той щеше да забрави за какво е дошъл. Тя щеше да го омая с божественото си пеене и щеше да го направи ученик.

Първите человеци не приложиха пеенето в райската градина и затова ангел с огнен меч ги изпъди из рая. Те трябваше да научат всичките животни да пеят. Ева трябваше да ги научи да пеят.

Сега само чрез музиката человечеството ще се върне в рая. Не сегашната, светската музика, но новата музика, новото пеене, което слиза всеки ден отгоре заедно със светлината на първия лъч на слънцето. Човек е потънал в гъстата материя на греха.

- Учителю, какви качества трябва да притежава ученикът, за да се посвети на новото пеене?

- Той трябва да носи богатството си от миналото, да има хубав глас.

- Учителю, сега репетирам с флейтиста Илия Кръстеняков8 и пианиста Петър Ступел9, за да изнесем един концерт пред Вас, Учителю, на Изгрева.

Учителят се усмихна и каза:

- Днес, рекох, коя дата е?

Брат Христо отговори:

- Днес е шести януари.

Учителят каза:

-  Концертът, ако може, изнесете го на 9 януари [1941]. Аз веднага извадих едно малко листче от чантата си и като написах на него датата, подадох го на Учителя. Той внимателно го прочете.

На листчето беше написано:

„Уважаеми братя и сестри, в четвъртък, на 9 януари, в 8 часа вечерта ще изнесе концерт сестра Цветана (Лилиана) Табакова пред Учителя. Ще бъде акомпанирана с флейта от г-н Илия Кръстеняков, на пианото от г-н Петър Ступел. Поканваме ви с любов всички.

Програма:

1. „Фир фюр фен” от Учителя - молитва, с каденца от Учителя.

2. „Молитва” от Учителя.

3. „Ще се развеселя” от Учителя - с флейта.

4. „Имаше человек” от Учителя - с флейта и каденца от Учителя.

5. Ария от операта „Сомнамбула” от Винченцо Белини.

6. Ария на операта „Лакме” от Лео Делиб - с флейта.

7. „Птичката в гората” от Вилхелм Таубер - с флейта.

8. Химн от арфа - Илия Кръстеняков с флейта.

9. „С детска радост” - Илия Кръстеняков с флейта.

10. „Венир, бенир” от Учителя - с флейта.

Учителю, Ръководителю мой, благодаря! Амин.

______________________________

7) Секвенция - повторение на някой мотив на различните степени на възходящи или низходящи гами

8) Илия Василев Кръстеняков, с псевд. Иля Болгар, 1899-1973, флейтист, пианист, щрайхист (китара, цитра, мандолина), композитор, педагог

9) Петър Исаев Ступел, 1923-1997, пианист, композитор

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...